GYED,GYES, táppénz


dszusi # 2018.07.07. 11:51

Tisztelt Fórum!
A napokban derült kis két kisfiam emelt szintű családi pótlékra jogosult. Az igazolást az orvostól meg is kaptuk.
Azt szeretném megkérdezni, hogy azzal együtt a gyes folyósítási ideje is változik?
2 és 3 éves lesz októberben a két gyermek.
Illetve még az is lenne a kérdésem ha csak most derült ki hogy emelt csp-ra jogosultak, a szakorvos ráírta a szakorvosi véleményre, hogy a születésük óta fennáll az ok amiért az emelt csp-ra jogosultak, akkor is csak 2 hónapra visszamenőleg fizetik ki az elmaradt pénzt?
Köszönettel!

misike9 # 2018.07.07. 16:12

Az alábbi ügyben szeretnék segítséget kérni,
2018. január közepéig Gyed-en (2 év) voltam, és ápr közepétől töltöm az ez időre járó szabadságomat, ami június végéig tart! Az lenne az ezzel kapcsolatos kérdésem, hogy erre az évre már csak júliustól jár időarányosan a szabadság, mivel júniusig a gyed-ről keletkezett szabadságokat vettem ki (júl-tól-dec-ig), vagy jár a már GYED-es szabadságon eltöltött hónapokra is szabadság erre az évre időarányosan (ápr-dec-ig)? Lehet, hogy egy kissé bonyolultan fogalmaztam, elnézést érte.
A segítséget előre is megköszönöm!

monoszkop # 2018.07.09. 06:17

misike9 2018.07.07. 18:12
Az alábbi ügyben szeretnék segítséget kérni,
2018. január közepéig Gyed-en (2 év) voltam, és ápr közepétől töltöm az ez időre járó szabadságomat, ami június végéig tart! Az lenne az ezzel kapcsolatos kérdésem, hogy erre az évre már csak júliustól jár időarányosan a szabadság, mivel júniusig a gyed-ről keletkezett szabadságokat vettem ki (júl-tól-dec-ig), vagy jár a már GYED-es szabadságon eltöltött hónapokra is szabadság erre az évre időarányosan (ápr-dec-ig)? Lehet, hogy egy kissé bonyolultan fogalmaztam, elnézést érte.
A segítséget előre is megköszönöm!

T. Kérdező!

  • Igen, egy kissé.
  • Lehet a válasz is hasonló?
  • A 2012. évi I. törvény 115. § (1) értelmében a munkavállalónak a munkában töltött idő alapján minden naptári évben szabadság jár, amely alap- és pótszabadságból áll.

(2) Munkában töltött időnek minősül az (1) bekezdés alkalmazásában

  1. a munkaidő-beosztás alapján történő munkavégzési kötelezettség alóli mentesülés,
  2. a szabadság,
  1. a szülési szabadság,
  2. a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság (128. §) első hat hónapjának időtartama.

Látható, hogy a szabadságon töltött idő munkában töltött időnek minősül, amely „további” szabadságra jogosít.

Beus424 # 2018.07.11. 06:46

Szép Napot! Arra lennék kíváncsi, hogy gyermekem második életévé betöltéséig ha újjabb terhességem lesz ,akkor ugyan úgy jár a csed és a gyed? Pontosan ilyen esetekben hogyan számol el a munkáltatóm? Köszönöm a választ!

cincinnatus # 2018.07.11. 08:27

Beus424 2018.07.11. 08:46

Szép Napot! Arra lennék kíváncsi, hogy gyermekem második életévé betöltéséig ha újjabb terhességem lesz ,akkor ugyan úgy jár a csed és a gyed? Pontosan ilyen esetekben hogyan számol el a munkáltatóm? Köszönöm a választ!

T. Kérdező!

Kezdjük a végén.
Az ilyen esetekben hogyan számol el a munkáltatóm kérdését sajnos nem értem.

Nézzük az elejét.
Igen, a GYED extra egyik eleme, hogy annak, akinek több csed-re, gyed-re, gyes-re jogosult gyermeke is van egyszerre több ellátást is kaphat.

(Régebben ez a lehetőség nem volt, annak akinek pl. három, 3 év alatti gyermeke volt csak egy ellátást kaphatott. Vagy csed-et, vagy gyed-et, vagy gys-t.)

Az újabb szülést követően igényelni kell az újabb ellátást. Ezt követően azt megállapítják és folyósítják. Ezzel párhuzamosan, annak lejártáig -úgy mint korábban- fizetik az idősebb gyermekre járó ellátást is.

Egy dologra azonban vigyázni kell. Ha több csed-re, gyed-re, gyes-re jogosult gyermek is van a családban az ellátások mindegyikét csak az egyik szülő veheti igénybe. A jogszabály tiltja, hogy amig az anya a kicsivel csed-en van a nagyobbal az apa gyed címén legyen otthon.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Alexandra12 # 2018.07.16. 16:52

Kedves Szakértő!

Lenne pár kérdésem,amivel nem vagyok teljesen tisztában.
1:Jelenleg van egy 4 órás állásom ahol 3 hónap múlva megszűnik a szerződésem. 2 évre visszamenőleg van 488 munkanapom,szülés előtt jogosult vagyok álláskeresési járadékra? így aközben megigényelhetem a CSEDET?

2: Ha lejárt a 168 nap Csed akkor apuka igényelheti helyettem a GYED-et és ez mellett dolgozhat? (a jóval magasabb fizetés miatt)
Előre is köszönöm a válaszát!

sortie # 2018.07.17. 07:54

Alexandra12 2018.07.16. 18:52
Kedves Szakértő!
Lenne pár kérdésem,amivel nem vagyok teljesen tisztában.
1:Jelenleg van egy 4 órás állásom ahol 3 hónap múlva megszűnik a szerződésem. 2 évre visszamenőleg van 488 munkanapom,szülés előtt jogosult vagyok álláskeresési járadékra? így aközben megigényelhetem a CSEDET?
2: Ha lejárt a 168 nap Csed akkor apuka igényelheti helyettem a GYED-et és ez mellett dolgozhat? (a jóval magasabb fizetés miatt)
Előre is köszönöm a válaszát!

T. Kérdező!

  • CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.
  • Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.

Ez egyben azt is jelenti, hogyha a kettőből az egyik hiányzik, akkor a jogosultsági feltételek nem teljesültek, és így az ellátásra való jogosultság sem állapítható meg.

  • Az álláskeresési járadékban részesülő személy a Tbj. 5. § taxációjában (zártkörű felsorolás) szerepel, ezért biztosítottnak minősül.
  • Ebből következően igen, ha az álláskeresési járadék folyósításának a tartama alatt fog szülni, és a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal megigényelheti a csed ellátást.
  • Igen, ha lejárt a 168 nap csed akkor apuka megigényelheti Ön helyett a GYED-et, amely mellett dolgozhat.

    Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Lili12345 # 2018.07.17. 08:53

Kedves Szakértő!

2013. október 1-je óta köztisztviselő vagyok. Első gyermekem 2016. december 2-án született. Kaptam csed-et, majd utána gyed-et. 2017. júliusától kivettem a felhalmozott szabadságaim 8 órás bérre, majd szeptembertől munkába álltam 4 órás munkaviszonyban, mellette kapom a gyed-et. Kérdésem az lenne, ha újra terhes lennék, mi alapján számolnák a következő csed-et, gyed-et? Jól sejtem, hogy csak a 4 órás béremből? Az első gyermekem utáni gyed nem számít bele? Ha újra 8 órában dolgoznék pár hónapig és táppénzre mennék, az növeli az ellátás összegét? Nagyon szépen köszönöm a választ!

monoszkop # 2018.07.17. 11:13

Lili12345 2018.07.17. 10:53
Kedves Szakértő!
2013. október 1-je óta köztisztviselő vagyok. Első gyermekem 2016. december 2-án született. Kaptam csed-et, majd utána gyed-et. 2017. júliusától kivettem a felhalmozott szabadságaim 8 órás bérre, majd szeptembertől munkába álltam 4 órás munkaviszonyban, mellette kapom a gyed-et.
Kérdésem az lenne, ha újra terhes lennék, mi alapján számolnák a következő csed-et, gyed-et?
Jól sejtem, hogy csak a 4 órás béremből? Az első gyermekem utáni gyed nem számít bele? Ha újra 8 órában dolgoznék pár hónapig és táppénzre mennék, az növeli az ellátás összegét? Nagyon szépen köszönöm a választ!

T. Kérdező!

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

kugli86 # 2018.07.18. 09:22

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg hivatásos szolgálati jogviszonyban vagyok a Somogy-Megyei BV Intézetnél. Májustól folyósítják számomra a GYED extrát a 2. gyermekem fél éves kora óta. Két hete beadtam a leszerlésem. Szeretnék álláskeresési járadékot igényelni a GYED extra mellé. A területileg illetékes munkaügyi hivatalban azt a felvilágosítást kaptam, hogy e két ellátást egyszerre nem kaphatom.
Az lenne a tiszteletteljes kérdésem, hogy regisztrált munkanélküliként az álláskeresési járadék mellé igényelhetem-e a GYED extrát. Illetőleg milyen esetekben igényelhetem? Azt olvastam egyéb fórumokon, hogy nem kizáró ok az, hogy álláskeresési járadékon vagyok. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Fekete Csaba

monoszkop # 2018.07.20. 06:27

kugli86 # e-mail Jelentem! 2018.07.18. 11:22

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg hivatásos szolgálati jogviszonyban vagyok a Somogy-Megyei BV Intézetnél. Májustól folyósítják számomra a GYED extrát a 2. gyermekem fél éves kora óta. Két hete beadtam a leszerlésem. Szeretnék álláskeresési járadékot igényelni a GYED extra mellé. A területileg illetékes munkaügyi hivatalban azt a felvilágosítást kaptam, hogy e két ellátást egyszerre nem kaphatom.
Az lenne a tiszteletteljes kérdésem, hogy regisztrált munkanélküliként az álláskeresési járadék mellé igényelhetem-e a GYED extrát. Illetőleg milyen esetekben igényelhetem? Azt olvastam egyéb fórumokon, hogy nem kizáró ok az, hogy álláskeresési járadékon vagyok. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Fekete Csaba

T. Kérdező!

A megállapított GYED ellátásra annak lejártáig jogosult.

Ha azonban ez időszak alatt álláskeresési járadékot igényel úgy bár a jogosultságát megállapíthatják az álláskeresési járadék folyósítását mindaddig szünerteltetni kell, amig gyed-ben részesül.

Lásd:

1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról.

29. § (1) Szünetel az álláskeresési járadék folyósítása, ha az álláskereső
a) terhességi-gyermekágyi segélyre, csecsemőgondozási díjra, gyermekgondozási díjra vagy gyermekgondozási segélyre, gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultságának megállapítását jelenti be, terhességi-gyermekágyi segély, csecsemőgondozási díj és gyermekgondozási díj esetén a jogosultság megállapítását követő naptól, gyermekgondozási segély, gyermekgondozást segítő ellátás esetén a jogosultság megállapításának napjától,

  1. Ha az álláskeresési járadék folyósítása szünetelésének oka megszűnik, és fennállnak a 25. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek, az álláskeresési járadékot a megállapító határozatban meghatározott feltételekkel tovább kell folyósítani.

Természetesen a gyed folyósítása alatt az álláskeresési járadék folyósítása iránti kérelmét előterjesztheti. Az arra való jogosultságot az illetékes közigazgatási szerv határozatban fogja elbírálni (vélhetőleg az Ön által hivatkozott tájékoztatásnak és az előbb idézett jogszabályi előírásoknak megfelelően).

Ha és amennyiben egyéb fórumokon mást olvasott, úgy érdemes lenne ott érdeklődnie, hogy a állításukat mire alapozzák.

(Attól, hogy az Ebtv. nem tiltja az együttfolyósítást, még nem biztos, hogy az Flt. is megengedi...)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

pyrous # 2018.07.30. 10:36

Tisztelt Szakértő!
Feleségemnek nem befejezett állami ösztöndíjas képzése után visszafizetési kötelezettsége fog keletkezni a jövőben (365 nap a türelmi idő), aminek visszafizetését magyarországi munkaviszonnyal ki lehet váltani. Jelenleg közalkalmazottként dolgozik határozatlan idejű munkaszerződéssel. Szeretnénk gyereket/gyerekeket vállalni a közeljövőben. Az lenne a kérdésem, hogy munkajogi szempontból a terhesség, majd a szülés utáni GYES/GYED stb. időszak magyarországi munkaviszonynak minősül-e? Vagy ilyenkor felbontják a munkaszerződést, amíg az anyuka vissza nem megy ténylegesen dolgozni, ergo nem lesz magyarországi munkaviszonya? Válaszát előre is köszönöm!

sortie # 2018.07.30. 11:52

pyrous 2018.07.30. 12:36
Tisztelt Szakértő!
Feleségemnek nem befejezett állami ösztöndíjas képzése után visszafizetési kötelezettsége fog keletkezni a jövőben (365 nap a türelmi idő), aminek visszafizetését magyarországi munkaviszonnyal ki lehet váltani.
Jelenleg közalkalmazottként dolgozik határozatlan idejű munkaszerződéssel.
Szeretnénk gyereket/gyerekeket vállalni a közeljövőben.
Az lenne a kérdésem, hogy munkajogi szempontból a terhesség, majd a szülés utáni GYES/GYED stb. időszak magyarországi munkaviszonynak minősül-e? Vagy ilyenkor felbontják a munkaszerződést, amíg az anyuka vissza nem megy ténylegesen dolgozni, ergo nem lesz magyarországi munkaviszonya? Válaszát előre is köszönöm!

T. Kérdező!

Amennyiben a közalkalmazotti jogviszonya nem szűnik meg, illetve nem szüntetik meg, úgy a csed, gyed, gyes ideje főszabály szerint közalkalmazotti jogviszonynak, illetve a Tbj. 5.§ szerinti (társadalom) biztosítási jogviszonynak minősül.

Nem, nem kell felbontani emiatt a szerződést, csupán fizetés nélküli szabadságot kell igényelnie a gyed és a gyes idejére.

(Mindezek ellenére érdemes áttanulmányozni a képzési szerződést, hogy nincs-e benne valamilyen, a szülés miatti fizetés nélküli szabadságra vonatkozó speciális rendelkezés.)

További kérdéseivel –tekintettel arra, hogy felesége a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájához, mint a közszféra központi kifizetőhelyéhez fordulhat pl. ekként.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Mivel a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ballóné Adrien # 2018.07.31. 08:31

Tisztelt Szakértő!
Olyan kérdésem lenne, hogy a férjemnek átadtam a gyedet, július 12 én, személyesen mentem be a Magyar Államkincstár hoz,Vácot! A férjem munkáltatója minden papírt elküldött. Jött egy levél,18 dikai dátummal,hogy megkeresik a Budapesti Fővárosi Kormányhivatal VIII kerület családtámogatási főosztályt! Hogy kikérjék mennyi támogatást kaptam eddig. A gyest lemondtam,és úgy kértük a 6 hónapra visszamenőleg a gyedet,hogy abból vonják le. Mikor lesz ebből pénz? Mert ugye én most már nem fogok kapni gyest...
Köszönöm szépen előre is a választ

Jusztasz # 2018.07.31. 08:57

Ballóné Adrien 2018.07.31. 10:31
Tisztelt Szakértő!

Olyan kérdésem lenne, hogy a férjemnek átadtam a gyedet, július 12 én, személyesen mentem be a Magyar Államkincstár hoz,Vácot!
A férjem munkáltatója minden papírt elküldött.
Jött egy levél,18 dikai dátummal,hogy megkeresik a Budapesti Fővárosi Kormányhivatal VIII kerület családtámogatási főosztályt! Hogy kikérjék mennyi támogatást kaptam eddig.
A gyest lemondtam,és úgy kértük a 6 hónapra visszamenőleg a gyedet,hogy abból vonják le. Mikor lesz ebből pénz? Mert ugye én most már nem fogok kapni gyest...
Köszönöm szépen előre is a választ.

T. Kérdező!

Erre a kérdésre érdemi választ adni az Ön által hivatkozott levélen ügyintézőként megjelölt tudna.

Általánosságban annyi mondható el, hogy az ügyintézési idő –amennyiben minden adat rendelkezésre áll az elbíráláshoz- 8 naptári nap.
Amennyiben valamilyen okmány, vagy adat hiányzik, úgy -függő hatályú végzés kiadása mellett- az ügyintézési idő 60 nap.

Javaslat. Tárgyban keresse meg /hívja fel/ a levélben szereplő telefonszámon a jobb felső sarokban, vagy a levél alján megjelölt ügyintézőt.

r.e. # 2018.08.07. 08:54

Kedves Szakerto!

2017. januar 23. es 2018. augusztus 5. kozott Angliaban dolgoztam, ahol biztositott voltam.
2018. augusztus 6-tol visszatertem a magyar munkahelyemre, es ismet magyarorszagi biztositotta valtam. A kisbabank 2019. februarban szuletik, es az erdekelne, hogy milyen gyermekgondozasi juttatasokra vagyok jogosult a gyermek szuleteset kovetoen.
Ahogy probaltam ertelmezni a szabalyokat, TGYAS-ra jogosult vagyok, mivel az EU-n belul 2 evig folyamatosan biztositott voltam. Azonban itt az erdekelne, hogy a TGYAS havi osszegenek kikalkulalasakor a kinti angol fizetesemet is beszamitjak az atlag havi jovedelembe?
A GYED es GYES eseten viszont ugy olvastam, hogy 365 napig biztositottnak kell lenni Magyarorszagon (nem elfogadhato az angliai biztositas), ami esetemben csupan kb 6 honap lesz a gyermek szuletesekor. Jol gondolom, hogy ebben az esetben ezekre a juttatasokra nem vagyok jogosult? Ha igy van, van-e valamilyen lehetoseg arra, hogy a TGYAS-t kovetoen is valamilyen egyeb juttatasban reszesuljek.

Valaszat elore is koszonom.

intentio # 2018.08.07. 10:13

r..e. 2018.08.07. 10:54
Kedves Szakerto!
2017. januar 23. es 2018. augusztus 5. kozott Angliaban dolgoztam, ahol biztositott voltam.
2018. augusztus 6-tol visszatertem a magyar munkahelyemre, es ismet magyarorszagi biztositotta valtam. A kisbabank 2019. februarban szuletik, es az erdekelne, hogy milyen gyermekgondozasi juttatasokra vagyok jogosult a gyermek szuleteset kovetoen.
Ahogy probaltam ertelmezni a szabalyokat, TGYAS-ra jogosult vagyok, mivel az EU-n belul 2 evig folyamatosan biztositott voltam. Azonban itt az erdekelne, hogy a TGYAS havi osszegenek kikalkulalasakor a kinti angol fizetesemet is beszamitjak az atlag havi jovedelembe?
A GYED es GYES eseten viszont ugy olvastam, hogy 365 napig biztositottnak kell lenni Magyarorszagon (nem elfogadhato az angliai biztositas), ami esetemben csupan kb 6 honap lesz a gyermek szuletesekor. Jol gondolom, hogy ebben az esetben ezekre a juttatasokra nem vagyok jogosult? Ha igy van, van-e valamilyen lehetoseg arra, hogy a TGYAS-t kovetoen is valamilyen egyeb juttatasban reszesuljek.
Valaszat elore is koszonom.

T. Kérdező!

Nem, nem számítják be.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak a megállapításánál csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!

Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.

Azt írja, hogy GYED es GYES eseten viszont ugy olvastam, hogy 365 napig biztositottnak kell lenni Magyarorszagon (nem elfogadhato az angliai biztositas).

Rosszul olvasta.

Egyrészt a GYES alanyi (állampolgári jogon járó) juttatás, tehát ahhoz nem szükséges Tbj. 5. § szerinti biztosítás, másrészt az EU-s koordinációs rendeletekben rögzített összeszámítás elve értelmében az EU-s jogviszony tartamát is figyelembe kell venni.

Az összeszámítás elve azt jelenti, hogy a biztosítási idők összeszámíthatók, magyarul ha a TB ellátás jogosultságának a megállapításához szükséges, akkor a másik EU-s tagállamban szerzett biztosítási időt (pl. munkaviszonyt), szolgálati időt is figyelembe kell venni.

A biztosított bármely EU tagállamban szerzett biztosításban töltött idejét tehát be kell számítani, a biztosítási időt az igénylőnek az E 104-es nyomtatványon kell igazolni.

Bővebben lásd itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Tinyó # 2018.08.07. 18:19

Kedves Fórumozók!
Valaki meg tudná nekem írni, hogy hol tudom lemondani a GYES-t? Jól jönne egy link, vagy egy nyomtatvány, amin le tudom mondani. Ügyfél kapún keresztűl igényeltem meg, de a lemondására vonatkozóan nem találok online kitölthető adatlapot. Nagy segítség lenne, ha valaki tudna nekem ebben segíteni.
Köszönöm szépen.

Jereván # 2018.08.08. 07:02

Tinyó 2018.08.07. 20:19

Kedves Fórumozók!
Valaki meg tudná nekem írni, hogy hol tudom lemondani a GYES-t? Jól jönne egy link, vagy egy nyomtatvány, amin le tudom mondani. Ügyfél kapún keresztűl igényeltem meg, de a lemondására vonatkozóan nem találok online kitölthető adatlapot. Nagy segítség lenne, ha valaki tudna nekem ebben segíteni.
Köszönöm szépen.

Íme a kért link/nyomtatvány:

https://cst.tcs.allamkincstar.gov.hu/…icle/523/Kérelem%20családtámogatási%20ellátás%20megszüntetésére.pdf

És a honlap nyomtatványokkal kapcsolatos oldala:

https://cst.tcs.allamkincstar.gov.hu/nyomtatványok.html

Jereván # 2018.08.08. 07:09

Hát ez nem működik, de próbálja meg így:

Menjen ide:

http://www.allamkincstar.gov.hu/

Kattintson a Társadalombiztosítás és családtámogatás fülre.

(Ez jön fel: https://tcs.allamkincstar.gov.hu/ )

Kattintson Családtámogatás fülre.

(Ez jön fel: https://cst.tcs.allamkincstar.gov.hu/)

Kattintson Nyomtatványok fülre.

(Ez jön fel: https://cst.tcs.allamkincstar.gov.hu/nyomtatványok.html )

Kezdje el a menüt lefelé görgetni.

Kattintson a kérelem a családtámogatási ellátás megszüntetése linkre.

És feljön a kért nyomtatvány.

Jereván # 2018.08.08. 07:11

Kipróbáltam. Kicsit hosszabb, de így működik.

Szandra1987 # 2018.08.08. 15:02

Tisztelt Szakértő!
2010.09.08. óta folyamatosan biztosított vagyok.
2015.06.01.től - 2016.01.28ig táppénzen voltam 9-es kóddal az első kisfiam születéséig azután CSED/GYED. 2018.01.30.tól GYES-t kapok...
Pár hónappal ezelőtt kiderült, hogy érkezik a második baba :) az egészségi állapotom miatt a munkahelymen később szóltunk a baba érkezéséről,lemondtam a fizetetlen szabadságomat és az Ő tanácsukra egyből táppénzre mentem ,ismét 9-es kóddal ennek dátuma :2018.07.02-től
A baba várható születése: 2018.11.28.
A kérdésem az lenne,hogy: a GYES megszakításnak számít-E a biztosított napok számát tekintve? Ilyenkor mit vesznek táppénz alapnak?(per pillanat a szerződés szerinti havi bérem :195.000 Ft )
A GYES-t ebben az esetben le kell mondani?
Illetve ilyen esetben a táppénz 50 vagy 60%?
Előre is köszönöm a válaszát!

Jereván # 2018.08.09. 11:01

Szandra1987 2018.08.08. 17:02
Tisztelt Szakértő!
2010.09.08. óta folyamatosan biztosított vagyok.
2015.06.01.től - 2016.01.28ig táppénzen voltam 9-es kóddal az első kisfiam születéséig azután CSED/GYED. 2018.01.30.tól GYES-t kapok...
Pár hónappal ezelőtt kiderült, hogy érkezik a második baba :) az egészségi állapotom miatt a munkahelymen később szóltunk a baba érkezéséről,lemondtam a fizetetlen szabadságomat és az Ő tanácsukra egyből táppénzre mentem ,ismét 9-es kóddal ennek dátuma :2018.07.02-től
A baba várható születése: 2018.11.28.
A kérdésem az lenne,hogy: a GYES megszakításnak számít-E a biztosított napok számát tekintve? Ilyenkor mit vesznek táppénz alapnak?(per pillanat a szerződés szerinti havi bérem :195.000 Ft )
A GYES-t ebben az esetben le kell mondani?
Illetve ilyen esetben a táppénz 50 vagy 60%?
Előre is köszönöm a válaszát!

T. Kérdező!

A leírtak alapján az Ők szóltakon van a hangsúly.
Le tudom Önnek írni azt, hogy hogyan kellett volna jogszerűen eljárni, mit ír a jogszabály.

Természetesen az „Ők szóltak” és az "Ő tanácsukra" némileg árnyalja a képet.

Továbbra is főszabály, hogy aki GYED-en, vagy GYES-en van az ezzel egyidőben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYED-re és táppénzre is (vagy GYES-re és táppénzre is) jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.

Aki tehát a GYES/GYED mellett nem dolgozik, de a következő terhessége miatt keresőképtelenné válik és így táppénzre és GYED-re, vagy táppénzre és GYES-re is jogosult az választhat, hogy melyiket kéri.

Más a helyzet akkor, ha a GYED-en (vagy GYES-en) lévő biztosított a gyermek féléves kora után –a fizetésnélküli szabadságát megszakítva-, ismét munkába áll.

Ekkor kaphatja a GYED-et és a fizetését, ha pedig megbetegszik a GYED-et fizetés helyett a táppénzt, GYES esetén GYES-t és a fizetését, ha pedig megbetegszik a GYES-t és fizetés helyett a táppénzt.

A fizetésnélküli szabadság megszűnése iránti kérelmet viszont 30 nappal korábban jeleznie kell a munkáltatónak. (Mt.133. § (2) bek.)

Fontos még, hogy a keresőképtelenség orvos szakmai kérdés, azaz az orvos dönti el, hogy valaki keresőképtelennek minősül-e, illetve hogy indokolt-e keresőképtelen állományba venni. Ebtv. 45. § (2) bek.(Leegyszerűsítve az vehető keresőképtelen állományba, aki dolgozik, de munkáját betegség miatt ellátni nem tudja, azaz keresőképtelenné válik.

Ekkor a TB. a befizetett járulékokért cserébe, mintegy az elmaradt kereset pótlásaként ad táppénz ellátást.)

Ha a fentieknek megfelelően járt el a táppénz mértéke 60% lesz. (Kivéve az esetleges kórházi ápolás időtartamát.)

A táppénzét pedig ekként kell kiszámolni:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

krisztacsk001 # 2018.08.21. 19:48

Tisztelt Szakértő!

2016.06.29.-én született második gyermekem 2017.02.01-én munkába álltam,40 órás főállásban+egyéni vállalkozásomat is folytattam heti 40 órás munkaviszony mellett.
2017.07. hóban a vállalkozásomból 500000.-ft kivét történt 2017.08. hóban 50000.-,majd augusztusban kiderült,hogy babát várok.2018 augusztus 08-tól tp kellett mennem.
2019.02.14-től igényeltem CSED-et. Azonban a csed alapja nem a júliusi augusztusi bérem lett hanem szerződés szerinti összeggel számoltak.
Ebben az esetben miért nem alkalmazták a kedvező szabályt hisz GYED-en voltam. Miért nem a valós bérem lett az alapja a CSEDnek? Illetve a 2016-ban született gyermekem után a CSED összege magasabb volt mint amit most megállapítottak,elvileg nem lehetne alacsonyabb.
Ön szerint jól állapították meg számomra a CSED összegét?

Köszönettel
Ökrös Krisztina

cincinnatus # 2018.08.22. 06:30

krisztacsk001 2018.08.21. 21:48
Tisztelt Szakértő!
2016.06.29.-én született második gyermekem 2017.02.01-én munkába álltam,40 órás főállásban+egyéni vállalkozásomat is folytattam heti 40 órás munkaviszony mellett.
2017.07. hóban a vállalkozásomból 500000.-ft kivét történt 2017.08. hóban 50000.-,majd augusztusban kiderült,hogy babát várok.2018 augusztus 08-tól tp kellett mennem.
2019.02.14-től igényeltem CSED-et. Azonban a csed alapja nem a júliusi augusztusi bérem lett hanem szerződés szerinti összeggel számoltak.
Ebben az esetben miért nem alkalmazták a kedvező szabályt hisz GYED-en voltam. Miért nem a valós bérem lett az alapja a CSEDnek? Illetve a 2016-ban született gyermekem után a CSED összege magasabb volt mint amit most megállapítottak,elvileg nem lehetne alacsonyabb.
Ön szerint jól állapították meg számomra a CSED összegét?
Köszönettel
Ökrös Krisztina

Kedves Krisztina!

  • Kérdésére, hogy Ön szerint jól állapították meg számomra a CSED összegét a megadott adatok alapján érdemi választ adni nem lehet, mindenekelőtt azért, mert nem ismerjük az összes szükséges adatot.

Ezen túlmenően:

1.Nem tisztázott, hogy az ellátásokat mindkét jogviszonyában, vagy csak a munkaviszonyában állapították meg.

2.Azt írja, hogy 2019.02.14-től igényeltem CSED-et. Tekintettel arra, hogy még csak 2018. augusztus van ez így értelmezhetetlen.

3.Azt a kérdését, hogy ez esetben miért nem alkalmazták a kedvező szabályt miért itt teszi fel, miért nem az igényelbíráló szerv vezetőjétől kérdezi?

(Kérdése olyan, mintha azt kérdezném Öntől, hogy ma reggel miért fekete nyakkendőt kötöttem és miért nem kéket. Nyilvánvalóan nem tudhatja rá a pontos választ. Persze találgathat, mint ahogyan mi is megpróbálhatjuk megmondani, hogy mire is gondolhatott a költő, vagy az igényelbíráló, de ettől nem leszünk előrébb. A kérdéseket célszerű mindig a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási szerv vezetőjének feltenni. Hogy ki ez tudja, hiszen a csed megállapító határozatban szerepel mind a neve, mind a beosztása, mind pedig az elérhetősége.)

4.Az ellátás megállapításakor kapott egy közigazgatási határozatot. Ha az abban foglaltakkal nem ért egyet miért nem fellebbezte meg, hiszen a tb. ellátások vonatkozásában a jogorvoslati eljárás ingyenes (illeték, illetve költségmentes).

5.Egyebekben az is lehet, hogy igaza van, és az ellátását rosszul állapították meg. Sajnos a közigazgatás színvonala, az ott dolgozók felkészültsége egyre rosszabb, köszönhetően a kontraszelekciónak. Mivel 2008 óta az igényelbírálók fizetése nem nőtt, aki tehetséges, rátermett, képzett, az elment máshová dolgozni, (esertleg külföldre mosogatni),mivel ebből a fizetésből, több diplomával és jelentős tapasztalattal nem tudja eltartani a családját.

Hasonló a helyzet a TB ügyintéző képzéssel. A rendkívüli módon lebutított, gyorstalpaló képzés nem készíti fel a leendő tb. ügyintézőket arra, hogy a viszonylag bonyolult tb szabályokat készségszinten alkalmazni tudják. Ha pedig Mekk Elek típusú emberekre bízunk szakértelmet igénylő szakmunkát, akkor sajnos valami hasonló lesz az eredménye.

6.Javaslom, hogy a feltett kérdései megválaszolása, illetve megnyugtató rendezése érdekében kezdeményezzen személyes konzultációt az igényelbíráló szerv vezetőjével. Ehhez mintákat itt talál:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

7. Egyebekben az elbírálás során ekként kell(ene) eljárni:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.