Autóbaleset müszaki hiba miatt


martona # 2003.06.10. 21:13

Szervusztok!

Tegnapelőtt egy neves német autógyártó egyik csúcsmodelljét vezetve óriási anyagi kárral járó balesetet szenvedtem.

Személyi sérülés szerencsére nem történt, de ez a vakszerencsén múlott. Az intézkedő rendőrök szerint is csodával határos, hogy karcolás nélkül úsztuk meg a dolgot. A halálos baleset is benne volt a pakliban - ha az árokban vagy a szembejövő sávban kötünk ki, nem lett volna nagy esélye a túlélésnek.

A balesetnek nem volt más résztvevője rajtam és utasomon kívül, leszámítva a szalagkorlátot.

Részleteket nem írok, mert szerintem ebben a fázisban még felesleges ilyesmivel vesztegetni az időt.

Az autó - amelyet egy családtagom vásárolt három héttel ezelőtt - gyakorlatilag totálkáros lett. Hogy egy biztosítási szakértő mit állapítana meg, roncsértékre meg hasonlókra hivatkozva az egyrészt nem érdekel, másrészt meg sajnos mindegy is, mert az autón még nem volt Casco. (Sajnos sok talpalást igényel a drága használtautóra való Casco megkötése, erre pedig nem mindenkinek van ideje.)

A baleset oka egyértelmüen müszaki hiba, amely ennél a modellnél sajnos nagyon gyakori. (Google-ön 'engine failure'-re keresve nyugodtan meg lehet nyomni az 'I'm feeling lucky' v. 'Tizenkilencre lapot húzok' gombot, jó helyen köt ki az ember.) Az autót a rendőrség lefoglalta, és a szakértőjük 30 napon belül elkészít egy állásfoglalást - de hogy ne a motorhibát hozzák ki ludasnak, az gyakorlatilag lehetetlen.

Az autó egyébként 23 hónapos, német importból származik, a családtagom volt a harmadik vagy negyedik tulajdonosa. Szervizelve természetesen rendszeresen volt, márkaképviseletnél.

Kérdésem az, hogy lehet-e kártérítést követelni? Ha igen, kitől? A magyar márkaképviseletet kell megkeresni, vagy egyből a német céget? A kártérítés az autó árán és felmerült költségeken kívül kiterjedhet-e másra? (Nem sérült senki, bár nekem is és utasomnak is fáj a nyakunk. Ijedtség mindenesetre volt, nem is kicsi.)

Ha mindez Amerikában történt volna, már kereshetném a villát meg a yachtot amit a kártérítési pénzből vásárolhatnék. Itt, kicsit keletebbre, van-e reális esélyünk arra, hogy legalább egy hasonló autót vásároljunk a kártérítésből?

the big cat # 2003.06.11. 12:39

A gyártóhoz kell fordulnod akártérítésért vagy oda ahol az autót először kereskedelmi forgalomba hozták (leginkább mindkettőhőt érdemes lenne perelni), és ha bebizonyosodik a hibája, természetesen teljes kártérítés jár, plusz ha van nemvagyoni károd, azt is megítélhetik.

Ahogy nézem, a BMW nem ismeri el a típushibát, viszont lehet hivatkozni a perben más országokban ugyanilyen hiba miatt megnyert perekre, és a szakértő is valószínűleg megerősíti majd az álláspontodat. Nyilván ők si hoznak majd szakértőt, szóval készülj fel hosszadalmas pereskedésre.

Amerikában van úgynevezett büntetőkártérítés, ami extrémmagas összeget szokott néha kitenni, extrém hülye jury-k esetén, de nagyon soxor a fellebviteli eljárásokban ezek az összegek radikálisan mérséklődnek. És ott is nagyon kemény egy ilyen per bizonyítsái szakasza, és a pénz nagy része emmiatt az ügyvédek zsebébe vándorol.

martona # 2003.06.11. 17:21

Hali!

A BMW nem ismerte el a hibat hivatalosan, de az USA-ban (es gondolom europaban is) ervenyben van egy ez ev marciusaban kiadott visszahivas a 2001-10-01 es 2002-02-28 kozott gyartott M3-asokra. Kifejezetten a motorhibak miatt. (Csapagycsere, olajpumpacsere.) Ez az auto ugyan ennel par honappal oregebb (2001-06 .v 07) volt, tehat nem tartozott a kronikusan beteg szeriaba.

Mindenesetre bizom abban, hogy talan per nelkul is menni fog a dolog. Tud esetleg valaki egy ilyesmiben kifejezetten jaratos ugyvedet ajanlani?