Motorkerékpár műszaki vizsga


f.gyuszi # 2009.12.30. 00:27

Tisztelt fórumozók,

érdeklődni szeretnék afelől, hogy mire kell számítanom egy olyan motorkerékpár műszaki vizsgájánál, ami még soha nem volt forgalomban?! Konkrétan egy épített, és egy gyári crossmotorról volna szó. Milyen anyagi-idegi kihívások várnak rám? Elsősorban a versenymotort szeretném leműszakiztatni.

Köszönöm,
Üdvözlettel,
F.Gy.

guba # 2009.12.07. 16:31

Nincsen rá kötelező érvényű szabály, de célszerű azután kifizetni a vételárat, miután kiderült, hogy minden rendben a járművel. Ez pedig az eladó rizikója.

kismukk # 2009.12.07. 14:19

Úgy tudom, az eladónak, az átírást meg a vevő fizeti.

Kris-T # 2009.12.07. 06:52

Sziasztok!

Szeretném megkérdezni, hogy mit tudtok arról, hogy motor eladása-vásárlása esetén kinek kell állnia az eredetiségvizsgálatot?

Előre is köszönöm, üdv:

Kris

Csepel 125 # 2008.11.12. 13:20

Köszi a segítséget!:D

monalisa1 # 2008.11.11. 23:18

Régen index sem volt a motorokon, ma már egy valamire való robogó is villogtat.

monalisa1 # 2008.11.11. 22:35

Szerintem a veterán motorokra vonatkozó szabályok vonatkoznak rá, valahol próbálj erre rákeresni. (Pl. a Csepel motorkerékpárok boldog bírtokosainak bizonyára van saját honlapja, blogja.)

Ha anno gyárilag nem volt a motoron km számláló/óra, akkor lehet hogy most sem fog kelleni - korhű helyrehozatal.

Működjön a fék-, a gáz- a világítás, a sebesség akár saccra is mehet... - az esetleges gyorshajtást a delikvens bánja...

Csepel 125 # 2008.11.11. 20:25

Hi!
Le szeretném vizsgáztatni pár napja vásárolt Csepel 125 ös motorom, de gyárilag nincs km órája. 2006 ig volt érvényes a műszakija. Szerintetek van rá esély, hogy nem fog megbukni emiatt?:D Amúgy számít ebben az ügyben az vmit hogy elmúlt 50 esztendős?
Üdv!

Traffic # 2008.08.09. 14:20

Kedves Schlisz!

Vannak olyan rendőrök, akik kiszúrhatják. Ilyen esetben értesítik a Nemzeti Közlekedési Hatóságot (KPM vagy KF néven is futott valaha), akik berendelik a motorodat soron kívüli műszaki vizsgára.
A rendeletet 1990-ben alkották meg, de ettől függetlenül évente 4-5 alkalommal megváltoztatják. Nem egyszerű követni a fejleményeket. Lehet benne olyan szabályozás, amely mondjuk ez év május 1-jén lépett hatályba...
Az az érdekes, hogy a forgalomba helyezéskor vagy a legutóbbi műszaki vizsga alkalmával mit tartalmazott a hivatkozott rendelet.

Akivalaki # 2008.08.08. 19:57

A kpm-et kerüld el nagy ívben. A rendőr nen az E betűt nézi az inex búra belsejében, hanem a trafipaxot meg a forgalmit ,, meg hogy mit követtél el amire bűntethet.

luck66 # 2008.08.08. 09:19

a legegyszerübb,ha elgurulsz egy műszakisztató céghez és véleményezteted vagy csináltatsz egy előműszakit,vagy oda viszed ahol utoljára műszakiztatva volt,vagy bemész a kpm-hez és ott mindent elintézhetsz egyhelyen


Pontos választ talán csak a jogvégzettek adhatnak,de az Ó véleményük is sokszor különbözik!

Schlisz # 2008.08.08. 05:27

Kedves Traffic!

A motor gyártási éve: 1991 december.
Magyarországi első üzembehelyezése: 2000.08.23.
Még a Redbaron helyezhette forgalomba. Legalább is erre gondolok a rendszámtáblatartóból következtetve.
Mivel a rendelet amit írtál 1990-es emiatt szerintem lesz még gondom. Szerintem ők is valahogy okosban oldották meg még anno az üzembehelyezést.
Esetleg egy igazoltatáskor is beleköthetnek a rend őrei ha nagyon gondot akarnak találni?

Traffic # 2008.08.07. 17:06

T. Schlisz!

Természetesen hivatkozhatsz rá, hiszen a jóváhagyási jelek hiányában is forgalomba helyezték azt a motorkerékpárt valamikor... Bár lehet, hogy akkor még nem volt előírás a jóváhagyási jel megléte.

Schlisz # 2008.08.05. 21:30

Kedves Traffic!

Köszönöm szépen a felvilágosítást!
Még lenne egy utolsó kérdésem: mi a helyzet a belpiacos motorokkal?? Ugyanis az enyém Japán belpiacos és egy nyamvadt E jelölést sem találtam sehol. Sem az indexekben, sem pedig a lámpában. Hivatkozhatom arra, hogy ez a típus nem került európai forgalmazásba?

Előre is köszönöm!

Traffic # 2008.08.05. 18:47

A jóváhagyási jel leírása:

5/1990. Köhém rendelet

3. számú melléklet

A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt - a jóváhagyó államot meghatározó - egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.
A jóváhagyási jel méretéről, a mellette feltüntetendő egyéb jelzésekről és adatokról a vonatkozó ENSZ-EGB előírás, illetőleg a jóváhagyási jel használatát engedélyező határozat rendelkezik.
Az egyezményben részes államok és jelzőszámaik a következők:

  1. Németország
  2. Francaiország
  3. Olaszország
  4. Hollandia
  5. Svédország
  6. Belgium
  7. Magyarország
  8. Csehország
  9. Spanyolország
  10. Jugoszlávia
  11. Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság
  12. Ausztria
  13. Luxemburg
  14. Svájc
  15. -
  16. Norvégia
  17. Finnország
  18. Dánia
  19. Románia
  20. Lengyelország
  21. Portugália
  22. Észtország
  23. Görögország
  24. Szlovénia
  25. Szlovákia

Remélem választ találsz a kérdéseidre. Kellemes bogarászást! :)

Traffic # 2008.08.05. 18:35

Műszerfalra vonatkozó előírásokat nem találtam. A melléklet szerint a motorkerékpár alábbi műszaki területei jóváhagyási jel kötelesek:

1. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok
fékberendezései
2. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok jelző-
és működtető berendezései ellenőrző lámpáinak jelölése
3. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok
hangjelző berendezései
4. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok
támasztóberendezései
5. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok hátsó
ülésének utaskapaszkodói és lábtartói
6. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok
illetéktelen használattal elleni biztosító berendezései
7. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok előírt
adatai
8. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok
világító és fényjelző berendezései
9. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok tömege
és méretei
10. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok hátsó
rendszámtáblájának helye
11. Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok
maximális sebessége, motorteljesítménye és nyomatéka

továbbá (a nem motorkerékpárokra vonatkozót kiszedve):

  1. Motorkerékpár gumiabroncsok
  2. Fényvisszaverők
  3. Fényszóró H4 halogén izzóval
  4. Izzólámpák
  5. Motorkerékpár lámpák
  6. Motorkerékpár fényszóró
  7. Motorkerékpár fényszóró halogén izzóval
  8. Visszapillantó tükör
  9. Két- és háromkerekű motorkerékpárok sebességmérői
Traffic # 2008.08.05. 18:01

A sebességmérőről (ugyanezen jogszabályból):

92. §
(1) A sebességmérő a jármű tényleges sebességénél - 20 km/h sebesség felett - kisebb értéket nem mutathat.

93. §
(1) Sebességmérő és kilométerszámláló műszerrel fel kell szerelni - a tachográffal felszerelt járműveket kivéve - a sík úton önerejéből 40 km/h-nál nagyobb sebességgel haladni képes gépjárművet.

Jóváhagyási jel:
2. §
(11) A rendelet alkalmazásában jóváhagyási jel: a rendelet A., B. és C. Függelékének mellékleteiben, illetőleg az azokkal egyenértékű ENSZ-EGB előírásban meghatározott követelményeknek való megfelelőséget tanúsító jel, amelyet az illetékes hatóság által kiadott jóváhagyó okmány alapján alkalmaznak.
(13) A rendelet alkalmazásában érvényes jóváhagyási jel: az a jóváhagyási jel, amelynek az előírás változatára utaló számjele megegyezik az 1. számú mellékletben meghatározott érvényes számjellel.
38. §
(3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.

1. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Az egyes járműalkatrészekre, tartozékokra, járműtulajdonságokra vonatkozó jóváhagyási kötelezettségek

1. A járművek meghatározott tulajdonságainak, valamint az alkatrészeknek, az önálló műszaki egységeknek, a pótalkatrészeknek és a tartozékoknak meg kell felelniük:

  • a rendelet A., B. és C. Függelékeinek mellékleteiben, illetőleg
  • a Magyar Köztársaság által elfogadott ENSZ-EGB előírásokban

foglalt jóváhagyási követelményeknek az e melléklet táblázataiban (a továbbiakban: táblázat) foglaltak szerint.

Traffic # 2008.08.05. 17:44

T. Schlisz!

A tompított fényszóróról kicsit bő lére eresztve:

6/1990. Köhém rendelet

43. §
(2) A tompított fényszórónak aszimmetrikus kivitelűnek kell lennie, a motorkerékpár tompított fényszórója azonban szimmetrikus kivitelű is lehet.

44. §
(1) A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott tompított fényszórót szabad felszerelni. A jármű egyedi forgalomba helyezésének engedélyezése során - a tompított fényszóró által biztosított megvilágítási kép vizsgálata alapján - e rendelkezés
alól az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága felmentést adhat.
(2) A tompított fényszórót az oldalkocsi nélküli motorkerékpáron és az oldalkocsis motorkerékpáron a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjában gépkocsin és motoros triciklin úgy kell elhelyezni, hogy a tompított fényszóró átvilágított felületének a külső széle a jármű legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a két tompított fényszóró átvilágított
felületének a belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek. Az olyan motoros triciklin és lassú járművön, amelyen egy tompított fényszóró van felszerelve, a tompított fényszóró átvilágított felületének a bal széle a jármű bal oldali legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb nem lehet.
(3) A tompított fényszóró átvilágított felületének az alsó széle az úttest szintjéhez 0,50 méternél közelebb, az átvilágított felület felső széle az úttest szintjétől 1,20 méternél távolabb nem lehet. Mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében - ha a
jármű szerkezeti kialakítása ezt szükségessé teszi - a tompított fényszóró átvilágított felületének a felső széle az úttest szintjétől legfeljebb 1,50 méter távolságra lehet.
(4) A 42. § (3) bekezdésének a rendelkezése értelemszerűen irányadó a tompított fényszóróra is.
(5) A tompított fényszóró elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy e fényszóró csak a helyzetjelző lámpákkal együtt, illetőleg akkor legyen bekapcsolható, ha a helyzetjelző lámpákat már bekapcsolták. A távolsági fényszóróról a
tompított fényszóróra való átkapcsoláskor - a rendelet 42. § (5) bekezdésében említett esetet kivéve - a távolsági fényszórók nem világíthatnak.
(6) A tompított fényszóró - a motorkerékpár tompított fényszóróját kivéve - a kormányzott kerékkel együtt nem fordulhat el.
(7) Ha a személygépkocsi terhelési állapotának megváltoztatásakor a tompított fényszóró rendeletben előírt beállítási értéke másként nem tartható, a fényszórónak szerszám használata nélkül átállíthatónak kell lennie.

Schlisz # 2008.08.05. 14:45

A jelölés a lámpa üvegében szokott benne lenni. Többen mondták már, hogy abba belekötnek a műszakin. Emiatt aggódom én is. Elviekben egy fényszórnak meg kell felelnie egy EU-s normának. (A szabvány számról gőzöm sincs.) Hogy konkrétan milyen kritiréumoknak kell megfelelnie azt nem tudom.
Józan paraszti ésszel gondolkodva jól legyen beállítva a fényszóró és a reflektor és ennyi lenne.
Remélem nem ér majd meglepetés a műszaki vizsgán! Mástnem hívom az ügyvédemet! :) Valaki elvállalja? :)

Akivalaki # 2008.08.04. 19:24

A sebességmérő pontossága/pontatlansága csak a te érdeked. Azt nem nézik milyen, fő az hogy legyen rajta sebességmérő.
Ezt a CE jelölést miből gondolod hogy kell? Törvény írja elő?
Akkor ha úgy raksz össze egy teljes gépet ( építesz) akkor lehet esély, ha csak úgy "svarcban" átalakítod a fejidomot az nem lehet akadálya a vizsgának.
Jól néznénk ki. Van amelyiken csak lámpa van és külön a villogó. Az akkor már át sem menne?? A villogók közötti távolságban lehet szabvány minimum méret! Mennyi nem tudom.
Inkább a telók és a kormány oszlop kotyogása, lengéscsillapítás, fékhatás, világítás, irány és hangjelzés a fontos. A lámpák refi vagy villogó visszajelzése viszont fontos. Meg a gumik állapota.

Schlisz # 2008.08.04. 15:21

Tisztelt Jogosok!

Szeptemberben vinném a motoromat műszaki vizsgára. Egy baleset miatt cserélni kellett az első lámpámat valamint a műszerfalat. Mivel Japán belpiacos motorról van szó emiatt eredeti alkatrészekhez csak csillagászati áron tudtam volna hozzájutni ezért úgymond helyettesítő megoldást kellett találnom. (Így is már 17 éves a motor) Ez első lámpa helyébe vettem egy streetfighter fejidomot, melyben benne van az index is. Csakhogy a CE vagy az E jelölés nem szerepel sehol sem. Ez elvileg műszaki feltétel lenne.
A műszerfalat egy univerzális programozható műszerfallal helyettesítettem ami a kerék kerületéből számolja a sebességet. (miliméter pontosan be lehet állítani). Ebbe esetleg bele lehet kötni?
Remélem tud valaki tanácsot adni, hogy mivel tudnám kivédeni az esetlegesen felmerülő gondokat a vizsgáztató részéről.

Előre is köszönöm a segítséget!