Szabó: Nincs tiltva a parkolójegy utólagos bemutatása
2010. május 19. 15:25
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint megsértette a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. (BÖP) a jogállamiság elvét és a tisztességes eljáráshoz való jogot akkor, amikor nem tekintett el a pótdíjkövetelésétől, miután egy autós utólagosan bemutatta parkolójegyét.
Szabó Máté ombudsman – aki vizsgálata eredményéről szerdán közleményben tájékoztatta az MTI-t – megállapította azt is, hogy a parkolási társaság félrevezető tájékoztatást ad az ügyfeleinek azzal, hogy a honlapján azt a látszatot kelti, mintha nem lenne lehetőség a parkolójegy utólagos bemutatására. Az ombudsmanhoz egy autós fordult panasszal, mert az autó szélvédője mögé helyezett parkolójegye valószínűleg az ajtó becsukásakor lefordult, ám ezt nem vette észre. A BÖP pedig felszólította pótdíjfizetésre, de a parkolási társaság ügyfélszolgálatán a megváltott parkolójegy bemutatásakor nem gyakorolt méltányosságot.
Szabó Máté a vizsgálata során megállapította, hogy a pótdíjazás időpontjában a hatályos fővárosi közgyűlési rendelet nem szabályozta az utólagos bemutatást, bár kifejezetten nem is tiltotta azt. Az ombudsman szerint az alkotmányból és a polgári törvénykönyvből (Ptk.) következő általános jellegű követelmények – például a tisztességes eljáráshoz való jog és a jóhiszeműség – a parkolási társaságok eljárására is vonatkoznak. Ennek alapján pedig a parkolási társaságok nem zárkózhatnak el attól, hogy méltányosságból elengedjék vagy mérsékeljék a pótdíjat – közölte, hozzátéve, hogy álláspontja szerint a parkolási társaságnak a panasz kivizsgálását követően méltányosságból el kellett volna tekintenie követelésétől.
Az országgyűlési biztos megállapította azt is, hogy a BÖP honlapján a gyakran ismételt kérdések (GYIK) rovatában félrevezető a tájékoztatás, mivel azt a látszatot kelti, hogy nincs lehetőség a parkolójegy utólagos bemutatására. A GYIK funkciója éppen az, hogy összegyűjtse a leggyakrabban előforduló eseteket, problémákat, és ezáltal gyors tájékoztatást adjon az ügyfeleknek – idézte fel.
Szabó Máté arra kérte a BÖP ügyvezetőjét, hogy – mivel az eljárását szabályozó rendelet a méltányosság gyakorlásának lehetőségét nem zárta ki – gondoskodjon a panaszos által befizetett összeg visszatérítéséről, és a hatályos rendeletnek megfelelően haladéktalanul változtassa meg az internetes oldalon olvasható tájékoztatást.
(mti)
Üdvrivalgással:
KEA.