Webáruház köteles - e alkalmazni a meghirdetett árat?


Sücy # 2007.07.24. 17:20

Erről én azt gondolom, hogy icandonak abban igaza van, hogy a webáruházban megjelenő ár nyilvános ajánlattétel, de hozzátenném, hogy kivéve, ha azt jelzik valami módon, hogy nem az. A DEPO forgalmazói oldalán pedig van ilyen kitétel: „Az üzlet valós készletét a www.FORGALMAZÓ.hu oldalon található online árlistán tekinthetik meg.

Kovács_Béla_Sándor # 2007.07.23. 13:09

Mégcsak nem is az üzemeltető lenne az eladó? Szilárdul a meggyőződésem, hogy ez csak hirdetés.

De tégy egy próbát! Szólítsd fel őket a teljesítésre, aztán mehet a per. Az ismerős kolléga nyilván sikerdíjért is vállalja a képviseletet. Mondjuk, a perköltséget még akkor is kockáztatod.

icando # 2007.07.23. 13:02

Szia,

Először is köszi a választ.

Én úgy tudom, hogy a webáruházban megjelenő árak nyilvános ajánlattételnek minősülnek, amit én mint megrendelő fogadok el, és ezáltal jön létre a távollévők közötti szerződés.

Egyébként a depo.hu-n értékesítő egyik forgalmazó termékéről van szó.
A depo.hu idevágó része a következő:
Vásárlás a DEPO-ban
Ahhoz, hogy vásárolni tudjon áruházunkban, először regisztrálnia kell magát. Ezt megteheti a "Profil" menüben, ahol az email címén és a jelszón kívül a szállítási és a számlázási adatait kell megadnia, vagy közvetlenül a rendelés feladása előtt. A regisztráció során feliratkozhat a "DEPO Ajánló" hírlevélre, melyben hetente tájékoztatjuk látogatóinkat partnereink akciós ajánlatairól, illetve a "DEPO valami" hírlevélre, melyben az új forgalmazókról, technikai megoldásokról adunk információt. A jelszót feltétlenül írja fel, mert biztonsági okokból a későbbiekben azt nem áll módunkban kiadni. Ha a szállítási, vagy számlázási adataiban változás történik, akkor szintén ebben a menüpontban változtathatja meg ezeket.
Miután berakta a kosárba az Önnek tetsző terméket, válassza ki az adott forgalmazóknál a szállítási és fizetési módot, majd kattintson a "megyek a pénztárhoz" gombra. Ezután kell megadnia email címét és jelszavát. A megrendelés elküldéséről az áruház tájékoztató jelleggel email-t küld Önnek, valamint a forgalmazónak egyaránt. A forgalmazó ezután email-ben vagy telefonon, általában egy munkanapon belül felveszi Önnel a kapcsolatot, hogy a megrendelést hivatalosan visszaigazolja. A Kosár menüpontba bármelyik oldalról visszajuthat a navigációs sávon kiválasztva is.
A kosár menüpontban megváltozthatja a kiválasztott termékek mennyiségét, vagy törölhet a listáról. Ezután minden esetben kattintson a "frissít" gombra, hogy a DEPO újraszámolhassa az Ön által megrendelni kívánt termékeket.
Egy vásárlás alkalmával korlátlan számú terméket tehet a kosarába, különböző forgalmazóktól is. Ha Ön több forgalmazó termékét rendeli meg, a szállítási díjat minden egyes forgalmazó esetében ki kell fizetni.
A szállítási költség minden esetben a vásárlót terheli, melyet a forgalmazó számláz ki a vevőnek.
Megrendelése akkor lép életbe, ha a forgalmazó telefonon, vagy email-ben megerősíti. Ez általában 1 munkanapon belül megtörténik.

A depo.hu-n pedig a forgalmazó ismertetője a következőt írja (nevet szándékosan kicseréltem):
A FORGALMAZÓ 1996-ban kapcsolódott be a hazai számítástechnikai életbe. Cégünk weboldalán automatikusan frissülő, valóban online árlistával büszkélkedhetünk. Központi raktárunk kiemelkedően nagy áruválasztéka minden ügyfelünk számára elérhető.Büszkék vagyunk rá, hogy napról napra egyre több és értékesebb saját disztribúcióval rendelkezünk, így szélesebb áruválasztékkal, kedvező - nem egyszer piacvezető árakkal és gyári szinvonalú garanciális és technikai háttérrel tudjuk Önöket kiszolgálni. A DEPO-ban feltűntetett termékek cégünk központi raktárának illetve Váci úti üzletének készletét tükrözik. Az üzlet valós készletét a www.FORGALMAZÓ.hu oldalon található online árlistán tekinthetik meg.

A depó mint közvetítő rendszer visszaigazolta a megrendelést, de a forgalmazó már a következő tartalmú e-mailt küldte:
Tisztelt Uram!

Sajnos a monitor ára el lett írva, jelenleg pedig a készletünkről kifogyott.

Egy ügyvéd ismerősöm szerint kötelesek tartani az árat, de több véleményre is kíváncsi lennék.

Köszönettel,
Icando

P.S.: Mellesleg még ma reggel is a rendelésen feltüntetett ár volt fenn, "Raktárról" állapotjelzővel: mindez úgy, hogy szombaton és vasárnap is nyitva voltak. (Viszont már lekerült a termék a listáról.)

Kovács_Béla_Sándor # 2007.07.23. 11:46

Ez több dologtól is függ; mindenekelőtt épp attól, hogy a honlap üzemeltetője milyen feltételeket ad meg. (Szvsz valahol kell ott lennie egy erről szóló aloldalnak.)
A magam részéről úgy fognám fel, hogy az oldal csak hirdetés, az ajánlatot az teszi, aki kattogtat, rendel. Vagyis a szerződés nem jön létre ezzel az aktussal, szükséges a másik fél elfogadó cselekménye.
De minden további nélkül lehetséges az ellentétes értelmezés is.

icando # 2007.07.22. 11:59

Sziasztok,

A szitu a következő: van egy webáruház, amelyik valamely oknál fogva - pl emberi hiba - rossz árat közöl az oldalán. Én ezen az áron kosárba teszem a terméket és megrendelem a cégtől (mellesleg a meghirdetés szerint raktáron is van a termék).

Ezt a megrendelést a szállító kötleles-e a megrendelés pillanatában közölt áron teljesíteni, vagy elutasíthatja a teljesítést?
Ha köteles, akkor milyen jogszabály alapján?

Az én értelmezésem szerint az elektronikus kereskedelemről szóló törvény előírja, hogy fel kell tüntetni az árat, ezért az egy ajánlati ár, és a megrendelésem alapján ezen az áron automatikusan létrejön a "távol lévők közötti szerződés", és ha ezt nem teljesíti, akkor szerződést szeg.
Viszont nem találtam olyan jogforrást, ami szabályozná, hogy mi van akkor, ha téves árat adott meg a webáruház.

Mellesleg egy "téglaboltban" az árcímkét nézik a pénztárban, és ha azt a címkéző elírta, és más árat akar a pénztárban a dolgozó "rámtukmálni", akkor én joggal reklamálhatok, hiszen én azért választottam azt a terméket, mert - egyebek mellett - az az árcimke van a terméken amit látok, és azt neki alkalmazni kell.

Vagy nem jól gondolom?

Ha tudtok választ adni megköszönném, és viszonylag sürgős is lenne.

Üdv,
Icando