Forgalomból történő végleges kivonás. De hogyan??


atis70 # 2013.11.09. 11:07

Lenne egy kérdésem jogi ügyben!
Életvitel szerüen külföldön élek, mivel ott dolgozom, de van/volt egy magyar rendszámos autóm, amely olyan szinten romlott el, hogy a javíttatása sokba került volna és a müszakija is lejárt volna 2 hónapon belül.., így úgy döntöttem, hogy beadom egy hollandiai bontóba. A bontó (igazolás címén) a lefénymásolt forgalmi engedély és útlevél papírjára adott egy pecsétet, ezzel a jogi része részéről el van intézve (nem adott és ott nem is szükséges hivatalosan megfogalmazott bontási joginyilatkozat).
A rendszámokat, a forgalmi engedélyt vissza adta (a törzskönyvet nem is kérte (azt sem tudja mi az) és egyébként is Magyarországon van. Szóval, minden dokumentum meg van, ami kelhet. A kérdésem a következő:
A bontóból haza felé jövet a rendszámokat véletlenül a csomagtartó-tetőn felejtettem, minek következtében elveszítettem az egyiket ( a másikat sikerült megtalálnom). Szóval, a fentiekben felsorolt dokumentumokkal ki tudom-e vonatni az autót véglegesen forgalomból, vagy sem?!

Tisztelettel várom mielőbbi válaszukat!

Anita1992 # 2013.12.12. 13:43

Lenne egy olyan kérdésem,hogy ha volt egy autóm s azt a testvérem leadta a bontóban a tudtom nélkül. Nem kaptam róla igazolást sem. Most kiszeretném vonatni a forgalomból viszont azt mondták a hivatalban,hogy bontási igazolás nélkül ezt nem tehetem meg. Mi a teendő ilyen esetben? Várom mielőbbi válaszát.

Royal # 2013.12.27. 09:45

Anita1992

A kérdés jó. Én csak azt nem értem hogyan tudta a testvéred leadni bontóba. Csak a tulajdonos, vagy meghatalmazott intézheti.

Royal # 2013.12.27. 09:53

Sziasztok!

Köszönöm szépen mindenkinek a segítséget, nemrég sikerült pontot tenni az ügy végére. Mondanom sem kell, tipikusan Magyarosan működik ez a rendszer is. Papírforma nagyon szép: hogy ne éktelenkedjenek rozsdás elhagyott autóroncsok az utak szélén, kitalálták a törvényhozók, hogy a tulajdonost érdekeltté kell tenni, hogy gondoskodjon saját kivénhedt roncs járművének eltűntetéséről. A fő motiválóerő -mármár felér egy zsarolással- : biztosítást megszüntetni, gépjármű adót lemondani, csak forgalomból véglegesen kivont járműről lehet. Kivonatni pedig hivatalos bontási átvételi igazolás birtokában lehet, amit kizárólag regisztrált átvevőhelyek tudnak kiállítani. Csak tulaj (vagy meghatalmazott) intézheti, törzskönyv, rendszám(ok), forgalmi megléte kötelező, természetesen az azonosító számoknak is láthatóknak kell lenniük, és stimmelniük kell. Aztán hogy ne tűnjön olyan nyersnek, és erőszakosnak a dolog, a fémhulladéká vált járműért lehet kapni némi pénzmagot is. (bár miután a legtöbb embernek nem a pénz, hanem hivatalos papír kiállítása a fontos, ezt az opciót nem minden átvevőhelyen reklámozzák). Eddig ez tök szép, és helyes. A gond, és az igazi bürokrácia ott kezdődik, ha valami okmány már nincs meg, vagy az autó nem felel meg az átvevőhelyek kényes ízlésének- mint az én esetemben is: manapság olyan „roncsot” divat átvenni, melynek minden fődarabja megvan, sőt az se baj, ha az „autóroncs” működik még, és saját lábán megy a helyszínre. Valódi működésképtelen, hiányos, igazi szószerinti, és hagyományos értelemben vett AUTÓRONCS birtokában, úgy néznek az emberre mint az UFÓ-ra, kapásból jönnek a kifogások, a hümmögések, és gondterhelt fejrázás, „hát a fődaraboknak meg kell lenni, anélkül nem tudjuk átvenni” típusú beszólogatások. Amint kiderült, hogy az értékes elemeket már kibontottam, -lényegében a lepucolt kasznit szeretném fémhulladékként leadni- máris elkezdett mindenki fázni, és kifogást gyártani. Analógiával élve, mintha a kukás holnaptól vonakodna elvinni azt a kukát, amibe „csak” használhatatlan háztartási végtermék van, muszáj ezentúl beledobni minden héten valami működőképes háztartási gépet is, hogy mindenki jól járjon. Ez az un. hulladékfeldolgozás magyarosan? Kötelezettséged a roncs eltűntetésére fennáll, (érdekeltté is tettek benne), de a hivatali útra megint elfelejtettek piros szőnyeget teríteni. Nem tudom, ez hogyan van jogilag leszabályozva a megsemmisítést végző cégek felé, mit/hogyan vehetnek át, az NKH honlapján olvasottak alapján jogszabályozás hibák vannak, ezért értetlenkedve nézek erre az egész jelenségre. Miután a törvényes út a bontókon keresztül visz, azokat megkerülni nem lehet- tessék megérteni, () és a szabályokat úgy alkotni, hogy bontóba ne csodálkozzanak már elkerekedett szemekkel, ha az ember nem sérülésmentes szalonállapotú működő járművét viszi, hanem esetenként értéktelen, hiányos, fémhulladékká vált egykori autómaradványokat is. Az sem lehet elvárás, hogy a roncsautó-tulajdonosnak ingyen kelljen átadnia többszázezer forintnyi értékes alkatrészt, ha azt önmaga is ki tudja bontani, tárolni, értékesíteni, ill. később vásárolandó hasonló típusú járműve számára megtartani). Na mindegy sikerült végülis, néhány telefonálás után sikerült találnom olyan bontót, ahol átvették a roncsot, de olyan jó magyaros ízű, bürokratikus az ügymenet.…

monalisa1 # 2013.12.27. 11:25

Akinek eladtál ezt-azt, a bontó hiteles papírja nélkül hogyan tudja majd igazolni, hogy nem lopta a cuccot.

efi99 # 2013.12.27. 14:05

Royal
"Csak a tulajdonos, vagy meghatalmazott intézheti."
Meghatalmazás...
Az öccse ír egyet saját maga magának, a nővére adatait nyilván tudja, aláírás meg macskakaparás és már kész is.

Royal # 2013.12.28. 14:25

Monalisa: Ha bemész egy autóbontóba, és ott veszel bármilyen autóalkatrészt, jóesetben max. egy áfás számlát fogsz kapni. Egyébként sehol nincs leírva, hogy autóalkatrészt kizárólag bontótól vásárolhatsz, magánszemélytől nem. Köthetsz akár adásvételi szerződést is, ami hivatkozási alap lehet, ha esetleg valahol megkérdeznék honnan van. Én inkább arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy a jelenlegi szabályozásban, egy csomó buktató, és 22-es csapdája van, amivel bizonyos esetekben egyszerűen nem, vagy csak nagyon nehezen tud lekerülni a nevedről az autó. A jelenlegi szabályozás nagyjából az optimális esetre van kitalálva, amikor adott egy működőképes egyben lévő jármű, aminek megvan minden papírja, minden szám stimmel, de a tulajdonos úgy dönt, hogy nem piacra megy vele, hanem kivonatja végleg...

Royal # 2013.12.28. 14:25

efi99: ez is igaz :)))

guba" # 2013.12.28. 16:22

Akinek eladtál ezt-azt, a bontó hiteles papírja nélkül hogyan tudja majd igazolni, hogy nem lopta a cuccot.

Jaj, monalisa, mióta kell az ártatlanságot igazolni. Másrészt ingóságokra szóban is lehet érvényes adásvételi szerződést kötni. Véletlenül se gondold azt, hogy ha veszel egy rozsdás felnit valahol, és nem kapsz róla "hiteles papírt", akkor az adásvétel érvénytelen lenne, még kevésbé azt, hogy bűncselekményt ezzel követtél el.

guba" # 2013.12.28. 16:23

Elnézést a szórendért. :)

monalisa1 # 2013.12.28. 20:05

Értem, köszönöm.

Így most már világos pl. sokaknak miért nagy üzlet autót stb. bontásra lopni.

papi1013 # 2014.01.02. 09:01

Üdv mindenkinek.
Kérlek segítsetek!Téma Gk. Végleges forgalomból kivonás ha nincs mit a bontóba leadni.Röviden:Autó korrodált.Szerelőhöz (Jó barát).Szerelő beteg lett.Javítás évekig áll.Megúnom.Szétbontás.Leadás MÉH-telep.Beszállítás többe került mint a kapott pénz.Okmányiroda:Nem tudom a kocsit kivonatni.Bontó.Nem adnak igazolást ha nincs kocsi.Ismerősök javasolják:eladni hajléktalannak!Nem teszem .Jog követő vagyok.Ideiglenesen kivonják 2 szer fél évre.Biztosítás lemondva.(ez tortúra is megérne egy fórumot)Természetesen súly adó fizetve Meddig fog kisérteni egykori kedvencem szelleme?Kérem aki tud válaszoljon!

Royal # 2014.01.06. 20:18

papi1013:

Szia!

Én nemrég végigjártam egy tortúrát, lényegesen jobb pozícióból indulva mint te. Nem kecsegtetlek semmi jóval, ez a legnehezebb dió, amikor már nincs meg a kaszni, de hivatalosan még a neveden van. Szerintem erre törvényes megoldás nincs, hacsak ki nem várod a 10 évet, és addig fél évente ideiglenesen kivonod. (10 év ideiglenes kivonás után, elvileg automatikusan véglegesítik a kivonást) Bár az okmányirodás ügyintézővel beszélgetve, azt mondta, hogy az ideiglenes kivonás intézménye is valszeg hamarosan megszűnik...

"Biztosítás lemondva"

Erről se legyél meggyőződve. Amikor ideglenesen kivonod, a háttérben értesül róla a biztosító, és értelemszerűen az okmányiroda is, tehát súlyadótól, biztosítástól egy időre megszabadulsz. De sajnos ugyanilyen autómatikusan aktivizálódik minden, ha lejár az ideiglenes kivonás időintervalluma. Ha ezután nem fizeted a biztosítást, akkor felszámolhatnak fedezetlenségi díjat. Cefet egy dolog ez, ha már nem létező járművek vannak a neveden.

mihaszna # 2014.01.07. 00:22

papi 1013
Tisztelendő ,hogy a mondandódat rövidre fogtad de azért ennyire mégse kéne
" Röviden:Autó korrodált.Szerelőhöz (Jó barát).Szerelő beteg lett.Javítás évekig áll.Megúnom.Szétbontás.Leadás MÉH-telep.Beszállítás többe került mint a kapott pénz.Okmányiroda:Nem tudom a kocsit kivonatni.Bontó.Nem adnak igazolást ha nincs kocsi.Ismerősök javasolják:eladni hajléktalannak!Nem teszem .Jog követő vagyok.Ideiglenesen kivonják 2 szer fél évre.Biztosítás lemondva "

Tőszavaktól talán egy kicsit többet is írhattál volna mert ebből én egy árva mondatot sem értek.
De úgy látom azért Royal legalább ki bogarászta valamennyire ,hogy mi is a történet.
Lényegében ugyan az mint az ide írók majdnem mindegyikének.
Az autót kivonatni végleg a forgalomból úgy hogy ne kelljen ténylegesen bontóba vinni(vagy azért mert már nincs is meg vagy azért mert nem érné meg anyagilag)
A törvényesen járható útnak csak a bontóban leadás tűnik.
Vagy pedig az átmenetileg forgalomból kivonás 10 éven keresztül. 10 év után kivonják végleg ha csak addig nem változik a törvény. Mert arra nincs semmi garancia hogy 10 év múlva még ugyan az lesz a törvény mint ami most.

papi1013 # 2014.01.08. 11:14

Kedves "mihaszna" és "Royal"Kösz a válaszokat,de még így nem tudom leadni a rendszámot. Mi hát a megoldás?
Papi1013

Herakles # 2014.01.08. 16:33

35/2000. (XI. 30.) BM rendelet
94. § (1) A közlekedési igazgatási hatóság járművet a jogosult kérelmében megjelölt
időtartamra vonja ki a forgalomból. A kérelemre történő kivonás lehet ideiglenes vagy
végleges.
(2) Kérelemre kell a járművet a forgalomból kivonni, ha a tulajdonos, annak
meghatalmazottja, az ügygondnok vagy a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező más ügyfél
kéri.
95. § (1) Amennyiben a jármű forgalomból történő kivonására az ismételt belföldi forgalomba
helyezés szándéka nélkül kerül sor, a törzskönyvet érvénytelenítve vissza kell adni a jármű
tulajdonosának.

Hol van itt kötelező bontó?

Kovács_Béla_Sándor # 2014.01.08. 16:45

A 267/2004. (IX. 23.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdésében.

Herakles # 2014.01.08. 16:51

Jól emlékszem, hogy volt valami olyasmi, hogy meg lehetett tartani a forgalomból kivont járművét, ha nyilatkozott róla a tulajdonos, hogy hol fogja tartani. Ez a lehetőség megszűnt? Vagy nem is volt ilyesmi és rosszul emlékszem?

Herakles # 2014.01.09. 17:00

Ha kerítek egy Romániai állampolgár (Erdélyi Magyar) "vevőt" és Ő írja alá az adásvételit. Akkor csak beviszem a szerződést, forgalmit, rendszámot az okmányirodába és megoldódott a dolog?

Bari1 # 2014.01.09. 17:21

Tiszteletem!
Probléma nálam is ugyan ez minden megvan de alkatrésznek szeretném kiárulni!
Ideglenesen kivan vonva a forgalomból!
Egy ismerős eltudja intézni persze nem ingyen h megmaradjon az autó, úgy hogy oda adom a rendszámot és a forgalmit meg a pénzt és cserébe egy adásvételi szerződéssel eladom (ezt onnan tudom mert egyik barátom is nála intézte) Na már most felmerül bennem 1-2 kérdés. Leadom az okmányirodába az adásvételi mintát h "eladtam" utána nekem normál esetbe nem kéne fizetnem súly adót, de mi van ha az akinek eladom papíron nem írja át a kocsit mert sztem nem fogja, akkor utána nem fogják nekem küldözgetni a papírt és az akármilyen adókat mikor már lejár az ideiglenes kivonatás h automatikusan visszahelyezték forgalomba stb?? És h én tudom-e védeni magam az adásvételivel? Mert az szabályos.
Köszönöm előre is a válaszokat!

Brezo # 2014.01.09. 18:21

Sziasztok.

Kèrdèsem az volna, ha szeretne valaki venni egy régi autót aminek egyenlőre van forgalmi engedélye és rendszáma és törzskönyve. Tehát forgalomból nincs kivonva.

Az eladó kivonatja a forgalomból nem ideiglenesen hanem véglegesen és így adja el a vevőnek.

Ebben az esetben a vevő mentesül az átírási költségtől, mentesül az eredetvizsga díja alól illetve a teljesítményadó fizetési kötezetsége sincs ?

Ez a kérdés egy a későbbiekben restaurálandó autó megvásárlásának lehetősége vetette fel, melynek jelenlegi értéke egyenlő a 0 val és a vevő nem szeretne magának semmifajta átiratási és adófizetési kötelezetséget ameddig az autó a későbbiek folyamán nem lesz restaurálva, ugyanakkor az adás- vételi szerződés létrejöttét hitelt érdemlően igazolni kivánja.

Köszönöm a válaszokat!

papi1013 # 2014.01.09. 19:25

Kedves fórumozók!
Döntöttem. Immár ötödik éve fizetem a "súly" adót, vagy a fél évenkénti ideiglenes forgalomból kivonás illetékét. Ez nem mehet örökké. Ha egy törvény rossz azt meg kell változtatni!
Első lépés:Holnap levelet küldök Miskolc város jegyzőjének és felteszem hivatalosan is a "KÉRDÉST ".
Ha jön válasz ha nem még jelentkezem.

papi1013

Herakles # 2014.01.10. 17:04

Remek! várjuk a választ papi1013!
Legalább valaki érdemben foglalkozik a problémánkkal...
Köszönjük!

jamcha01 # 2014.03.30. 09:36

Idéglenesen forgalomból kivont autót milyen jogon tesznek vissza forgalomba ha nem műszakiztattom le és kérik a súlyadót, holott a biztosítási díjat 10 éva nem is fizettem mertaz autó egy roncs? Ez lenne a kérdésem.

guba" # 2014.04.02. 14:29

Jogszabály alapján kerül vissza fél év után a forgalomba. Ha az autó egy roncs, akkor érdemes bontási igazolással véglegesen kivonni a forgalomból.