Légitársaság csődje


raszilvi # 2006.06.28. 14:06

Köszönöm a válaszokat!
Kimondottan csak a jegyek lettek megrendelve az irodán keresztül, nekik is lett kifizetve az összeg, de tudtommal semmiféle szerződés nem lett kötve/aláírva!
Egyébként más irodák még javában kiajánlják a Varig járatokra a jegyeket: Mondjuk ez az ismerőseim esetében késő bánat lenne, de nem veszélyes az iroda számára egy, már köztudottan csőd/ben/közeli légitársaság járatára jegyet árusítani?
Vagy nincs olyan nagy baj és nyugodtan vegye mindenki, amíg van jegy?

Egyébként az alábbi cikk jelent meg egy internetes oldalon:

" Járattörlések a Varignál
[2006-06-22 18:35:11]

A Varig brazil légitársaság szerdán bejelentette, hogy a USA csődbíróságának ítélete nyomán, amely letiltotta lízingelt gépeinek felszállását, számos amerikai, európai és három dél-afrikai járatát törölni kényszerül. "

ObudaFan # 2006.06.27. 22:15

Ha csak általában az utazásra jött létre a szerződés, akkor is előfordulhat, hogy a légitársaság teljesítésre nem kötelezhető, mégpedig ha hasonló feltételekkel nem talál erre partner légitársaságot. Erre az esély viszont valóban kicsi.

Kovács_Béla_Sándor # 2006.06.27. 10:06

Ha az utazási irodával az utazás megszervezésre szerződtek, akkor az köteles másik repülőjegyet szerezni, a kialkudott áron belül, bármiféle pluszkövetelés nélkül. Ha azonban kifejezetten csak arra vonatkozott a szerződés, hogy az iroda vegyen repülőjegyet a Varig ezen járatára, akkor az iroda már teljesített, a légitársaság és az utas között létrejött jogviszonyhoz már nincs semmi köze.

raszilvi # 2006.06.27. 09:38

Köszönöm!
Szóval szerinted nyugodtan kérjenek az ismerőseim járat módosítást, azt el kell intéznie az irodának?
Hajlandóak lennének valamennyivel többet fizetni a jegyért, csak mehessenek!
Egyébként még fél év van az indulásig, abba azért elég sok lehetséges járat beleférhet még!
Ilyen esetben kérhet-e el az iroda jegylemondási vagy módosítási illetéket? Mert végül is az utas nem jószántából változtatgat, hanem kényszerből, jelen esetben a légitársaság csődje/esetleges csődje miatt!

ObudaFan # 2006.06.26. 22:26

Hát jogilag nem egyszerű a kérdés, mert az illető ismerős ugye nem a becsődölt légitársasággal, hanem az utazási irodával szerződött, tehát továbbra is jogos a követelése, hogy az utazási iroda vigye őt ki. Az utazási iroda viszont, ha semmilyen légitátsaságtól nem kap olyan ajánlatot, ami mellett még megéri neki az utazást megszervezni, akkor a gazdasági lehetetlenülésre alappal hivatkozhat. Persze ebben az esetben pedig a jegyárat köteles visszafizetni, aztán a kárával kopogtathat a felszámolónál.

raszilvi # 2006.06.25. 20:31

Köszönöm a hozzászólásokat.
A fapados említésekor semmi leszólásra nem gondoltam! Én csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy nem egy kisebb, hanem egy elég nagy légitársaságról van szó!
Igen, Bp-ről Münchenbe megy az első gép és onnan lenne Varig gép tovább és ugyanígy vissza.
Van a Varignak irodája Pesten, hívta is őket a barátnőm, de vagy nem voltak nyitva vagy már nagy a csőd és fel sem vették a telefont - csak az üzenetrögzítő jelentkezett.
Holnap talán több minden kiderül!

Cola # 2006.06.25. 15:57

egy ilyen esetben más légitársaságok sok esetben átvállalják a becsődölt cég által vállalt repüléseket - bízva a későbbi ügyfélszerzésben - tehát érdemes lehet érdeklődni, hogy ez esetben nem történt-e ilyen lépés pl. más brazil társaság részéről... (Európában egy lengyel cég utasait a W.air átvette kb egy évvel ezelőtt)

monalisa1 # 2006.06.25. 13:22

Ja, az hogy egy járat esetleg "fapados" ez még nem leszólás, mert pl. London és Sármellék (= Héviz) közt napi több járat is közlekedik vadi új Boeging repülőgépekkel. Legfeljebb kaja/pia az nincs mint fapadosság - semmi baj, azt az 1 - 2 órát éhen/szomjan is csak kibírja mindenki, a jegyárkülönbözet meg a zsebében marad. (Legfeljebb visz magával a fedélzetre otthonról egy szendvicset és palack italt.)

Egy oceáni járaton már bőséggel kiszolgálják a kedves utast.

monalisa1 # 2006.06.25. 13:17

Annak a Varig légitársaságnak Bp.-en is van állomása?

Igaz, lehet, miért is ne...

De nagy általánosságban előszőr elrepül az ember egy NAGYOBB európai légikikötőben, és onnan tova valamely interkontinentális járattal a célországba.

A becsődült brazil társasághoz előre kifizetett jegy árát igaz ez nem befolyásolja.

raszilvi # 2006.06.25. 10:43

Köszönöm a választ. Amúgy nem fapados járatról van szó, hanem egy brazil légitársaságról, ami a Varig.

monalisa1 # 2006.06.25. 07:33

Jogilag hasznosítható választ nem tudok adni, de laikusként javaslom érdeklődj a Ferihegy 1-nél - a legtöbb fapados járat onnan indul -, valamint néhány nagyobb utazási irodánál is.

Csupán annyit, hogy nem a jegyet eladó iroda ment csődbe - ők csak jutalék ellenében forgalmazták az omniozus repülőtársaság jegyeit. Tehát ahhoz, hogy a jegyek árát vissza tudják adni, előszőr nekik is vissza kellene tudni azokat valahogy szerezni...

És a legjobb esetben is elkárolja az ismerősöd magának az iroda forgalmazói jutalékát.

Pech.

raszilvi # 2006.06.24. 20:46

Nem tudom, egészen jó helyen járok-e, de azért próbálkozok, hátha egy hozzáértő is olvassa és tud választ adni!

Ismerősömék néhány hónap múlva Dél-Amerikába utaznának, már meg van a jegyük, ki van fizetve.

A bökkenő, hogy tegnap jelentették be annak a légitársaságnak a csődjét, amelyikkel utaznának !

Szeretnék választ kapni, ebben az esetben mi a teendő, milyen joguk van a jegy tulajdonosainak, kinek lehet követelése, milyen módon...?

Szóval, a lényeg: Köteles-e az iroda - ahol megvásárolták a jegyeket - biztosítani másik légitársaságnál jegyet vagy vissza kell fizetniük a befizetett összeget vagy.... ?

Jobb lenne felkészülve felvenni a kapcsolatot az irodával a jövő héten, ezért előre is köszönöm a mielőbbi válaszokat!