Off - topic


guba # 2010.05.17. 09:36

Itt a BH: 2005.54-es

A gépjármű üzemeltetése és egyúttal a tevékenység fokozottan veszélyes jellege akkor szűnik meg, amikor a gépjárművet szabályszerűen leállítják, azaz elvégzik mindazt a szükséges tevékenységet, amely a teljes üzemen kívüli állapot létrehozásához elengedhetetlen. Ennek része a kézifék behúzása is, amely az adott esetben elmaradt. A III. r. alperes arra helytállóan utal, hogy az üzemeltetés feltétele a gépkocsinak az emberi irányítás alatt tartása. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy az I. r. alperes nem kívánt hosszabb időre leparkolni a gépkocsival, ezért a tényállás részben eltérő a III. r. alperes által hivatkozott jogesetektől.
Az emberi hatás átmeneti megszűnése a gépjármű veszélyes üzemi jellegét nem szünteti meg, ha annak a rövid időre történt megállítása a közúton, a továbbhaladás szándékával történt, és ezért elmaradt a teljes üzemen kívüli állapot létrehozása. Az így történt leállással a gépjárműnek nem szűnik meg a közúti forgalomban való részvétele, a fokozott védelmet igénylő veszélyessége.

Azzal tehát, hogy a motort letámasztotta, teljesen üzemen kívüli állapotba hozta, még akkor is, ha egyébként ez a letámasztás nem volt megfelelő. Annak sincsen jelentősége, hogy a letámasztó tört-e el, vagy a szél döntötte fel. Ez 339-es helyzet.

pazs # 2010.05.17. 10:04

Erre a BH-ra gondoltam, pont most találtam meg én is, de rosszul emlékeztem rá, úgyhogy mindenkitől bocs, tévedtem.

Impossible # 2010.05.17. 10:25

Kacsa,

A pihenőhelyeshez:

„Olyan nincs, hogy egyik sem. Be kell sorolni valamilyen kategóriába ” (én)

"ahham…:)" (te)

Szerinted nem kell besorolni? Legyen önálló kategória a pihenőhely? És amíg nem az, mit lehet vele kezdeni, mi alapján?

A motorfeldőléshez:

„„ÜzemeltetéséVEL“ az nem egyenlő az üzemeltetése soránnal.” (én)

"ezt már ezerszer elmondtad…csak azt nem, hogy ezt miért gondolod így…:)" (te)

Nem kérdezted. :)
Érdekel? Akkor elmondom. :)
Üzemeltetésével: ez arról szól, hogy mivel okozom a kárt. (Milyen ok vezet az okozathoz.)
Üzemeltetése során: ez arról szól, hogy mikor okozom a kárt. (Mikor vezet az ok az okozathoz.)

A biztosítónak arra való hivatkozása, hogy a jármű üzemen kívült állt, parkolt, nem érdekes, mert a felelőssége nem attól függ, hogy a jármű üzemben van-e, hanem attól, hogy a kárt a jármű üzemeltetésével okozták-e; kárt okozni pedig üzemen kívül is lehet a jármű üzemeltetésével. Ezért fontos különbséget tenni a "-vel" és a "során" között, a fentiek szerinti módon.

Impossible # 2010.05.17. 10:46

guba,

igen, szerintem is 339, de ettől még ki kéne hozni, hogy a biztosítónak fizetnie kell. :) A Korm. rend. szerint "üzemeltetésével" okozott károk esetén köteles megtéríteni a kárt. Én arról magyarázok épp (kicsit erőltetetten persze), hogy ebben az esetben miért állhatja meg a helyét az "üzemeltetésével".

Kacsa1111 # 2010.05.17. 11:06

Kedves Impossible,

ezt ugye nem gondolod komolyan?:)
nagyon gyenge érvelés...masszívabbra lenne szükséged ahhoz, hogy egy biztosítót fizetésre bírj:)))


Kacsa11

bajussz # 2010.05.17. 11:14

nem leszólni akarok bármit vagy bárkit, de ANNYIRA örülök, hogy már nem kell ilyen baromságoknak utánajárnom, meg jogszabályokat olvasnom :)

guba # 2010.05.17. 11:26

Én arról magyarázok épp (kicsit erőltetetten persze), hogy ebben az esetben miért állhatja meg a helyét az „üzemeltetésével“.

Annyit nem ér ez a téma, hogy kikeressem mit "magyarázol", az viszont biztos, hogy az üzemen kívül feldőlő motor által okozott károkat nem fogja megtéríteni a biztosító. Hogy üzemen kívül van, azt pedig az előbb illusztráltam a BH-val.

Impossible # 2010.05.17. 12:52

Kacsa,

tudsz jobbat? :)
Ez volt a max, amit ki tudtam találni. Az ügyvéd (aki szerint ez Ptk. 345. § ) meg végül beperelte a biztosítót is, meg a jármű tulajdonosát is, biztos ami biztos alapon. lol
Az ügyvéd arra hivatkozott, hogy a Korm. rendelet amikor felsorolja, hogy mikor nem köteles megtéríteni a kárt a biztosító, akkor nem említi a feldőlést. Akkor már szerintem jobb az én gyenge érvelésem. :D Én is gondolom, hogy nem fizetett... nade ez volt a feladat, hogy fizettessek.

guba,

amit illusztráltál, azt én már leírtam korábban is, és azt is, hogy 339. A feladat pedig az volt, hogy találjak ki valamit arra, hogy fizessen. Ennél ütősebbet szerintem nem lehet mondani, de mondjatok, ha van ötletetek.

guba # 2010.05.17. 18:05

Lehet fizettetni a motor üzembentartójával.

Impossible # 2010.05.17. 18:14

Igen, de ő a biztosítóval akart. Meg tényleg, miért nem írják bele a kormányrendeletbe "üzemeltetésével" helyett, hogy "üzemeltetése során"? Akkor simán védekezhetnének ezzel. Lehet, hogy a gyakorlat más, de asszem Einstein mondta, hogy ha a gyakorlat nem igazolja vissza az elméletet, akkor változtasd meg a gyakorlatot. :D

Kacsa1111 # 2010.05.17. 18:38

Kedves Impossible,

mint magad is rámuttattál: ez az érvelés erősen izzadtságszagú, és éppen ezért abszolút ineffektív.

cserébe az ügyvéd érvelése sem jó, mert a kizárásokig el sem jutsz logikailag, hiszen nincs is mit kizárni...


Kacsa11

Impossible # 2010.05.17. 18:49

Milyen kizárásokig? Most miről beszélsz? :D

Impossible # 2010.05.17. 19:50

Egyébként nem mondhattam a főnöknek, hogy figyelj, ez egy baromság, jobb bele sem kezdeni, mert úgysem fognak fizetni. Ettől függetlenül abban a korm. rendeletben átírnám "során"-ra, de mindegy, hagyjuk. :D

Kacsa1111 # 2010.05.17. 20:45

Kedves Impossible,

amikor nem köteles a biztosító téríteni = kizárások


Kacsa11

Impossible # 2010.05.17. 21:24

A kormányrendelet felsorolja. Nem értem, mi az, hogy el sem jutok logikailag... Oda lehetne írni, hogy "feldőlés", mint ahogyan odaírták pl. azt is, hogy álló járműről fel- le pakolás. Hát nem?

Kacsa1111 # 2010.05.18. 07:48

Kedves Impossible,

a biztosító mikor felel a kormány rendelet szerint?
...
...
...
aztán le van írva, amikor mégsem felel...(innen hiányolja az ügyvéd a "feldőlést")

de idáig el sem jut mert az első kérdésnél elakad...világos?:)


Kacsa11

Impossible # 2010.05.18. 19:38

Ezt úgy érted, hogy nem lehet úgy üzemeltetni, hogy a biztosító a Ptk. 339. § szerint feleljen, hanem csak úgy lehet üzemeltetni, hogy a 345. § szerint feleljen?

Impossible # 2010.05.18. 19:40

Vagyis hogy mivel itt nem üzemelt, amikor a kárt okozta, eleve szóba sem kerülhet a biztosító felelőssége, így aztán a kivételek sem, így érted?

Kacsa1111 # 2010.05.18. 19:47

Kedves Impossible,

a második.


Kacsa11

Impossible # 2010.05.18. 19:52

Ha így érted, akkor ezzel az a probléma, hogy a kivételek között szerepel az álló járműről fel-le pakolás, ami közben a gépjármű nem feltétlenül úgy üzemel, hogy jár a motorja. Ebből következhet, hogy a motornak nem kell járnia az üzemeléshez. Na itt meg feldől, a motor nem járt, a feldőlés meg nem kivétel, szóval felelhetne. Ez az ügyvéd elmélete volt.

guba # 2010.05.19. 06:57

A motornak nem kell járnia az üzemeléshez, de ez még nem jelenti azt, hogy minden álló motorú jármű üzemben lenne. Ha arra akarsz hivatkozni, hogy a motor a leállítás ellenére is üzemben volt, akkor meg kellene fogalmaznod azt a momentumot, ami alapján így gondolod. Ezért idéztem be neked a BH-t, az már átlagos szellemi kapacitással rendelkező laikusok számára is elég jól elmagyarázza a különbségtétel szempontjait.
(Csak mellékesen jegyzem meg, hogy ha arra építesz, hogy a motor üzemben volt, akkor merőben elhibázott párhuzamosan a 339-re hivatkoznod. Ha ugyanis üzemben lett volna, akkor veszélyes üzemi felelősség lenne hatályos. Ennyiből az ügyvéded hivatkozása legalább konzekvens, más kérdés, hogy jogilag elhibázott.)

guba # 2010.05.19. 07:02

Ez az "üzemeltetése során" illetve üzemeltetése közben, és egyéb szinonimák, _ Béla szavaival - a fingfűrészelés kategóriába tartoznak. Egy veszélyes üzem vagy üzemel, vagy nem. Ezt kell eldönteni. A parkoló, (nem rövid időre)leállított autó nem üzemel, az átmenetileg, forgalmi, vagy egyéb okból(pakolás) leállított autó pedig üzemel. Ennyi.

Impossible # 2010.05.19. 12:11

Aha, na ez tetszett, kezd világosodni a dolog, bár elég lassú észjárású vagyok, és nehéz a felfogásom. :D

Megdöbbentő, ha ennyire egyszerű, én meg mennyit tökölődtem vele... ha az ügyvéd hülye, az nem vigasztal, nekem nem lenne szabad annak lennem. :P

Impossible # 2010.05.19. 15:49

Na van újabb kérdésem.

HA meghatalmazást írok a családtagoknak arról, hogy helyettem és nevemben meghat. ingatlan értékesítésében eljárjanak, akkor ebből engem milyen hátrány érhet?
Szerintem megköthetik a megkérdezésem nélkül az adásvételi szerződést. Erről szól egy PED (már nem emlékszem, melyik számú, talán 25 vagy huszon valahanyadik). Az ügyvédi ellenjegyzés csak az ingatlannyilvántartásba való bejegyzéshez szükséges, a szerződés érvényes enélkül is. Azt viszont nem tudom, hogy ebből esetlegesen milyen károm származhatna. Ezen vitáztam az ing. közvetítővel. Hozzászólások? :)

bajussz # 2010.05.22. 17:59

ma hozzájutottam életem első motorradjához!