közös költség - hogyan?


Ormi5 # 2009.02.11. 09:06

Úgy gondolom, hogy amikor szavaztunk, nem így értelmeztük. Én személy szerint (de úgy vélem, a többi tulajdonos is) úgy értettük a kérdést, hogy ők is az első hónapban fél hónapot. Figyelmetlenek voltunk, és talán már késő? Visszamenőleg nem lehet ezen változtatni, és talán mostanra már rendeződtek a tulajdonviszonyok.
Köszönöm a választ!

Kovács_Béla_Sándor # 2009.02.11. 07:44

Jó kérdés. Valószínűleg 50%-ot. De miért nem változtatjátok meg ezt a legalábbis vitatható szabályt?

Ormi5 # 2009.02.11. 07:16

Újra értelmezési segítséget kérnék!

Az alakuló közgyűlés kivonatából idézek:
"Közös kltg fizetés módja: 2008. június 1-től az elfogadott közös kltg 50 %-át kell fizetni a tulajdonosoknak. 2008. július 1-től a teljes közös kltget és fűtési melegvízdíj előleget. A közös kltg fizetési kötelezettség a birtokbavételtől kezdődik és tárgyhó 15. napjáig kell a TH számlájára befizetni"

Ennyi. A kérdésem a következő. Sok lakás nem került eladásra, ezek tulajdonos a kivitelező. Fentiek szerint nekik milyen mértékben kellett (volna) fizetni a közös kltget?

Köszönöm a hozzászólásokat

anitasmith # 2009.02.06. 19:35

De itt senki nem akart ilyenre költeni.
Mi meg kevesek vagyunk,hogy mindenkit meggyőzzünk.
Egy a lényeg. Írunk a közgyűlésen egy szerződést,amit mindenki aláír és akkor ahoz kell tartani magát mindenkinek. Ebben minden kiadás és annak megosztása részletezve lesz.
De ha a többség itt azt szavazza,hogy legyen közösköltség akkor sem kell fizetnie? Mert a Ptk-ban valami ilyesmit találtunk,hogy akkor kellene.

Iucundus # 2009.02.05. 15:50

Kbs,

Kedvemért egyszer sem kellett volna mondani...Ne fáraszd magad, kérlek!

Anitasmith,

Téves hit, hogy azért nem választottatok közös képviselőt, mert 6 lakásig "nem kell". Társasházat 2 lakással is lehet alapítani, és közös képviselőt/IB-t is célszerű - számos oknál fogva - választani, hogy a külvilág felé legális képviselete legyen.


Ddr

Kovács_Béla_Sándor # 2009.02.05. 12:48

Attól az még társasház, hogy él a törvény adta lehetőséggel, és nem alakít ki formális szervezetet.
De ezt már kétszer mondtam, és negyedszer nem fogom megismételni még Iucundus kedvéért se.

Iucundus # 2009.02.05. 11:47

Társasházat a tulajdonosok közössége hoz létre - a Társasházi tv. szerinti alapító okirattal. A társasház ügyeit közös képviselő vagy intéző bizottság intézi, harmadik fél felé képviseli a társasházat.

Kérd el az alapító okiratot az építtetőtől és sok mindenre választ kapsz.

Nekem inkább az a gyanúm, hogy nincs társasházi alapítás, mert 6 lakás alatti társasház eldüntheti a Társasházi tv. vagy a Ptk. szerint működik.


Ddr

Kovács_Béla_Sándor # 2009.02.05. 11:34

Ezt is mondtam már: jogilag (az ingatlannyilvántartás szempontjából) társasház vagytok, de a közös tulajdonban álló részekre a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni. Épp azért, mert nem hoztátok létre a társasház formális szervezetét (nincs szmsz, közös képviselő, tulajdonképpen közös költség sincs).

anitasmith # 2009.02.05. 10:48

De tudtommal mi társasház vagyunk, csak mivel 6lakásig nem kell közösképviselőt megbízni,így nem tettük és nem írtunk az elején semmiről papírt,mert mindenki azt hitte nem lesz gond.

Ormi5 # 2009.02.05. 09:29

Következő kérdés: ha nem tulajdoni hányad, hanem m2 alapján fizetünk közös költséget, akkor korrekt-e, hogy az üzlethelyiség ugyanolyan mértékben fizessen. Vagy tegyen a közgyűlés kikötést, hogy amennyiben valamilyen többletszolgáltatás (pl. gyakrabb szemétszállítás) igénybevételét jelentik az üzletek, akkor valamilyen szorzót alkalmazzunk az üzletek esetében?

A másik kérdéses hely (kicsit hasonló a lifthez, de mégsem ugyanaz, mert itt tulajdonsról van szó) a kocsibeálló (garázs). Erre is kellene külön kltgvetés tervezetet készíteni? Vagy csak elszámolást kell külön? Itt gond, hogy pl. a garázskapu épületrész, és annak a karbantartása minden tulajdonost terhel.

Behajtás: mi a módja: Olvastam a TH tv-t. Mi 6 hónapja vagyunk TH, de a közös képviselő csak most, az év zárásakor küldött felszólító levelet azoknak, akik nem fizettek rendesen. Elképzelhető az egyik lakóról (de talán a kivitelezőről is), hogy huzamosabb ideig még nem is fognak fizetni. Mit tehetünk azon kívül, hogy megkapja a levelet, bírósági végzést/végrehajtást kérünk? Valahogy a pénzünkhöz jutunk utána?
Az SZMSZ-ben szerepel az, hogy kizárhatjuk az olyan szolgáltatásból, amiért nem fizet (fűtés-melegvíz), de a gyakorlati megvalósítását kétesnek ítéljük meg, és ez is a többiek költsége lenne.

Egyjogász # 2009.02.05. 09:16

Nálunk is a liften volt sok vita, mivel a földszintiek nem akarták a liftkarbantartást fizetni. (Én pl. 6 év alatt egyszer sem használtam a liftet.)

Ez társasházaknál úgy megy, hogy csinálnak egy éves költségvetést (amibe benn van minden várható költség), ez alapján megállapítják a közös költséget, és azt mindenkinek fizetni kell. Ha nem fizeti a társasház jogi úton behajthatja.

Kovács_Béla_Sándor # 2009.02.05. 09:14

az építtető tulajdonában van, erre semmit nem fizetnek jelenleg (ez jogos?
Természetesen nem az. Az építtető ugyanolyan tulajdonostárs, mint a többi, a közös költség valamennyi önálló tulajdonú lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiség tulajdonosát azonos szabályok szerint terheli.

A közös költséget úgy állapítják meg a tulajdonosok, ahogy az nekik jólesik. Hogy kinek mi esik jól, az meg nem jogi kérdés.

Ormi5 # 2009.02.05. 08:59

Anitasmith! Érdekes az idős lakó felvetése - valószínű az ő helyében én is így nyilatkoznék (nem használom a lépcsőházvilágítást).
Nem vagyok szakértő, sőt, én is a többiek segítségét kérem közös költség ügyében. De a ti esetetekhez annyit hozzáfűznék, hogy hiába laktunk korábban 4 emeletes liftes ház földszintjén, a lift karbantartását a mi lakásunk is kellett hogy támogassa, akár m2 akár tulajdoni hányad alapján. Valóban az a mérvadó, ami az SZMSZ-ben van. Ilyet készített nálatok valaki? Ott kell mindent leírni, és annak megfelelően eljárni az elszámoláskor.

Mindenki!

Az én kérdésem a következő. Új építésű 23 lakásos társasház esete. Több közgyűlés volt, de elfogadott SZMSZünk még nincs, talán jövő héten megegyezünk és elfogadjuk a javítás után.
Tavalyi évre 100 Ft/m2-t fizettünk. Üzlethelyiség is van a házban, ami még az építtető tulajdonában van, erre semmit nem fizetnek jelenleg (ez jogos? a ház biztosítása erre is vonatkozik)

A 2009-es évet megtervezte a közös képviselőnk. Átfutottam a táblázatát, de nem derül ki, hogy mire alapozza, hogy idén is 100 Ft/m2 maradjon a közös költség (korábban küldött levelet, hogy felemeli). A táblázatát átszámoltam, voltak benne számszaki hibák is.
Fő kérdésem, hogy mi alapján számolódik a közös költség, és hogy ezt mennyire részletesen kell leírni az SZMSZ-ben. Elég annyi, hogy 1 m2-nyi x Ft (vagy ahogy a közgyűlés dönt). Vagy alá kell támasztani például, hogy az éves kltgvetés tervezet összegét elosztjuk 12-vel, és a ház össz m2-vel és így kijön 1 m2-nyi egységár, és azt szorozzuk vissza. Valami ilyesmit várnék el az ő papírjából is, de utánaszámolva jóval magasabb összeg jött ki nekem. Szóval káosz van a fejemben....

A másik, hogy nálunk a m2 és a tulajdoni hányadok nem állnak teljesen arányban egymással.
Garázsok és tárolók esetében most fix összeget fizetünk, de nem egyforma méretűek a tárolók sem. Itt is jobb lenne tulajdoni hányad alapján fizetni, igaz?

A felújítási alapot "mire számoljuk", mi az alapja, az össz m2? (Nem tudom, érthető-e ez a kérdésem)
Köszi a hozzászólásokat.

Kovács_Béla_Sándor # 2009.02.05. 08:43

Ha egyszer nem hoztátok létre a társasház szervezetét, akkor nem hozhattok olyan többségi határozatot, amely a közös tulajdonú részek fenntartásának költségeit a tulajdoni hányadoktól eltérően állapítja meg.

anitasmith # 2009.02.05. 08:37

De ha fizette volna a közösköltséget,ami ugye nm alapján lett meghatározva, akkor a közműveket számláról vonattuk volna,ami azut jelenti,hogy részarányban kevesebbet fizetett volna mindenért. De akkor azt mondta nem fizet,hanem mindenből majd a rá eső részt. Ezért maradt a csekkes megoldás. De pl.van víz is közös,akkor abból miért fizeti az 1/5 részt, azt nem nm alapján kéne osztani? Csak a villanyt? De akkor meg én is mondhatnám,hogy mivel az ő virágait locsoljuk nyáron,akkor és vizet fizessek kevesebbet?
Most lesz egy új lakógyűlés,az a kérdésem,hogy amit ott a többség megszavaz azt el kell fogadnia? Eddig két lehetőséget beszéltünk meg. Az egyik,hogy visszamenőleg és ezután is fizet közösköltséget és akkor nm alapján megy,mert az azalapján van számolva VAGY nem fizeti a közöst,de akkor mindenbe 1/5 részt vállal.
Esetleg 3.megoldása van valakinek?

SolnesM # 2009.02.04. 16:40

Kérdezed :

Tehát most ott tartunk,hogy mit csináljunk vele?
Vajon mit ?
De neki van hátul egy tároló ahova a közös áram van elvezetve és szokott a férj ott barkácsolni,akkor meg mi nem vagyunk ott.

Ki kell kapcsolni azt az áramot, majd észhez tér !

Sőt ! Ez az elvezetés a vita mentesség esetén se korrekt.
Nagyon egyszerű a megoldás : almérőt kell oda felszereli. Azért finomítva : ha tényleg abszolute szeparálható és nem járkál a lépcsőházban talán a villanyba sem kéne beszállni. De a közösköltség még sok egyebet is tarzalmaz.
Mégegyszer : az egyéni áramfogyasztását gyorsan és radikálisan megszüntetni - ha közösből vételez, aztán a többiről tárgyalni !

Kovács_Béla_Sándor # 2009.02.04. 12:23

A közös tulajdon fenntartásával járó költségek - ha másképp nem állapodtak meg - a tulajdoni hányadaik arányában terheli a tulajdonostársakat.

Ha jól értem, akkor jogilag társasház vagytok, de formálisan nem hoztátok létre a társasház szervezetét, hanem a közös tulajdon Ptk.-ban foglalt általános szabályait alkalmazzátok.

anitasmith # 2009.02.04. 11:50

Üdvözletem Mindenkinek!
Egy új építésű 5 lakásos társasházba költöztünk,ahol 4 lakás a lépcsőházból nyílik, 1 pedig külön bejárattal van az udvarról.A 4 lakás kb.egyforma a különálló 13nm-el kisebb.
Volt pár közgyűlésünk (nincs köz.képviselő) és abban maradtunk,hogy lesz közösköltség nm alapján kiszámoltuk. Erre az 1.lakás(ami külön van) mindenkivel közölte kb.1hét múlva,hogy mivel ők öregek nem finanszíroznak ebbe bele, ezért majd mindenből a rá eső részt fizeti.De most kijött az első közös villanyszámla és máris nem akar 1/5részt fizetni,mert hogy Ő nem használja a lépcsőházat ahol van lámpa. De neki van hátul egy tároló ahova a közös áram van elvezetve és szokott a férj ott barkácsolni,akkor meg mi nem vagyunk ott.
Tehát most ott tartunk,hogy mit csináljunk vele?
Kaphatok valami tanácsot?