Jó hát lehet itt okoskodni. Egyébként sincs nagy jelentősége. Nem olyan sok a hatásköri vita. Viszont, ha nem merült volna fel a fórumon, akkor én sem gondoltam volna, hogy ez valamikor kérdés lehet.
hatásköri összeütközés Ki dönt?
- 1
- 2
Teljesen felesleges szerintem a helyzetet megpróbálni cél szerinti értelmezéssel rendezni. Nem hiszem, hogy a jogalkotó tudatosan választott volna olyan megoldást, hogy egy feles törvény speciális egy 2/3-oshoz képest, de úgy, hogy az esetek zöme a feles alá tartozzon. Ez egy jogalkotói hiba, a jogalkalmazó leginkább a későbbi jogszabályt tudja alkalmazni a korábbi kárára.
Bélám! Ahogy a mondás tartja: "Csak az ökör következetes." (Már hogy mindíg csak vizet iszik.)
MIintha korábban nem ezt mondtad volna. :)
Rugalmas elszakadás...
"főnyomozó"!
Ez így igaz, de annyi kitétellel, hogy nem törvények indoklása, hanem a törvényjavaslatok miniszteri indoklásáról beszélhetünk csak. Ebben a témakörben elolvastam mindent. Sehol nem szerepel az, hogy a Fővárosi Ítélőtábla venné át a hatásköri összeütközés esetén a döntést abban az esetben is, ha olyan ügyben kell dönteni ami nem a Ket. hatálya alá tartozik.
Az én véleményem az, hogy nem jogalkotási hiba az, hogy az AB törvényben benthagyták a hatásköri összeütközés kérdéseben történő döntés hatáskörét. A jogalkotó tudta, hogy vannak hatásköri viták a Ket. hatálya alá tartozó ügyekben, ennek eldöntésére a Fővárosi Ítélőtáblát jelölte ki, azt is tudta, hogy vannak hatásköri viták a Ket. hatálya alá nem tartozó ügyekben, erre pedig meghagyta az Alkotmány Bíróság hatáskörét.
Dr.Attika, a jogalkotó szándéka megtalálható írásos formában... a jogtáron külön fejezetekben szedik össze... törvények indokolása, illetve bizottsági vita, expozék, parlamenti viták sorozata... ha ezekből nem derül ki, még mindig maradnak az értelmezések (nyelvtani... stb.)
hajrá törvényen kívüli elvek!!!
A Ket. könyv alakban kiadott kommentárja nem írásos forma?
Béla! A jogalkotó szándéka nem található meg írásos formában. Ha ez az általad említett fazon írta a a törvényt, akkor kérd meg hogy fejtse ki álláspontját e fórumon!Biztos vagyok benne, hogy nem fogja.
Ha az AB minden közig. hatásköri vitában dönthetne, az magában foglalná a Ket. hatálya alá tartozó ügyeket is. Vagyis a jogszabályi ütközés esmeg csak előállt.
A jogalkotó szándéka világos volt: megszüntetni az Alkotmánybíróság hatáskörét a kérdésben. Mint mondtam, ezt magától a jogszabály szövegezőjétől tudhatjuk.
ObudaFan! Itt bizonyára arról van szó, hogy az AB minden hatásköri vitában dönthet. A Ket. mint speciális norma a Ket. hatálya alá tartozó ügyekben a döntésre a Fővárosi Ítélőtáblát hatalmazta fel. Nem ártott volna a jogalkotónak ezt legalább egy mondatban tisztázni. Egy valami hasznos volt, hogy gondolkoztunk a problémán.
Mindenesetre furcsa lenne, ha lenne olyan ügycsoport, amire a Fővárosban az ÍT, vidéken az AB lenne illetékes. Illetékességet megosztani azonos hatáskörű szervek közt szoktak, az ÍT-ről és az AB-ről meg ez aztán végképp nem mondható el.
Peched van, mert az újabb BH-k itthon nincsenek meg, ezért nem tudok számra hivatkozni, de van egy 2005-ös közig. kollégiumos BH, ami azt mondja, hogy közig. perekben a Fővárosi Ítélőtábla az egész országra illetékes. Tudom, hogy elég vitatható, de szerintem erre az esetre is alkalmazható. Szerintem itt magából a Ket-ből következik egyébként az egész országra kiterjedő illetékesség.
Érdekesebb viszont a másik felvetés: mi van a Ket. hatálya alá nem tartozó eljárásokkal, vagy ha épp az a vita, hogy egy eljárás a Ket. alá tartozik-e. Az AB a lent hivatkozott korábbi határozata szerint kérdés, ilyenkor el fog-e járni, a Tábla viszont biztos nem.
ABtv. 50. § (1) Ha - a bíróságok kivételével - az állami szervek között, továbbá az önkormányzatok között, illetőleg az önkormányzat és - a bíróságok kivételével - az állami szervek között hatásköri összeütközés merül fel, ezek a szervek az Alkotmánybíróságnál indítványozhatják a hatásköri összeütközés megszüntetését.
(2) Az Alkotmánybíróság - az indítványozó meghallgatása nélkül - dönt arról, hogy a felmerült vitában mely szervnek van hatásköre, és kijelöli az eljárásra kötelezettet.
Ket.
13. § (1) E törvény hatálya nem terjed ki a szabálysértési eljárásra, a választási eljárásra, a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására, a területszervezési eljárásra és - az állampolgársági bizonyítvány kiadásának kivételével - az állampolgársági eljárásra.
23. § (1) Ha ugyanabban az ügyben.........
- hatásköri összeütközés esetén a Fővárosi Ítélőtábla.
2002. évi XXII. tv. 1.§
(5) Az ítélőtáblák illetékességi területe 2005. január 1-jétől a következő:
- Fővárosi Ítélőtábla: Budapest, Fejér, Heves, Nógrád és Pest megye,
Fenntartom a tévedés jogát és szívesen látnám ellenérveid tételes jogi megjelöléséd.
Akkor kérhetek egy jogszabályi hivatkozást? :)
Dehogy nem. Csak azzal érveltem.
Kedves Attiksa, ne haragudj, de te nem érveltél semmilyen elfogadott jogértelmezési módon, ugyanis a teljes semmiből alkottál egy elméletet egy olyan illetékességi felosztásról, amit sem a Ket., sem az Abtv. nem tartalmaz, azt te alkottad. A Fővárosi ÍT számos esetre (többek között épp minden közig. per minden határozata másodfokra) az egész országra illetékes. Nincs olyan tételes jogi szabály, ami az ötletedet alátámasztaná.
Az is elképzelhető, hogy a Ket. hatálya alá tartozó eljárásokban a Fővárosi Ítélőtábla dönt, nem a Ket. hatálya alá tartozó eljárások esetén ( pl. állampolgársági eljárás )az AB.
Hát, ha szerinted az sem tudja, hogy mit akart, aki maga írta... Akkor én valószínűleg hiába is érvelnék...
Beütöttem a "google" keresőbe dr. Puss Lajost. Semmi érdemleges. Kedves Béla! Rajtad a sor, hogy alátámaszd hivatkozásodat. Várom!
Béla! Ez nem "Ket-i" jogi kérdés. Ezen túlmenően - dr.Puss Lajos- még mindíg nem szaktekintetű jogi gondolkodó, legalább is számomra nem .
Én érveltem, de Te nem. Egyébként , ha olvastad a Ket. hivatalos kommentárját, akkor látnod kellett, hogy e kérdésben "taknyoltak".
Ocan borotvája egy logikai, tudományos módszertani szabály. Azt mondja ki, hogy ha egy jelenségre több magyarázati lehetséges, akkor általában a legegyszerűbb a helyes. Jelen esetben ez a feledékenység.
Dr. Puss Lajos az IM főosztályvezető-helyettese volt, a Ket. normaszövegét elkészítő bizottság egyik tagja, a hivatalos kommentár egyik szerzője. (II. fejezet: Joghatóság, hatáskör illetékesség)
Nem ismerem, de szívesen olvasom cáfolatodat. Te pedig semmilyen tételes jogi ellenérvet nem hoztál fel. Ki is a dr. Puss Lajos?
Dr. Puss Lajos ott volt. És ő magától értetődőnek vette, hogy a Ket. hatálybalépésekor törölni fogják az Alkotmánybíróságról szóló törvény vonatkozó szabályát. A "jogszabályi ütközés" miatt, ahogyan ő fogalmazott.
Nem kenyerem ugyan a tekintélyérv, de ha rád ez hat.
"Tételes jogilag" egy nyakatekert és rendszertani szempontból is hibás értelmezést adtál. Gondolom ismered Ocam borotváját.
Béla! A Ket-nek semmilyen késleltetett hatályba lépéséről nincs szó. "Szó sincs róla." Te ott voltál a jogalkotás folyamatában? Holnap felhívom a IMR Kodifikációs Főosztály közigazgatási referensét és meg fogom kérdezni , hogy "elfelejtés" történt-e? Tájékoztatlak a válaszáról.
Tételes jogilag az a "helyzet", amit leírtam. Se Te, sem ObudaFan nem érveltetek "jogilag", hanem csak a "Ha a nővéremnek pöcse volna, akkor a bátyám volna." egyszerűséggel reagáltatok.
Szó sincs róla. Egyszerűen a Ket. késleltetett hatálybaléptetése miatt elfelejtkeztek az Alkotmánybíróságról szóló törvény vonatkozó szabályának expressis verbis hatályon kívül helyezéséről.
- 1
- 2