Először is, tiszteletreméltő dolognak tartom, ha valaki ennyire keményen kiáll a jogaiért. Éljen!
Teljesen laikusként a következőket tudom mondani, tanácsolni:
Legalább három teljesen különálló ügyet írtál meg egy szuszra. Ezek közül az egyiknél (készülék javítás) a leírtak alapján a Vodafone nem megfelelően teljesítette a szerződéses kötelezettségét. A másik esetet (részletfizetés) a szerződéses feltételek ismeretében lehetne megítélni, de szerintem ez nem jogi hanem üzletpolitikai kérdés: kétlem, hogy kötelesek lennének beleegyezni a részletfizetésbe. A számlázás késedelme pedig egy harmadik ügy.
1. A készülék javítással kapcsolatban: fontos kérdés, hogy az észlelt hiba milyen volt (lényegesen akadályozta-e a használatot). A továbbiakban feltételezem, hogy a hiba lényeges, különben nem pereskedtél volna miatta.
- Nem lettél volna köteles bárhová elvinni a készüléket, főleg nem ilyen messzire (Miskolcról Budapestre). A forgalmazónak (jelen esetben Vodafone) a dolga, hogy megoldja a szállítást és javítást. Bár határidő erre úgy tudom nincsen, nem okozhat a fogyasztónak jelentős kellemetlenséget (márpedig ha azt mondják, vidd fel Budapestre a cuccot, ha értelmes idő alatt vissza akarod kapni, ez nekem “a jelentős kellemetlenség” kategória.
- Ugyanez áll a beszélgetésekre a gyártóval (Motorola) és a szakszervízzel. Nem a fogyasztó kötelessége, intézze el a kereskedő!
- Ha a forgalmazó nem javítja meg a telefont ésszerű időn belül és nem ad cserekészüléket sem, akkor valószínűleg el kell állni a szerződéstől.
- Az viccnek is gyenge, hogy a fődarab csere egyenlő a készülék cserével! Nem hiszem, hogy ezt bármilyen jogszabállyal alá lehetne támasztani. De még ha így is lenne, nincs olyan szabály, hogy egy készüléket csak egyszer lehet cserélni.
- Azt nagyon furcsállom, ami a Békéltető Testületnél történt. Nekik nem az a dolguk, hogy megszüntessék az eljárást, ha a forgalmazó fütyül megjelenni. Más kérdés, hogy bármit határoztak volna, az úgysem kötelező a Vodafone-ra nézve, legrosszabb esetben felkerülnek egy “feketelistára”, amit úgysem olvas senki.
- A bíróság eljárásán viszont nincs mit csodálkozni, “csak a kötelességüket teljesítették”, azaz nem csináltak semmit. Én még nem nagyon találkoztam élő emberrel, akinek bármilyen polgári peres ügyét sikerült volna bíróságon értlemes időn belül elintéznie. (Függetlenül attól, hogy most mennyire döngetik a mellüket, hogy ledolgozták a hátralékukat.) Van egy tippem, hogy Gödöllőn mennyit fogsz elérni az ottani bíróságon…
- Most használható a készüléked? (Mármint az a bizonyos “kicserélt”) Mert ha nem, akkor szerintem vidd be nekik, hagyd ott, és ha nem javítják ki mondjuk 15 napon belül – jó eséllyel nem fogják – , akkor tértivevényes levélben állj el a szerződéstől (jogásszal nézesd meg előbb, hogy az indoklás ne legyen támadható). Utána pedig szaladgáljanak ők utánad. Mert fognak. Valószínűleg bevetik majd, hogy nem kapták meg a levelet, meg hogy nekik kell ennyi-annyi nap hogy intézkedjenek, te addig is fizess, stb.
- Utána menj át másik mobilcéghez. A Vodafone arról ismert, hogy olcsó, de gyenge szolgáltatást nyújt. Ha fontos neked, hogy mindig telefonálni tudj, válassz a másik kettőből. Róluk nem kering ennyi rémtörténet. (Más kérdés, hogy milyen lesz a TMobil, most hogy lényegében megszűnt az önállósága. A Matáv-TCom ugyanis az egyik legtrehányabb, legpimaszabb banda az országban és nem tudom, melyikük szemlélete lesz az uralkodó a jövőben.)
2. Számlázás késedelme: tavaly óta a feje tetején áll a számlázás a Vodafone-nál, számos, a Tiedhez hasonló panaszt olvasni a különböző fórumokban. Sikeres megoldásról még nem olvastam. (Jó tanács az van dögivel.) Az ÁSZF-et nem ismerem, de valószínűleg úgy van megfogalmazva, hogy mindenben nekik legyen kedvező, a fogyasztó fizesse csak ki a tegnapi határidőre a számlát. Persze fel lehet őket jelentgetni az NHH-nál (http://www.nhh.hu/index1.html , Kapcsolat), a Fogyasztóvédelmi Felügyeletnél, meg még ahol gondolod, de gyanítom, hogy semmi nem fog történni.
Tehát menj át gyorsan másik szolgáltatóhoz és írd meg az eseted minél több helyen, hogy mások is tanulhassanak belőle.
Fogyasztóvédelmi kérdésekben fordulhatsz még a www.fogyasztovedelem.com-hoz, azon belül a http://www.fogyasztovedelem.com/…ms/index.php?… az ide illő témakör. Szerintem szedd szét a kérdésedet több részre. A készülékkel kapcsolatban valószínűleg kapsz majd jó tanácsokat. A számlázási problémáikat mások is megírták már ott is, és szerintem igazán használható választ nem tudtak adni a fórumosok nekik sem, de azért olvasd végig a "Vodafone Probléma" témakört.
A Békéltető Testülettel kapcsolatos ügyben szerintem nyiss egy új témát (itt is és a fogyasztovedelm.com-on is), mert ez az eset nagyon meglepett, eddig jókat olvastam róluk (más kérdés, hogy mit ér az ember a határozataikkal).