Bt alapítás - kérdések


nandy # 2008.07.11. 23:03

(uupsz, ezt másfél évvel ezelőtt kérdezték)

nandy # 2008.07.11. 23:02

Travel:

nem lehet áttérni, a választásotok végleges, tehát az EVÁ-s időszak alatt végig kettős könyvvitel szerint kell könyvelnetek (ez egyébként nem olyan rossz).

berniko # 2008.07.11. 21:20

Köszi a gyors választ.
Ez egy 3 éve működő vállalkozás bt-je ami egy üzletből áll.Ha csak az üzletet vesszük át, akkor mindent újra kell engedályeztetni.Ha a bt-t, akkor csak egy tulajdonoscsere történik, és folytatólagosan mehet tovább az üzemeltetése...

Goodwitch # 2008.07.11. 20:50

A munkahely nem gond, buktatók viszont lehetnek. Alaposan nézessétek meg a cég könyvelését, tartozásait, bevallásait stb. Szép csapdák lehetnek benne, és tekintettel arra, hogy ez egy bt, a beltagnak különösen nagy a kockázata.

Persze az előző beltag még felelős egy darabig az általa felhalmozott tartozásokért, de ez téged egy esetleges végrehajtáskor nem fog vigasztalni.

Nem lenne egyszerűbb egy új Bt-t alapítani?


Goodwitch

berniko # 2008.07.11. 18:33

Sziasztok!

A párommal egy működő Bt-t szeretnénk, átvenni, úgy hogy ő a beltag én pedig a kültag lennék, de mind a kettőnknek
van fix munkahelye,és nem szeretnénk egyenlőre feladni.
Az lenne kérdésem, hogy megoldható - e ez így, és milyen buktatók merülhetnek fel az átvétel során?

travel5 # 2006.12.15. 12:41

Sziasztok!
Kérdésem a következő: evás bt.-m van, kettős könyvvitelt vezetek. Át tudok térni a bevételi nyilvántartásra, és ha igen az milyen előnyökkel/hátrányokkal jár?
Válaszokat előre is köszönöm.

ObudaFan # 2006.11.17. 16:22

Nem hiszem. Meg kell nézni, hogy ahhoz a tevékenységhez, amit a bt. végezni kíván, van-e ilyen előírás.

axemoon # 2006.11.17. 14:25

És 8 órás munka mellett meg lehet ezt valósítani ?

ObudaFan # 2006.11.16. 20:18

Ellenőrzéskor jelenthet problémát, ha a tevékenységet csak ilyen szakképzéssel rendelkező személy végezheti.

axemoon # 2006.11.16. 19:34

De gondolom ez a valóságban megkerülhető? :) Vagy egy esetleges ellenőrzéskor ez problémát jelenthet ? Következő kérdésem, ha egyéni vállalkozást csinálok és a testvérem mint segítő családtag szerepel, mert ugye neki van meg a végzettsége akkor megvalósítható a dolog , Vagy a segítő családtag kifejezés mit takar ?

ObudaFan # 2006.11.16. 17:50

Viszont ha a tevékenység engedélyezéséhez szükség van ilyen végzettségű személyre, az engedélyező hatóság (a jegyző) könnyen lehet, hogy meg fogja követelni, hogy a társasági szerződés szerint végezzen az illető személyes közreműködést.

axemoon # 2006.11.16. 10:06

Először is köszönöm a választ. Annyit hozáfűznék a dologhoz, hogy személyes közreműködést nem kíván folytatni a testvérem, az érdemi un. "fizikai" munkát én végezném a vállalkozásban.

ObudaFan # 2006.11.13. 12:03

Amennyiben személyes közreműködést kíván folytatni, akkor a munkálktatójának a szándékát be kell jelentenie, és amennyiben ez a munkáltató jogos gazdasági érdekeit veszélyezteti, akkor megtilthatja. Ha nem tiltja meg, vagy jogtalanul tiltja meg a munkáltató, akkor semmi akadálya.

axemoon # 2006.11.11. 11:27

Üdv mindenkinek.
A kérdésem a következő lenne: a testvéremmel egy bt-t szeretnénk alapítani mert nyitni akarunk közösen egy boltot, neki van meg a kereskedelmi végzettsége viszont ő alkalmazottja egy multi cégnek és azt szeretnénk megtudni, hogy ettől függetlenül ő lehet -e tagja (kül vagy bel) a bt-nek ? És hogy ha lehet akkor rá milyen szankciókat von ez a dolog adózási és egyéb fizetési kötelezettségeiben ?

ObudaFan # 2006.10.24. 14:55

Véleményem szerint a gyes mellett a személyes közreműködés, és nem a munkaszerződés a legolcsóbb valószínűleg.

Magnesh # 2006.10.23. 08:32

Jelenleg gyed-en vagyok. Van egy bt-nk, aminek én vagyok az egyik kültagja, anyukám a beltag, a másik 2 kültag a sógorom és a nővérem.
Szeretnénk egy boltot nyitni, de jó pár kérdést felvet a dolog:

  1. Ha nem jelent be engem a bt (heti 3,5 napot dolgoznék), munkaszerződéssel dolgozhatok-e ill. kell-e egyáltalán ilyen szerződés, ha a munkát ingyen végzem? (nyilván a nyereségen osztozunk). Mi a legjobb megoldás? (legolcsóbb)
  2. Maradhatok-e gyed-en vagy gyes-re kell mennem?
ObudaFan # 2006.09.04. 19:28

Azért ez nem feltétlenül így van. Ha a beltag személyes közreműködéséért vesz fel juttatást, annak az APEH gyakran örül, mert adóalap, járulékalap. A társas vállalkozók - a kiegészítő tevékenységet végzőket lesxzámítva - nem kevés járulékot fizetnek. Inkább akkor szúr szemet, ha a tagnak a bt megbízójánál munkaviszonyban kellene inkább állnia, de ez már egy másik történet.

Dr.Attika # 2006.09.04. 19:25

A bt. mint gazdasági társaság lényege az, hogy a tagok végzik a munkát és ennek a munkának az ellenértéke az osztalék. Erre van kitalálva. A közkereseti társaságtól az különbözteti meg, hogy itt van egy - főszabály szerint- korlátozottan felelős tag a kültag. ( A német jogban ez a csendestárs. ) A kültagnak alapvetően az ügyletek finanszírozója szerep kellene hogy jusson. Tehát nem kell semmilyen alkalmazási viszonyban lenni a beltagnak. Maga a tagsági viszony kötelezi munkavégzésre és az osztalékhoz való jog jogosítja az osztalékra, mint munkája ellenértékére. Az APEH-nak mindíg is az "gyanús", ha a beltag az osztalékon kívül másmilyen juttatást is felvesz a cégtől.

ObudaFan # 2006.09.04. 19:08

Egy bt működhet úgy, hogy tagjai a személyes közreműködést ingyenesen vállalják.
Ha visszterhesen vállalja a tag a személyes közreműködést, akkor társas vállalkozónak minősül, és pl. a járulékalapja főszabály szerint minimum a minimálbér kétszerese, tehát nem éri meg, ha van másik állás.

Nyünyü # 2006.09.03. 10:58

Szisztok!

Segítséget szeretnék kérni az alábbiakban:
Bt.-nk van, melynek én vagyok a beltagja, párom a kültagja. A kültag egy másik cégnél van bejelentve, nálunk nincs. Én, mint beltag, jelenleg nem vagyok a cégünkbe bejelentve, így járulékot sem fizetek magam után. Tehát a cégnek jelenleg nincs egy bejelentett tagja sem. Novembertől azonban egy cég megbízási szerződéssel foglalkoztatna engem, így a külömböző járulékokat ők fizetnék. A bt.-nket nem szeretnénk megszűntetni, hiszen többször is olyan munkát végzünk, melyhez számlát kell adnunk. A kérdéseim a következőek lennének:

  1. Működhet-e egy bt. alkalmazott nélkül és nem lesz egy idő után ez az apeh-nek gyanús?
  2. Ha esetleg bejelenteném magam, és beltag vagyok, az milyen formában lenne a számomra a legkedvezőbb, úgy, hogy mellette egy másik cég is fizeti utánam a különböző járulékokat (és effektíve az a főállásom).
  3. Ha úgy döntök, hogy mégsem vállalom el novembertől a felajánlott állást és a saját cégünkhöz szeretnék bejelentkezni, úgy az milyen formában számomra a legkedvezőbb, hogy a legkevesebb járulékot kelljen kifizetnem, de mégis biztosítottnak stb. számítsak ?

Remélem érthető, amit leírtam. Válaszotokat előre is köszönöm!

ObudaFan # 2006.09.02. 09:12

Működhet egy bt. alkalmazott nélkül (sőt, a bt beltagja nem lehet a bt alkalmazottja.) Ugyanakkor te kültagként személyes közreműködéssel társas vállalkozónak minősülsz, ezért a minimálbér kétszerese, illetve ha APEH-nél bejeleted, hogy csak minimálbérnek megfelelő a jövedelmed, az után kell járulékot fizetni. Viszont ha a bt-nek nem lesz bevétele, akkor sokkal több értelme lenne egyéni vállalkozónak lenni.

paliee # 2006.09.01. 11:39

Sziasztok!

Segítséget kérnék az alábbi kérdésekben:
Õsztől alkalmi munkákat fogok végezni, ahol számlaképesnek kell lennem. Főállásom nem lesz. Az egyéni vállalkozó státusz és a bt alapítás jöhet szóba, mint lehetőség.

Mivel a munka alkalmi jellegű, változó a bevétel mennyisége, de az elején szinte biztos, hogy nem éri el a dupla járulékalap mértékét, ezért ha jól tájékozódtam, akár egyéni vállalkozó, akár bt tag leszek, kérhetem a csak minimálbér alapján történő járulékfizetési lehetőséget.

BT-vel kapcsolatban érdekelne az, hogy lehet-e úgy bt-t alapítani, hogy a beltag sincs alkalmazva, vagyis senki után nem fizet járulékot, viszont megbízási szerződéssel alkalmazna engem, aki, ha jól értettem, ebben az esetben beltag nem, csak kültag lehetek maximum. Vagy csak sima magánszemély. Úgy olvastam, hogy ha a havi megbízási szerződés alapján így nekem kifizetett összeg eléri a minimálbér 30%-át, akkor nekem csak azután kell járulékot fizetnem (mint magánszemélynek?) illetve ez munkaviszonynak is minősül.

Bocsánat, ha zavaros.
szóval a kérdés: működhet-e egy bt anélkül, hogy valakit is alkalmazna, és megbízhat-e engem az alkalmi munkák elvégzésére?
Mondjuk ebben az esetben a bt-nek nem lenne bevétele...

Nem tudom, hogy ez mennyire járható út.

Ha ugyanezt egyéni vállalkozóként csinálnám, akkor is kérhetem a csak minimálbér utáni járulékfizetést, ha a bevételem nem éri el a 125 000-ret?
Jól tudom, hogy egyéni vállalkozói igazolvány kiváltásának minimális költségei vannak?

Köszönöm a segítséget!

Kovács_Béla_Sándor # 2006.08.29. 11:01

Nem.

Arpuska # 2006.08.29. 10:42

Helló!
Az lenne a kérdésem, hogy már egy BT formában működő állatkereskedés megvételéhez, átvételéhez, a kül, vagy beltagnak, kell e bármilyen szakirányú végzetség.

Elörre is kösz.

ObudaFan # 2006.08.23. 15:35

Bt. egészen biztosan nem elég. Hitelintézetként, vagy hitelintézet ügynökeként lehet ezt a tevékenységet végezni, de ez utóbbihoz is legalább kft. forma és PSZÁF engedély kell 2002. óta.

Pénzváltási tevékenységnek a hitelintézet ügynökeként történő végzésének engedélyezése érdekében az általános rendelkezésekben meghatározottakon túl további okiratokat kell a kérelmezőnek benyújtania:

  1. a kérelmező alapító okiratát,
  2. bejegyzésről szóló cégbírósági végzést, illetve három hónapnál nem régebbi cégkivonatot,
  3. harminc napnál nem régebbi igazolást arra vonatkozóan, hogy a kérelmezőnek az adóhatósággal, vámhatósággal, illetve a társadalombiztosítási szervvel szemben tartozása nincs,
  4. a tervezett működési terület (országos kiterjedésű vagy meghatározott területi egységre korlátozott) meghatározását tartalmazó iratot,
  5. a kérelmező szervezeti felépítésének, az irányítási, döntési és ellenőrzési rendjének bemutatását, ha ezeket az alapító okirat részletesen nem tartalmazza,
  6. a középtávú, a működés első három évére vonatkozó üzleti tervet,
  7. annak igazolását, hogy a kérelmező rendelkezik a pénzváltási tevékenység végzéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételekkel,
  8. a folytatni kívánt tevékenységekre vonatkozó, a hitelintézet által jóváhagyott, általános szerződési feltételeket és üzletszabályzatot,
  9. nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy a pénzváltási tevékenységét mikor kívánja megkezdeni,
  10. nyilatkozatot arról, hogy a jogszabályban meghatározott, illetőleg jogszabályon alapuló adatszolgáltatások teljesítésére felkészült,

A személyi feltételek meglétének ellenőrzéséhez be kell csatolni:

  1. a vezető állású személy(ek) tekintetében az erkölcsi bizonyítványt,
  2. a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy vele szemben nem áll fenn a Hpt. 13. § (4-5) bekezdéseiben meghatározott kizáró ok,
  3. a pénzváltási tevékenységet közvetlenül végző tekintetében

· a valutapénztárosi és ügyintézői ismeretek tanfolyam elvégzését tanúsító, államilag elismert bizonyítvány,
· legalább alapfokú idegen nyelv-ismeretet igazoló államilag elismert nyelvvizsga bizonyítvány,
· erkölcsi bizonyítvány.
A tárgyi feltételek meglétének ellenőrzéséhez be kell nyújtani:

  1. megfelelően zárható és a tevékenység végzésére alkalmas helyiség használati jogosultságának igazolása (korlátozásmentes birtoklási jogosultság igazolása, tulajdoni lap, használati jog, bérleti szerződés),
  2. biztonságos pénztároláshoz szükséges páncélszekrény (falba épített széf, vagy havi átlagban, napi 100.000,- forintot meg nem haladó forgalom esetén lemezszekrény ),
  3. valuta és csekkek forgalomképességének ellenőrzéséhez szükséges eszközök: valuta és csekktájékoztató, UV lámpa és nagyító,
  4. legalább egy telefonfővonal (távközlési szolgáltatóval kötött szolgáltatási szerződés),
  5. árfolyamjegyzék,
  6. az ügyfelet érintő, a pénzváltással összegfüggő előírásokat angol és német nyelven tartalmazó tájékoztató tábla,
  7. olyan technikai eszköz telepítése és üzemeltetése, amely alkalmas arra, hogy a pénzváltó ügyfélfogadásra szolgáló helyiségben lezajló folyamatokat filmszalagon, vagy más, hasonló képi, a történtek későbbi rekonstruálását lehetővé tévő módon rögzítse (kamera) – a rendszer telepítőjével vagy üzemeltetőjével kötött szerződéssel kell igazolni,
  8. pénzváltási tevékenységre vonatkozó belső szakmai utasítás.