piroslámpán áthaladás


bennic # 2008.09.24. 16:24

Sziasztok!

Napokban kaptam egy szép határozatot a rendőrségtől alján sárga csekkel. A határozat állítása szerint megszegtem KRESZ 9§(4) d pontját , vagyis a piros lámpán haladtam át. A téyállást képi bizonyítékokra alpozzák. Beszéltem az ügyintézővel és elmondta 5 fénykép készült amin látszik, hogy már piros a lámpa, amikor a megálláshelye festés előtt 2 méterre vagyok. Én vitába szállhatok vele a távolságot illetően? A rendőrség mi alapján bizonyítja a távolságot, fénykép ilyen esetben mennyire megbízható?Mert szerintem az bizony fontos lehet, hogy milyen távolságból kellett volna lefékeznem a biztonságos megálláshoz. Segítségetek előre is köszönöm!

monalisa1 # 2008.09.25. 09:28

Hozzáértő válasza erre a kérdésre sokunk számára is hasznos lesz, mert sok helyen a zöld közvetlenül pirosra vált - és mint a példa: vitatható a kiszabott büntetés jogossága.

Monalisa
laikus hozzászóló

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.25. 10:37

sok helyen a zöld közvetlenül pirosra vált

Amerikában?

monalisa1 # 2008.09.25. 11:38

Bocs, valóban kihagytam a sárgát...
Valamikor még pislantott néhányat mielött pirosra vált.

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.25. 11:42

Nem pislant: folyamatos sárga. A többi urban legend, és szabályszegők önfelmentő meséje.

Royal # 2008.09.25. 23:00

Hümm.

Mi történik akkor ha

  • már nem tudok biztonsággal megállni a piros lámpánál, és átmegyek rajta. Úgy tudom ezt nem tiltja a kresz.
  • Zöldön mentem keresztül, de a dugó miatt beragadok a kereszteződésbe.
  • Zöldön megyek át, de egy mentőnek kell elsőbbséget adnom, miközben a fejem fölött bevált a lámpa

Hogyan döntheti, értékelheti egy gép ezeket a szituációkat?

monalisa1 # 2008.09.25. 23:58

Az első alpont esetében a szabálysértési bírság jogosságát vita képezheti - mint ahogy a kérdező esetében is, a másik két alpont ez itt egy művi kérdés, mert a fénykép egyértelműen bizonyítja "a" beragadást és/vagy a mentő elengedésé, tehát indok nélkül nem szívatják az embert.

Beragadni meg nem okvetlenül kell (...) mert az adott forgalmi helyzetben csak látni lehet, hogy még átférünk-e vagy sem.

Pár héttel ezelőtt az egyik topikban valaki már felvetette: régen a sárga néhányat pislantott, tehát azt látva fel lehetett mérni: átérünk-e még biztonságosan vagy már csak a mindjárt piroson...

Ezt a néhány másodpercig villogó sárgát ismét be kellene vezetni a közlekedés-biztonság érdekében.

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.26. 06:42

már nem tudok biztonsággal megállni a piros lámpánál, és átmegyek rajta. Úgy tudom ezt nem tiltja a kresz.
Újra kellene vizsgáznod: ugyanis tiltja. Szigorúan. Kategórikusan.

Zöldön mentem keresztül, de a dugó miatt beragadok a kereszteződésbe.
Akkor nem mentél keresztül. Tilos a kereszteződésbe behajtani, ha a körülményekből előre látható, hogy nem tudod biztonságosan elhagyni.

A megkülönböztetett járműnek nem úgy fogsz elsőbbséget adni, hogy a kereszteződés közepén satufékezel. Mondva csinált probléma.

Egyébként nem a gép értékel - a gép fényképez.

OFF
Monalisa, nagyon formában vagy az utóbbi két-három napban...
ON

Zolikaaa # 2008.09.26. 07:21

hozzászólás törölve

ksstomi # 2008.09.26. 07:37

hozzászólás törölve

Royal # 2008.09.26. 07:58

Kedves Sándor!

Letöltöttem a hatályos kreszt az internetről direkt a kedvedért. Kérlek lapozz el a 9.1.c ponthoz. (járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző berendezések)

a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél - a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt - meg kell állni;ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni"

Tehát a kategórikus tiltásról itt nem beszélhetünk.

Tilos a kereszteződésbe behajtani, ha a körülményekből előre látható, hogy nem tudodbiztonságosan elhagyni.

Ez igaz. De pl; egy átlag budapesti dugóban, minden egyes kereszteződés, már kilóméterekről úgy néz ki, hogy nem lehet biztonsággal elhagyni, sőt létezik olyan forgalmi szituáció, ahol az egymást keresztező autók, egymást kerülgetve haladnak keresztül a forgalmon. Sajnos az elmélet, és a gyakorlat itt megint mást mutat, ha betüről betűre betartanánk a szabályokat, akkor órákon át állhatnánk a zöld lámpánál...

Egyébként nem a gép értékel – a gép fényképez.

Ez is igaz. Csakhogy a fényképet kiértékelő személy egy fényképből, nem fogja látni sem a körülményeket, sem a sebességemet, se semmit, csak az áthaladás tényét.

Royal # 2008.09.26. 08:14

bocsánat 9.4.c

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.26. 08:32

Az a szabály a sárgára vonatkozik - te meg pirosról beszéltél.

Royal # 2008.09.26. 08:52

OK. Félreértés. Sárgára gondoltam, ami előtt már nem tudok megállni, és pirosra vált mire a kereszteződésbe érek.

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.26. 09:01

Kizárt. Hacsak nem százzal közelíted meg azt a kereszteződést.

monalisa1 # 2008.09.26. 09:14

És ebben van a lényeg.

monalisa1 # 2008.09.26. 09:23

e-mail: 09.26. 08:42

Kedves Béla!

A nátha az oka...
Nemigen tudok aludni., a tévét nemigen nézem, az aktuálisan könyvem meg éppen véget ért.

Amúgy értem a szót (...) és majd igyekszek ekként. Amúgy számomra már az is öröm, ha nem letoláskét szólsz hozzám - nem ritkán okkal...

Royal # 2008.09.26. 10:39

Kizárt. Hacsak nem százzal közelíted meg azt a kereszteződést.

Értem. Akkor ezek szerint 9.4.c azért létezik, hogy kicsit vastagabb legyen a kreszkönyv. Egyébként ha százzal közelítem meg a kereszteződést, valószínüleg még a sárgajelzés alatt át is érek, tehát tényleg nincs jelentősége.

Ha a gyakorlatban nézzük: Zöld jelzéshez közeledek szabályos 50km/h tempóban. A szabályos közlekedés nem azt jelenti, hogy az autó féktávja = zéró. Tömeg, Súlyelosztás, Fékrendszer (ABS vagy mezei) Pilóta reakcióideje, gumik típusa, állapota, futómű állapota, útfelület típusa, időjárási viszontagságok stb. függvénye, de 100km/h -nál teljes fékerővel átlagosan 40-60m kell a megálláshoz, 50 nél ez drasztikusan csökken, kb 20m. (of corse Vizes, jeges úton ezek az értékek exponenciálisan nőnek.)

A sárgajelzést féktávon belül kapom. Alternatívák:

  • Satufék, és megállok a kereszteződésben, ahol esetleges forgalmi akadályt fogok képezni.
  • Satufék, a mögöttem jövő alaposan seggbetrafál (saját példa)
  • Padlógáz, vészhelyzetet elkerülve átérek a kereszteződésen, igaz a lámpa ekkor már piros, és egy éppen rögzítő kamera esetén már küldik is a csekket.

Nem tudom mi ebben kizárt. Félreértés ne essék, nem a telipirosba százzal belehajtók jogaiért kardoskodom, de azért erre a szituációra nem lehet egyértelműen feketét, vagy fehéret mondani, vannak árnyalatok is.

Royal # 2008.09.26. 10:47

Külön megnehezíti a döntést, hogy a sárgajelzés időtartama lámpánként változik. (saját megfigyelés) Van olyan sárga lámpa, ami alatt nyugodtan bemehetünk a teszkóba nagybevásárolni, akkor is még vígan átérünk, és van olyan, ami szinte azonnal be is vált pirosra.

Kovács_Béla_Sándor # 2008.09.26. 11:34

Ha a megengedett sebességgel közelítesz a kereszteződéshez, és amikor sárgára vált a lámpa, olyan közel vagy, hogy biztonságosan már nem tudsz megállni, akkor még sárgán át fogsz érni.

A sárga ideje minden lámpánál nagyjából azonos. A zöld és a piros hossza az, ami helyenként és napszakonként is változik.

bennic # 2008.09.29. 09:53

Megengedett sebességgel közeledtem (48 km/h -val)a kereszteződéshez, átlagos délutáni forgalom volt, de most haladt a sor folyamatosan. Nem szoktam teligázzal csak azért is piroson áthajtani, hogy még meglegyen. Ezért is érzem kicsit zavarba magam. Azóta megnéztem a drága képeimet, sárga lámpáról fényképet nem tudnak mutatni, csak a pirosról.

Autóval rekonstruáltam a helyzetet, megint 48 km/h és zöld, majd sárga, most viszont satufék a hátam mögött jövő meg majd felkenödött az autómra, éppen meg álltam a fehér vonalnál! Elzarándokoltam gyalogosan is a kereszteződéshez és figyeltem a lámpa váltásokat. Érdekes, kicsit rövidnek tünt (2 másodperc) a sárga, átmentem egy másikhoz és láss csodát még négy másodperc is volt mire pirosra váltott. Van erre szabvány idő, vagy úgy játszanak velünk ahogy csak akarnak?...

monalisa1 # 2008.09.29. 13:19

Nem könnyű az egyik másik lámpa fázisidejét jól "belőni", több szemponttól is függ.

Csupán annyit: ha a zöld jó ideje már zöld, várható, hogy egyik pillanatról a másikra már nem lesz az, vagyis ha a 48-ból tudatosan visszavesz valaki, a sárga/pirosra valószínűleg meg tud állni - a mögötte haladó sem fog satuzásra kényszerülni...

Szóval nem mindeáron a "még átérek" legyen a szempont, hanem a helyes és biztonságos megállás.
(Nem írtam, hogy te mindenáron át akartál volna jutni a kereszteződésen - csak írtam.)

kbs
A zöld/piros a gyalogosátkelőnél van, ez zavart meg előzőekben engem.

websas # 2008.09.29. 13:58

A múlt század 70 es éveiben a zöld elkezdett villogni kb 5 mp.-ig majd sárga lett és utána piros.Jól belehetett mérni,hogy célszerü lassítani.

Szerintem jó volt.(de ezt már írtam)

websas

monalisa1 # 2008.09.29. 18:30

Azok a régi szép idők... A mai forgalomhoz képest kevés autó volt az utakon - és a lámpa is "ráért" villogni.

bennic # 2008.09.29. 18:43

Azt elfelejtettem írni , hogy ez kanyar utáni útszakaszon volt 2x2 sávos úton és kigyorsítás végén. Tehát nem lehetet tudni mióta zöld a zöld. Ráadásul most nem volt araszolás, lassítgatás. Nos így jártam, meg még sokan mások is ennél a lámpánál, mint azóta már tudom! Vezessetek balesetmentesen és legyetek résen a yard figyel!