Szavatossági igény - extrém!


lazurdeak # 2006.04.05. 08:45

Magánvélemény (nem vagyok jogász):

Helyesen idézted be a megfelelő jogszabály megfelelő pontját. Valóban nincs konkrét határidő megszabva a javítás határidejére, csak a "jelentős kényelmetlenség" kitétel van.

Szerintem nincs olyan normális ember, aki egy napos szervizben tartást jelentős kényelmetlenségnek tarthatna. Az pedig nem a forgalmazó hibája, hogy az illető nem vette át a gépet. Ezért a leírtak szerint a vásárló igénye nem jogos.

Kérdés azonban, hogy a történtekből ki mit tud bizonyítani.

Első kérdés: Úgy írtad, készült jegyzőkönyv arról a szakszervízben, hogy nincs hibás működés. Aláírta ezt a vevő? Ha igen, akkor nincs miről beszélni (ha nincs hiba, akkor az áru használható volt). Az más kérdés, hogy a gyártó önkéntesen felajánlott egy cserét melyet a fogyasztó elfogadott, ez a használhatóságot nem befolyásolja.

Másik kérdés: a szerelés utáni értesítés bizonyítható-e valahogyan (azaz tudja-e a forgalmazó igazolni, hogy a fogyasztó megkapta az értesítést, hogy jöhet a gépért)? Ha nem, akkor javaslok sürgősen tértivevényes ajánlott levelet küldeni neki, hivatkozva benne a korábbi értesítésekre is.

Harmadik kérdés: történt-e bármilyen dokumentálása annak, hogy a fogyasztó "használhatatlanság" miatt kérte a vételár visszafizetését? (Pl. jegyzőkönyv, a vevő által küldött ajánlott levél) Ha nincs ilyen, akkor szvsz nincs alapja a fizetési meghagyásnak.

Tehát minden azon múlhat, ki mit tud bizonyítani. Ha minden úgy van, ahogy leírtad (a gép működőképes volt, csak egy napot töltött szervizben, a fogyasztót egy nap után értesítették, hogy átveheti a gépet), akkor a "kedves" vevőnek semmi esélye nem lehet, hogy a pénzét viszontlássa. Legfeljebb felesleges költségekbe veri magát (és a forgalmazót is).

Initram5 # 2006.04.03. 17:19

Senki semmit?

Initram5 # 2006.04.03. 09:24

És még annyi azért fontos: a gépért a vásárló végül el sem ment, hiába ment neki levél, ill. telefonos értesítés.

Initram5 # 2006.04.03. 09:18

Sziasztok! Lenne egy kérdésem, érdekel ki mit gondol az üggyel kapcsolatban.

Ismerősöm számítsátechnikai eszközöket árul. Vásárolt tőle valaki egy nagyobb értékű számítógépet, kb. 400.000 Ft-ért. A gyártó később - hibás működés lehetősége miatt - csereprogramot hirdetett: http://www.apple.com/…sionprogram/

A vásárlástól számított 2 éven belül a gyártó vállalja a maghibásodásra hajlamos (tehát még nem is biztos, hogy hibás!) alkatrész ingyenes cseréjét azért, hogy az esetleg később se okozzon gondot, megmaradjon a cég jó hírneve.

A vásárló erról tudomást szerzett, a kereskedőnek nem szólva elvitte a gépet a szakszervízbe, ahol a jegyzőkönyv szerint hibás működést nem észleltek, de a programnak megfelelően megrendelték a módosított, ingyenes alaplapot a gépbe. A gépet a vevő elvitte haza.

34 NAPPAL később a kereskedőt felszólította, hogy a garanciaszerződés értelmében ő gépcserét kér, mert álláspontja szerint az ő gépe több, mint 1 hónapja javítás alatt áll.

A kereskedő felhívta a szervízt, ahol tájékoztatták, hogy az új alaplap megérkezett, csak be kell vinni a gépet. Erről a kereskedő rögtön értesítette az ügyfelet, aki 1 hétig nem csinált semmit. Utána a gépet bevitte a kereskedőhöz, aki 1 nap alatt elvégeztette az alaplap cserét és telefonon + levélben is értesítette a vásárlót arról, hogy a gépén kész a garancián kívüli alaplap csere.

A beszállítástól az értesítésig 34 nap telt el. A szerelés 1 napig tartott. A vevő összesen 1 napig nem tudta a gépét használni, az alaplap rendelés ideje alatt (32-33 nap) a gépe otthon volt, használni tudta.

A jogszabály nézegetve azt látom, hogy a forgalmazó a kijavítást vagy kicserélést - az áru tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül köteels elvégezni. A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. A jogszabály pontos javítási határidőt nem határoz meg!!!!!!!!! (49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről).

Ehhez képest a vásárló fizetési meghagyást bocsátatott ki a teljes vételárra, arra hivatkozással, hogy a korábban eredeti csomagolásban, használhatatlanság (!!!) miatt visszaadott gép árát a kereskedő nem fizette vissza.

Ti mit gondoltok? Mit lehet tenni? Mik az esélyek?