Fórum polgári jog régebbi elöl     új hozzászólás


Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem

bermuda háromszög #   2021.01.27. 15:26

Még egy oka lehet.
A jogalkotó úgy véli hogy egy cég egy másik céggel szemben nincs akkora hátrányban, mint egy magánszemély.
Lehet rá kapacitása, hogy ellenőrizze mit vesz, lehet rá szervezete, hogy reklamáljon stb stb
Az egyszemélyes körüli vállalkozásoknál ez általában nincs meg, de hát ez van.

Kovács_Béla_Sándor # e-mail 2021.01.27. 12:42

a vállalkozás fogyasztónak volt tekintve akkor. ha nem a tevekénységi köréhez közvetlenül használta az adott dolgot?
Na ja. Csak akkor meg az adóhatóság mondta azt egy esetleges ellenőrzés során, hogy ezt a tétel talán vegyük ki a kiadások közül, és úgy számoljuk újra az adót...

www.kbs-ugyved.hu

drbjozsef #   2021.01.27. 10:31

sima mezei autót, amivel megy munkába oda-vissza (plusz magánjelleg)

Az akkor pontosan miért nem magánszemélyként veszi? Mi köze ehhez egy cégnek? Csak nem a bermuda által említett leírás?

Mást nem tudok elképzelni, így meg pont a magánszemély van nem is kicsi hátrányban. Ezért igazán jár valami más előny...

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

bermuda háromszög #   2021.01.27. 10:03

Az is benne lehet a különbségben, hogy a cég "leírja költségbe", tehát neki olcsóbb.

  • tovább hárítja a költségét, amit egy magánszemély nem tehet meg
FDToth # e-mail 2021.01.27. 09:20

'Mert nem a dolog jellege a szempont, hanem a felek viszonya, helyzete. A vállalkozás nem fogyasztó.'

Hát ez lehet a baj, mármint nem vizsgálják a dolog jellegét.

Nem volt olyan régen, hogy a vállalkozás fogyasztónak volt tekintve akkor. ha nem a tevekénységi köréhez közvetlenül használta az adott dolgot? Gondolok itt arra, hogy cégre vesz vki egy áruszállító furgont, illetve egy sima mezei autót, amivel megy munkába oda-vissza (plusz magánjelleg), a másikat meg pl áruterítésre használja. Mindkettő céges, de az egyik közvetlenül a tevekénységet szolgálja.

'Szerintem ez a példa nem is jó, mert én például a telefonomat magánbeszélgetésre 2-3 naponta használom, a céges telefont meg napi 20-30 hívásra. Szóval pont, mint a kávégépet'

Ez sem jó példa, mert ilyen kb nincsen, nagyon szűk réteget érint, és napi 20-30 hívás bőven megfelel például annak ha vki chatel napi 3-4 órát.

Mindegy, szerintem semmi értelme nincs ilyen formában különbséget tenni, gyanítom nem nagyon foglalkoztak ezzel a résszel, nem akartak módosítani, hagyták így.

Illetve még egy kérdés: ha a gyártó ad pl 3 évet, jótállási jegyet, és cégre veszem, akkor érvényes a jótállás, nem? Vagy keverem vmivel?

Köszönöm!

drbjozsef #   2021.01.26. 20:26

Szerintem ez a példa nem is jó, mert én például a telefonomat magánbeszélgetésre 2-3 naponta használom, a céges telefont meg napi 20-30 hívásra. Szóval pont, mint a kávégépet.

De persze pont nem számít ez se.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

Kovács_Béla_Sándor # e-mail 2021.01.26. 18:29

Mert nem a dolog jellege a szempont, hanem a felek viszonya, helyzete. A vállalkozás nem fogyasztó.

www.kbs-ugyved.hu

FDToth # e-mail 2021.01.26. 18:22

Tisztelt Fórumozók,

az új jótállási szabályozások kapcsán kérdeznék: miért tesznek különbséget magán-, és jogi személy között? Magánszemélyként vásárolok pl. egy telefont, 300eFTért, kapok 3 év jótállást, cégként vásárolom, akkor alapból 1. Mi a gyakorlati különbség a két felhasználás között, ami indokolja azt, hogy magánszemélyként 3 év legyen? Mert azt megértem, hogy ha van egy kávézóm mondjuk, és oda veszek egy fél millás kávégépet, és azt a vállalkozás tevékenységéhez használom, és nagyon gyakran, ami nem szokványos használat, akkor indokolt az egy év. De egy telefonnál?

Köszi!

FDToth # e-mail 2020.11.20. 14:22

Igen, megtagadja, vagyis keruli a kerdesre iranyulo valaszt. Holott lehet a gep 2018 vagy 2019, azaz szavatossag, vagy jotallas van ra.
De gondolom biztos tudjak, mert ha vmi szeriahiba van, akkor vhogy vissza kell keresni,, jo hat nem segitokeszek, az fix... Whirpool egybkent, de ugy hallottam, elegge gyatrak itthon a panaszkezelsben (is).
Rakerdezek par kiskerre (pl Mediamakrt) hatha ok segitokeszebbek.
Koszi!

drbjozsef #   2020.11.20. 14:08

Minekutána nem tartom valószínűnek, hogy van olyan törvény, ami egy gyártót arra kötelez, hogy egy már eladott termék esetén a kiskereskedőtől vásárolt vevőnek adatokat keresgéljen elő, ezért mérget mernék venni rá, hogy persze, naná, hogy megtagadhatja.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

FDToth # e-mail 2020.11.20. 12:30

Tisztelt Fórumozók,

nagymamámtól örököltünk egy mosógépet, ami kb. új, még mindig kapható sok helyen. Mivel nincs nyoma, hogy hol és mikor lett vásárolva, így a jótállás és szavatosság miatt a gyártóhoz fordultam, hogy a termékszám alapján kövessék vissza nekem, főleg arra vagyok kíváncsi, hogy melyik kiskernek adták el, utána én már tőlük tudok tájékozódni.
Ha kérem a termék nyomonkövetését, akkor ezt megtagadhatja a gyártó? Válaszokat előre is köszönöm!

Üdv.

thomaser # e-mail 2020.11.18. 13:08

Rendben, köszönöm a hasznos információt

drbjozsef #   2020.11.18. 12:57

thomaser,

Hívd fel a figyelmüket a Ptk. hibás teljesítés fejezetére, illetve a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló törvény és a /2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló rendelet passzusaira.

Nem kell fizetned, ez egy ilyen termék, ki kell jönniük, és megjavítaniuk.

Sajnos konkrét határidő nincs : „5. § A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.

Bár jócskán eltelt már ez, de neked is érdeked, hogy tudjatok időpontot egyeztetni.

Tehetsz bejelentést a fogyasztóvédelmi hatóságnál, vagy indíthatsz pert, illetve, kilátásba helyezheted nekik ezeket.

Én azt mondanám, jöjjön ki, számlázza ki, legfeljebb nem fizeted ki a számlát, pereljen be érte ő.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

thomaser # e-mail 2020.11.18. 11:28

Sziasztok,

Tanácsra, véleményre lenne szükségem.

A nívó ajtóval lett egyedileg gyártatva egy bejárati ajtó 10 év teljeskörű garanciával.

Beépítés utan jeleztem, hogy a kilincs szerkezet lötyög az ajtóban.
Elöször leráztak azzal, hogy ez ilyen.
Amikor mondtam, hogy a bemutató teremben akkor miert nem
Volt ilyen egyik ajtó sem? Ha nem tudják javítani vagy cserélni akkor árleszállítást kérek.

Jójó küldenek megint egy szerelőt.

2 hónap alatt a szerelő nem ért ide, elmondtam hogy délután 14:00 tól vagyok otthon.
Már háromszor hívott hogy másnap reggel 8 ra ott van.
Mondtam neki, hogy én meg nem tudok ott lenni.
Ő meg delutan nem tud jönni, csak napközben munkaidőben.
Mondtam neki hogy delutan szerelték be az ajtót 15:00-kor az nem munkaidő volt?
Hát hogy majd ha legkozelebb erre lesz dolguk akkor jonnek megint szintén reggel, lehet hogy 2 hónap múlva.
Erre mondtam hogy az otthonom és a telephelyuk 1 óra autóval kb 60-70 ez olyan nagy táv hogy nem tudnak eljonni?
Szerinte látatlanban sincs semmi baja és ha csak feleslegesen jönne el akkor kiszámláz 35 ezer kiszállási díjat.

Úgy gondolom, hogy garanciális a termék, csak a helyszínen tekinthető meg, miert kellene nekem ezért bármit is fizetnem?

Jogszerü ez?
Vagy hogy hónapokat várjak hátha egyszer majd erre járnak?

dudu1990 # e-mail 2020.11.04. 20:25

Kedves Fórumozók!

Szolgáltatás megrendelésével, illetve annak teljesítésével kapcsolatosan szeretnék tanácsot kérni. Július közepén egy vállakozótól megrendeltünk egy bejárati ajtót. Személyesen tartózkodtunk többedmagunkkal a boltban, amikor a megállapodás keretébe a vállalkozó megígérte, hogy október közepére el fogja készíteni az ajtót, és értesíteni fog minket. A szerződésben szerepel teljesítési határidőként ugyanez a dátum.
A szerződés megkötésekor 50 %-nyi előleget helyben ki is fizettünk.

Hazaérve és átolvasva a szerződést kiderült, hogy az, az alábbi kitételeket tartalmazza (nagyon apró betűvel, fiatal számára is majdnem olvashatatlan módon feltüntetve). A határidő minden kérdés nélkül 30 munkanappal kitolható, egyedi gyártású termékek esetében pedig ennél is tovább, az viszont nincsen meghatározva, hogy mennyivel.

Az idő megállíthatatlanul eltelt, így érdeklődtem telefonon a vállalkozónál, hogy mi a helyzet az ajtóval, amire elegánsan elmondta, hogy még 3 hónap alatt neki sem kezdtek legyártani. Arra a kérdésre, hogy nem-e adná vissza az előleget azzal válaszolt, hogy mivel a szerződést megkötöttük, így az alapján ő nem köteles ezt megtenni, és nem is akarja. Hozzáfűzte továbbá, hogy a szerződéses kereteknek megfelel, hogy a szóban megígért és még a szerződésben is feltüntetett dátum nem tekinthető a teljesítés határidejeként.

A kérdésem ehhez kapcsolódóan az, hogy jogi értelemben megfelelőnek tekinthető-e egy olyan szerződés, amely tartalmazza a vevő kötelezettségeit (előleg kifizetése, végső ár kifizetése), viszont egyáltalán nem kötelező jellegű a vállalkozó számára, hogy teljesítse a tárgyban foglalt termék szállítását.

Megjegyzem, hogy a vállalkozó stílusa eléggé provokatív, nem tudatosul benne, hogy ő a vevőjével beszél, és semmiféle kötelezettséget sem érez az iránt, hogy a megrendelést teljesítse. Flegma, beszólogatós stílus jellemzi.

A válaszokat, segítségeket előre is köszönöm!

Szomorú örökös #   2020.11.04. 18:04

1furos

Ha elromlik a TV-d, akkor is a szervízt fogod hibáztatni, amiért nem látod a kedvenc sorozatodat akár több napig? Szerintem nem! Ők betartják a vállalt kötelezettségüket, ez ellen jogilag nem tehetsz semmit. Hogy mi volt a fagyasztóban és annak az áthelyezését valahová máshová hogy oldod meg, az már legyen a te gondod. Lehet egy egyszerű és olcsó fagyasztót érdemes pont ezért talonban tartani a fészerben kikapcsolva, nem biztos, hogy a legújabb, legdrágább fagyasztót kell megvenni csak ezért. Egyébként sem tudhatod, hogy mikor veheted nagy hasznát (pl. most is).

1furos # e-mail 2020.11.04. 17:25

Tisztelt Szomorú örökös és Fórumozók!!

Vegyen lottót. Mindenben igaza lett!
Ma jelentkezett a tisztelt Szerviz és beírtak 2020.11.09-re. 12:00 és 16:00 közötti időre. Amikor rákérdeztem, hogy nem lehetne előbb esetleg a válasz annyi volt itt van időpont és 72 óra csak annyi, hogy addig kell jelentkezniük.
Esteleg valaki tud valami okosat, hogy hol és milyen címszó alatt lehetne reklamálni vagy csak annyi jogunk van, hogy el döntjük vásárolunk vagy sem?
Köszönök minden segítséget !

Szomorú örökös #   2020.11.04. 05:16

1furos

Mennyi ideig húzhatják a javítást ?

Gyanús nekem, hogy nem november 1-től fogják számolni, mivel te csakis november 2-án jelezted nekik a hibát, így simán 72 órán belül vannak még. De hogy pontosan mennyi időn belül kell kimenniük, az általában le van írva vagy a garancialevélben vagy a gyártó oldalán a garanciális feltételekben. Ahhoz pedig, hogy te miként oldod meg a fagyasztó tartalmának elhelyezését máshol, kétlem, hogy nekük bármilyen közük van jogi szempontból.

1furos # e-mail 2020.11.03. 20:29

Tisztelt Fórumozó,
2020.06.30-án vettem egy Liebherr fagyasztót, 5 garanciával. 2020.11.01-én jelzett a piros lámpa, hogy nincsen megfelelő hőmérséklet a fagyasztóban. Hétvégén nem volt szerviz szolgáltatás. 2020.11.02 reggel jeleztem a Garancia felé a készülék meghibásodását. A fagyasztóláda olyan fél és 3/4 között volt megpakolva élelemmel. A szervizes jelezte nem tud jönni megnézni a fagyasztót és az élelem elhelyezéséről ami benne volt nekem kell gondoskodni. Eddig nem is jött. Az élelem károsodásának elkerülése véget vettem egy másik fagyasztót 118000 ft-ért. Érdeklődnék, hogy ilyen készülék meghibásodása estén mikor kell kijönni a garanciális szerviznek? Esetleg nekem van valami lehetőségem az anyagi kiadásaim megtérítésére ? Mennyi ideig húzhatják a javítást ?
Előre is köszönök minden segítséget !

szigig # e-mail 2020.11.03. 18:38

Tisztelt Fórumozók!

Segítséget szeretnék kérni. Az Aranyablaktól rendeltem 2db karcvédett beltéri ajtót egyedi méretben. Pár hét és meg érkeztek amiket a szombathelyi telephelyükön átvettem haza szállítottam. Otthon került kibontásra és tele voltak hibákkal a tokok és az ajtólapok is. Karcok, ütődések, kopások, hiányok. Sehogy se lehetett volna beépíteni mert a hibák mindenhogy látszódnának. Lefotóztam és elküldtem emailen a reklamációmat a központba és ahonnan átvettem. Telefonon szóltak, hogy vigyem vissza és átnézik. Becsomagoltam és visszavittem a helyi telephelyre. Egy hétre rá visszaküldték és kicsomagolva újra csak a hibákat látom meg amik azóta rákerültek. Most gondolom újra lefotózom a hibákat plusz az újakat és mehet vissza az egész. De gyanítom, hogy megint nem fognak semmit se csinálni, de a szállítás miatt biztos csak rosszabb lesz az állapota.
Elállásra nics mód az idő és az egyedi rendelés miatt.
Mit lehet tenni, hogy azt kapjam amiért fizettem ?

Válaszokat előre is köszönöm.

drbjozsef #   2020.10.29. 14:54

ragus,

A fogyasztói szerződéssel vásárolt új termékek esetében a törvény szerinti szavatossági idő 2 év. A termék gyártója adhat ennél többet (termékszavatosság).

A jótállás a tartós fogyasztási cikkekre 1 év. Ez a fenti 2 éven belül van, de többletjogosítványokat biztosít a fogyasztónak. A termék gyártója, vagy az értékesítő a fogyasztó javára (vagyis hosszabb időre) eltérhet az 1 évtől.

Esetedben mindkettő törvény szerinti idő lejárt. A jótállási jegyet kell megnézd, ha azon több van, mondjuk öt év jótállás, akkor élhetsz vele.

Ha jól látom a bosch oldalán a jótállási feltételeket, nem kínálnak hosszabb időt.

https://www.bosch-thermotechnology.com/…tetelek.html

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

ragus # e-mail 2020.10.29. 14:33

Tisztelt Fórumozók!
4 éve vásároltam egy Bosch condens 3000 ZWB gázkazánt.
Most a fűtési szezon kezdetén,átvizsgáltattam a kazánt,mert "sipoló" hangot adott ki.A szakértő gázszerelő (Bosch szakértő,hivatalos cég"és kiderült,hogy egy kb.100000 ezer forintos un. turbó ventilátor,ami látszólag jó,mert a készülék műkődik megfelelően,csak nagyon zavaró sipoló hangot ad,amikor fűt.
Több szintes a ház,és még az emeleten is hallani amikor fűt.
Szeretném, megkérdezni,hogy élhetek-e, a szavatossági igényemmmel,hogy kicseréljék?
A berendezést szakcég üzemelte be,komplett rendszerrel 2016-ban.Hivatalosan.
Előre is köszönöm a tanácsukat!

drbjozsef #   2020.10.18. 13:44

Dani89,

Konkrét törvényi rendelkezés időhatárra nincs. Ez van :

A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

Legfeljebb bírósági gyakorlat van erre.

3 hét? Határeset. Írj nekik egy tértis levelet, hogy ha 8 munkanapon belül nem tudják megjavítani, akkor vagy cseréljék ki az egészet, vagy érdekmúlásra hivatkozva elállsz a szerződéstől, és kéred vissza a vételárat (már ha utóbbi megfelel neked).

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

Dani89 # e-mail 2020.10.18. 11:26

Kedves forumozok. Olyan kerdessel fordulik hozzatok hogy 2 eve vettem egy Ps4-et ea vasaroltam hozza plusz 4 ev garanciat. Elvittem a megadott szervizbe mar 3 hete es jelenleg semmi infom nincs rola. 1 hete hivtam fel oket hogy hol tartanak. Azt mondtak hogy a markaszerviztol varjak a valaszt mit kell tenni. A kerdesem az lenne hogy hivatalosan mennyi ido alatt kellene ennek az ugynek lezajlania?
Valaszikat elore is koszonom!

Kovács_Béla_Sándor # e-mail 2020.10.17. 12:42

Szólítsd fel őket mégegyszer, határidővel.

www.kbs-ugyved.hu