Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


DJosef # 2018.11.29. 18:59

Tiszteletem Mindenkinek!

A következő problémával fürdulnék hozzátok:

Vásároltam egy hete egy Citroën C4 Grand Picasso személygépkocsit a fővárosi autópiacon egy kereskedőtől. Hazafelé a megáltam tankolni majd az indulást követően dobott egy anti-pollution system faulty üzenetet a komputer, de mivel a Check Engine lámpa nem világított ezért úgy voltam vele, hogy majd kiolvastatom a szerelővel néhány héten belül. Ma valahogy matattam a műszerfal környékén és észrevettem, hogy ahol a Check Engine lámpának világítani kellene az a rész a műszerfalon le van kenve valami fekete trutyival (körömlakk vagy fekete hibajavító). Valószínűleg alatta világít a Check Engine lámpa mert nem távolítottam el a réteget róla. Kérdésem az lenne, hogy milyen lehetőségeim vannak a kereskedővel szemben. Az adásvételi szerződésben az eladó Cég nem magánszemély vagyis ha jól tudom 6 hónap szavatosság megillet a rejtett hibákra. De ezzel a helyzettel,hogy szándékosan elrejtették előlem a hibát mit lehet kezdeni. Plusz egy kis adalék,hogy EXCLUSIVE felszereltségünek hirdették de valójában Collection felszereltségű az autó. A hirdetésükről csináltam képernyő mentést. Az adásvételiben az árnál megegyezés szerint szerepel. Az egyik tanú a sógorom volt akinek a jelenlétében lett leszámolva a pénz. A másik tanu nem volt jelen. Előre is köszönöm a segítséget!

ezmostmi? # 2018.11.24. 02:30

..egyébként ilyen mértékű olajzabálás a kipufogó végén már kell hogy jelentkezzen,utána jönnek a katalizátor,lambdaszonda problémák,egr-szelep,teljesitménycsökkenés..

ezmostmi? # 2018.11.24. 02:25

örökös

Mindenkinek magának kell eldöntenie a megfelelő megoldást,
Több autónál bontott motorcserét választottam,nem bántam meg,mert a régi motor megmaradt alkatrészeket eladtam,igy a csere minimális összegből megvolt,B-vectra? 50 ezerért van hozzá jó motor,de komplett autó is van 3-400 €uroért az osztráknál,,főleg rizikós a dupla vezértengelyes-változó szelepvezérlésű motor,peugeot-bmw-mini stb.aki ilyent vesz,azon már csak mosolyogni lehet,,,:-)))))vételnél a technikát is nézzük,ne csak a "dizájnt",,kérjük ki a szerelőnk véleményét,nem fog átverni...

Szomorú örökös # 2018.11.23. 18:09

ezmostmi?

Itt simán benéz egy motorcsere..a bontott motor felújitása is több százezres költség lehet,,(és sosem lesz jó a felújitás,sosem lesz gyári)max.2 hónapig

Igaz, ez nem autós szak-fórum, de kénytelen vagyok cáfolni, amit írsz. Én három autómat is újíttattam már fel, ebből egy nem jött csak be, viszont az első Opel Astra-m tökéletesen futott a felújítás után nagyon sokáig. A három közül a középső egy széthajtott B Vectra volt, az nem jött be, mert ott nagy valószínűséggel más baj is volt a motorral. Viszont a jelenlegi autóm - még mindig Opel - éppen 5 éve kapott teljes motorfelújítást és még mindig nem eszi az olajat, pedig évente min. 20 000 km beleröppen. Szóval úgy gondolom, hogy ha jól megcsinálja egy hozzáértő szerelő, akkor a felújítás is bejöhet simán és lényegesen kevesebb, mint az új motor. A lényeg, hogy mindig jó minőségű olajat kell használni hozzá. Nekem ez az 5 évvel ezelőtti javítás egy maszek szerelőnél kb. 135 ezer volt.

ezmostmi? # 2018.11.23. 17:34

Balázs.

Itt simán benéz egy motorcsere..a bontott motor felújitása is több százezres költség lehet,,(és sosem lesz jó a felújitás,sosem lesz gyári)max.2 hónapig,..hengerfej le,hengerfej vizsgálat,dugattyú vizsgálat+gyűrűk,fúrás-hónolás,,ezek minimum cseréje is egy vagyon,szelepszár szimering cserével nem valószinű,hogy a literszámos olajfogyás megszűnik...legolcsóbb egy bontott kiváló állapotú motor beszerzése sérült kevés km-es autóból,nem irtad a tipust,mert nem mindegy,,,szurkolok neked,,ez a legrosszabb amibe belenyúlhat egy vevő,FŐDARAB MEGHIBÁSODÁS,,ez az eladás előtt is megvolt,lehet szépiteni,de a végeredmény ugyanaz,

drbjozsef # 2018.11.22. 18:27

SzBalazs,

ugyanaz vonatkozik rád, mint az itteni utolsó 4-5 kérdezőre, csak nem olcsó romot vettél, és esetleg emiatt több esélyed lenne a bizonyításra. Valszeg ezért ilyen készséges a kereskedő is, nem akar bajt a fejére, pedig simán elhajthatna, hiszen nem ő az eladó.

Magánszemélytől vásároltál, ezért a szavatossági igényeidet is neki kell(ene) előterjeszteni. Kérhetsz javítást, vagy javíttathatod és kérheted a kifizetést, és persze kérheted, hogy vegye vissza az autót, de ezek egyikére sem köteles, és ha nem teszi, neked kell perelned, és bizonyítanod, hogy a hiba már a vásárlás pillanatában is fennállt.

Ez egy nem túl idős, és keveset futott autó, ennél még kellő gondosság mellett sem kell számítanod arra, hogy literszámra eszi az olajat, és eléggé valószínű, hogy ez a hiba már megvolt a vásárláskor. De ez még nem alapozza meg az elállást a szerződéstől, ha az eladó (vagy a kereskedő, bár neki jogilag nincs köze a dologhoz) hajlandó megjavítani a hibát.

Ha javítás után sem jó, és nem akarja vagy tudja megjavítani, akkor elállhatsz a szerződéstől, és visszakérheted a pénzedet, hiszen hibás teljesítésről beszélünk. De ha nem hajlandó neked kell perelned.

Amit most tehetsz : felszólítod a javításra (elvileg az eladót), és jelzed, hogy a hiba jellege miatt fenntartod a szerződéstől való elállásod jogát, ha nem hibátlan - vagy legalábbis a korának és futásteljesítményének megfelelő állapotú - autót kapsz vissza, akár a per kilátásba helyezésével is.

Mondjuk jó lenne tudni, ki az eladó, mert ha egy német magánszemély, akkor eléggé a szopórolleren leszel, ha németországban kell pereskedned...

Az ilyen hiba tényleg komolyabb problémát is jelezhet, jó lenne, ha folyamatosan képben tudnál lenni a javítással, nehogy összekókányolják valahogy, hogy látszólag jó legyen pár hónapig, aztán széthulljon...

SzBalazs7 # 2018.11.22. 16:48

Tisztelt Fórumozók!
Segítségeteket szeretném kérni,milyen lehetőségeim vannak az alábbi problémámmal kapcsolatban:
Interneten kinézett használtautót vásároltam,2 héttel ezelőtt egy kereskedésből. Az autó 2013.01.évjáratú(most lesz 6 éves) 91ezer kilométert futott benzines, vételára 3,4M forint+átírási költségek.
Adásvételi szerződés aláírása előtt a kereskedő által elvitt Magyar Autóklubbal átnézetett állapotfelmérésen az autó hibájaként a hátsó fékek kopása volt megállapítva. Ennek tudatában vásároltam meg.Az autóról még annyit hogy németből behozott, a kereskedő által honosított( reg.díjon kívül a többi költség engem terhelt).Szerződésen mint eladó NEM a kereskedő szerepel, hanem egy magánszemély illetve a vételár hoz "MEGEGYezés szerint" van írva.Egyik tanu a kereskedő, másik az én hozzátartozóm.
Szerződés aláírva,pénz átadva, hazafelé jövet kb.100km út után kigyulladt a motorolajszint jelző lámpa. Hazaérve egy szerelőismerősöm tanácsára 1Liter motorolajat töltöttem rá, hogy lássuk "eszi-e". És láss csodát eszi. Azóta megtett 600km alatt kishíján elfogyott a beletöltött olajam. Erről a gondról értesítettem a kereskedőt aki jelen állás szerint azt szeretném hogy vigyem vissza az autót, és Ő megjavíttatja. Igazából a pontos hibát nem tudom megállapíttatni mivel több szervíznél érdeklődve mindenki komoly beavatkozásról,motorbontásról beszélt aminek komoly költsége lenne még hibamegállapítás címszóval is!
Én szeretném az auót visszavinni, és a vételárát visszakapni mivel számomra elfogadhatatlan hogy egy 5éves 3,4milliós 91ezer kilométert megtett kocsi zabálja a motorolajat ami arra enged következtetni,hogy nagy baja van.( természetesen a kereskedő a vételár visszafizetéséről hallani sem akar)
Ebben kérném a segítségeteket,hogy hová forduljak,milyen úton induljak el. Köszönöm ha valaki tudna segíteni tanácsokkal!

drbjozsef # 2018.11.17. 15:56

Tibi87,

kérheted az eladót, hogy vegye vissza, de nem köteles, és nem is fogja. Ha nem rejtett hibáról van szó, akkor - ilyen korú, árú, és futásteljesítményű autónál - a vevőnek kell kellő gondossággal eljárnia, és a használtsági állapottól várható hibákért a kockázatot viselnie.

Egyszerűbben : ha nem nézted meg vásárláskor, hogy mit veszel, akkor így jártál.

Legközelebb legyél körültekintőbb. (bár ebben az árkategóriában nem nagyon fogsz használható járművet találni)

Szomorú örökös # 2018.11.17. 08:37

Annyira bírom, amikor valaki vesz 100 ezerért „kocsit”, utána meg sír, hogy bajok vannak vele. Nem értem, ennyi pénzért csak roncsot árulnak

Tibl87 # 2018.11.17. 06:52

Jonapot. Érdeklödni szeretnék. Vettem egy 100 ezer forintos kocsit. Szerelőnél derült ki, mivel müszakira szerettem volna vinni, hogy ugy szét van rohadva az alváza, hogy 200 ezer forint körül rá kellene költenem, hogy müszaki képes legyen. Ennyit nem fogok rákölteni.A tulaj az adásvételi megirásakor csak az irta az adásvételibe, hogy (karosszéria hiba), mivel a külsején kisebb nagyobb javitani valok voltak valoban, de az alját elsumákolta.( nem kelett volna az is feltüntetnie , hogy alváz rohadt, korodált?)és akkor ennek tudatában vettem volna meg.Persze természeetesen ha szol erről a hibárol hogy kieshetek a kocsi alján ugy szét van rohadva meg se veszem.
Kérdésem az lenne , hogy ilyen esetben elállhatok a vásárlástól? Sajnos nem vagyok jo anyagi helyzetben és az a kis pénzt is amiért vettem szeretném visszakapni ha már használhatatlan a kocsi. Talán volt valaki mnás is aki tud segiteni hasonlo helyzetben hogy szeretett volna elálni a vásárlástol. Hova menjek mit tehetek mi kell hozz? Köszönöm

ezmostmi? # 2018.11.12. 15:46

Renineni,,
Szerintem nem lehet nagy a hiba,,gyertya-trafó csere után,ha nem javul,max.az üzemanyagellátó rendszerrel lesz gond,,motort ne engedd megbontani,csak,ha ott a volt tulaj,jogában áll jelen lenni a későbbi viták elkerülése végett,,,sima kompressziómérés csodákra képes,mindent elmond,,,lehet sima dugulás is,e jelenség erre utál,de vedd fel a kapcsolatot az eladóval..legyen párbeszéd..az nem árt,

Renineni # 2018.11.12. 08:19

Sziasztok! Magánszemélytől vásároltunk 3 hete egy kis értékű (1m ft) 13 éves autót. 2 hét után (addig csak napi 20 kmt mentünk vele) amikor a családi hétvégére mentünk volna, 150 km megtétele után elkezdett rángatni az autó. Hazajöttünk...gyertya csere, majd trafó csere, szervizben. A hiba nem múlt el, feltehetőleg meg kell bontani a motort (ez ma derül ko, kompresszió mérés után).
A kérdésem az lenne, hogy valószínű ez a hiba már fennállt a vásárláskor is. Kereshetem a magánszemélyt, hogy térítse meg a javítást, vagy mit tehetek?

Elég laikus, feketére festett szőke nő vagyok, kérlek türelemmel válaszoljatok ????????????

drbjozsef # 2018.11.09. 06:32

Robespierre,

Nincs értelme. Az eladó azokért a hibákért felel - akár rejtett hibákért is, amiről ő se tudott - amelyek már a vásárlás pillanatában is fennálltak.

Ha 4000 km-t mentél már, akkor szerintem igen csekély esélyed lenne bebizonyítani - mert azt esetedben neked kellene -, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt.

De tartok tőle, hogy 4000 km megtétele után a szervizzel szemben sem igen léphetsz fel. Ha ott meglett volna a hiba, akkor szintén nem nagyon tudtál volna 4000 km-t menni. De persze ez függhet attól, pontosan mi az oka az olajfogyásnak, történt-e valami hiba a javításkor, de ez is szinte kizárt ennyi megtett kilométer után.

A használtautó vásárlása mindig kockázatokat rejt. Pláne egy 16 éves, ennyit futott példányé.

Elromlott, megjavíttatod. Ez már a Te bizniszed.

Robespierre # 2018.11.09. 05:23

Üdvözlet!

A következőben szeretnék tanácsot kérni: Okt 6.-án vásároltam magán személytől egy Toyota Avensis 1.6 benzines, 2002-es évjáratú autót, óra állás szerint 278000 km-t futott. Ezután számlával igazolhatóan nagy szervizen esett át. Kb 4000 km megtétele után drasztikus motor olaj fogyást vettem észre, másfél litert kellett pótolnom. Mit tanácsolnak? Keressem az eladót a hiba miatt? Van rá esélyem hogy a hiba elhárításának költségeit megtéríti?

drbjozsef # 2018.11.08. 10:41

Írjál a kereskedőnek egy levelet, hogy a 4. hét után érdekmúlásra hivatkozva el fogsz állni a szerződéstől és kéred vissza a pénzedet. Hátha akkor csipkedi magát.
Más nem nagyon van, jogviszonyban vele állsz.

hivi # 2018.11.08. 08:15

Tisztelt Fórumozok
segítséget szeretnék kérni.
Külföldön vásárolt autónkról kiderült, hogy 6 hónapos korában összetörték. Ez nem is nagy probléma szépen kivan javítva. De a javítás során a szakszerviz újraütötte az alvázszámot ez a magyarországi márkakereskedés szerviztörténetében is levan írva. De nem adnak ki róla hivatalos szerviztörténetet. Az eladó (kereskedő) 3 hete ígéri, hogy kinn Németországban intézi a papírokat, de nem nagyon történik semmi.... Enélkül az igazolás nélkül nem tudjuk Mo-n forgalomba helyezni.
Szakértővel megnéztük az autót teljesen eredeti mindene... tehát nem lopott, az egyéb azonosítok rendben vannak!
Van valakinek vmi ötlete???
Köszönöm

ius latratus # 2018.11.06. 13:44

Rendben, tegyük hozzá.
:)

drbjozsef # 2018.11.06. 08:24

Azt azért tegyük hozzá, hogy csak fogyasztói szerződések esetén nem lehet eltérni a vevő hátrányára a szavatossági jogoktól, és a kérdező esetén - ha valóban egy kereskedés szerepel az adásvételijében - ez a helyzet.

De ha a "kereskedésből vásároltam" pongyola megfogalmazás, és az eladó egy magánszemély papíron, akkor az igenis kizárhatja a szavatossági jogokat, ha közös akarattal ebben megállapodnak.

https://totalcar.hu/…iztonsaggal/

ius latratus # 2018.11.06. 06:17

Az a lényeg hogy az ilyen kikötés semmis.
Mintha ott sem volna.

Amúgy nagyjából igazad van.
:)

ezmostmi? # 2018.11.06. 05:28
Cinka, persze kikötheti,sőt azt ir bele a szerződésbe amit akar,de a kellékszavatossági igényt törvényhozás hagyta jóvá,amit senki-főleg nem egy mezei autókereskedő sem birálhat felül....legalábbis Én igy tudom,de ha nem,cáfoljatok meg
  • ezért az ilyen bejegyzések,mint a: "megtekintett,kipróbált állapot utáni reklamációnak helye nincs"-és hasonló bejegyzések,teljesen feleslegesek,az csak paraxtvakitás-élrettentés a vevő irányában,de mint mondtam,nem biztos,hogy igazam van,csak igy tudom,,,:-)))
cinka64 # 2018.11.05. 21:14

Üdvözlöm! Szeretném megkérdezni, hogy az eladó kikötheti-e az adásvételiben, hogy a vevő a szavatosságról és a PTK-ban rögzített minden ezzel kapcsolatos jogáról lemond (rejtett hibák, később előforduló hibák). Ha bármilyen hiba előfordul, semmilyen felelősség nem terheli? Kereskedésből vásároltam. Köszönöm!

Tiko30 # 2018.11.05. 20:01

Köszönöm a segítséget!

drbjozsef # 2018.11.05. 19:51

Ha a hiba nem nyilvánvaló (tehát kellő gondosság mellett sem kellett felfedezned), és nem következik az autó állapotából várhatóan, akkor akár esélyed is lehet egy perben.

drbjozsef # 2018.11.05. 19:50

A kereskedő mint egyéni vállalkozó van feltüntetve az adás-vételin és persze a forgalmi feljegyzésében is.
Ilyen esetben mi a helyzet?

Az jó, mert fogyasztói szerződés, neki kell bizonyítania, hogy szerződés szerint teljesített.

Ha a hiba nem nyilvánvaló (tehát kellő gondosság mellett sem kellett felfedezned), és nem következik az autó állapotából várhatóan, akkor

Igen, az a plusz bejegyzés gyanús, ha az eredeti eladó nem a kereskedőnek adta el - ez csak rajta van az ő adásvételijén -, hanem közbülső emberen keresztül vette, akkor hivatkozhat arra, hogy nem tudott a hibáról, de nem számít, a rejtett hibákért is szavatossággal tartozik, akár tudott róla, akár nem, ha nem sáros, akkor hárítsa tovább ő a saját eladójára.

Egy ajánlott tértis levél elküldése mindenképpen megpróbálandó. Írjál bele bírósághoz fordulást, meg hogy szavatossággal tartozik a rejtett hibákért is, satöbbi, satöbbi, a lényeg, hogy lássa, hogy tisztába vagy a jogaiddal, hátha akkor nem fog szívózni, és belemenni egy neki is kétséges (vagy inkább bukó) perbe sok plusz költséggel.

Aztán a választól függően lehet továbblépni, ha megtudod Te is az ő álláspontját.

Tiko30 # 2018.11.05. 19:35

Köszönöm a gyors választ!

A kereskedő mint egyéni vállalkozó van feltüntetve az adás-vételin és persze a forgalmi feljegyzésében is.
Ilyen esetben mi a helyzet?

Ami rejtély számomra, hogy az eredeti eladó (aki 2006 óta birtokolta az autót mint második tulajdonos) és a kereskedő között a forgalmi hivatalos rovatában szerepel egy másik tulajdonos is, aki mindössze másfél hónapig birtokolta az autót. Neki nem lett kiállítva új forgalmi, csak a neve van tollal bevésve az eredeti eladó nevére kiállított forgalmiban.
Gondolom ez valami trükk lehet, ha perre kerül a sor akkor a kereskedő letagadhassa hogy tudott a hibáról, mivel nem az eladó hölgytől vásárolta közvetlenül az adás-vételi szerint.
Ki van ez találva.
Egyébként lekérdeztem a rendszám alapján, 100.000 km van benne. A futásteljesítmény egyenletes mértékben emelkedett az évek során. Körbemértük, javítva is csak a hátsó lökhárító lett márkaszervizben az autó 3 éves korában.