Használtautó, Garancia???


moncsi9752 # 2021.11.08. 20:21

köszönöm a választ. mi történik ha nem csinálok semmit? perre viheti gondolom.

drbjozsef # 2021.11.08. 20:06

moncsi9752,

Hát vagy kifizetitek a szervízt, vagy visszaadjátok az autó árát, vagy egyiket sem, és nem csináltok semmit. Ezek nagyjából a lehetőségek.

moncsi9752 # 2021.11.08. 19:23

Üdvözletem. A kérdésem a következő lenne. November végén lesz hat hónapja, hogy az utónkat mint magánszemély eladtuk egy másik magánszemélynek tulajdonjog-átruházási szerződéssel. Eddig semmi probléma nem volt de a minap a vevő azzal jelentkezett hogy az autó sok olajat fogyaszt elvitte szervizbe és ott közölték hogy ez bizony volvó autónál fennáll. Nálunk semmi probléma nem volt az autóval ez ügyben. A vevő most követeli rajtunk a szervíz megállapított költségét ami 1.2 millió ft lenne forint vagy hogy az autó árát adjuk vissza. Ez már nekünk teljesíthetetlen majd hat hónap után. Kérdésem mit tehetünk jelen helyzetben?

drbjozsef # 2021.08.30. 08:35

Totya,

Ha bírósághoz fordult, akkor legfeljebb ügyvédet kereshetsz, mást már nem nagyon tehetsz.
Nyilván nem ismerjük a körülményeket, így esélyünk sincs megtippelni a per kimenetelét. Mindenesetre bizonyítani mindent a vevődnek kell, neked nincs teendőd, bizonyítani az adásvételi szerződéssel tudsz, abba remélhetőleg beleírtátok, hogy megnézve, kipróbálva, hibamentesen vette meg (ez nem jelenet mentességet, az hogy nincs pont akkor hibajelenség, attól még lehet, hogy hibásan teljesítettél), ezek egy 15 éves autónál általában nem túl sok szavatossági igényt alapoz meg, ráadásul az olyan hiba, amit fel kellett volna ismernie a Ptk. szerinti kellő gondosság mellett, az nem is lehet számonkérhető hiba.

Nincs mit tenned nagyon, hivatkozz arra, amit leírtál : nálad jól működött, kipróbálta, friss műszaki, és a lényeg, hogy az autó 15 éves, ennek megfelelő használt állapotban, a vevő saját kockázatára vette meg.

Totya # 2021.08.24. 13:37

Üdvözlet kerdésem lenne eladtam az autóm friss müszakival 3 hét mulva a vevő azal kereset meg hogy nincs fütés elfojik a hütőviz szerelővel szétszedette hengerfej gyanuval a hengerfejnek semmi hibája az nálam rendbe lett téve eladás előt fél ével a kocsi napi használatba volt nálam és semmi hibát nem tapasztaltunk javitás után de náluk se hengefejel van gond javitás és bevizsgálás után a hiba megmaradt sőt több hibát is észlelt csuszik a kuplunk lóg a turbó a lengőkar szilentek szakadtak egyszoval a jármü gazdasáhtalan javitása ez egy 15 éves autó kipróbálta átnézte vásárláskor hibát nem észlelt se ő se én erre visza akarja adni a járgányt sőt az öszes ráköltött kölcségét fizesem meg ere nemet mondtam mire birósághoz fordult kérdésem az lenne mi az eljárás mit tudok tenni es mik az eséjek az igazamra

Atti71 # 2021.08.21. 12:59

drbjozsef!

Köszömöm gyors, korrekt válaszát! Én is ezt gondoltam.

drbjozsef # 2021.08.20. 16:05

Atti71,

Mindenképpen. Nézzék meg, hátha találnak valamit.
Ugyanakkor, általában a legtöbb gyártó valahol 1 liter / 1000 km fogyasztásban húzza meg a felső határt, és a tied kb. itt van, talán egy kicsit túl rajta. Megnézetni mindenképpen érdemes, az a tippem, hogy kb. a fenti szöveggel fog lerázni a kereskedés.

Pláne egy 12 éves autónál ez annyira még nem extrém szerintem.

Atti71 # 2021.08.20. 14:16

Üdvözlet!
Nemrégen vásároltam egy 12 éves autót. A kereskedő papíron igszolta, hogy az autón vezérlést, olaj cserét és még pár dolgot cseréltek. Ez rendben is van. Úgy is hirdette, hogy egy költségmentes autó. Ezzel szemben kb 600 megtett km alatt megevett kb 8 dl olajat. Ebben az esetben érdeemes a kereskedőt "zaklatnom" a szavatosságra hivatkozva? Válaszukat köszönöm

Atti71 # 2021.08.20. 14:15

Üdvözlet!
Nemrégen vásároltam egy 12 éves autót. A kereskedő papíron igszolta, hogy az autón vezérlést, olaj cserét és még pár dolgot cseréltek. Ez rendben is van. Úgy is hirdette, hogy egy költségmentes autó. Ezzel szemben kb 600 megtett km alatt megevett kb 8 dl olajat. Ebben az esetben érdeemes a kereskedőt "zaklatnom" a szavatosságra hivatkozva? Válaszukat köszönöm

drbjozsef # 2020.12.19. 10:08

Senki sem hazudta, hogy pereskedni olcsó, vagy gyors. Sőt. Rendszeresen elmondjuk, mivel jár ez, ez sem meglepetés. Aztán, hogy mi lesz a vége, majd elválik. Sose mehet biztosra az ember. Azért sok sikert!

petyaz # 2020.12.18. 18:28

Bocsánat, nem ajtó hanem autó! ????

petyaz # 2020.12.18. 18:24

Tisztelt drbjozsef,

Csak objektív dolgokról írtam amit dokumentumokkal is alátámasztottam a bíróságon.
Kifogástalan autóként árulták az autót amit a tulaj motorhibásan vásárolt előttem. Nekem erről elfelejtett szólni és piaci áron adott tovább az autón. 200-km után meg is állt az ajtó.

Szubjektivitás az elmaradt a levélben. ????

Üdv petyaz

drbjozsef # 2020.12.18. 12:06

Szerintem meg az a konklúzió, hogy a használt autó vásárlás zsákbamacska, az vásároljon ilyet (pláne rozsdatemetőt, vagy valami prémiumnak tűtőt jóval a piaci ár alatt, mert asziszi megütötte a főnyereményt), aki tisztában van ezekkel a kockázatokkal.

Lehet, hogy a következő húsz évben csak olajat kell cserélned, és vígan fog muzsikálni alattad. De lehet, hogy két nap múlva bekrepál. Ez egy ilyen műfaj. Lehet venni szalonból autót, sok év garanciával.

A perről nyilván nem lehet mit mondani az egyik fél erősen szubjektív - és akkor finom voltam - előadása alapján.

petyaz # 2020.12.18. 11:49

Kedves fórum tagok.

2016 novemberétől pereskedem, van bíró által kijelölt szakértő aki igazolta azt hogy van miért pereskednem, vannak tanúk akik mellettem tanúskodnak a hibás teljesítéssel kapcsolatban,(volt szerelő,régebbi autótulajdonos).
Ez mind kevés. Hogy mi kellhet még? Talán egy másik bíró.
Perköltségem több százezer forint, és még nincs vége a pernek.
Következő tárgyalás, 2021.01-ban.
Sok sikert mindenkinek a pereskedéshez.

Konklúzió, soha ne vegyen senki magánszemélytől semmit ebben az országban.

Hussar # 2020.12.06. 12:15

drbjozsef

Köszönöm a tanácsot,nem annyira kritkus a dolog, LED lámpa, parkradaros lökhárító es sárvédő volt javítva, illetve cserélve,700e ft kárkalkulációt látok a kártörténetben. Gondolom,a törött és nem törött piaci ár diffit szakértővel kellene megállapítattni. Az autót mindenképp megtartanám, mert szép és jó csak zavar a dolog, meg a sunnyogása az eladónak.

drbjozsef # 2020.12.06. 11:38

Hussar,

Ha az autó törve volt, és ezt az eladó nem közölte veled, akkor az hibás teljesítés, mert az autó nem felel meg a szerződésben rögzített (itt: nem rögzített) állapotnak.
Akkor is, ha egyébként az autó látszólag rendeben működik.

A nem tört-javított állapot szerinti piaci ár és a vételár különbözetét követelheted.

Bizonyítanod neked kell, de nehéz dolgod nincs : a törést és a javítást megállapították, a szerződésben nem szerepel erről semmi, ergo felel érte az eladó. Akkor is, ha esetleg nem is tudott róla ő se.

Elállni a szerződéstől esetleg akkor lehet, ha ez az értékaránytalanság jelentős (párszázezret érő totálkáros, két autóból összehegesztett szarért fizettél milliókat).

Első körben tértivevényes levélben követeled az árkülönbözet megfizetését. Ha nem teszi, kibocsáttatsz ellene fizetési meghagyást, ha ellentmond neked kell perelned.

Hussar # 2020.12.05. 20:15

Üdv

Mit lehet olyankor tenni, ha magánszemélytől vettem egy autót, amit elötte alvázszám alapján le is kérdeztem, nem mutatott semmi káreseményt, mint később kiderült azért, mert az eladó rosszul adta meg az alvázszámot a hírdetésben (valószínűleg szándékosan), illetve a telefonban és a helyszínen történő megtekintéskor sem mondta el a korábbi káreseményeket, pedig rákérdeztem. Erre tanú is van. Később az adásvételkor sem említette, szintén vannak tanúk. Szerződésbe beleírta, hogy a vevő tájékoztatva lett és elfogadta az autó állapotát. Adásvétel után eszembe jutott hogy újra lekérdezem, pusztán véletlenül, es a helyes alvázszámra már dobott káreseményt. Lízingelt autó volt, igy feltehetően márkaszervízben javítatták, de ezt még szeretném ha bizonyítaná számlákkal. Lehet ilyenkor vételár csökkentést kérni utólagosan, vagy esetleg elállni? Az autó még nem lett átíratva.
Köszönöm.

drbjozsef # 2020.12.01. 09:16

Nem mondanám orosz rulettnek, de egy pernek van kockázata, esetedben nem kevés. De hogy a turbó vagy porlasztók hibája szavatosság-e, az nem jogi kérdés, hanem szakkérdés, de választ erre is per indítása után igazságügyi szakértő tudna mondani.
Valszeg az eladó is arra játszik, hogy ha nem muszáj, nem fogsz pereskedni.
Határeset. Nem tudom mit tennék a helyedben.

Passat77 # 2020.12.01. 07:30

Kedves "drbjozsef"

Köszönöm a korrekt és számomra is érthető válaszát.
Ha jól értem csak akkor van bármi esélyem ha perre vinném a kérdést. Félek, hogy el kell engedjem a kérdést mert ez egy orosz rulett így. Lehet többet kockáztatnék mint amit nyerhetnék...

Még egyszer köszönöm a szakértését!

drbjozsef # 2020.12.01. 05:55

Passat77,

A kérdésem: Valóban nem terjed ki a garancia a fent említett hibákra (vezérműlánc, turbó feltöltő, befecskendező szelep)?

Ez esetedben nem egyértelmű, vita esetén szakkérdés.

A flottakezelő, akitől vásároltál, feltételezem nem üzletszerűen autókereskedő, vagyis nem fogyasztói szerződést kötöttél. Vagy igen?
(Önmagában az, hogy cégtől vásároltál, még kevés)

Ha nem, akkor neked kell bizonyítani, hogy az eladó hibásan teljesített, vagyis hogy a hiba már fennállt a vásárláskor is, és hogy az a szavatosság körébe tartozik.

Az előbbi sem egyszerű, de az utóbbival is lehetnek gondjaid.

Nem számítanak a szavatosság körébe a kopó alkatrészek, amelyeket ismertél vagy felismerned kellett volna, illetve azok sem, amelyek az autó korából, általános állapotából következhet, arra számítani kell.

Látatlanban egy 5 éves autóra azt mondanám, hogy amiket írtál, még a szavatosság körébe tartozik, bár ez függ az állapottól és a futott km teljesítménytől is. A vezérlés bizonyos időnként cserélendő, ha a periódus környékén voltál, akkor az inkább nem szavatossági kérdés, mint igen.

Természetesen a szavatosság kötelezettjének joga van visszautasítani az igényedet. Hogy megalapozottan, vagy sem, csak akkor derül ki, ha pert indítasz - vita esetén csak a bíróság dönthet.

Passat77 # 2020.11.30. 18:36

ezmostmi?

Egy euro 6-os motorral felszerelt Opel Astra J 1.6 cdti. A vezérműlánc a váltó felöli oldalon van, ki kell venni a motort a cseréhez, nagyjából 2-3 napos munka. Én sem akartam elhinni amíg nem láttam a számokat, hogy ennyibe kerűl...

ezmostmi? # 2020.11.30. 16:51

Milyen autó ez , hogy 500 000 ft-ba kerül egy vezérléscsere?-enyhén túlárazottnak tartom.

Passat77 # 2020.11.30. 10:16

Szép napot!

Adott egy 2015-ös évjáratú dizel autó amit egy flotta kezelő cégtől vásároltam (fél éven belül). Az autón azóta több hiba is felmerült. Cserélni kellett a vezérlést ez nagyjából Br. 500e Ft volt. Illetve jelenleg is csöpög az olaj az intercooleréből(állítólag lóg a turbó tengelye) és 2db porlasztót hoz hibára a diagnosztikai program (dadog az autó). Ezen hibákat jeleztem nekik írásban. Kértem a hibák megjavíttatását és a megjavíttatott vezérmű lánc csere költségének megtérítését is. Erre az volt a válasza, hogy "...a levélben jelzett szavatossági igényeket teljes egészében visszautasítja, tekintettel arra, hogy azok egyike sem megalapozott"
A kérdésem: Valóban nem terjed ki a garancia a fent említett hibákra (vezérműlánc, turbó feltöltő, befecskendező szelep)?

Köszönöm megtisztelő válaszát!

drbjozsef # 2020.11.03. 18:07

piroska44,

Egyébként pedig beszéld meg a kereskedővel. Ha fogyasztóként vásároltad az autót, akkor a bizonyítási teher megfordul, és az első 6 hónapban az eladónak kell bizonyítania, hogy NEM teljesített hibásan.

Érdemes tértis levélben kérni az autó javítását. Ez fontos, ne javíttasd meg nélküle.

Persze, azt is érdemes tudni, hogy a szavatossági jogok alól jónéhány kivétel van. Használt autó esetén nem olyan evidens az, hogy a hibákat a kereskedőnek kell fizetnie. Megpróbálhatod, legfeljebb ha elutasítja, neked kell pert indítanod ellene.

drbjozsef # 2020.11.03. 17:35

piroska44

Hibás teljesítés esetén kellékszavatossági jogaid vannak. Ptk. 6:159.§-6:167.§

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

A jogban a "garancia" szó nem létezik.

Jótállás más, azt vagy maga a kereskedő vállalja, vagy törvény írja elő. Esetedben egyik sincs, használt termékre nincs kötelező jótállás.