Előzés balra kanyarodás


ius latratus # 2015.11.10. 11:34

Valószínűleg.
Azért nem tudhatjuk, hogy nem volt e kihelyezve előzni tilos tábla stb.
Akkor is hibás persze a balra lekanyarodó, de részese lehet a kárviselésnek a "szabályosan előző" fél is.
Egy szóval: ennyiből határozott választ adni nem lehet.

Rexor # 2015.11.10. 11:28

Valószinűleg a másik autó, mert nem győzödött meg arról, hogy előzik e.

kismano4 # 2015.11.10. 10:20

Kérdésem az lenne,hogy ilyen esetben ki a hibás.
főuton haladtunk.párom előzött.amikor az egész autó kint volt az egyik autó indexelt,és elénk kanyarodott.egy föld útra akart menni,az autója mozgásban volt.indexelt és fordult.válasz köszönöm

Véleményem # 2015.10.17. 12:05

A felelősség az előző autóst is terheli. A helyszíni bírság elfogadása aláírása az ügy lezártát jelenti, nincs mit vizsgálni a továbbiakban. Panaszköröket lehet futni a rendőrségen, vagy az intézkedéssel szemben, de a végeredmény nagy valószínűséggel nem fog változni.

efi99 # 2015.10.14. 17:07

Pedig ilyen esetben a hátul lévőt sem ártani büntetni, mégis mit gondolt miért 25-tel mennek előtte, szórakozásból? Ismerjük ugyebár az esetet köbre emelve is, amikor a leghátsó a dugóban elkezdi előzni a 15 kocsit, mert hát mit ácsorog, cammog a sok hülyéje, mikor semmi oka rá.

Kovács_Béla_Sándor # 2015.10.14. 15:22

Nem te voltál a vétkes (legalábbis nem egyedül te), de ha elfogadtad a helyszíni bírságot, akkor az ügy lezárult.

gerilege # 2015.10.14. 15:18

Az előzés / balra kanyarodás az egyik legtrükkösebb baleseti helyzet, sok mindentől függ, ahogy a lenti régi írásban is látható. Ennek a mostani esetnek a leírása nem teljesen érthető, de amúgy is azt mondanám, hogy ha sok múlik rajta, akkor megéri legalább egyszer elmenni egy közlekedési ügyekben járatos szakemberrel.

Bandi76 # 2015.10.13. 17:41

Tisztelt Cím!

Egy párhuzamos közlekedésre nem alkalmas útról, lakott területen kívül szerettem volna balra kanyarodni egy telephelyre.
Indexeltem, lassítottam, majd a felező vonalhoz húzódtam.Mögöttem közvetlenül haladt egy autó, aki értette balra kanyarodási szándékomat és Ő is lassított.Kb. 25-30 km/h haladtunk. A mögöttem lévő autó mögött is haladt egy autó igaz nem közvetlenül hanem kicsit leszakadva aki kb. 90km/h haladt.
Én nem láttam őt, elkezdtem a balra kanyarodási manővert, már már teljesen bekanyarodtam, mikor megláttam a visszapillantóba a felém haladó leghátsó autót.
Visszarántottam a kormányt, ő is elkapta de már nem tudtuk elkerülni az ütközést.

Kihívtam a rendőröket elmondtam az esetet akik végül engem tettek felelőssé, mondván nem néztem a visszapillantóba és nem győződtem meg arról, hogy valaki belekezdet e az előzésbe.

Nem volt mit tennem elismertem és egy helyszíni bírságot kaptam.

Aztán utána olvastam a kresznek és azt írja, hogy a hátam mögött lévő autónak aki előzésbe kezd meg kell győződni, hogy nem e akar vki balra kanyarodni, mert akkor csak jobbról szabad előzni.
“34.§. (4) Csak jobbról szabad előzni

  1. azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten ennek megfelelően helyezkedik el;”

Kérdésem az volna, hogy elmarasztalható e a hátulról érkező autó sofőrje ebben az esetben mivel én a balra kanyarodási szándékomat egyértelműen jeleztem a mögöttem lévő ezt megértve ő is lassított, majd az az mögött lévő meg nem tudom mit gondolván előzésbe kezdett és ebből lett a baleset.

A rendőrségi jegyzőkönyvet, hogyan lehet módosíttatni?

Köszönöm válaszát, üdvözlettel

Traffic # 2006.11.26. 17:29

T. KoZso!

Sőt, a szembejövő sávban ennél a kereszteződésnél is ki van téve ez a tábla. Ezért nem értem, hogy miként lehet az, hogy a Mátrafüred felé haladó sávban ki van téve a tábla, de ha lefelé jövők Mátrafüredről, akkor nincs, pedig egyazon útszakaszról beszélünk.

Lehet, hogy ellopták vagy ki sem helyezték... Közlekedés során azonban mindig a meglévő és kihelyezett közúti jelzéseket kell figyelembe venni, még akkor is, ha megkérdőjelezhető a jelzés megléte, ill. hiánya...
Tudom, ezzel sem mondtam bíztatót.

KoZso # 2006.11.24. 19:34

Kedves Traffic!

Az idézőjellel a hangulatomat próbáltam ecsetelni, és nem a válaszodat minősítettem.
Ha félreérthető volt, akkor elnézést kérek érte.

Egyébként megkaptam már az idézést a igazgatásrendészeti osztálytól :((((

Egyébként értem a válaszod, és értem a 67-es uttal felhozott példádat.
Annyi itt a külömbség, hogy a 24-es uton a balesettől 300 méterre több rakéta tábla is ki van téve, csak éppen itt nincs.
Sőt, a szembejövő sávban ennél a kereszteződésnél is ki van téve ez a tábla. Ezért nem értem, hogy miként lehet az, hogy a Mátrafüred felé haladó sávban ki van téve a tábla, de ha lefelé jövők Mátrafüredről, akkor nincs, pedig egyazon útszakaszról beszélünk. Akkor msot az egyik sávnak alárendelt utvonal és előzhetek, míg a másik sávnak nem az ?! Ez volt nekem a furcsa.

A forgalomirányító helyezi el a táblákat, és elmondása alapján a veszélyforrások alapján, vagyis nem a rendőrségi, illetve a KRESZ előírásai alapján. Felhívta a figyelmemet, hogy ezen az utszakaszon több helyen is ki van téve a rakétatábla -azaz tudnom kell hogy éppen hol járok- nem kell neki minden "sarokra" kitennie azt.

Ezekből az okfejtésekből vontam le azt a következtetést, hogy nem lehet felelősségre vonni ebben az ügyben.
Egyébként meg nem a felelősségre vonástól félek, mert az életemet a becsületes és tisztességes elvek alapján élem, és ennek megfelelően nevelem gyermekeimet is.

Az igazságra, illetve ha van akkor a joghézagra vagyok kiváncsi. Ha más nem, de azt el kell érni, hogy ide igen is kerüljön ki ilyen tábla, és ha lehet, akkor ne a közútkezelő technikusa döntse el, hogy mikor hova tesz táblát.

Egyébként tényleg köszönök mindent.

A végkifejletről azért még írok.

Köszi.

Zsolt

Traffic # 2006.11.24. 18:13

Tisztelt KBS!
Köszönöm.

KoZso!

Idézést várj a baleset helye szerint illetékes rendőrkapitányság igazgatásrendészeti osztályáról, ne rendőri jelentést...

Kovács_Béla_Sándor # 2006.11.24. 12:04

Bocs, hogy közbekotyogok, de Traffic idézőjel nélkül volt segítőkész. Amit pedig mondott, az világos és egyértelmű volt.

KoZso # 2006.11.23. 19:26

Kedves Traffic!

Köszönöm a "segítőkész" válaszod.

Na most nem lettem okosabb, de leglább látom, hogy több tényző is közrejátszik a megítélésben.

Türelmesen várom a rendőri jelentést.

Köszönöm.

Zsolt

Traffic # 2006.11.22. 16:45

Azt elfelejtettem az előzőekben megjegyezni, hogy fölösleges beszélned a forgalomirányítási technikussal, az estedben csak és kizárólag a Főútvonal jelzőtábla megléte vagy hiánya a fontos. Minden más csak fölösleges kör. Másra kéne koncentrálnod, mégpedig arra, hogy az eljáró hatóság előtt bitzonyítsd:
Olyan távolságból észlelted azt, hogy ott útkereszteződés van, amikor már a megkezdett előzést biztonsággal megszakítani vagy befejezni nem tudtad. Amennyiben ez sikerül, úgy nem vonhatnak felelősségre a baleset bekövetkezéséért.

Traffic # 2006.11.22. 16:40

T. KoZso!

Nem egyedi a problémád.
A baleset tekintetében CSAK a Főútvonal jelzőtábla teszi főútvonallá a 24-est. Az mindegy, hogy a közútkezelő mit mond, a közlekedési szabályok tekintetében a KRESZ az irányadó. Amennyiben nincs kinn a Főútvonal jelzőtábla, úgy a balesetért feltehetően mindketten felelősek lesztek.

Példának hoznám fel a 67-es számú utat, illetve annak a 6-os számú főútvonal és Kaposvár közötti szakaszát. Ezen a szakaszon sehol nem helyeztek ki Főútvonal jelzőtáblát, tehát a 67-es a közúti közlekedés szempontjából mellékútvonalnak minősül, ergo útkereszteződésben előzni tilos (kivéve, ha rakétatáblát helyeztek ki előtte). Mindezek ellenére a közútkezelő másodrendő főútként (!) tartja nyilván ezen útszakaszt. Megjegyezném azonban, hogy a főútvonal és a főút két különböző fogalom, mint az a fentikeben is látszik.

KoZso # 2006.11.22. 09:46

Lala!

nincs kint főutvonal jelző tábla.
Felhívtam a Hevesmegyei közlekedési felügyeletet és ott azt mondták, hogy a 24-es út az másodrendű út. Nem ismernek olyat, hogy főközlekedési út. Ezt követően a gyöngyösi útkezelőséghez irányítottak. A gyöngyösi kolléga rögtön mondta, hogy ez egy főközlekedési út :))))! Nem tudja miért nincs kint tábla, de a forgalomirányítási technikus fel fog hívni és neki elmondhatom a problémámat.

Itt tartunk egyenlőre.

Köszi,

Zsolt

U.I.
Természetesen a fejleményeket azért megosztom majd veletek :)

_Lala_ # 2006.11.22. 08:55

Megnéztem az utvonalalat személyesen, és nincs kint a főutvonalat jelző tábla. Ezek szerint ez csak egy snasz kétszámjegyű (24-es) főközlekedési utvonal.

Szerintem valamit elnéztél. Kizártnak tartom, hogy a 24-es főúton ne lenne kint a főútvonal tábla sokszáz helyen.

KoZso # 2006.11.22. 07:29

Sziasztok!

Kedves Sasfióka és Lala!
Elöszőr is köszönöm válaszaitokat.

Megnéztem az utvonalalat személyesen, és nincs kint a főutvonalat jelző tábla. Ezek szerint ez csak egy snasz kétszámjegyű (24-es) főközlekedési utvonal.

Üdvözlettel,

Zsolt

Sasfioka # 2006.11.21. 20:13

A helyszínelő rendőrnek nem igazán van igaza. Ugyanis a "szakzsargonban rakétatáblának" nevezett táblán kívül a Főútvonal-tábla (sárga, csúcsán álló, fehér szegélyes négyzet) is szabályoz elsőbbséget, illetve a főútvonalat védetté teszi. Ennek megfelelően nem kell a rakétatábla, ha a főútvonal amúgy tábla szerint is főútként van jelölve az általam nevezett táblával.
Sőt még azt is el kell mondani, hogy a rendőr által nevezett "rakétatábla" nem is elsőbbséget jelölő tábla, hanem egyszerűen csak veszélyt előjelző tábla (piros szélű, fehér, csúccsal felfelé néző háromszög), így az BIZTOS, hogy nem elsőbbséget szabályoz.

SF

_Lala_ # 2006.11.21. 19:04

az nem főút, hanem "főközlekedési" utvonal.

Az ugyanaz. De nem lényeges amúgy sem, mert az a lényeg, hogy milyen tábla van kirakva az út mellett - ha ott a főútvonal tábla, akkor mindegy, hogy a térkép mit ír.

KoZso # 2006.11.21. 18:44

Sziasztok!

Köszönöm hozzászólásaitokat.
Már csak egy kérdésem van.
Most azt írja itt a térkép, hogy a 24-es út az nem főút, hanem "főközlekedési" utvonal.

Akkor ez most mi?
Mi a külömbség a főútvonal és a főközlekedési utvonal között?
Miért nem tanítják ezt a Kresz oktatáson?

Ezek szerint akkor mégis hibás vagyok, hiszen nem főutvonalon előztem, csak főközlekedési utvonalon?
Nem találom a főközlekedési utvonal fogalmát sehol, tudtok ebben segíteni?

Előre is köszönöm,

Zsolt

Traffic # 2006.11.16. 18:32

T. KoZso!

Nagyon hosszú választ írtam, de sajna nem küldte el a hozzászólásomat a rendszer.
Akkor szabad előzni védett útvonalon, ha az főútvonal. Egy út attól minősül főútvonalnak, ha kihelyezik a "Főútvonal" jelzőtáblát.

T. _Lala_!

[16. § (1) bek. u) pont] : Útkereszteződés alárendelt útvonallal, a szakzsargon szerint: rakétatábla.

_Lala_ # 2006.11.15. 22:21

(8) Tilos előzni:
....

  1. útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
  • ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

Ilyen tábla pedig nem volt kitéve ezen az útszakaszon, illetve ezen kereszteződés előtt(a rendőr rakéta táblának hívta). Ezért a rendőr elmondása szerint itt nem szabadott volna előznöm.

Milyen tábla?
kivéve ha a jármű főútvonalon ... halad
A rendőr ebben tévedett, ha valóban a 24-es főútvonalon történt az esemény.

KoZso # 2006.11.15. 20:28

Sziasztok!

Segítséget kérek az alábbi kérdéseimre.
Kérem megértéseteket, ha a kérdésem nem sikerül röviden, tömören összefoglalnom.

November 13-án (mikor máskor) balesetet szenvedtem, vagy okoztam „?”.

Mátrafüredről Gyöngyös irányába tartottam a 24-es számú főúton. Ez egy 6-8 kilométeres viszonylag egyenes, de lejtős szakasz, melyre jobbról - balról is vannak kisebb bekötő utak (némelyik műút, némelyik föld út). Az egész útszakaszon fel van festve a szaggatott vonal egészen Gyöngyösig.

Szóval Gyöngyös felé tartottam kb. 80 km/h sebességgel „üresben” gurultam lefelé (itt mindenki gurulni szokott, hiszen 6-8 km lehet spórolni a benzinen). Lassan utolértem egy kis dobozos autót. 5. sebességbe raktam a sebváltót, gyorsítottam és szabályos előzésbe kezdtem. A „dobozos” személyautó mellé érve láttam, hogy a dobozos kocsi előtt egy másik autó halad, mely lassít, majd a balra található bekötő műút irányába irányjelez és befordul egyenesen elém(jobbra nem volt bekötő út). Azonnal összeütköztünk. Sajnos csak arra volt időm, hogy azt kiabáljam, hogy „héééééé”. Se kormánymanőverre, sem fékezésre nem volt időm. Az én autóm az ő kocsijának az elejét találta telibe, ő pedig belökött az út menti árokba, ahol még 35 méter csúsztam. A légzsákok kinyíltak, a kocsit a mai napon totálkárosnak nyilvánították. Az úr autójában kb. 800 ezer Ft kár keletkezett.

A kocsiból kikászálódva az első szavam ez volt „nem nézel a tükörbe???!!!”, a válasz „indexeltem”!

Személyi sérülés nem történt, a „dobozos autó” megállt tanúnak, de mivel személyi sérülés nem történt, ezért telefonszám cserét követően elment.

Ezt követően kihívtuk a gyöngyösi rendőrkapitányságot. A kiérkező rendőr meghallgatta mindkettőnk verzióját. Ezt követően azt mondta, hogy az „úr” főútvonalon csak akkor kanyarodhat balra, ha meggyőződött a kanyarodás biztonságos végrehajtásáról. A nyomokból az derült ki, hogy a felező vonaltól 120 cm-re történt az ütközés. Az úr elmondása alapján ő kb. 50 km/h sebességgel fordult be. Azaz ezt a 120 cm elég hamar megtette. Én a számítások szerint 10-15 méterre lehettem az ütközés helyszínétől, mikor kifordult elém. Mondanom sem kell, hogy 90 km/h sebességnél mennyi idő kell 10-15 méter megtételéhez. Ezért nem értettem, hogy miért nem látott ő engem a tükörben. A rendőr elmondása alapján egyértelműen ő volt a hibás.

Ezt követően kiérkezett a helyszínelő rendőr is. Felmérte a helyzetet, majd egy számomra új dologgal állt elő.

Elmondása alapján az úr 50% hibás, mert nem tartotta be a balra kanyarodás szabályait.

Számomra a következő paragrafust olvasta fel:

(8) Tilos előzni:
....

  1. útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
  • ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

Ilyen tábla pedig nem volt kitéve ezen az útszakaszon, illetve ezen kereszteződés előtt(a rendőr rakéta táblának hívta). Ezért a rendőr elmondása szerint itt nem szabadott volna előznöm.

Mivel megegyezni nem tudtunk, ezért szabálysértési eljárás keretében a rendőrség fog döntést hozni.

Na most jönnek a kérdéseim:

  1. Védet útvonalon haladtam(hisz ez a 24-es főút)? Védett útvonalon lehet kereszteződésben előzni?
  2. A szaggatott vonal miért van felfestve ilyen esetben?
  3. Honnan a fenéből kellene tudnom, hogy ha nincs tiltó tábla az előzésre, és szaggatott vonal van, én akkor sem előzhetek?
  4. Ezek szerint ez a kereszteződés egyenrangú útkereszteződés?
  5. A bekötőút (bár 2 éve műút) egy tanyára visz be, ez lenne egyenrangú a főúttal?
  6. A balesettől 600 méterrel hátrébb (amerről jöttem) van egy ilyen rakéta tábla, mely jelez egy balról jövő bekötő utat. A tábla után 30 métere van is egy balról jövő bekötőút (ez is műút, de ez egy ipari parkba visz be), majd 200 méterrel ezt követően újból van egy ilyen rakéta tábla, és ezt követő 30 méter múlva van is balra egy földes bekötő út (a szemétbányába vissz). Ezt követően nincs több tábla az „én útkereszteződésemig”. A rendőr elmondása alapján a tábláknál előzhettem volna, de itt a tábla hiánya miatt nem.
  7. Érdekesség, hogy a fenti bekötőutak kijáratánál (ahol a főutra hajtanak)sehol nincs elsőbbségadás vagy Stop tábla kihelyezve, azaz ha Gyöngyös irányából jövőnk felfelé, akkor ezek az utak jobbkezes utak? A földút is?
  8. Gyöngyösről felfelé az összes bekötőút (ami nekem lefelé balra eső bekötőút) előtt ki van téve ez a rakéta tábla, mely jelzi a bekötő utat. Ezek szerint ezek az utak mégis alárendelt utak, vagyis a 24 –s főút a védett útvonal. Ha ez igaz, akkor nem értem, hogy ha felfelé ez az út alárendelt út, akkor ha lefelé jövők, akkor ez a baloldali sávra miért nem igaz. Az alárendelt út csak a felfelé menő sávra vonatkozik, a lefelé menővel már lehet ez az út egyenrangú
  9. Nekem a Kresz-ben azt oktatták, hogy amit nem tiltanak, azt szabad. Ide miért nincs akkor előzni tilos tábla kirakva záróvonallal?
  10. Lehet, hogy a Kpm a hibás, mert itt nincs tábla, vagy mert esetleg ellopták? Vagy szándékosan nincs itt ilyen tábla? De miért?
  11. A főútvonalon miért kell még tábla is az előzés engedélyezésére?
  12. Mi az hogy közvetlen útkereszteződés előtt? Én vagy 150 méterre a kereszteződés előtt kezdtem meg a dobozos autó előzését, nem tehetek róla, hogy közben az előtte haladó autó fékezett és így már nem fértem be kettőjük közé, ezért őt is szándékomban állt megelőzni. S mire ezt történt, már a kereszteződésben voltam.
  13. Mit fog ebben az esetben vizsgálni a rendőrség?
  14. A tanú egyébként azt mondta, hogy a másik autó 50-re lassított és hirtelen kitéve az irányjelzőt balra fordult.

Röviden ennyi lett volna a „problémám”. Nem azt kérem, hogy megnyugtassatok, hanem az igazságra vagyok kíváncsi. Nem érzem magam hibásnak, mert számomra elkerülhetetlen volt a baleset, és semmilyen tiltó táblát nem láttam az előzésre vonatkozóan. Honnan tudhattam volna, hogy itt nem lehet előzni?

Előre is köszönöm a válaszotokat.

Üdvözlettel,

KoZso