elsőbbségadás


bootmaker # 2006.11.25. 14:07

Üdv
Tudom hogy ez nem egy KRESZ tanfolyam de lenne 1 kérdésem.

Adva van egy útkereszteződés amiben gyakorlatilag jelzőlámpa szabályozza a forgalmat.
Csak hogy nem mindenkinek.
Balra kanyarodó sávban indulok zöld jelzésnél balra nagy ivben.
A szemben levő utról jobbra kanyarodik a páciens ugyan arra a sávra amire én, de neki lámpa helyett "csak" elsőbbségadás kötelező tábla van kitéve.
Kinek is van elsőbsége?
Elvileg a jobbra kis ivben kanyarodónak a balra nagy ivben kanyarodóval szemben, de..... olyat felfogás is van, hogy mivel a balra nagy ivben kanyarodót lámpa engedi el ezért a lámpával adott szabad jelzés "erősebb" mint a kanyarodási elsöbbség.

Szerintek?

Köszi
B

Traffic # 2006.11.25. 16:19

T. Bootmaker!

Szerencsésebb lett volna kérdésedet az "autók, motorok" topikban feltenni.

Az általad felvázoltakra a KRESZ egyértelműen ad iránymutatást.

1. A KRESZ magyarázó része felállít egy logikai értéksorrendet a közúti jelzések között, melyek az alábbiak (az érvényesülésük sorrendjében):

  • forgalmi szabályok
  • közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek
  • a forgalomirányító fényjelző készülék jelzései az áthaladási elsőbbséget szabályozó közúti jelzőtáblák jelzéseivel szemben
  • a rendőr karjelzései

Az általad felvázolt esetben tehát az elsőbbségadás kötelező jelzőtáblát nem kell figyelembe venni.
A balra nagy ívben kanyarodónak (mivel szemből is van forgalom) telezöld jelzést kell kapnia. Ebben az esetben a KRESZ magyarázó része szerint:
"Ha az úttest forgalmának irányítására szolgáló háromlámpás forgalomirányító fényjelző készülék kör alakú zöld fénye világít (telezöld), a balra bekanyarodó járművel elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben a szembejövő forgalomnak, ..."

A KRESZ alapján tehát a telezöldnél balra nagy ívben kanyarodó járműnek elsőbbséget kell adnia a vele szemben közlekedő és jobbra kis ívben kanyarodó járműnek, a közúti jelzőtábláktól és a kanyarodási szabályoktól függetlenül.

bootmaker # 2006.11.25. 17:56

Igen valahogy elkerültem azt a topicot.
De ha már ide sikerült mondanám tovább.

Ez egyértelmű, amit leirtál, de itt nem telezöld van (vagyis ugy rémlik hogy nem, de utánnanézek).
Van egy sáv egyenesen és van 1 balra kanyarodó. A két sávnak külön lámpája van, és nem is egyszerre ad szabad jelzést.
Ezzel szemben van a szembejövő ahol egy terelősziget irányitja a jobbra kanyarodó forgalmat egy elsőbségadás jelzőtáblával.

Ekkor mi a véleményed?

B

Traffic # 2006.11.25. 18:09

Valahogy elkerülte a figyelmemet az, hogy a szemből érkezőknek csak táblájuk van, lámpájuk pedig nincs. Fura megoldás...
Ez esetben a balra kanyarodóknak NEM lehet telezöld a lámpájuk és elsőbbségük van a szemből érkezőkkel szemben. (A kanyarodási szabályt "felülbírálja" az elsőbbségadás kötelező jelzőtábla a szemből érkezők esetében).

_Lala_ # 2006.11.25. 19:03

Akinek lámpája van, az akkor mehet, ha zöld. Akinek nincs lámpája, az mehet mindig.

A kettőjük közti elsőbbséget a kanyarodási szabályok és a jelzőtábla befolyásolhatja, a lámpa nem, mivel csak az egyiküknek van (tehát előfordulhat, hogy egyszerre mindketten mehetnek).
Mivel a jelzőtábla prioritásban megelőzi a kanyarodási szabályokat, így a balra nagyívben kanyarodónak van elsőbbsége.

bootmaker # 2006.11.26. 17:14

Üdv.
Megnéztem a lámpát és jól emlékeztem, hogy nem telezöld.

Végül is a jelzőtábla a hatályos, ami ugye kimondja, hogy elsőbbséget kell adni a védett úton haladók számára.
A kanyarodáskor én már a zöld jelzés hatására a védett utvonalom haladok, igaz lehet hogy épp 45 fokban, de ez lényegtelen, mert a tábla védelme minden a védett utvonalon közlekedőre kiterjed.

Köszi a segitségeket

B

Kovács_Béla_Sándor # 2006.11.26. 23:16

Csakhogy a jobbra kisívben kanyarodó nem látja a balra nagyívben kanyarodó lámpáját. Nem tudhatja, hogy az telezöld vagy nyíl. Okkal gondolhatja azt is, hogy az elsőbbségadás kötelező táblája a keresztező útvonalon érkezőknek biztosítja az elsőbbséget. Ahogy Traffic már megjegyezte: sajátos közlekedésszervezés.

bootmaker # 2006.11.27. 07:20

Igy van ha az ember rutinból vezet, és tényleg érthetelen, hogy megsporolták azt az egy oszlopot és a lámpát, előidézve az ilyen "bizonytalan" helyzetet .
Szerencsére itt nem történt baleset, és ezek szerint a KRESZ is az én oldalamon állt, de ezek után még jobban kell arra figyelni hogy megadják-e az elsőbbséget.

Köszi a segitségeket

B

Kovács_Béla_Sándor # 2006.11.27. 11:19

Közben rájöttem ám. Nem olyan szokatlan megoldás ez, gyakorta alkalmazzák. (ha jól értettem meg.)
Van itt lámpa a szemból jövőknek is. Akinek csak a táblája van, az a járdaszigettel is elkülönített jobbrakanyarodó sáv. A járdaszigettel elérték, hogy ez a sáv tulajdonképpen nem ott keresztezi a másik utat, ahol az egyenesen haladók, hanem attól egy kicsit jobbra torkollik bele. Ide tették ki az elsőbbségadás kötelező táblát is.
A kereszteződésbe szemből érkező, és balra nagy ívben kanyarodó jármű tehát a kereszteződésben nem kerül "közlekedési kapcsoltba" a szemből jobbra kanyarodóval, csak akkor, amikor már a keresztező útvonalon halad. Vagyis még akkor is elsőbbsége van, ha telizölddel kanyarodott. (Horribile dictu: még akkor is, ha a tilosba hajtva kerül a védett útra.)

Traffic # 2006.11.27. 17:53

T. KBS!

Megvilágosodtam általad! :)

Kovács_Béla_Sándor # 2006.11.27. 18:37

:)

bootmaker # 2006.11.27. 19:16

"A kereszteződésbe szemből érkező, és balra nagy ívben kanyarodó jármű tehát a kereszteződésben nem kerül "közlekedési kapcsoltba" a szemből jobbra kanyarodóval, csak akkor, amikor már a keresztező útvonalon halad "

Ezt irtam lentebb, amikor azt mondtam, hogy a tábla a védett uton bármely irányból közlekedőket védi.
Amikor már találkozam a jobbra kanyarodóval, én már a védett úton voltam, szinte telyesen befejezve a balra kanyarodást.

B