A termék át nem vétele elállásnak minősül?


eugenius # 2018.11.22. 12:05

Sziasztok,

A következő helyzettel kapcsolatban lennék kíváncsi a véleményetekre.

Vásárló (magánszemély) egy Webáruháztól (jogi személy) terméket rendel utánvétes fizetéssel, a legolcsóbb kiszállítási módhoz képest egy drágább, házhoz szállítást biztosító módon.

Az első kiszállítási kísérlet meghiúsul, mivel a vevő nem rendelkezik az utánvét összegével,de újbóli kiszállítást kér. Az újbóli kiszállításkor a vevő nem elérhető a kézbesítési címen. (A kiszállítást végző cég az időpontról előzetes értesítést küldött, és nem kapott visszajelzést, hogy az időpont nem megfelelő.)

A kézbesítés meghiúsulását követően a Webáruház felvette a kapcsolatot a Vásárlóval telefonon, hogy megtudja, mi okozta a gondot, és újbóli kiszállítási költség felszámítása ( az utánvét összegének megemelése) feltételével kéri-e az ügyfél az újbóli kiszállítást. A Vásárló kérésére a Webáruház ismét feladta a csomagot.

A kiszállítást végző cég tájékoztatása szerint az első kézbesítési kísérletkor a vevő megtagadta a csomag átvételét, és nem kért újbóli kézbesítést, így a csomag visszairányításra került a Webáruházhoz.

A Webáruház kétszeri kézbesítési összeget fizetett a kézbesítési cégnek, a Vásárló nem fizetett semmit.

A Webáruház email-ben érdeklődött a Vásárlónál, hogy el kíván-e állni a megrendeléstől, ám választ nem kapott.

A kérdések:

  1. az elállási joggal kapcsolatos vevői nyilatkozat hiányában, mindössze az átvétel megtagadása vagy meghiúsulása esetén a Webáruház tekintheti-e a megrendelést érvényesnek, és
  2. követelheti-e a Vásárlótól legalább a szállítási költségei (vagy legalább az ismételt kiszállítás költségének) a megtérítését?

Kíváncsian várom a véleményeket.
EuG.

drbjozsef # 2018.12.01. 11:01

A szerződés távollévők között létrejön, amikor a bolt visszaigazolja a megrendelést (nem a rendelés beérkezését visszaigazoló email, hanem utána még egyet kell küldeni, részletes adatokkal).

Az elállásnak határozottnak és kifejezettnek kell lennie, nincs ilyen, hogy csak úgy nem veszi át a csomagot.

Ha a bolt bizonyítani tudja a leírtakat, és a kellő gondossággal járt el, akkor szerintem igen, követelhető a szállítási díjak megfizetése - akár átveszi a rendelését, akár nem.

szntozs # 2019.10.17. 10:37

Tisztelt Fórumozók!

Átvétel megtagadása címen visszaérkezett csomag esetén az oda-vissza szállítás díja jogosan követelhető-e az ügyfélen?

Információim szerint elállási nyilatkozatot kell minden rendeléstől való elállás esetén küldeni vagy e-mailben vagy postai úton még a rendelés kiküldése előtt!! Mivel egyik sem valósult meg, ezért a csomag kiküldésre kerül.

A kereskedőt mi védi ilyen esetben? Jogilag mit tehet a kereskedő? Hiszen kár éri, az oda-vissza szállítás is pénzbe kerül. Erre vonatkozóan sehol nincs semmilyen érdembeli információ.

Sajnos egyre több ilyen eset van, és mindenki csak mossa kezeit, vagy akad olyan aki a fogyasztóvédelemmel fenyeget...

Köszönöm előre is!!

SzS

drbjozsef # 2019.10.17. 12:50

szntozs,

Sehol semmilyen érdemi infó? Miért nem olvasod el a törvényt?

45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól

20§ szabályozza az elállást

22§ az elállás gyakorlását - a szabályszerű elállást szabályozza

Külön kiemelném :

22§(4) A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a 20. §-ban meghatározott jogot e §-sal összhangban gyakorolta.

Költség :

24.§(2) A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését.

Ha szabályszerűen állt el, követelheted a visszaszállítás költségeit. Minden más költség az eladó üzleti kockázata. Ha olyan mértéket ölt a probléma, ne fogadj el utánvétet, csak előre fizetést. Abból visszatartod ami jár.

Ha nem szabályszerűen állt el, akkor követelheted, hogy a szerződéseteknek megfelelően a terméket vegye át, a vételárat és a költségeidet fizesse meg.

Felszólítod igazolhatóan a fizetésre határidővel, utána közjegyzőnél fizetési meghagyást indíthatsz.

Sücy # 2020.03.11. 19:29

Hello!

Csak felvetem..
Az ilyen tudatos "visszautasítás" nem jelent szerződésszegést (és ezzel az összes felmerülő kár megtérítésének kötelezettségét)?

drbjozsef # 2020.03.12. 07:37

Sücy,

A "tudatos" szó nem jogi kategória.
Egyébként valaki azt állította volna, hogy nem az?

Sücy # 2020.03.12. 12:37

drbjozsef,

Bocsi, valahogy a "Ha nem szabályszerűen állt el, akkor követelheted, hogy a szerződéseteknek megfelelően a terméket vegye át, a vételárat és a költségeidet fizesse meg." mondat elkerülte a figyelmem...

drbjozsef # 2020.03.12. 14:11

Legalábbis ez az elmélet.
Aztán a gyakorlatban van, amikor örülhetsz, ha visszajön a termék, és legalább azt nem nyúlják le...

ronin7 # 2021.01.28. 17:53

Sziasztok!

Véleményem szerint jogosan követelhető egy-egy ilyen ki nem kinyilatkoztatott elállás utáni át nem vett csomagból eredő okozott anyagi kár. Egyeztettem már ügyvéddel ezzel kapcsolatban, az ő álláspontja alapján is ez a helyzet.

Létrejött egy távollévők között kötött szerződés. A jogszabály az alábbiak szerint fogalmaz a vásárlástól való elállás gyakorlásával kapcsolatban:

"11. A fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jog gyakorlása
22. § (1) A fogyasztó a 20. §-ban biztosított jogát

  1. a 2. mellékletben található nyilatkozat-minta felhasználásával; vagy
  2. az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján

gyakorolhatja.

(2) A vállalkozás internetes honlapján is biztosíthatja a fogyasztó számára a 20. §-ban meghatározott jog (1) bekezdés szerinti gyakorlását. Ebben az esetben a vállalkozás tartós adathordozón haladéktalanul visszaigazolja a fogyasztói nyilatkozat megérkezését.

(3) A 20. §-ban meghatározott jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó nyilatkozatát a 20. § (2) bekezdésében, illetve a 21. §-ban meghatározott határidő lejárta előtt elküldi.

(4) A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a 20. §-ban meghatározott jogot e §-sal összhangban gyakorolta."

Elemezzük ki:

Hogyan gyakorolhatja az elállást?

Írásban, adott minta segítségével, vagy egyéb egyértelmű nyilatkozat útján.

És kinek nyilatkozzon? Kivel kötötte a szerződést?

A cégemmel, és nem a szállító céggel és főleg nem annak kiszállító emberével, így egyértelműen a cégem felé kell nyilatkozatot tennie. Az, hogy ő a futárnak elregéli, hogy nem kell a csomag, az nem egyértelmű nyilatkozat, főleg nem írásbeli, és nem is a cégem felé történt, mivel a szállító cég csak egy megbízott szerződött partner, végzi a feladatát, a létre távollévők között kötött szerződés nem a futárral, vagy a szállító cég között köttetett. Így ezzel elbukott az egész, nem a jogszabályban meghatározott módon állt el a vásárlástól, és ha nem nyilatkozik a szerződés létrejöttét követő 14 napon belül írásban a szerződésben szereplő eladó felé, akkor jogosan követelhető minden okozott anyagi kár. Kérheted újra, hogy fizesse ki a rendelés ellenértékét és a megtagadás miatti plusz szállítási költségeket és újra elküldöd neki, vagy ha már nem kell neki a termék, akkor az oda-vissza szállításból és egyéb többlet költségek megtérítését.

Az már más tészta, hogy valószínűleg 10-ből 9 nem fogja kifizetni. Akkor persze jöhet a közjegyzői fizetési meghagyás indítása, ha az sem megy, végül a polgári peres eljárás.

Az egy újabb mérlegelési szempont, hogy ezek a "behajtások" milyen fényt vetnek a cégemre, és hosszú távon megéri-e és milyen további károkat okoz. Mindenesetre elgondolkodtató, mivel éves szinten minimum több száz-, de akár milliós nagyságrendű is lehet a kár.

drbjozsef # 2021.01.28. 18:48

Írt ezzel valaki ellentéteset?

Jogszabály szerint kell gyakorolni az elállást.

Sacccc # 2021.02.27. 07:37

Üdv!
A véleményeteket szeretném kérni!Arról van szó,hogy rendeltem játékot egy webáruházból,majd 2 napra rá kaptam egy hívást tőlük,hogy drágább lenne a termék így is kérem e.Erre én lemontam a rendelést(nem írtam emailt sajnos) telefonon.Pár nap múlva jött a csomag,amire valóban többet kellett volna fizetni mint amiért rendeltem,nem vettem át.Azóta a cég folyton irogat,hogy fizessem ki a szállítás díját,közjegyzővel fenyeget,letagadja a hívást.Én az automatikus rendelés visszaigazoláson kívül semmit nem kaptam,még a futárcégtől sem,hogy jön a csomag. Írtam panasz levelet is,a válasz hogy közjegyzőhöz fordult.
Mi lehet a jobb megoldás békéltető testület vagy várjam ki és menjünk bíróságra?
Valahol olvastam,hogy nem kötelessége a fogyasztónak átvenni egy csomagot,amin más az utvánvét összeg,mint amit megrendelt.

ronin7 # 2021.03.05. 14:10

Sacccc!

Ha nem kaptál az ár módosulásról írásbeli tájékoztatást vagy visszaigazolást akkor nincs mi alapján követelni tőled bármit is. Ha az egyetlen írásbeli visszaigazolásban még az olcsóbb ár szerepel, akkor egyértelmű, hogy nincs mit követeljenek tőled, nem jött létre a szerződés köztetek, nem szegtél szerződést az átvétel megtagadásával.

Sacccc # 2021.03.06. 09:31

Ronin7!
Köszönöm a megerősítést!