Tárgyieszközök, felelősség


habiszti # 2004.09.16. 11:59

Szia the big cat,

nálam azt hiszem a 2. pontban leirt az érvényes, ugyanis olyan eszkozok hianyoznak amit még anno a nevemre vettem, de adminisztrativ okokból kizárólag, ugyanis más telephelyen vannak és nem CSAK nekem van oda bejutásom, tehát ha onnan eltünnek, akkor ezért nem én felelek. Igaz ez így ebben a formában? Tehát az én nevemre van írva, de teljesen más a telephely mint ahol én mindennap dolgozom.
Egyébként ezt melyik törvényből ollóztad ki? A munka törtvénykönyve?

Köszi,

G

the big cat # 2004.09.14. 17:11

169. § (1) A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kárt köteles megtéríteni a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel.
(2) Mentesül a munkavállaló a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy a munkáltató a biztonságos őrzés feltételeit nem biztosította.
(3) A munkavállalót az (1) bekezdés szerinti teljes anyagi felelősség csak akkor terheli, ha a dolgot (szerszám, termék, áru, anyag stb.) jegyzék vagy elismervény alapján vette át. A pénztárost, a pénzkezelőt vagy értékkezelőt e nélkül is terheli a felelősség az általa kezelt pénz, értékpapír és egyéb értéktárgy tekintetében.
(4) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét, a kár (hiány) bekövetkeztét, illetve mértékét a munkáltató bizonyítja.
(5) Ha a megőrzésre átadott dologban megrongálódása folytán keletkezett kár, a munkavállaló felelősségét a vétkességi felelősségre megállapított szabályok szerint kell elbírálni, de ebben az esetben a vétlenség bizonyítása a munkavállalót terheli.

Véleményem szerint, ha nincs átvételi elismervény, nincs kártérítési felelősség. Ezt úgy tűnik a munkáltatód is tudja, mert nem ezen szakasz, hanem a következő alaján követel kártérítést:

166. § (1) A munkavállaló a munkaviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért kártérítési felelősséggel tartozik.
(2) A munkavállaló vétkességét, a kár bekövetkeztét, illetve mértékét, valamint az okozati összefüggést a munkáltatónak kell bizonyítania.
167. § (1) Gondatlan károkozás esetén a kártérítés mértéke a munkavállaló egyhavi átlagkeresetének ötven százalékát nem haladhatja meg.

Csakhogy a gondatlanságot jogvita esetén neki kell bizonyítania, és kétlem, hogy bármely bíróság gondatlannak minősítené az értékek lezárt gépkocsiban való hagyását.

info2k # 2004.09.14. 07:16

Hello,

És ha nem vettem át semmit papíron, de "kizárólagos" használatban volt az eszköz, akkor mi a helyzet? Konkrétan egy laptopról van szó, amit hoztam, vittem de ellopták. (Zárt autóból, nem látható helyen volt. Gyakorlatilag az autóval együtt vitték.)
A munkáltató, most gondatlan károkozás címen követeli félhavi bérem (fél év után). (Biztosítást nem volt hajlandó kötni a laptopta.)
A cégnél kell ezzel kapcsolatban valamilyen szabályzatnak lennie? A munkáltatónak semmilyen kötelezettsége nincs?

Karika # 2004.09.11. 17:44

Szerintem azért érdekes a leltár időpontja, mert az lehet a kiinduló pont. Akkor még meg volt minden; valakinek az irodájában, valakinek a használatában, valakinek a kezelésében. Ezeket a valakiket kell végig követned. No meg a rendszergazdát is meg kellene interjúvolni, mert ezek a tárgyak az Õ szakterületéhez tartoznak.

habiszti # 2004.09.11. 08:33

Leltár utoljára 2001 nyarán volt. Akkor ezek az eszközök létezőnek voltak nyilvánítva és tényleg azok is voltak. Lehet hogy ma is léteznek VALAHOL, de minden helyet bejártam ahol lehetnek és nem leltem fel. Több időt nem tudok rászánni. Miért fontos, hogy mikor volt leltár?
Erre tudok hivatkozni?

Karika # 2004.09.10. 16:29

Mikor volt leltár nálatok?

habiszti # 2004.09.09. 21:30

Sziasztok,

az alábbi témával szeretnék hozzátok fordulni. Cégünknél a tárgyieszközöket (notebook, printer, server, switch stb) mindig dolgozó nevére iratják. Az én esetemben még a jó múltban egy csomó eszközt mind zöldfülü átvettem a nevemre, melyet mára nem találok. Nem is ugyanazon a telephelyen van mint ahol én dolgozom. Ebből sokat tanultam, ilyet többé nem teszek, DE abban az esetben ha egy állománybavételi bizonylaton ezt valaha a nevemre vettem és mai napon ez nem fellelhető, mennyire terhel engem a felelősség? Nyilatkozhatok-e úgy, hogy az eszközöket ellpoták és indítatthatok-e egy rendőrségi feljelentést, aminek természetesen nem lesz eredménye, így az eszközök lekerülnek a nevemről és kivezetik a könyvekből?
Működhet-e egy ilyen megoldás, vagy van más tippetek?
Sajnos van a nevemen még 1-2 monitor, switch, router stb, amit nem találok és soha nem is láttam, hanem még kb 2000-ben vettem a nevemre, ismételem, jóhiszemüségből és balek módon.
A kérdés azért égető, mert nemsokára szeretnék a cégnél leszámolni és ahhoz a tárgyieszközöket először rendeznem kell.

Mit tegyek?

Előre is köszönettel,

habiszti