„Kovács_Béla_Sándor 2016.04.11. 13:13
Márpedig más szankció nincs. Próbálhatsz kártérítést követelni, de neked kell bizonyítanod a kár tényét, összegét és az okozati összefüggést. Következetes a bírósági gyakorlat, hogy a késedelmes jövedelem pótlására felvett kölcsön költségei nincsenek közvetlen összefüggésben a késedelmes bérfizetéssel.
(Megjegyzem, a mintád is csak kamatfizetésre szól. Attól meg direkt jó lesz a kérdezőnek, ha egy-két tisztviselő fegyelmit kap. Te ilyen kárörvendő vagy, vagy mi más érdeked fűződik hozzá?)”
Kedves Béla!
- Ha a jog nem érvényesül azt ki kell kényszeríteni.
- A kikényszerítés nem csak hosszadalmas bírói úton történhet, hanem pl. panaszlevéllel.
- A MÁK Elnöke jogosult a panaszt kivizsgálni, kivizsgáltatni. Ennek egyik módja a soron kívüli belső ellenőrzés elrendelése. (A belső ellenőr funkcionálisan független, közvetlenül az elsőszámú vezető irányítása alá tartozik, az elsőszámú vezető helyett és nevében jár el, jelentést is neki tesz.)
A 370/2011. (XII.31.) Korm. rend 22,26 és 44. szakaszai értelmében az eljáró belső ellenőr köteles: e) amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel, a költségvetési szerv vezetőjének, illetve a költségvetési szerv vezetőjének érintettsége esetén az irányító szerv vezetőjének a haladéktalan tájékoztatása és javaslattétel a megfelelő eljárások megindítására.
- Az OEP Főigazgatója megalapozott panasz esetén szintén jogosult a Magyar Államkincstárnál felügyeleti ellenőrzést kezdeményezni, az ellenőrökre a Ket. szabályai vonatkoznak, amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel kötelesek azt jelenteni, illetve büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárást kezdeményezni.
- Alaptörvény 30. cikk. (1)-(2) bekezdése értelmében az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.
- Fentiek nem kárörvendésből, hanem a jogszabályok betartása és betartatása, illetve az ügyféljogok érvényesülése érdekében történnek.
- A kérdezőnek nem az lesz jó, ha a tisztviselő fegyelmit kap, hanem az, ha soron kívül hozzájut a jogszabályban garantált ellátásához.
- Egy esetleges felelősségre vonás pedig elősegítheti azt, hogy egy következő ügyfél ne járjon hasonlóan.
- A gyakorlatban egy, az elsőszámú vezetőhöz érkezett panaszt követő 48 órán belül a mulasztó szervezeti egységet utasítják a jogkövetésre, illetve annak vezetőjét igazoló jelentés tételére.
- Természetesen nincs mindenre kész minta, de két, három hasonló témájú beadvány elolvasása talán segít a kérdezőnek egy negyedik összeállításában.
- Az ellátás mielőbbi kiutalása mellett a kamatot azért kell kérni, mert a MÁK nem NAV, azaz a gyakorlatban kamatot automatikusan nem fizet csak ha erre az OEP kötelezi. (Ugyanez a helyzet a Ket. 33/A § szerinti befizetéssel.)