Motoros rollert használhatok közúton?


Tomsawier # 2013.11.25. 22:47

Kerestem a jogszabályok között, de pontos utalást nem találtam rá. Sok ilyesfajta kérdés felmerül nap mint nap, és mindenki mást mond.

Adott egy roller, amit belsőégésű motor hajt. Végsebessége 25km/óra. Van rajta világítás, fék, csengő, és fényvisszaverő prizma. Elméletileg nem haladja meg a 300W-ot: "legfeljebb 300 Watt teljesítményű motor hajtja. (KRESZ függelék II fejezet/1. pont)." Szóval használhatom közúton? Van jogosítványom, bukósisakom, amit ha kell használok rá. Kötnék rá biztosítást is, de alvázszám nélkül nem tudok.

gerbera317 # 2013.11.26. 11:51

A járműved kerékpárnak minősül. Azt csak tudod, közlekedhetsz-e kerékpárral közúton? Nem ártana frissíteni az otthoni kresz-t, az idézett hely az I. sz. függelék II. fejezet r/1. pontja.

wers # 2013.11.26. 11:57

Kötnék rá biztosítást is, de alvázszám nélkül nem tudok
kérlek ne adj tippeket, mert a végén beteszik a kötelezők közé, a babakocsi után

Tomsawier # 2013.11.26. 13:25

Köszönöm a választ!

Nem akarok tippeket adni, de 3 ezer forint miatt nem akarok minden úton bujkálni a rendőr elől. De így már nyugodt szívvel használom. Kicsit áthegesztem, mert túl fent van az ülés és a kormány. Továbbá nincs rajta lábtartó sem, ami több éves Simsonozás után kényelmetlen.

monalisa1 # 2013.11.26. 15:47

Elől-hátul valamiféle világítás + fényvisszaverő matrica - mindez a kerékpárnál is megkövetelt. Mondjuk a "kukásmellény" is hasznos lehet. / Én a saját érdekemben kötnét valamilyen biztosítást., elüthetsz valakit vagy te magad úgy megsérülhetsz, hogy rossz esetben élethosszig súlyos rokkantság marad vissza... - megélni meg nemigen lenne miből. (Majd a biztosítós talál megfelelő jármű kategóriát ahová egy ilyen járgány "befér".)

Véleményem # 2013.11.26. 18:30

Ez nem minősül semminek, mivel sport eszköz. Furcsa, de a kresz nem vonatkozik erre, a rendőr sem tud belekötni semmibe. Saját felelősségre óvatosan kell használni!

gerbera317 # 2013.11.26. 19:00

Rossssssz vélemény. :-x

Andrej 8 # 2017.03.02. 01:22

Jonapot kivanok!!
A kerdesem az lenne hogy benzinmotoros rollerre milyen szabalyok vonatkoznak? Kell ra hasznalni bukosisakot, rendor megbuntethete ha nemhasznalok?? Valamint alkoholos befolyasoltsag alatt lehete vele kozlekedni vagy elvennek miatta a jogsimat??
A segitseget eloreis koszonom!!

Szomorú örökös # 2017.03.02. 04:46

Andrej 8

Szerintem ez a fogalom vonatkozik rá:

Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.

A vezetéséhez nem hinném, hogy bukósisak kell, viszont biztonságos vezetésre képes állapotban kell lenned. És ennek az eldöntése nem a vezetőre van bízva. Ha a rendőr úgy látja, hogy túl sokat ittál, akkor meg fog büntetni. Viszont a jogsid nem fog ugrani miatta. Erről itt a hivatalos rendőrségi állásfoglalás:

A hatályos KRESZ rendelkezése szerint kerékpáros esetében az ittasság akkor valósít meg jogsértést, ha a kerékpáros e miatt nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban, amely szabálysértésnek minősül. Ez alól kivételt képez, ha valaki ittas állapotban legalább súlyos testi sértést eredményező balesetet okoz, amely bűncselekmény.

A fentieken kívül az a kerékpáros is megsérti a jármű biztonságos vezetésre képes állapotra vonatkozó előírásait, aki egyéb okokra visszavezethetően egészségi, lelki, fizikai állapota miatt nem képes a tőle elvárt időn belül a forgalmi helyzetet felismerni, arra megfelelően reagálni, avagy a szükséges magatartást tanúsítani.

A kerékpáros ittasságának ellenőrzése akkor indokolt, amennyiben a járművezető közlekedési magatartása, viselkedése vagy testi tünetei alapján (mint, például a kéz és a láb együttmozgásának nehézségei, egyensúlyzavar, állás-, járásképtelenség, kézremegés, akadozó beszéd, agresszivitás vagy labilis érzelmi állapot) arra lehet következtetni, hogy valamilyen vezetési képességre hátrányosan ható szer fogyasztása miatt nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban.

Kovács_Béla_Sándor # 2017.03.02. 10:27

Illetve járdán.

gerbera317 # 2017.03.02. 10:34

Ezt nem lehet hirtelen felindulásból, ilyen könnyedén, két-három sorban lefektetve megítélni, és még csak az sem fogadható el tudományos indokként, hogy a hozzászóló ismeri a capslock-billenytűt.
Az itt a legfőbb kérdés, hogy a roller jármű-e, illetve kerékpár-e.
A KRESZ szerint kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el. Tehát a roller kerékpárnak tekintendő, amennyiben megfelel a fenti definíciónak. A kérdés az, hogy egyáltalán jármű-e a roller.
A KRESZ szerint jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek. Tehát jármű a közúti szállítóeszköz, kivéve a kerekesszéket, a gyermekkocsit és a talicskát. További kérdés, hogy a roller közúti szállítóeszköz-e, vagyis közúton használatos-e. Jó-jó, de mi a közút?
A KRESZ nem definiálja direkt módon a közút fogalmát, de enélkül is tudjuk, hogy közút a közforgalom elől el nem zárt út. Az út fogalma pedig: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút). Nos, a roller éppen ilyen környezetben, vagyis úton (közúton) használatos eszköz, tehát e tekintetben járműnek minősül. Így viszont kerékpárnak tekintendő.
További kérdés, hogy mit keres a roller a járdán, ha jármű. Mert ha gyermekjáték, akkor nincs helye az úton, viszont akkor meg nem jármű. Hol a határ? A határt a 6/1990. KöHÉM rendelet húzza meg. Csakhogy nem a rendőr szerinti „szerkezet-meghatározással”, mert olyan nincs. A KöHÉMr. a felszereltséggel tesz különbséget: ha a roller úgy van felszerelve, ahogy a kerékpár, akkor kerékpárnak kell tekinteni. Márpedig egy motoros roller vagy egy közúti nagyroller (én már láttam ilyet, éppen olyan, mint egy bicikli, nagy kerékel, fékkel, lámpákkal, csak pedálos-láncos erőátviteli rendszer nincs rajta) minden bizonnyal rendelkezik olyan felszereltséggel, ami egy kerékpár számára kötelező.
Innentől kezdve el kell fogadnunk, hogy a roller – ha a felszereltsége megvan hozzá – kerékpár. Az csak egy dolog, hogy a rendőri intézkedésnek mindenki köteles magát alávetni, és a rendőr utasításának engedelmeskedni, tehát, ha a rendőr azt mondja, hogy le az útról, akkor le az útról.

gerbera317 # 2017.03.02. 11:01

Ahogy gondolod. De ezért jegyezzük meg, hogy az én véleményem ér legalább annyit, mint a te capslockos hozzászólásod.

gerbera317 # 2017.03.02. 13:05

kűrt és egyebek

A kürt éppenséggel szabálytalan. A kerékpár hangjelző berendezése csak csengőhangot adhat.

gerbera317 # 2017.03.02. 13:08

És továbbra is fenntartom, hogy ha a közlekedésre használni kívánt eszköz együttesen megfelel ezeknek a feltételeknek:

KRESZ 1. sz. függelék II. r/1. pont: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti,
valamint
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését,
b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,
d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és
g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.
(2) Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.
(3) A kerékpárt fel szabad szerelni
a) oldalán borostyánsárga,
b) mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga
fényvisszaverővel, továbbá
c) a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet.
(4) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben - olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja - 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
(5) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)-f) pontjában említett világító vagy fényjelző berendezéssel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.
(6) A kerékpárra gyermekülés olyan módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva.
Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni, és a konstrukciónak meg kell akadályoznia, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe kerülhessen. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, valamint az azzal együtt elforduló szerkezettel.
(7) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó).
(8) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú - a pótkocsira előírt - fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával.
(9) Az önálló energiaforrással rendelkező és dinamóval szerelt lámpákat kivéve a kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.
(10) A kerékpár utánfutót fel szabad szerelni elől az utánfutó középsíkjától balra és jobbra szimmetrikusan, az utánfutó széleitől 150 mm-re nem távolabb, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,90 méter magasságban kettő, nem háromszög alakú fehér színű fényvisszaverővel.
(11) Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
(12) A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett.
(13) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit úgy kell elhelyezni, hogy
a) az (1) bekezdés d) pontjában említett lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,
b) az (1) bekezdés e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és a lámpák az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,
c) az (1) bekezdés f) pontjában említett fényvisszaverők az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 0,90 méternél távolabb ne legyenek,
d) az (1) bekezdés g) pontjában említett keréken az oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverő (küllőprizmát) távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen,
e) a (3) bekezdésben említett szélességjelző felnyitott állapotban a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30-0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35-0,90 méterre legyen,

akkor az az eszköz kerékpár, akkor is, ha kinézetre roller, és emiatt egyes hozzászólók capslockkal megtámogatott véleménye szerint az csak játékszer.

komlosi01 # 2017.09.01. 06:00

Üdvözletem,
Bocsássanak meg, ha tévedek és nem voltam elég figyelmes eme válaszok elolvasásában, de nem találtam meg a rollerekkel kapcsolatban a válaszokat, amikre nekem van szükségem. A kérdésem, hogy 1000W-os,48V-os, két személyes, 40km/h-s sebességű, nagytestű elektromos rollerrel (nem robogóval!) hol közlekedhetek, (úttesten, járdán, stb.) valamint kell-e bukósisak, kötelező bizt., egyebek? Esetleg tudnának ehhez tartozó jogszabályt is mellékelni/linkelni? előre is köszönöm válaszukat, üdv. Péter

drbjozsef # 2017.09.01. 06:50

Ha 300W-nál nagyobb, de 4kW-nál kisebb teljesítményű, és megfelel a többi szabálynak (sík úton önerőből, legf.40km/h, felszereltség, etc), akkor egyértelműen segédmotoros kerékpárak számít.

Tehát kell rá bukósisak, és biztosítás is, de rendszám nem.

Jogszabály : 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet B függelék.

drbjozsef # 2017.09.01. 06:55

És értelemszerűen közúton kell használni, járdán nem közlekedhetsz vele.

nonolet # 2017.09.01. 08:13

A roller NEM KÖZLEKEDÉSI eszköz!
Hanem játékszer...

Tehát semmi keresnivalója a közúton.

Sőt a forgalomban sem.

-

Azaz nem közlekedhetsz vele!!!!!!!

drbjozsef # 2017.09.01. 09:15

nonolet,

ha jól látom, a márciusi kérdező kérdései törölve lettek, de gerbera és mások válaszai is érthetőek egy egyértelműek nélküle. Olvasd el azokat is.

P.s.: ha nem jármű, mert roller, akkor ha jól értem, elég leszednem az autómról a lámpát mondjuk, akkor már nem is jármű, és közlekedhetek vele a járdán. Nem?

gerbera317 # 2017.09.01. 10:16

Hagyd el, drb! Még ugyanezen a képernyőn látszik a márciusi flame. Ha megnézed, akkor láthatod, hogy hiába a jogszabály, a tanulással töltött évek és a rutin, az akkor is elintézhető foghegyről odavetve azzal, hogy "az csak játékszer". Ércsed?

drbjozsef # 2017.09.01. 11:17

Mindenesetre az, hogy jármű, és részt vehet-e a közúti forgalomban, ennek ellenére is elég ellentmondásos szerintem.

Ha egy 12"-os kis gyerekbicikli jármű, akkor nehezen nem lehet az egy 150 kilós, 60km/h-val menni tudó felnőtt roller.

DE ugyanakkor tényleg visszázs, hogy a Hungária kőrúton álldogálni egy rolleren közlekedni a forgalomban.

Én biztosan használnám, a rendeletek szerinti járműkategóriának megfelelően : 300W felett bukóval és kötelezővel.

Tényleg. Próbált már bárki kötni ilyenre kötelezőt?

nonolet # 2017.09.01. 11:49

KRESZ

  1. Jármű:

közúti!!!! szállító- vagy vontató eszköz,
ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is.

A roller nem közti szállító eszköz céllal készül.
Hanem szórakozásra, játéknak...

Pont és ennyi.

nonolet # 2017.09.01. 11:52

Továbbá biztosan

  • NEM kerékpár
  • NEM segédmotor

Úgy egyáltalán >> nem jármű.

drbjozsef # 2017.09.01. 12:24

HA jármű, AKKOR egészen biztosan besorolható a megfelelő kategóriába (kerékpár, smkp, motor, etc).

Nem közúti szállító eszköz? Hát akkor micsoda? Vesd már össze egy pillanatra a kerékpárral. Jármű szempontból mi a különbség? Közúton tud menni, szállít személyeket, tárgyakat, és az tuti biztos, hogy egy 1000 wattos motorral, irányjelzővel, lámpákkal, fékekkel felszerelt bazi nagy roller nem játékra van gyártva.

alfateam # 2017.09.01. 12:37

Ugyan, ez éppen olyan vita mit a quad esetében volt. Ma-már van rendszámos a közúton közlekedik, nem roller nem bicikli nem motor, nem autó hanem quad.