„cst243 2019.05.10. 13:52
Tisztelt Szakértő!
Augusztusban várom gyermekem érkezését és még a jelenlegi munkáltatómnál dolgozom aktívan. Kérdésem az lenne, hogy ha a cég jogutód nélkül megszűnik vagy becsődöl a szülés időpontja előtt, akkor annak milyen következménye lesz számomra a szülést követő támogatásokkal kapcsolatban.
Védett lehetek ha már előtte (cég megszűnés előtt) táppénzen (melyet 15 nap után már az OEP fizet) vagyok?
Válaszát köszönöm
”
T. Kérdező!
A cég jogutód nélküli megszűnése nem más, mint a cég halála.
Ha a munkávállaló meghal, akkor egyben a munkaviszonya is megszűnik.
Hasonló a helyzet a céggel is. Ha a cég jogutód nélküli megszűnik, azaz "meghal" a törvény erejénél fogva megszűnik a dolgozók munkaviszonya is függetlenül attól, hogy az terhes, vagy nem.
Más kérdés, hogy a végelszámolás/felszámolás többnyire hosszabb időt vesz igénybe, ilyenkor a munkáltatói jogokat a végelszámoló/felszámoló gyakorolja.
Mt. X. FEJEZET
A MUNKAVISZONY MEGSZŰNÉSE ÉS MEGSZÜNTETÉSE
36. A munkaviszony megszűnése
63. § (1) A munkaviszony megszűnik
- a munkavállaló halálával,
- a munkáltató jogutód nélküli megszűnésével,
Következmény: Akinek megszűnik a jogviszonya az a következő naptól táppénzre nem jogosult. (Függetlenül attól, hogy terhes, csak egy egyszerű influenzája van, vagy halálos beteg.)
CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) és a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.
Aki a szülés napján nem biztosított (pl. nem áll munkaviszonyban) nem jogosult csed és gyed ellátásokra.
Jó tudni viszont azt, hogy az álláskeresési járadékban részesülő személy biztosítottnak minősül.
Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.
Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://aktaforum.hu/showthread.php?…
vagy ha a közszférában dolgozik itt:
http://aktaforum.hu/showthread.php?…
Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/
További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…