Használtautó, Garancia???


drbjozsef # 2018.11.19. 07:13

Fgyerek,

Magánszemélytől vásárlás esetén neked kell bizonyítani a hibás teljesítést, esetedben azt, hogy a turbó hibája már a vásárláskor is megvolt. Ha ezt vizsgálja a szakértő, és szerinte igen, akkor kérheted a javítás költségeit az eladótól. Ha nem fizet, neked kell perelned, és ott bizonyítani (a saját szakértőd nem biztos, hogy elég lesz). Jópár hónap, perköltség, szóval gondold meg.

Egyébként, az eladónak nem kötelessége a hiba OKÁT közölni veled eladáskor, elég magát a HIBAJELENSÉGET is. Ha ezt bele is írtátok a szerződésbe, akkor ismert hibával vásároltad meg a saját kockázatodra az autót.

Renata777 # 2018.11.19. 16:28

drbjozsef
Az autót magánszemélytől vásároltam.
Akkor most egy hosszadalmas pereskedés elé nézek.

nonolet # 2018.11.19. 22:04

Fgyerek

Ezt buktad...

Az eladó jelezte a hibát!!!
Neki a hiba okát NEM KELL tudnia, sőt megtippelnie sem.

Mivel a hibáról tudtál így vevőként a saját kockázatodra vásároltál.
Nem követelhetsz az eladótól semmit.

Pláne egy 240 ekm-es öreg vacaknál
Aminél egy ilyen hiba már BÁRMIKOR előállhat a futás teljesítmény okán és ezt vevőként tudnod kell.
Ennek a kockázatával vásároltál.

Pláne-pláne 1200 km után...

Nincs az bíróság ami neked adna igazat.

Ennyi.

nonolet # 2018.11.19. 22:07

Renata777

Egy 12 éves sokat futott öreg vacaknál egy ilyen hiba már bármikor előállhat.

A vevő ennek kockázatnak a tudatában vásárol... olcsón ilyen régiségeket.

Nem fogsz pert nyerni.

Szomorú örökös # 2018.11.20. 05:23

nonolet

Egy 12 éves sokat futott öreg vacaknál

Ha neked egy 12 éves autó „öreg vacak”, akkor te vajon minek számítasz? :-D

Bocsi, az én autóm éppen 16 éves, de egyáltalán nem mondanám öreg vacaknak, főleg hogy csont nélkül ment át augusztusban a legújabb műszaki vizsgáján. Egy autónál többnyire a gazdáján múlik, hogy milyen állapotban van. No meg azon, hogy mennyi kilométer van benne. Sokat számít, ha valaki mindjárt az első rendellenes jelenségnél szerelőhöz megy és megcsináltatja.

Anno mikor a Saab Scania művekben végigvezettek bennünket, ott az idegenvezetőnk említette, hogy azok akár félmillió kilométert is elmennek nagyjavítás nélkül. Szóval kicsit óvatosabban ezzel az „öreg vacak” jelzővel.

drbjozsef # 2018.11.20. 06:34

Renata,

akkor igen, ugyanaz a válasz, mint Fgyerek kérdésére. Te állítasz, Te bizonyítasz, Te perelsz.

nonolet # 2018.11.20. 11:48

Szomorúka...

1.
A kevés kivétel nem jelent semmit!
A 10+ éve autók zöme egy leharcolt elhanyagolt kb. szeméthegy már műszakilag.
Ami bármikor elromolhat a tapasztalatok szerint.

2.
Mint a kérdezőé is.... tette.
Amikor egy kicsit nagyobb terhelést kapott.
Igazolva az általános állapotokat.

- -

Ráadásul az eladott autók zöme tekert kmórás is.

Agy 12 éves autóban valószínűbb, hogy 200+ ekm van.
Mint az, hogy 100-120 ekm, bármit mutat is a kmóra eladáskor.

Úgy 100 ekm fölött és/vagy 10 éves kor fölött LUTRI az autóvétel.

Pláne, ha turbós és pláne-pláne, ha turbó dízel vacak.

Aki ezzel nem számol az naiv.
Annyira, hogy még a bíróság is elhajtja az igényével.

Mondván:
Mit várt ?!
Új a autót?!!!
Ugyan már...

Szomorú örökös # 2018.11.20. 17:54

nonolet

A 10+ éve autók zöme egy leharcolt elhanyagolt kb. szeméthegy már műszakilag.

Továbbra is felhívnám a figyelmedet, hogy a tulajdonoson múlik, mennyire leharcolt egy ilyen kocsi. 20 év felett már valóban többnyire roncsok, de alatt még egyáltalán nem ez az általános.

Agy 12 éves autóban valószínűbb, hogy 200+ ekm van.
Mint az, hogy 100-120 ekm, bármit mutat is a kmóra eladáskor.

Nem mindenki jár olyan sokat vele. Én 2012-ben 148 ezerrel vettem, most meg már 1000 km híján 300 000 van benne és még mindig patika állapotban van. De hidd el nem általános az, ami pl. nálam van, hogy évi több mint 20 ezer belerepül. Idén pl. talán májusban voltam vele nagyszervízen, azóta viszont már 17 000 km belekerült.

Viszont van, aki csak szinte hétvégi nagybevásárlásra tartja. Neki ha pár száz km belekerül havonta, akkor sokat mondok. Nos, az övé valóban keveset mutat. Nem kell mindig összeesküvést sejteni, ha egy autóban kevés a km.

opel16v-Gábor # 2018.12.29. 19:06

Sziasztok!
Kérdésem a következő: egy 3.5 éves 70e km-es középkategóriás autóban tönkrement a kuplung kinyomó csapágy, ami ugye kopó alkatrésznek van kategorizálva a garanciális ügymenetben. Viszont ennek az alkatrésznek ki kellene bírnia legalább az autó tervezett élettartamát (160e km) normál használat mellett. Mivel az eddigi felhasználás során teljesen normál, nem erősen igénybevett működése volt, sejthetően az alkatrész gyári hibás, anyaghibás lehet. Ilyenkor van lehetőség valami szavatossági igény támasztására, ha mondjuk egy független szakértő alátámasztja az anyaghibát, azaz hogy nem erősen igénybevett üzemben, nem kopás miatt ment tönkre?
Mi a módja egy ilyen igény bejelentésének az adott márka szervize felé? Lehetséges márkafüggetlen szerviz javítási számlájával, és a független szakértő írásával menni hozzájuk, hogy térítsék meg a javítást? Van erre valami jogi út, hogy ez behajtható legyen rajtuk?
Köszönöm a választ előre is!

Szomorú örökös # 2018.12.30. 05:33

opel16v-Gábor

ennek az alkatrésznek ki kellene bírnia legalább az autó tervezett élettartamát (160e km) normál használat mellett.

És ez valahol le van írva, vagy csak te gondolod így? Anno egy ismerősöm egy Skoda Fabia-t vett újonnan részletre. Mire túladott rajta kb. 5-6 év után, már szinte majdnem minden henger gyújtástrafója tönkrement neki és cserélni kellett, pedig az egyáltalán nem „kopó alkatrész”. Soha többé nem vett az említett autótípusból. :-O

.Gábor # 2019.01.03. 12:24

Sziasztok!
~4 hónapja magánszemélyként magánszemélynek eladtam az autómat (Renault Scenic 1.5 Dci, 2004-es, 141.000 km)
A vevővel közöltem, hogy az autónak jelentős olajfogyasztása van, kb 1l / 1000 km, amit turbócserével próbáltam orvosolni, de sajnos nem jelentett megoldást.
Az adásvételin sajnos nem tüntettük fel a hibát, 250.000 Ft a szerződésen feltüntetett vételára.
Ma jelentkezett a vevő, hogy 2 litert fogyaszt a kocsi 1000 km-en, gyűrűzni kell aminek költsége szerinte 350.000 Ft és követeli, hogy fizessem a felét vagy jogi útra lép.
Mivel a hibáról tájékoztattam, úgy gondolom, hogy a hiba fokozódása az ő felelőssége, mert tudatában volt, nem érzem jogosnak a követelését, ezért közöltem vele, hogy nem vállalom, tegyen belátása szerint.
Mellékszál: másik hibaként közölte, hogy rövid volt a nívópálca a kocsiban és ő vett bele egy hosszabbat. Az én értelmezésem szerint ezzel csak annyit ért el, hogy kevesebb olajjal autózott, ami nyilván nem tesz jót a kocsinak, de hogy ebből mi igaz azt nem tudom.
Ha fenyegetőzését beváltja és tényleg jogi útra tereli az ügyet, mire számíthatok? Érdemes volt egyáltalán leírnom a kérdést?

drbjozsef # 2019.01.03. 13:00

Bármire.

Hogy az autó hibás volt-e nálad, szakkérdés. Pláne, ha nem írtátok bele az adásvételibe, így simán letagadhatja.

Ha elismeri, akkor bukni fogja a pert valszeg, a hiba ismeretében vette meg, a gyakorlat szerint nem elvárás, hogy te a hiba OKÁT mondd el, elég, ha magát a hibajelenséget ismerteted, és ő ennek tudatában is megveszi.

Ha nem ismeri el, akkor határeset. Egy 14 éves, de 141.000 km-t futott autónál (tényleg ennyi???) a jelentős olajfogyasztás még nem várható hiba. Szerintem. Ezért simán lehet, hogy nyeri, bár a te oldaladon meg a 250.000.- Ft-os ár van, ami érzésem szerint is jelentősen a piaci ár alatt van, ennek kell legyen életszerű indoka, ilyen árú autónál jellemzően előfordulhat bármi is.

Megmondom én mit tennék : felhívnám, próbálnák egyezkedni vele, és szépen arra fele terelném a beszélgetést, hogy elismerje szóban, hogy te közölted vele az olajfogyasztást. Jól ki kell találni előre a dumát, nehogy feltűnő legyen. Természetesen rögzíteni kell a telefonnal. Ha ez megvan, elhajtanám, hogy pereskedjen, ha akar.

.Gábor # 2019.01.03. 14:03

Mindkettőtöknek köszönöm szépen a segítséget!
Megtörtént a telefonbeszélgetés, minden elhangzott amire felhívtátok a figyelmemet. Érdemes lehet elküldeni neki ezt a beszélgetést vagy várjam az ügyvédi megkeresést, ha komolyan gondolja?

drbjozsef # 2019.01.03. 15:17

Én nem küldeném el. Nem is keresném.

Ha legközelebb jelentkezik, és bármit akar, elutasítanám.
Ha pereskedni akar, akkor közölném vele, hogy az ügyvédem szerint a gépjármű futásteljesítménye, kora, a vele közölt hibajelenség, és az amiatti jelentős árengedményes eladási ára alapján az igénye alaptalan, a hiba ismeretében vásárolta meg az autót, ami kizárja az azzal kapcsolatos szavatossági igényt. Ha pereskedni akar, tegye, majd ott találkoztok. Ha esetleg pampogna, hogy úgyse tudod bizonyítani, mert nem írtátok le, akkor közöld vele, hogy az XY napon folytatott telefonbeszélgetésetekben elismerte, hogy a hibát közölted vele a vásárláskor, és azt is, hogy nem a gyári nívópálcával használta az autót, és erről megvan a felvétel.

Oszt pereskedjen, ha akar.

Nem mondom azt, hogy nem nyerhet, mert hát ki tudja, jó ügyvéddel, sok pénzzel bármit is lehet, de ha igazak az általad előadottak (és nem te vagy, aki tudatosan sóztál rá egy nyilvánvalóan roncsot), akkor minimális esélye van szerintem.

.Gábor # 2019.01.03. 15:23

Köszönöm a segítséget, boldog új évet kívánok!

MTibi # 2019.01.11. 19:18

Kedves Fórum tagok,
A segítséget szeretném kérni. November végén vásároltam egy három éves autót. Az autó tulajdonosa jelezte, hogy a szakszervízben elvitte az autót, mert hiba jelentkezett benne, hogy feltárják a problémát. A hiba gázpedál jeladó volt. Ő állította, hogy más hiba nincs. A szervízben én is megkérdeztem, hogy megbizonyosodjak az állítás valódiságában, és tényleg ennyi hibát jelzett a diagnosztikai műszer. Ezt bele is irattam az adásvételi szerződésbe.
Kifizettem az autót, megrendeltem az alkatrészeket, szervíz kicserélte a jeladót + az akkumulátort is, mivel kicsit gyengélkedett, viszont a hiba utána is ugyan úgy jelentkezett. Az év vége miatt, csak mostanra kaptam időpontot, hogy normálisan lediagnosztizálják és megszereljék az autót.
Ma hívtak a szervízből, hogy a diagnosztika és hibafeltárás során ősszegyűjtött hibák javításának költsége kb 800-900ezer forint lesz. A hibakódokat pedig valószínüleg az eladás előtti diagnosztikánál törölték, hogy ne legyen látható jele :( Ilyenkor mi a teendőm. Az eladótól mit tudok kérni? Mivel ez nem hogy rejtett, hanem elrejtett hiba lehet.
Nekem igazából az autóra szükségem van, de ha másképp nem megy, akkor az autó vételárát, az átírás költségét és az eddig ráköltött költséget is kérhetem? Mi ilyenkor a jogi lehetőség? Köszönöm.

drbjozsef # 2019.01.12. 09:58

MTibi,

Pontosan ugyanaz a jogi lehetőség, mint itt az előtted kérdezőnek.

Ha úgy érzed, hogy hibásan teljesített az eladó, és nem azt kaptad, amiről a szerződésetek szól, akkor kérheted, hogy javítsa meg, vagy fizesse ki a javítást, vagy ha olyan mértékű a hiba, elállsz a szerződéstől és kéred vissza a pénzedet.

Ha jól értem, hogy magámszemélytől vásároltál, akkor az igényeddel első körben hozzá fordulhatsz. Ha elutasítja, neked kell bíróságon pert indítani, és ott bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt, azt kellő gondosság mellett sem ismerhetted fel, valamint hogy a hiba nem következik az autó életkorából, állapotából, futásteljesítményéből.

A leírásod alapján (bár konkrét hibáról nem is írtál), ez közel sem tűnik egyértelműnek. Ráadásul a bírósági gyakorlat szerint az eladónak a hibajelenséget kell ismertetni, nem magát a hibát, a vevő ennek tudatában és ennek kockázatával dönt úgy, hogy mégis megvásárolja az autót.

Szóval próbálkozz az eladónál, kérni bármit kérhetsz, de ha elutasít, neked kell perelned és bizonyítanod. Minekután konkrétumokat nem írtál, megjósolni se igen lehet így látatlanban, hogy mekkora esélyed lenne egy perben.

kicsim79 # 2019.01.14. 09:36

Üdv! Vásároltam egy 2000-es évjáratú opel astra g típusú autót kereskedőtől. Az autó átnézése szerelővel megtörtént aminek következtében ki derült hogy a hátsó nyúlvány el van rohadva. Tehetek valamit a kereskedővelszemben? Mert szerintem ez rejtett hiba. Köszönöm a választ

drbjozsef # 2019.01.14. 10:01

kicsim79,

pontosan azt teheted, mint az előtted kérdezőnek írt válaszom, azzal a különbséggel, hogyha az eladó a kereskedés (és nem csak bizományos volt), akkor fogyasztói szerződést kötöttél, és az első hat hónap alatt felismert hibánál vélelmezni kell, hogy megvolt már a vásárláskor is.

Esetedben ez nem kérdés, a rozsda nem négy óra alatt keletkezik.

Viszont az, hogy ez hibás teljesítés lesz-e, egyáltalán nem biztos, két okból sem.

Egyrészt ez nem egy rejtett hiba, ha valaki a Ptk. szerinti kellő gondossággal jár el, akkor egy ilyet észre kell vennie, egy használt autó megvásárlásánál az, hogy alánéz az ember kicsit tüzetesebben, azért elvárható. Kivétel az, ha pl. lefestették, és elrejtették a rohadást.

Másrészt a bírósági gyakorlat szerint az autó általános állapotából, életkorából, futásteljesítményéből, és az ezekhez viszonyított árának függvényében bizonyos hibákra már számítani lehet. Egy 19 éves autó esetén az, hogy rozsdás az alja, azért nem egy olyan hiba, ami meglepetésként kellene hogy érjen. Szintén kivétel pl., ha az autó annyira rohadt, hogy életveszélyes vele a közlekedés.

Fogyasztói szerződés esetén a hiba felismerése után haladéktalanul közölni kell azt az eladóval. Írj neki egy tértivevényes levelet, az igényedet (árcsökkentés, autó visszavétele, megjavítása) közöld vele.

Ha nem fogadja el, marad a pereskedés.

MTibi # 2019.01.14. 14:29

Kedves József,

A fórumban írt hozzászólásra reagálva írom levelem a konkrét dolgokról.

Igen magánszemélytől vásároltam az autót (Ford Mondeo mk5 kombi, 3 éves) konkrétan úgy, hogy a hasznaltauto.hu oldalon talált hirdetésére jelentkeztem. Az eladó akkor jelezte, hogy valami kisebb hiba van az autón. Utána jár és vissza szól. Másnap keresett, hogy a Ford Békéscsabai szervízében megállapították, hogy az autónak gázpedál jeladó hibája van. A hibás alkatrész árazása 22e forint, amit el is engedett a vásárlásból.

Ezt az állítását a békéscsabai Ford Hovány szervíze visszaigazolta, hogy az autó járt bent náluk használtautó beszámítás végett bevizsgáláson (mivel az eladó vásárolni akart egy új autót náluk és beszámolták volna a mondeot és nem konkrétan azért ment, hogy a hibát megnézesse) ahol akkor CSAK erre a hibára derült fény.

Itt jön a számomra érdekes dolog. Mert utólag kiderült: hogy amikor az autót rákötve diagnosztikai műszerre kiütik a hibakódokat, a többi hiba nem azonnal, hanem a használat folyamán kb 30-40km megtétele után jönnek elő. Ami arra enged következtetni, hogy mielőtt bevitte az autót, egy másik szerelőnél vagy akár otthon kitörölhette a hibákat, így megtévesztve a műhelyt és minket is.

Mivel a szervíz azt jelezte, hogy az autónak más baja nincs, csak a jeladó, a kilóméter stimmel, törve nem volt, az előéletét is visszanézték, ezért az autót megvásároltam.

Megrendeltem az alkatrészt, mellé egy új akkumulátort is, mivel jelezték, hogy a számítógép még azt is jelezte, hogy az is hervadó félben van. Ezeket egy független szervízben ki is cseréltettem, ahol a cserét követően a szervíz tulajdonos jelzett, hogy sajnos az autónak ugyan az a hibája. Ők is rádugták a saját számítógépes diagnosztikai eszközükre, ahol már több hiba is jelentkezett.
Magasnyomású szivattyú probléma, EGR szelep hiba, kuplung állás érzékelő szenzor, és még valami amit most így fejből nem tudok leírni.
Az előbb említett szervíz viszont jelezte, hogy annyira új az autó, hogy pontos diagnosztikára nincsenek felkészülve, ők nem szeretnénk mindent kicserélgetni az autón, mert nem tudják megcsinálni.
Erre bejelentkeztem egy független szervízbe Békéscsabán, ahol egy napos diagnosztika után jelezték, hogy a fennálló hibák valósak, a kiütött hibakódok tényleg nem azonnal térnek vissza, így az eladó részéről eltitkolt hibáról beszélünk.

Az adásvételi szerződésben is áll egy feljegyzés: Az autónak gázpedál jeladó problémája van, mellé hibakód. Ezenkívül az utónak más baja nincs. Tehát nem a hibajelenség van feltüntetve, hanem konkrétan a hibás alkatrész, amit tudomásul is vettem és ezért is vásároltam meg az autót.

Ebben a konkrét esetben milyen lehetőségem van?

Kérjek egy szakvéleményt a szervíztől és első körben hívjam fel az eladót?

drbjozsef # 2019.01.14. 15:27

MTibi,

Igen. Én azt tenném.
Esetleg, ha beszélsz az eladóval, rögzítsd a beszélgetést, és tereld rá a hibákra, hibakódokra, ilyesmikre a szót. Mondjon minél többet. Hátha jó lesz még valamire.

ani17 # 2019.01.15. 08:13

Üdv.
Érdeklődni szeretnék mit tehetnék abban az esetben ha külföldön vásároltam egy autót, itthon rendesen lepapíroztattam majd 5!!!hónap múlva kijöttek az autót lefoglalni, hogy hitel van az autón. Természetesen kint vágtak át vele.
Minden okmánytt megkaptam ( törzskönyvet is) kint az autóhoz így meg sem fordult a fejemben, higy ilyen előfordulhat!! Mit tehetek? Köszönöm válaszát.

wers # 2019.01.15. 09:08

Hogyan történt ez a „külföldön vásároltam egy autót”? Hogyan jött be Magyarországra? A külföldi hatóságtól nem kaptatok kiviteli rendszámot, okmányt? Ott ki kellett volna derülnie.

ani17 # 2019.01.15. 10:32

Mindent kaptam hozza es nem higy kint itthon se derult ki, több honapig?!?!

wers # 2019.01.15. 10:42

A magyar hatóság nem mindig látja, de a külföldinek látnia kellett volna, mikor a kiviteli rendszámot kiadta.

Magánszemélytől vetted?