csed, gyed, táppénz, szabit kivenni?


Noni1990 # 2019.03.31. 15:08

T.Szakértő!
Tanárként dolgozom egy munkahelyen 2017 júliusa óta határozatlan szerződéssel (előtte is de akkor megszakadt nyárra) . Terhes lettem és a szülés várható időpontja nov. 07 eddig. A tanévnek júniusban vége. A munkáltatómat ismerve ragaszkodni fog a felmondáshoz. Ha kivenném az összes szabadságot és igényelném az álláskeresési járulékot, azután kaphatnék CSED-et?Ill. ilyen esetben hová kell majd a Csed iránti kérelmemet benyújtanom?
Köszönöm a válaszát
Noémi

Jereván # 2019.03.27. 14:13

Muno 2019.03.27. 12:50

Tisztelt Szakértő!

Március 26-tól táppénzen vagyok 9es kóddal, a szülés várható időpontja 2019 augusztus. 5 éve dolgozom a mostani munkáltatónál, több mint 180 bérezett napom van 2018.januartól.
1.A táppénzemet a 2018.12.31-től visszafelé számított 180 nap bérezett nap alapján fogják kiszámolni?
2.A csed alapja szintén a 2018.12.31-től visszafelé számított 180 napi jövedelem lesz, vagy a 180 bérezett napot a táppénz előtti naptól, 2019. Március 25-től fogják keresni visszamenőleg?

Köszönettel: Erika

Kedves Erika!

  1. Igen.
  2. Március 25-től. (Pontosabban 2019.05.31-től, de mivel táppénzben részesült ténylegesen 03.25-től.)
Muno # 2019.03.27. 11:50

Tisztelt Szakértő!

Március 26-tól táppénzen vagyok 9es kóddal, a szülés várható időpontja 2019 augusztus. 5 éve dolgozom a mostani munkáltatónál, több mint 180 bérezett napom van 2018.januartól.

  1. A táppénzemet a 2018.12.31-től visszafelé számított 180 nap bérezett nap alapján fogják kiszámolni?
  2. A csed alapja szintén a 2018.12.31-től visszafelé számított 180 napi jövedelem lesz, vagy a 180 bérezett napot a táppénz előtti naptól, 2019. Március 25-től fogják keresni visszamenőleg?

Köszönettel: Erika

sortie # 2019.03.27. 09:52

betuteszta 2019.03.25. 11:57

Tisztelt szakértő!
Az előny/kedvezményszabállyal kapcsolatban lenne kérdésem.
Első gyermekem 2015 áprilisában született, akkor 8 év munkaviszony után kaptam tgyást, gyedet. Majd egy évre visszamentem dolgozni 4 órában (azaz fele annyi pénzért) és 2018 márciusában megszületett második gyermekem. Kedvezményszabály alapján számították ki nekem a csed és a gyed összegét.
Kérdésem: ha a harmadik gyermek a jelenlegi gyed/gyes alatt születne, mi alapján számítják majd a következő csedet? (Jogviszonyban nem történt változás)
Köszönöm válaszát!

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján, egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására (ONYF 2017/1. számú tájékoztatóban foglaltak).

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.

Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2019.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 2018.11.30-2018.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2019.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

sortie # 2019.03.27. 09:50

szabolcskai 2019.03.26. 08:07

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg feleségem veszi igénybe a GYED extrát. Megéri-e átíratni az én nevemre, mivel magasabb a jövedelmem?
Válaszát előre is megköszönve:
Krisztián

Ennyi adat alapján érdemi válasz nem adható.

szabolcskai # 2019.03.26. 07:07

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg feleségem veszi igénybe a GYED extrát. Megéri-e átíratni az én nevemre, mivel magasabb a jövedelmem?
Válaszát előre is megköszönve:
Krisztián

betuteszta # 2019.03.25. 10:57

Tisztelt szakértő!
Az előny/kedvezményszabállyal kapcsolatban lenne kérdésem.
Első gyermekem 2015 áprilisában született, akkor 8 év munkaviszony után kaptam tgyást, gyedet. Majd egy évre visszamentem dolgozni 4 órában (azaz fele annyi pénzért) és 2018 márciusában megszületett második gyermekem. Kedvezményszabály alapján számították ki nekem a csed és a gyed összegét.
Kérdésem: ha a harmadik gyermek a jelenlegi gyed/gyes alatt születne, mi alapján számítják majd a következő csedet? (Jogviszonyban nem történt változás)
Köszönöm válaszát!

csillafeher # 2019.03.19. 20:42

Tiszelt Szakértő!

2017. márciusában született első gyermekem, vele először Cseden, Gyeden voltam és áprilistól Gyesen leszek, nem mentem vissza dolgozni. 2019. augusztusára várom második gyermekemet. Munkahelyem nem változott. A kedvezményszabály értelmében az előző szülés elötti keresetem a második gyermek után járó Csed alapja. Ez világos.

  1. Ha szülésig táppénzre mennék, akkor is így lenne? A munkaadóm szerint nem, és akkor a táppénzből számolnák, de szerintem ez nem így van, szerintem ekkor is érvényes lenne a kedvezményszabály. Így van?
  2. A munkaadóm megtagadhatja azt, hogy táppénzre menjek szülésig? Magyarán “csak papíron” menjek vissza dolgozni két gyerek között?Nyilván azért lenne ez jó, mert így a gyes mellett táppénzt is kapnék. De mindketten tudjuk, hogy ténylegesen egy napot sem dolgoznék.

Köszönöm előre is a válaszát!

sortie # 2019.03.12. 13:13

tuga 2019.03.12. 13:46

Tisztelt Szakértő!

Tanácsot szeretnék kérni az alábbiakban:
2. gyermekem 2014.03.14-én született (előtte alkalmazottként dolgoztam), születését követően tgyás-on, majd gyeden voltam. A 3. gyermekem 2016.05.25-én született, ekkortól (a 2. gyermek után járó gyes mellett) ismét tgyás, majd gyed következett, és jelenleg gyesen vagyok. Jelenleg a 4. gyermekemet várom, aki 2019. 09. hóban érkezik. Jeleztem már a munkáltatóm felé, aki első körben azt javasolta, hogy a gyes leteltével menjek táppénzre a szülésig.
Kérdésem lenne, hogy van-e lehetőségem arra kérni őket, hogy a felgyülemlett szabadságomból vehessek ki a gyes és a szülés ideje közötti időszakra? Van mód esetleg részleges szabadság kivételre, ha több nap gyűlt össze, mint a gyes és szülés időpontja közötti napok száma?
Előre is köszönöm a választ.

T. Kérdező!

Igen, van. Ha a fizetésnélküli szabadsága lejár és visszaáll dolgozni kérheti, hogy az eddig összegyűlt szabadságait kivehesse.

115. § (1) A munkavállalónak a munkában töltött idő alapján minden naptári évben szabadság jár, amely alap- és pótszabadságból áll.

122. § (1) A szabadságot – a munkavállaló előzetes meghallgatása után – a munkáltató adja ki.

123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt ( pl. csed, gyed, gyes) nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

Az, hogy előre, több nap szabadságot kivegyen, mint amennyi megilleti/megilletné kifejezetten nincs tiltva, de a szabadság rendeltetéséből és a jogszabályi szövegből adódik, hogy főszabály szerint több nap szabadságot nem lehet előre kivenni, mint amennyi időarányosan, a munkában töltött idő alapján megilletné.

(Gondolja végig. Ön kivesz 20 nappal több szabadságot, mint amennyi szabadság tárgyévben, időarányosan megilleti. Ezt követően, váratlanul meghal. Így/ekkor/ezzel a munkáltatót megkárosította kb. 1 havi munkabérrel. A munkáltatót tehát nem lehet sem kötelezni, sem tőle elváni azt, hogy több napot engedélyezzen, mint amennyit a jogszabály előír.)

tuga # 2019.03.12. 12:46

Tisztelt Szakértő!

Tanácsot szeretnék kérni az alábbiakban:
2. gyermekem 2014.03.14-én született (előtte alkalmazottként dolgoztam), születését követően tgyás-on, majd gyeden voltam. A 3. gyermekem 2016.05.25-én született, ekkortól (a 2. gyermek után járó gyes mellett) ismét tgyás, majd gyed következett, és jelenleg gyesen vagyok. Jelenleg a 4. gyermekemet várom, aki 2019. 09. hóban érkezik. Jeleztem már a munkáltatóm felé, aki első körben azt javasolta, hogy a gyes leteltével menjek táppénzre a szülésig.
Kérdésem lenne, hogy van-e lehetőségem arra kérni őket, hogy a felgyülemlett szabadságomból vehessek ki a gyes és a szülés ideje közötti időszakra? Van mód esetleg részleges szabadság kivételre, ha több nap gyűlt össze, mint a gyes és szülés időpontja közötti napok száma?
Előre is köszönöm a választ.

monoszkop # 2019.03.06. 07:51

lacika2014 2019.03.05. 18:17

Tisztelt Szakértő!

Első gyermekem 2016 márciusban született. Jelenleg gyest kapok utána, január 28-án megszületett második gyermekem. Dolgozni nem mentem vissza a 2 gyermek között. Első gyermekem után viszonylag magas csedet kaptam. Most azonban a minimális csedet számolták ki nekem, amit meg is kaptam februárra. A munkáltatóm ugyanaz, bár jogutódlással új neve lett.
Esetemben nem érvényes, hogy az előző csednek megfelelő összeget kellene kapnom a kedvezményszabály alapján? Köszönöm szépen.

T. Kérdező!

A konkrét adatok megadása (cégnév, cím, adószám) mellett kérjen állásfoglalást a MÁK elnökétől.

Egyebekben:

Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy a jövőben lehetőleg ne különböző fórumokon, közösségi, vagy egyéb internetes oldalakon, hanem az erre a célra létrehozott, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező, jól képzett és jól fizetett társadalombiztosítási szakembereket foglalkoztató közigazgatási szervnél tájékozódjon.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

lacika2014 # 2019.03.05. 17:17

Tisztelt Szakértő!

Első gyermekem 2016 márciusban született. Jelenleg gyest kapok utána, január 28-án megszületett második gyermekem. Dolgozni nem mentem vissza a 2 gyermek között. Első gyermekem után viszonylag magas csedet kaptam. Most azonban a minimális csedet számolták ki nekem, amit meg is kaptam februárra. A munkáltatóm ugyanaz, bár jogutódlással új neve lett.
Esetemben nem érvényes, hogy az előző csednek megfelelő összeget kellene kapnom a kedvezményszabály alapján? Köszönöm szépen.

vaczkor... # 2019.03.05. 09:43

Duti 2019.03.05. 10:04
Tisztelt Szakértő!
Az alábbi problémám lenne, melyre nem találtam egyértelmű jogszabályi rendelkezést. 2017. évben mentem el gyermekem születése miatt előbb CSED-re majd GYED-re, és 2019. február 14. napjáig fizetés nélküli szabadságon voltam. Február 15. napjával kezdtem el tölteni a felhalmozott 2017-2018. éves szabadságokat. Ezzel a nappal a bruttó béremet visszavették. A kérdésem az lenne, hogy a felhalmozott szabadságot, illetve az idei időarányos szabadságot ilyen esetben milyen összeggel köteles bérszámfejteni a munkáltató? Számít az, hogy mikor keletkezett a szabadság, vagy az a mérvadó, hogy mikor kerül kivételre? Előre is köszönöm a választ.

T. Kérdező!

  • Ezt a mondatát nem értem: „Ezzel a nappal a bruttó béremet visszavették.”
  • Az számít, hogy mikor kerül kivételre. A szabadság idejére a dolgozónak távolléti díj jár, méghozzá az Őt adott hónapra megillető munkabére figyelembevételével.
  • A távolléti díj kiszámítására vonatkozó szabályokat az Mt. 146-148. §-ban találja.
Duti # 2019.03.05. 09:04

Tisztelt Szakértő!

Az alábbi problémám lenne, melyre nem találtam egyértelmű jogszabályi rendelkezést. 2017. évben mentem el gyermekem születése miatt előbb CSED-re majd GYED-re, és 2019. február 14. napjáig fizetés nélküli szabadságon voltam. Február 15. napjával kezdtem el tölteni a felhalmozott 2017-2018. éves szabadságokat. Ezzel a nappal a bruttó béremet visszavették. A kérdésem az lenne, hogy a felhalmozott szabadságot, illetve az idei időarányos szabadságot ilyen esetben milyen összeggel köteles bérszámfejteni a munkáltató? Számít az, hogy mikor keletkezett a szabadság, vagy az a mérvadó, hogy mikor kerül kivételre? Előre is köszönöm a választ.

Jusztasz # 2019.02.28. 12:02

blgh 2019.02.28. 12:35
Tisztelt Szakértők!
Első kisbabámat 2019. szeptember 8-ra várom. Folyamatos közalkalmazotti munkaviszonyom van 2012. szeptembere óta. Az lenne a kérdésem, hogy a szülési szabadság megkezdése előtt lehetőségem van-e a 2019. évi teljes szabadságom (46 nap) kivételére? Vagy pedig csak időarányosan vehetem ki? Ez esetben az időarányos hogyan számolódik? A gyermek születésének időpontja előtti vagy a szülési szabadságot megelőző időszak időarányos szabadsága jár?
Köszönettel!

T. Kérdező!

  • Nincs lehetősége.
  • Csak időarányosan.
  • A szülési szabadság kezdetéig.
blgh # 2019.02.28. 11:35

Tisztelt Szakértők!

Első kisbabámat 2019. szeptember 8-ra várom. Folyamatos közalkalmazotti munkaviszonyom van 2012. szeptembere óta. Az lenne a kérdésem, hogy a szülési szabadság megkezdése előtt lehetőségem van-e a 2019. évi teljes szabadságom (46 nap) kivételére? Vagy pedig csak időarányosan vehetem ki? Ez esetben az időarányos hogyan számolódik? A gyermek születésének időpontja előtti vagy a szülési szabadságot megelőző időszak időarányos szabadsága jár?

Köszönettel!

safranek... # 2019.02.26. 09:19

Ann330 2019.02.22. 14:05

T. Szakértők!

Sajnos erre a kérdésemre nem találtam sehol konkrét választ, ezért fordultam önökhöz.
2018. áprilisa óta táppénzen voltam (9-es kóddal) veszélyeztetett terhesként. 2018 októberében meg is született a babánk. Most tervezzük a másodikat, de nem tudjuk mikor lenne magasabb a gyed összege a mádodik babára. Ha az első babára kapott gyed lejárta elött születne (2020 oktober), vagy rá egy évre úgy, hogy gyes idöszaka alatt visszamennék dolgozni 6 órában(előtte 8 órában dolgoztam). A kérdésem a következő lenne, a második babára a csed és gyed összegét miből számolják az első opcióban? Az első baba gyed összegéből, vagy ugyan úgy a táppénz előtti jövedelmemből?

T. Kérdező!

A táppénz, csed. gyed ellátások kiszámítására más-más és viszonylag bonyolult szabályok vonatkoznak, mely ellentétben az adóbevallással egy söralátéten nem férnek el.

Nem segíti sem az ügyfelek eligazodását, sem a jogbiztonságot, hogy a Kormány az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos szabályokat immár menetrendszerűen, évente kétszer is (január és július) változtatja, így a „hogyan járnék jobban, mennyiben változna az összeg, ha” kérdésekre jelen fórum keretein belül érdemi választ nem lehet adni.

Az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy éljen ezzel a lehetőséggel ekként:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

EGYEBEKBEN:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján, egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására (ONYF 2017/1. számú tájékoztatóban foglaltak).

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.

Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2019.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 2018.11.30-2018.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2019.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ann330 # 2019.02.22. 13:11

Válaszukat előre is köszönöm!
Üdv: Anna

Ann330 # 2019.02.22. 13:05

T. Szakértők!

Sajnos erre a kérdésemre nem találtam sehol konkrét választ, ezért fordultam önökhöz.
2018. áprilisa óta táppénzen voltam (9-es kóddal) veszélyeztetett terhesként. 2018 októberében meg is született a babánk. Most tervezzük a másodikat, de nem tudjuk mikor lenne magasabb a gyed összege a mádodik babára. Ha az első babára kapott gyed lejárta elött születne (2020 oktober), vagy rá egy évre úgy, hogy gyes idöszaka alatt visszamennék dolgozni 6 órában(előtte 8 órában dolgoztam). A kérdésem a következő lenne, a második babára a csed és gyed összegét miből számolják az első opcióban? Az első baba gyed összegéből, vagy ugyan úgy a táppénz előtti jövedelmemből?

Gergő86 # 2019.02.14. 14:44

Tisztelt Szakértők!

A következő kérdésem volan:
Egészséges, 1 évnél fiatalabb, szoptatott baba mellett otthon maradhat gyermekápolási táppénzen a feleségem, ha én veszem igénybe a GYED-et, de mellette dolgozom is?
Nem értettem meg a szabályozást, hogy a szoptatás is ápolásnak minősül, és feljogosít a táppénzre vagy sem?

"A táppénz az egyévesnél fiatalabb gyermek szoptatása, ápolása címén a gyermek egyéves koráig
időbeli korlátozás nélkül jár."
Tehát az ápolásnak és a szoptatásnak egyszerre kell teljesülnie, hogy igénybe lehessen venni a táppénzt?
Feleségem az egészségügyben dolgozik, munkáltatója társadalombiztosítási kifizetőhely is egyben.

A családi költségvetésünkön nagyon lendítene, ha a párom táppénzt kaphatna a baba mellett, én pedig a GYED extrát és a fizetésemet is megkapnám.
Előre is köszönöm a választ!
üdv:Gergely

monoszkop # 2019.02.06. 08:09

Pogi08 2019.02.05. 15:30

Tisztelt Szakértő,

Jelenleg CSED-en vagyok es a munkaltatom beren kivuli juttataskent Szep kartyat illetve EDENRED kartyat szeretne nekem utalni, viszont nem biztos benne (es a konyveloje nem tudja neki 100%-ra megmondani) hogy igy egyutt en kaphatom-e, mivel az EDENRED jovedelemkent adozo juttatas.
Tudna nekem ebben segiteni?

Nagyon szepen koszonom!
Teri

Az Ebtv. vonatkozó rendelkezései:


Ebtv. 41. § (1) Nem jár csecsemőgondozási díj a biztosítottnak

  1. a szülési szabadságnak arra a tartamára, amelyre a teljes keresetét megkapja,
  2. ha bármilyen jogviszonyban – ide nem értve a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban végzett tevékenységet – keresőtevékenységet folytat.

(2) Annak a biztosítottnak, aki a keresetét részben kapja meg, csak az elmaradt keresete után jár csecsemőgondozási díj.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja alkalmazásában nem minősül keresőtevékenységnek az ellátásra való jogosultság kezdőnapját megelőzően végzett tevékenységből származó jövedelem – ideértve a szerzői jog védelme alatt álló alkotásért járó díjazást és a személyijövedelemadó-mentes tiszteletdíjat is –, ha az az ellátás folyósításának ideje alatt kerül kifizetésre.

Pogi08 # 2019.02.05. 14:30

Tisztelt Szakértő,

Jelenleg CSED-en vagyok es a munkaltatom beren kivuli juttataskent Szep kartyat illetve EDENRED kartyat szeretne nekem utalni, viszont nem biztos benne (es a konyveloje nem tudja neki 100%-ra megmondani) hogy igy egyutt en kaphatom-e, mivel az EDENRED jovedelemkent adozo juttatas.
Tudna nekem ebben segiteni?

Nagyon szepen koszonom!
Teri

könyvelőkgyöngye # 2019.01.22. 09:24

Tisztelt Szakértő!

Az alábbiakban szeretném a segítségét kérni:

  • szülés időpontja 2019.08.hó
  • 2018.03.31-ig folyamatos munkaviszony
  • 2018.04.-06 hó munkanélküli segély
  • 2018.07. hó semmi
  • 2018.08.01-2019.01.31 főállású KATÁS 50.000 Ft-os!! 2018.01.31-től megszüntetném
  • 2019.02.01-től alkalmazotti munkaviszony bruttó 330.000,

De koromra való tekintettel valószínűsíthető a veszélyeztettet terhesség, lehet csak 1-2 hónapot (03,04 hó) fogok tudni dolgozni, és 04.01-től vagy 05.01-től veszélyeztetett terhességgel kiírnak.

1.CSED a szülést megelőző két éven belül a 365 nem összefüggően de megvan , a 180 és 120 nap folyamatos biztosított jogviszony is fennáll(2018.08.01-től folyamatos), de munkahely váltás(2019.02.01) miatt , az alapja a szülést(2019.08) megelőző három hónap (7,6,5 hó) utolsó napjától(2019.05.31) visszafelé 120 nap azaz (5,4,3,2 hó) szerződés szerinti jövedelem lesz vagyis bruttó 330.000 70% -a?

2. Ha csak egy teljes hónapot fogok tudni dolgozni, akkor is az ellátás alapja 2019.02.01-től munkaviszony szerinti bruttó 330.000 Ft 70%-a lesz?

3.GYED alapja szintén 330.000 Ft 70 %-a lesz?

Nagyon szépen köszönöm

Üdvözlettel:
Becker Panna

szorfolonindzsa # 2019.01.07. 13:42

Tisztelt Szakértő,

Ha jól értem előző kérdésemre (2019.01.07. 13:58) adott válasza alapján esetemben a 2019. március 31-től 2019. február 19-ig tartó táppénzes időszakkal (40nap) kell eltolni a CSED alapját képző időszakot, így várhatóan a 2019 február 19-től 2018 augusztus 19-ig terjedő időszak átlagfizetése lesz a CSED/GYED alapja?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Nindzsa

safranek... # 2019.01.07. 12:58

szorfolonindzsa 2019.01.07. 13:36
Tisztelt Szakértő,
Ikergyermekeimet várom 2019. július 15-re. 2017 május óta dolgozom jelenlegi munkahelyemen, előtte egyetemre jártam, így folyamatosan biztosítva voltam.
A magas kockázatú terhességem miatt mielőbb táppénzre szeretnék menni, viszont nem világos a csed, gyed számítása esetemben, ebben kérném segítségüket.
Terveim szerint 2019.02.01-ig dolgoznék, utána kivenném a félév szabadságom és így 2019.02.19-től mennék táppénzre.
Amennyiben a CSED-et a kiírt dátum -28 nappal igényelném meg (2019.06.17), úgy melyik számítási módom a valós, melyik képzi az alapját:
1; 2019.március - 2018.október átlagfizetése
2; 2018.november - 2018.június átlagfizetése
Továbbá a GYED számításánál melyik/milyen időszakot kell figyelembe venni?
Válaszukat előre is köszönöm!
Üdv.: Nindzsa

T. Kérdező!

Röviden:

Ha és amennyiben a csed ellátást 2019.06.17-től veszi igénybe, úgy főszabály szerint az ellátást a 2019.03.31-től visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelméből kell kiszámolni.(Ez kb. megfelel az Ön által leírt 2019.március - 2018.október időszaknak. Amennyiben azonban ebben az időszakban van/volt kieső napja (járulékalapot képező jövedelemmel el nem látott nap, pl. táppénzes nap), úgy a fenti 180 nap tartamát a kieső napok számával meg kell hosszabbítani. Azaz ha ebben az időszakban 1 napig volt táppénzen ez az időszak 1 nappal, ha 30 napig, akkor 30 nappal stb. hosszabbodik meg.

Bővebben:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján, egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására (ONYF 2017/1. számú tájékoztatóban foglaltak).

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi (bruttó) jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 (naptári) napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 (naptári) napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 (naptári) napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.

Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2019.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 2018.11.30-2018.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2019.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…