Felig teljesitett megrendeles


drbjozsef # 2025.11.14. 14:48

Minden bizonnyal ez a konkrét feladatok esetén is jelenthet különbséget, de általában igaz az, hogy ha a megrendelő/vevő/fogyasztó kér/kap egy árajánlatot, akkor azt legfeljebb annak elfogadásáig, az előtt vonhatja vissza a másik fél, de ha már elfogadta, akkor azzal lényében (az esetek többségében, talán néhány konkrét törvényi kivétel esetét leszámítva) létrejön a felek között a szerződés akkor is, ha az nincs külön írásba foglalva (még ha az abszolút célszerű, és nyilván százmillió+ üzletek esetén értelemszerű is).
Egy egyszerű javítási munka árajánlatát annak elfogadásáig vissza lehet vonni. De utána már véleményes.

Szomorú örökös # 2025.11.14. 05:37

drbjozsef

A szerződés az árajánlat elfogadásával jön létre
Bizonyos esetekben mégsem. Az árajánlatot ugyanis vissza is lehet vonni - én már tettem ilyet, mikor a munka kezdetekor kiderült, hogy az ajánlatban szereplő feladat nem elvégezhető előre nem látható okok miatt (igaz, ez nem nagyon szokott tetszeni az árajánlatot kérőnek). Nekem érdekes, az árajánlatoknál külön szerződés is köttetik többnyire munkavégzés előtt, ugyanis a megrendelő többnyire ragaszkodik hozzá, főleg nagyobb összegű megrendelések esetében.

fortunato # 2025.11.10. 17:58

Ertem! koszonom szepen a segitsegeket!

Minden jot kivanok!

drbjozsef # 2025.11.10. 16:26

Egyet kell értsek. A szerződés az árajánlat elfogadásával jön létre, az abban foglalt feltételekkel, abba kellett volna belevenned azt, amit szerettél volna.
A szervíz könnyedén hivatkozhat arra, hogy ja, emailban egyeztettetek mindenféléről, de aztán ők megmondták neked szóban, személyesen, vagy telefonban, hogy az nem lehetséges, te meg azt elfogadtad, ezt is mutatja végül a megküldött árajánlat.

eulimen # 2025.11.10. 11:57

@fortunato
Ó, hát így már mindjárt más.
földi halandó nyelven: a legutóbb kiegészített tényállás akár azt is jelentheti, hogy a szerződés műszaki paramétereit nem egészen ugyanúgy értette a megbízó és a vállalkozó (szerviz)
Hiszen a visszaigazolt ajánlatban (amit elfogadtál) már nem volt benne az a műszaki paraméter, amiért most verted az asztalt.
Az egy tök más dolog, hogy miről álmodtál az emailben!
De amit vállalt a szerviz, te pedig elfogadtál, az teljesült? Igen. Beszerelték az SSD-t.
Olyat kérsz számon (garantált gen4 sebesség a beépített SSD-n), ami benne volt az ajánlatban? Nem.
Elfogadtad azt a melót, hogy nem garantálják a beépített SSD-n a gen4 sebességet? Igen.

Így viszont nincs szerződésszegés sem, tehát nem jár vissza a pénz.
De persze kérni bármit lehet.

fortunato # 2025.11.10. 09:39

Köszönöm a választ!

Akkor egyszerű földi halandó nyelven ez azt jelenti, hogy visszakérhetem, és ha nem tettem tönkre a meghajtót és üzemképes akkor vissza is kapom a pénzt?
Szerződésszegésre hivatkozva elállhatok a szerződéstől, akkor is ha ez egy email-en keresztűl lekommunkált és adott árajánlatra történt megrendelés (tehát nem online webshop), és magában az árajánlatban nincs megemlítve a sebességiény, csak a levelezésben?
Ha jól értelmezem akkor nem vagyok köteles cserét elfogadni, mert szerződésszegés történt, de kérhetem a teljesítést (vagyis a cserét).
Elképzehető valami ami miatt mégsem tudom visszakapni a pénzt (említette, hogy nem azt kérdeztem hogy vissza is kapom)? Az utolsó pontot úgy értelmeztem, hogy ha tönkretettem volna a meghajtót, akkor nyilván nem, vagy lehet valami egyszerűbb oka is?

köszöettel

eulimen # 2025.11.10. 09:02

vissza tudom e kérni a pénzemet?
Igen.
(De nem azt kérdezted, vissza is kapod-e).

el kell e fogadnom valami cserét ha felajánl?
Ptk. 6:137. § [Szerződésszegés]
"A szerződés megszegését jelenti bármely kötelezettség szerződésszerű teljesítésének elmaradása."

6:138. § [A teljesítés követeléséhez való jog]
"Szerződésszegés esetén a sérelmet szenvedett fél jogosult a szolgáltatás teljesítésének követelésére."

6:140. § [Elállás, felmondás]
(1) "Ha a szerződésszegés következtében a jogosultnak a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnt, elállhat a szerződéstől, vagy ha a szerződéskötés előtt fennállt helyzetet természetben nem lehet visszaállítani, felmondhatja azt, ha e törvény eltérően nem rendelkezik.
(2) A jogosult jognyilatkozata érvényességéhez köteles megjelölni az elállás vagy a felmondás okát, ha ez a jog több okból megilleti. A jogosult a megjelölt elállási vagy felmondási okról másikra térhet át.
(3) A kötelezett nem követelheti az ellenszolgáltatás nélkül maradt szolgáltatás ellenértékének pénzbeni megtérítését, ha a jogosult bizonyítja, hogy a számára teljesített szolgáltatást visszatéríteni olyan okból nem tudja, amelyért a kötelezett felelős. Ha a jogosult a szolgáltatás ellenértékét megfizette, kérheti annak visszatérítését akkor is, ha ő a számára teljesített szolgáltatást visszatéríteni nem tudja, és bizonyítja, hogy ennek oka olyan körülményre vezethető vissza, amelyért a kötelezett felelős."

fortunato # 2025.11.10. 08:42

Kedves Fórumozok!

Tanácsot szeretnék kérni a következő ügyben: Van egy dell laptopom es ebben szerettem volna bővítettni az ssd-t, de úgy hogy a nagyobb sebességen (gen4) működjön. A laptop leírása szerint az egyik slotja tudja ezt. Viszont el akartam kerülni azt hogy magam intézem a dolgot és esetleg nem úgy muzsikál ahogy szeretném, mert elég furcsa hozzászolások jelentek meg a dell közösségi fórumokon ezzel kapcsolatban, így végül felkerestem egy hivatalos dell szervízpartnert a c-szervizt, és leírtam nekik az igényemet, kiemelve a sebesseget. (megrendelőben: ...szeretnék kérni egy árajánlatot .... (az új működjön a gen4-en) ). Gép sorozat és modelszáma szerint ennek nem látták akadályát, így megrendelés lett belőle. A gépet a feleségem vitte el hozzájuk, de lelkére kötöttem hogy teszteljék le hogy működk-e, megnyugtatták működni fog. A gép hazakerült és kiderült hogy nem tudja az áhított sebesseget, csak alacsonyabban üzemel. Felvettem emailen a kapcsolatot az eladóval, aki a "Biztos hogy jó helyen van?, ne legyen mellette másik ssd" ötletek után a "sajnos ebben az ügyben nem tudunk többet tenni szöveggel lepattintott volna, de morranásomra még annyit megtett hogy kiprobálták a kollégája ugyanilyen gépén is, és ugyanígy csak alacsonyabb sebességen működött. Rákérdeztem hogy akkor nem a dell által támogatott ssd került beápítésre, amire nem hajlandó válaszolni, de megadta még a központi dell számát hogy ők ott többet tudnak talán. Na most itt telt be a pohár, és azt szeretném megkérdezni:

  1. vissza tudom e kérni a pénzemet?
  2. el kell e fogadnom valami cserét ha felajánl?

Öszintén nem szeretném már ha ők cserélnének/turkálnának a gépbe ezek után, de még cserét sem szeretnék elfogadni tőlük a hozzáálásuk miatt. Van rá esélyem hogy a pénzt kapjam vissza?

köszönöm szépen előre is