Ezerháromszáz beadvány érkezett tavaly az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, a testület majdnem négyszáz ügyben indított eljárást, és több mint húszmillió forint bírságot szabott ki. Az előző évekhez hasonlóan a leggyakrabban a foglalkoztatás területén sérült a hatósághoz fordulók egyenlő bánásmódhoz való joga.

A hatóság weboldalán közzétett összegzés szerint a 2010-ben indított 374 hatósági eljárás közül negyvenben állapítottak meg jogsértést, 244 ügy pedig idén is folytatódik. A diszkrimináció fajtái szerint 32 esetben közvetlen hátrányos megkülönböztetést, hat esetben zaklatást, valamint egy-egy esetben közvetett hátrányos megkülönböztetést, jogellenes elkülönítést, illetve megtorlást állapított meg a hatóság.

A legtöbb jogsértést gazdasági társaságokkal szemben állapították meg, a többi ügyben önkormányzatokkal, illetve intézményekkel és állami szervekkel szemben alkalmaztak szankciót. Tavaly a hatóság összesen 20 millió 300 ezer forint bírságot szabott ki.

Majdnem 150 ügyben született elutasító határozat, többségükben azért, mert az eljárás alá vont szervezetek, munkáltatók bizonyították, hogy nem tettek különbséget a panaszossal összehasonlítható helyzetben lévők javára, vagy a különbségtételt jogszerűen indokolták.

Tizenegy ügyben állapította meg a hatóság a szolgáltatásokkal kapcsolatos hátrányos megkülönböztetést, a kérelmező egyéb helyzete, életkora, etnikai hovatartozása, fogyatékossága, nemzetisége, bőrszíne, egészségi állapota, vagyis az úgynevezett védett tulajdonsága miatt – olvasható az összegzésben.

A hatóság örvendetesnek tartja, hogy az előző évekhez képest emelkedett a jóváhagyott egyezségek száma: 2009-ben 18, tavaly 36 esetben kötöttek egyezséget az ügyfelek a hatóság előtt folyamatban lévő eljárásban.

A hatóságot 2009-ben még 1087 üggyel keresték meg, vagyis egyre nő azoknak a száma, akik bejelentést tesznek a diszkriminációról.

A vizsgált ügyek számának emelkedése azt jelzi, hogy az Egyenlő Bánásmód Hatóság tevékenysége mindinkább ismertté válik az állampolgárok előtt. A hatóság honlapján olvasható tájékoztatás szerint kívánatosnak tartják, hogy ne a büntető, szigorú szankciók alkalmazása, hanem az ügyfélközpontú, a felek között egyezségre törekvő jogalkalmazói gyakorlat kerüljön előtérbe. Az hatóság a fentiek alapján is kiemelkedő fontosságúnak tartja eljárásaiban a mediációs lehetőségek feltárását, valamint a hatékony, feladatorientált szakszerű közreműködést, amely az ügyfelek számára is valódi és hosszú távú megoldást eredményez – közölték.

Az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz tavaly is sok olyan beadvány érkezett, amelyben nem diszkriminációt sérelmeznek, ezekre tájékoztató levélben válaszoltak.