Összeférhetetlenség a közszolgálati jogban


Kovács_Béla_Sándor # 2020.08.30. 12:20

Talán lesz, aki érti...

Blendi01 # 2020.08.30. 12:13

Tisztelt Szakértő!
Kisebbségi önkormányzat alelnöke aki lemondott a testületi főállásáról. Majd visszament az önkormányzat fentartásábanlévő intézménybe alkalmazottnak. Ott minden döntésekbe, pályázatokba beleszól. Markában tartja az intézmény vezetőjét (állítja, hogy ő a munkaadója). Természetesen a pályázatok elbírálásáért is ő a felelős az önkormányzatnál.Az intézménnyel kapcsolatos ügyek szavazásoknál mérvadó a döntés. Kérdésem? Lehet e ellene összeférhetetlenségi eljárás indítani? Ha lehet hol kell kezdeményezni?
Köszönöm válaszát!

hatkat # 2020.03.09. 21:08

Tisztelt Szakértők!
Szeretnék megpályázni egy intezményvezetői állást (közétkeztetést ellátó önkormányzati fenntartású konyha). Egyik közeli hozzátartozóm, mint konyhai kisegítő ott dolgozik. Kjt 41.§ (2) bekezdés a) pontja alapján ez összeférhetetlen? Ha igen, kaphatunk felmentést alól?
Köszönöm

chava # 2019.11.08. 09:33

A minisztériumok hatáskörét jogszabályi felhatalmazás alapján gyakorolja. Lehetnek olyan feladatai melyekben országos hatáskörrel rendelkezik (pl. névváltozási kérelem).
Az adott minisztériumról szóló jogszabályokat, az SzMSz-t kellene átnézni esetleg...
Jó kérdés egyébként.

Csorbi # 2019.11.07. 19:42

Tisztelt Szakértők!

A segítségüket szeretném kérni. Jelenleg GYED-en vagyok itthon a gyermekemmel, születése előtt kormánytisztviselőként dolgoztam egy minisztériumban, a jogviszonyom azóta is tart.

Az idei önkormányzati választásokon önkormányzati mandátumot szereztem. Szeretném megkérdezni, fennáll-e Önök szerint összeférhetetlenség? A Kit. 95. § (3) bekezdése szerint " a kormánytisztviselő nem lehet helyi önkormányzati, nemzetiségi önkormányzati képviselő annál az önkormányzatnál, amely az őt alkalmazó kormányzati igazgatási szerv illetékességi területén működik".

Munkahelyemen kezdetben bizonytalan volt a kérdést illetően, de jelenleg azon az elven vannak, hogy mivel a minisztérium országos hatáskörű szerv, ezért fennáll az összeférhetetlenség. Önök szerint valóban így van? Nincs esetleg kiskapu, mert véleményem szerint nem fogalmaz egyértelműen a törvény, véleményem szerint a szándék nem arra irányult, hogy az összes kormánytisztviselő ki legyen zárva az önkormányzati képviselői tevékenységből, ráadásul vidéki kisvárosi önkormányzatról van szó, nem is fővárosiról.

Előre is nagyon szépen köszönöm a segítséget!

Kovács_Béla_Sándor # 2019.09.08. 18:01

Inkább nem kéne. Jobb a békesség.

J.Lebowski # 2019.09.08. 17:47

Jó estét!

Kormánytisztviselő esetén "...a párt nevében vagy érdekében - az országgyűlési, az európai parlamenti, illetve a helyi önkormányzati választásokon jelöltként való részvételt kivéve - közszereplést nem vállalhat" pontosan mit jelent a gyakorlatban?

Aktuálisak az önkormányzati választások és az egyik párt színeiben induló képviselőjelölt megkért, hogy segítsek neki szórolapozásban illetve ajánlást gyűjteni, tehát kopogtatni. A két dolog között én érzek különbséget jogi vonatkozásban is. Talán a szórólap bedobás a postaládába nem számít összeférhetetlenségnek, míg a kopogtatás igen. Vagy hogy van ez?

Kovács_Béla_Sándor # 2019.08.15. 16:13

Az én iparűzési ügyeimet sem adja át az önkormányzat Dunaújvárosnak.

Kérdő Ivett # 2019.08.15. 14:19

Üdvözletem!
Az a kérdésem, hogy természetvédelmi ügyben, (helyi természetvédelmi területről van szó, ahol a jegyző az illetékes) panaszbejelentés esetén eljárhat-e a jegyző, vagy át kell adnia az ügyet, ha: a bejelentés önkormányzati tulajdonban lévő termőföldre vonatkozik és a bepanaszolt személy önkormányzati képviselő. De a bepanaszolt tevékenységet nem képviselőként, hanem vállalkozóként végzi.
Köszönöm a választ!

Mazsiolka # 2018.08.16. 05:32

A pénzügyi osztályvezető, aki adókivető, adóellenőrző minőségében ellenőrizheti azokat a vállalkozásokat, amiket ő könyvel. Nekem ez sántít. Nem a visszaélés miatt, de akár az is előfordulhat.
Ezt is ki tudja védeni azzal, hogy bejelenti a tevékenységét a jegyzőnek?

Dr.Attika # 2018.08.16. 04:19

Pontosan az, hogy nem könyvelhet a településen tevékenykedő vállalkozókat. (4) bekezdés a.)pont.

Mazsiolka # 2018.08.15. 19:33

Tehát ha kérte, és engedték neki, akkor mehet ilyen formában ez a tevékenység.
Köszönöm!

Kovács_Béla_Sándor # 2018.08.15. 19:31

Kttv. 85. §
(2) A kormánytisztviselő további jogviszonyt - tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység, a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és az állami projektértékelői jogviszony (a továbbiakban együtt: gyakorolható tevékenység), továbbá a közérdekű önkéntes tevékenység kivételével - csak a munkáltatói jogkör gyakorlójának előzetes engedélyével létesíthet. A gyakorolható tevékenység végzésére irányuló jogviszonyt, valamint a közérdekű önkéntes tevékenység végzésére irányuló jogviszonyt, annak létesítését megelőzően a munkáltatói jogkör gyakorlójának írásban be kell jelenteni, ha e jogviszony keretében végzett tevékenység a kormánytisztviselő munkaköri feladataival közvetlenül összefügg.
(3) A kormánytisztviselő a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően a gyakorolható tevékenység, továbbá a közérdekű önkéntes tevékenység végzésére irányuló jogviszonyt kizárólag a munkáltatói jogkör gyakorlójának előzetes engedélye alapján létesíthet, ha a munkavégzés időtartama részben azonos a kormánytisztviselő beosztás szerinti munkaidejével.
(4) A kormánytisztviselő

  1. nem folytathat olyan tevékenységet, nem tanúsíthat olyan magatartást, amely hivatalához méltatlan, vagy amely pártatlan, befolyástól mentes tevékenységét veszélyeztetné.

A vezető meg egyáltalán nem létesíthet más munkavégzésre irányuló jogviszonyt. De a képviselőtestület adhat felmentést.

Mazsiolka # 2018.08.15. 19:05

Jó estét! Polgármesteri hivatal pénzügyi osztályvezetője lehet-e könyvelő egyéni vállalkozó, és könyvelhet-e olyan vállalkozóknak, akik azon a településen tevékenykednek, mint ahol ő vezető beosztású dolgozó. Szabályos-e az adott felállás?

kokozaza # 2018.01.22. 15:00

Tisztelt Szakértők,
Az alábbiakban kérnék szépen hozzáértő segítséget.
15 éves munkaviszonyom van banki területen, jelenleg fizetés nélküli szabadságon vagyok GYED alatt. Amennyiben szeretnék megpályázni egy önkormányzati köztisztviselői pénzügyes állást, fel kell mondani a jelenlegi munkahelyemen? Igent és nemet is hallottam már erre. Vagyis fizetés nélküli szabadság mellett létesíthetek-e köztisztviselői munkaviszonyt? Amennyiben nem, mi tiltja pontosan? Nagyon köszönöm!

chava # 2017.10.24. 06:45

@La Vida Loca, a Kttv.78. §-át nézted már? Különösen a 78. § (3) b)

La Vida Loca # 2017.10.23. 18:02

Szia mosza!
Szerintem is megtagadható, de konkrétan mely jogszabály mely rendelkezése alapján?

alfateam # 2017.10.23. 11:33
chava # 2017.10.23. 10:26

Mit tehet a beosztott, ha a főnöke, aki érintett az összeférhetetlenségben nem tisztázza a helyzetét?

chava # 2017.10.22. 09:51

Mármint a pályázat minősítése nem lehet hatással a jogviszonyára? Közvetlenül lehet, hogy nem, de nem szívesen dolgoznék olyan helyen, ahol éppen lepontoztam az ügyvezető főnököm gyerekének a pályázatát...

Ez az eset hasonló ahhoz, mintha egy járási bírónak a bíróság elnökének a gyermekének büntető ügyét kellene elbírálnia. Csak ott a bíróság könnyebb helyzetben van, mert át tudják passzolni más járásnak az ügyet.
A kérdező viszont azt írja, hogy országosan ez az egyetlen főosztály, aki a bírálattal foglalkozik.

La Vida Loca # 2017.10.20. 17:36

Jó estét! Az alábbi kérdésben szeretnék tanácsot, választ kapni:
Egy pályázati eljárásban az egyik pályázó cég ügyvezető-tulajdonosa a lánya annak annak a főosztály-vezetőnek, aki a pályázatok elbírálását és értékelését végző főosztályt irányítja. A főosztály döntés-előkészítő szerepet játszik, a tényleges döntéshozatal a főosztályon kívül születik meg (ugyanakkor a szóban forgó pályázatok értékelésére kizárólag ez a főosztály jogosult).
A pályázat-értékelési szempontrendszer többségében szubjektív elemeket tartalmaz, alig van olyan kérdés, ahol a a pályázó által leírtakra objektív kritériumok alapján, egyértelmű és vitathatatlan módon lehet a megfelelő pontszámot adni.
Megtagadhatja-e a főosztályon dolgozó tisztviselő az említett cég pályázatának elbírálását, arra való hivatkozással, hogy nem tudja objektív és elfogulatlan módon pontozni, hiszen a szubjektív elemekre épülő bírálati rendszer miatt bárki megvádolhatja azzal, hogy a főnöke haragjától félve felülpontozta az annak leánya által benyújtott pályázatot? A másik oldalról pedig ha nem minősíti a kiválónak a pályázatot, akkor az nyilván nem lesz jó hatással a főosztályon belüli helyzetére...

bagi0308 # 2016.10.18. 13:00

Tisztelt Válaszadó!
Állami tisztviselőként lehet e vki vállalkozó,vagy kft.vezető tiszviselője.A Kttv.szerint anno nem,de az Áttv.-ben nem látok erre vonatkozóan semmit.Vagy azzal tilthatják meg,hogy ez nem állami tisztviselőhöz méltó magatartás?

Jusztasz # 2016.07.14. 09:50

Hiányos tudásom szerint a Kttv. nem zárja ki.

Csak azt írja, hogy pártban tisztséget nem viselhet, párt nevében vagy érdekében közszereplést nem vállalhat.

2011. évi CXCIX. törvény a közszolgálati tisztviselőkről

1. § E törvény hatálya

  1. a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közterület-felügyelete, a közös önkormányzati hivatala (a továbbiakban: képviselő-testület hivatala) köztisztviselőjének és közszolgálati ügykezelőjének közszolgálati jogviszonyára terjed ki.

85. § (4) A kormánytisztviselő

  1. nem folytathat olyan tevékenységet, nem tanúsíthat olyan magatartást, amely hivatalához méltatlan, vagy amely pártatlan, befolyástól mentes tevékenységét veszélyeztetné;

b) pártban tisztséget nem viselhet, párt nevében vagy érdekében - az országgyűlési, az európai parlamenti, illetve a helyi önkormányzati választásokon jelöltként való részvételt kivéve - közszereplést nem vállalhat;

226. § (1) A közszolgálati jogviszonyban e törvény kormánytisztviselőkre vonatkozó rendelkezéseit az e fejezetben foglalt eltérésekkel, megfelelően kell alkalmazni.

(2) Ahol e törvény

  1. „államigazgatási szervet” említ, azon e fejezet alkalmazásában „közigazgatási szervet” kell érteni,
  2. „kormánytisztviselőt” említ, azon e fejezet alkalmazásában „köztisztviselőt” kell érteni,

c) „kormányzati szolgálati jogviszonyt” említ, azon e fejezet alkalmazásában „közszolgálati jogviszonyt” kell érteni.

Persze ha nem a kormányzópárt ifjúsági szervezetéről van szó lehet rajta fogást keresni. Lásd pl. a bizalomvesztést, vagy:

"..nem tanúsíthat olyan magatartást, amely hivatalához méltatlan, vagy amely pártatlan, befolyástól mentes tevékenységét veszélyeztetné;

64. § (1) Hivatalára az a kormánytisztviselő méltatlan, aki olyan magatartást tanúsít - akár a hivatali munkájával (munkavégzésével), akár a kormánytisztviselői jogviszonyából adódó kötelezettség megszegésével összefüggésben, akár munkahelyén kívül -, amely alkalmas arra, hogy az általa betöltött beosztás tekintélyét vagy a munkáltató jó hírnevét, illetve a jó közigazgatásba vetett bizalmat súlyosan rombolja, és emiatt nem várható el, hogy a munkáltató a jogviszonyt fenntartsa.

66. § (1) Bizalomvesztésnek minősül, ha a kormánytisztviselő a 76. § (2) bekezdésében meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget.
(2) A bizalomvesztés indoka kizárólag a kormánytisztviselő magatartásában, illetve munkavégzésében megnyilvánuló és bizonyítható tény lehet.

76. §(2) A kormánytisztviselő vezetői iránti szakmai lojalitással köteles ellátni feladatait. Szakmai lojalitás alatt kell érteni különösen a vezető által meghatározott szakmai értékek iránti elkötelezettséget, a vezetőkkel és a munkatársakkal való alkotó együttműködést, a szakmai elhivatottsággal történő, fegyelmezett és lényeglátó feladatvégzést.

kini98 # 2016.07.14. 08:15

Kedves Válaszadó!

Önkormányzatnál foglalkoztatott köztisztviselő lehet politikai ifjúsági szervezet tagja? Abban tisztséget vállalhat?

Köszönöm!

bundori # 2016.06.11. 07:26

Aki egy Vagyonkezelő cégnél dolgozik mint társasházkezelő, az lehet- e mint lakástulajdonos, társasházi intézőbizottsági elnök,tag vagy közösképviselő? Összeférhet ez a hivatalos munkájával?