Több internetes forrás alapján (pl.: https://kiszamolo.hu/…-a-jotallas/) próbálok eligazodni azon a kérdésen, hogy ha cég/vállalkozó nevére vesznek ÁFÁ-s számlával tartós fogyasztási cikket, akkor milyen garanciális feltételekre számíthatnak.
Ha jól értelmeztem, ezek a szabályok:
- fogyasztó ~ természetes személy (nem cég/vállalkozás/jogi személy)
- jótállás: olyan "garancia", ahol a bizonyítási kényszer az eladó oldalán áll
- (kellék*)szavatosság: olyan "garancia", ahol a bizonyítási kényszer a vevő oldalán áll
- (kellék)szavatosság törvény szerint jár mind a céges vásárlónak, mind a fogyasztónak
- jótállás törvény szerint csak a fogyasztónak jár, de a kereskedő, ha akarja biztosíthatja azt cégnek is.
- nem teljesen világos számomra, hogy a kellékszavatosság és a szavatosság teljesen ugyanazt jelenti-e
Kérdések:
- Helyesen értelmeztem-e a törvényi feltételeket?
- Hogyan lehet megkülönböztetni egy olyan szerződést, ahol a kereskedő "önkéntesen" jótállást biztosít céges vásárlónak, az olyantól, ahol ezt a jogot nem adja meg neki? Felteszem, ha a garanciális feltételek "fogyasztó"-ról beszélnek, akkor céges vásárlónak nem jár a jótállás? Vagy explicit ki kell írni egy olyan mondatot, hogy "a jótállást jogi személyeknek is biztosítjuk"?
- Bónusz kérdés, lazán kapcsolódik: ha egy szerződésbe beleírják, hogy "az ügyfél fogyasztónak kell, hogy minősüljön", akkor az azt jelenti, hogy cég/jogi személy egyáltalán nem kötheti meg azt a szerződést? (Pl. életbiztosítási feltételekben láttam ilyet.)