Autóbalesetek - károkozók és károsultak


Balesetes # 2002.03.26. 11:28

Tisztelt Jogifórumosok!

Néhány hónapja autóbalesetet szenvedtem, hármas ütközés volt, az okozó  áttért a szembejövő sávba ahol meglökte a fehér autót aki frontálisan  autómba (nekem) ütközött. Én szabályosan haladtam a megengedett sebességgel, a piros autós elhagyta a helyszínt és később kiderült, hogy ittas is volt. Én és az utasom korházba kerültünk. Az autóm értéke kb. 1,3 m HUF, hitel is volt rajta 400 e HUF. Casco is volt az autón, a biztosító a roncsot 400 e HUF-ra értékelte fel, az autó totalcaros, nincs rajta egy épp elem sem ami azt jelenti, hogy jó ha 150-200 ezerért meg tudok tőle szabadulni. Az autót 2 éve vásároltam 1,55 millióért amiből 1,05-öt már törlesztettem plussz 200 e kamatot fizetettem. A biztosító összesen 300 e HUF-ot akar fizetni + a roncsot értékesíthetem (hurrá). A nyomozás még nem zárúlt le ezért az okozó biztosítójával még érdemben nem tárgyalhatok. A gépkocsi számomra munkaeszköz is és egyenlőre úgy néz ki, hogy 900 e forintot buktam én aki szabályosan közlekedett és havi 7 e forintos Cascot fizettem. Hogy lehet ez?

Két Lotti # 2002.03.28. 17:45

Kedves Balesetes!

A számok nekem nagyon nem jönnek össze, illetve ki.  Mennyire értékelték az autót?  Ebből ugyanis le kell vonni az önrészt (gyanítom 10%), meg a roncsértéket.  Így ki kell hogy jöjjön az, ami Neked jár.

És melyik biztosító?  Na nem akarok itt jó-rossz hírnév keltésbe menni, de tudom, hogy óriási különbségek vannak biztosító és biztosító között.  Pl. Providenciával (na jó, én kezdem a konkrét példálózást) ne is próbálkozzál. Teljesen reménytelen, semmit nem térítenek.  Az Axa már jobb, de tapasztalatom szerint a Hungáriánál a legértelmesebbek és ügyfél-barátabbak a kárügyintézők.

Persze mindig nyitva áll a perlekedés lehetősége.  Előtte azonban fontos tudni, hgoy nem vagy köteles elfogadnia  a biztosító első határozatát, írjál csak nekik szép szívhez szóló levelet, ez általában 10% -ot jelent (kivéve az előbb említett P B esetében).


Ügyvéd - Társasági szakjogász

Két Lotti # 2002.03.28. 17:46

Bocs, az előbb elfelejtettem mondani, hogy ha Te voltál a vétlen, akkor miért Casco alapon térül meg a károd, és miért nem a kárt okozó kötelezője alapján???


Ügyvéd - Társasági szakjogász

Spider # 2003.09.22. 13:27

Kedves Jogi fórum felhasználók!

Segítségetekre, illetve véleményetekre lenne szükségem a következő témában:

Pár héttel ezelőtt balesetet szenvedtem. Főútvonalon haladva kijött elém egy teherautó (STOP táblás utcáról). A teherautót nem tudtam kikerülni, mert a mellettem lévő, belső sávban is folyamatosan haladtak mellettem az autók (ebből gondolom, hogy nem száguldozhattam).

A kiérkező rendőr az én féknyomomat kezdte "mérni", ami a következőből állt: Egyedül elsétált, visszajött és azt mondta, hogy sokkal jöttem. A "mérés" során nem egyeztette velem, hogy elismerem-e, hogy az, amit mért az én féknyomom, illetve nem készült fénykép, nem használt semmilyen mérőeszközt (csak a lábát:)). Ezt a mérést én nem fogadtam el, amit le is írtam a rendőrnek kitöltendő formanyomtatványra.

A kérdésem az lenne, hogy erre a "mérésre" hivatkozva a rendőrök megállapíthatnak-e valamit, hogy szerintük milyen sebességgel mentem? Véleményem szerint ez azért is érdekes lenne, mert bármit beírhatott, akár 100m-es féknyomot is anélkül, hogy abba bármilyen beleszólásom lehett volna.

Aki tudna nekem segíteni, nagyon megköszönném, ha megtenné!
üdvözlettel:

Spider

the big cat # 2003.09.22. 15:22

Természetsen a Rendőrségnek, ha valamvel vádolna bizonyítania kellene, és az csak szabályosan helyszinelt nyomokkal lehetséges, az hogy ő lelépte...hát édeskevés.

Egyébként mégha a megengedettnél nagyobb sebességgel haladtál is, a teherautó mindenképpen megszegte az elsőbbségadási kötelezettségét, mivel neki a szabálytalanul haladónak is elsőbbséget kelle adni, tehár max, részlegesen lehetsz felelős.

Spider # 2003.09.23. 06:55

Kedves Big Cat!

Köszönöm a hozzászólásodat, remélem tényleg úgy lesz, ahogy írtad!

Üdvözlettel:
Spider

linka # 2004.04.06. 17:56

Sziasztok! Tud nekem valaki segíteni? Feb. 27-én belementem egy hatalmas gödörbe (sötét volt, és vízzel telt..). Az autóm felnije és a gumija tönkrement. Mivel nem éreztem magam hibásnak, kihívtam a rendőrt, aki jegyzőkönyvet vett fel. Ja, míg őt vártam, 4 másik autó is belement, ebből egy durrdefektes lett, és a felnije is tropára ment, a többi (akik gyorsabban mentek) megúszta egy-egy dísztárcsareptetéssel.. Leírtam a gondomat az Útkezelő Szervezetnek. Kaptam egy levelet, hogy jelenjek meg tárgyaláson, vigyek számlát, jegyzőkönyvet, szakvéleményt, az autót stb... Ebből SEMMIT nem néztek meg, csak közölték velem, hogy nem megfelelően vezettem, a 60-as tábla nem azért van, hogy annyival menjek (kb. 45-50-nel mentem, mert régi az autóm, és ráz...), a rendőrnek sem volt igaza stb... Ja, és hogy nem csak 60-as tábla van kinn, hanem felkiáltójel is... :( Ezek szerint ami velem történt, teljesen természetes, avagy én voltam a hibás?? Egy jogászt kérdeztem, szerinte igazam van, de pár tízezer forintért nem érdemes pereskedni 2 évig.. Ráadásul ha már gumicsere van, a másikat is kellett cserélni a tengelyen :(( Ez így normális? Én fizetem ki az aszfaltból kihagyott összetevők árát???

Zoltán György # 2004.04.06. 19:11

A jegyzőkönyvvel, a számlákkal...stb. befáradsz a közútkezelőhöz és közlöd a kárigényed.
A közútkezelő felelősségbiztosítása alapján a biztosító fizet. A keletkezett károd meg nem térített részét a közútkezelőtől kérheted.

GGéza # 2004.11.22. 14:48

Sziasztok! Én az avulással kapcsolatban kérdeznék egy-két dolgot. Nemrég összetörték az autómat, épp most javítják a szervízben. A másik fél kötelezője fizeti a számlát, viszont néhány dologra pl. "rugóstag" 40% avulást számolnak, amit nekem kell majd fizetni. Érdeklődnék, hogy mi alapján számolják ezt, és érdemes e levelezni velük, hogy csökkentsék a dolgot, vagy teljesen reménytelen. Az autó egy 4 éves Toyota, 44000km-rel. Lehet, hogy 10000 km-ként vagy évente 10 % avul az autóm ?
Előre is köszi a segítséget.
Géza.

Sonja # 2004.12.13. 22:00

Szíves segítségét/tájékoztatását kérem az alábbi esettel kapcsolatban:

Gépjárművemmel párhuzamos parkolóhelyemet készültem elhagyni. Körültekintés (viszonylag hosszú belátható szakaszon egy lélek sem volt), indexelés után megkezdtem az elindulást. Már több, mint félig az úttesten tartózkodtam a gépjárművemmel (viszonylag széles egysávos, egyirányú út), amikor balról egy egyenesen - véleményem szerint gyorsan -haladó gépjármű megpróbálván kikerülni - elszámítva magát -, oldalával meghúzta a lökhárítómat. A helyszínre érkező rendőrök jegyzőkönyvet vettek fel az esetről, mert sem én, sem a másik fél nem ismertük el felelősségünket. Saját gépkocsimban alig, a másik félében nagyobb kár keletkezett. KÉrdésem, hogy ez esetben, amikor a parkolásból az úttestre hajtó gépjármű majdnem teljes terjedelmében az úttesten van, ki követ el szabálysértést, ill. károkozást. Az, aki balról, főútvonalon egyenesen halad és nem várja meg, amíg a parkoló gépjármű kiparkol, és megpróbálja kikerülni, vagy az, aki a kiparkolást végzi?

Köszönettel,
Sonja

the big cat # 2004.12.14. 09:49

Hát majd a rendőrség eldönti, de alapvetően az aki a parkolót elhagyta mindenképpen szabálysértést követett el, mert az egyenesen haladónak, még akkor is ha az szabálytalanul haladt elsőbbséget kellett volna adnia.

világesze2 # 2004.12.14. 10:47

Szerintem ez egy nem egyértelmű helyzet.

Hiszen a kresz szerint másik félnek is a személy- és vagyonbiztonságot mindenekelőtt figyelembevéve kell vezetnie.

Ha valaki jó messziről észlelve kicentizi egy kiparkoló autó elejét, az szerintem semmiképp sem tekinthető ilyen vezetőnek.

Gondolom megpróbálta kicentizni - hiszen ütköztetek.

Ha semmi torzítás nincs a leírásodban, akkor szerintem légy nyakas és erős, és ne hagyd magad.

Sonja # 2004.12.14. 12:53

Hát igen, a helyszínre kiérkező rendőrök semmit nem mondtak, h ki a hibás, mert hogy ők nem közlekedésiek. Az igaz, h ő, mint főútvonalon, egyenesen haladó járműnek elsőbbsége volt velem szemben, de ha látom, h egy autó félig kiállt már, nem megyek neki csak azért, mert elsőbbségem van, nem? Szerintem sem egyértelmű, de ő is hibás, mivel figyelmen kívül hagyta, hogy kint lógok az úton és már nem fog elférni, akár szándékos károkozásnak is felfogható, ha direkte (később elsőbbségére hivatkozva) nekem jön. Bár ezt csak ő tudja, minden csak feltételezés. A másik fél azt mondta, nem is látott engem. ???? érdekes.

A lényeg, h szerintem számtalan közúti balesetet lehetne produkálni pusztán azzal, h nekem van elsőbbségem, megyek, bármi lesz, de elvileg az is benne van a kreszben, h mindkét félnek kötelessége a balesetet megelőzni/elkerülni. Kérdés, h figyelembe veszik-e ezt a tényt, vagy kizárólag azt, h neki a kiparkolóval szemben elsőbbsége volt.

A másik, h nem tudom, van-e a kreszben olyan kitétel, vagy megállapítás, miszerint az autó hányadrészétől számít kiparkoló autónak, ill. úton közlekedőnek. Mert az sem mindegy, szerintem, h ugye mennyire voltam kint, nem?

Mindenképp nyakas leszek... :(

Sonja # 2004.12.14. 12:55

És hát semmi más nincs, csak az ő szava az enyémmel szemben, ill. mellettem ült a barátnőm, az ő szava, mint tanúé. A másik fél egyedül volt.

karbi # 2005.01.23. 05:00

Törölve. A fórumban nem fogadunk el hirdetéseket.
Médiaajánlat: http://www.jogiforum.hu/media

Szilágyi Károly