Devizahitelszerződés megtámadása PTK 210. (3)


apocalypto # 2012.08.02. 17:39

Jelenlegi pénzügyi rendszer lényegében egy globális piramisjáték. Utolérhetetlen, tisztességtelen, etikátlan, törvénytelen gazdagodás a bankok számára.

A banktitokra hivatkozva a hitelfelvevőket megtévesztik. A bank jelenlegi működése szerint az emberi mohóság, kapzsiság, hatalomvágy megtestesülése.
Így került a föld javainak 99%-a a bankárok, a népesség 1%-nak a birtokába, hogy a nem létező pénz után kamatokat szedtek, továbbá a mások pénzét használták, hazardíroztak, és mindezt "törvényesen".

Az (EBH 1999,112) - A Ptk.200.§ (2) bek., 204.§ (1) bek., valamint a
237.§(1) bek. alapján a pilótajátékok elvén működő rendszerhez kapcsolódó szerződések jó erkölcsbe ütköznek, ezért semmisek!

apocalypto # 2012.08.02. 17:48

A jelzáloggal biztosított hitelszerződés (lásd: közjegyzői okirat) törvényes tulajdonforma cserét ír elő a bank és a hitelfelvevők között, tehát törvényes ellenértéknek kellene lenni.

A banknak a tulajdonában álló pénzt kellett volna a kölcsönvevőknek felajánlania, azonban a bank által kölcsönadott pénz sosem volt a tulajdonában, mivel a semmiből keletkezett, és a fedezete a kölcsön létrejöttekor a jelzálog, fizetési ígérvény lett.

A bank tartalék alapja (ami a bank tulajdona) nem változott a kölcsön folyósításától. A pénz tehát nem a bank meglévő vagyonából származott, hanem számlapénzként számítógépében teremtették (feltalálták) így semmit sem adott hozzá saját vagyonából.
Ezek alapján a jelzálog kölcsönszerződés semmis!

kfgabri # 2012.08.02. 18:20

ja, a nyuszi hozta, a többit meg tombolán nyerték.

Ycal # 2012.08.02. 19:44

kfgabri:

"Továbbá, maga a gyakorlat, a kalkuláció Hpt. 210 előtt és után VÁLTOZATLAN, a jogi területnek kellett több szót fosnia a szerződésmintákba 2010 után.
Plusz meg kellett írnom az árazási elveket a cégnek"

Ha te írtad az árazási elvet és a kalkulációnem változott, valamint ,mint említetted a az árazási elv nyilvános, akkor le tudnád nekem írni, hogy a Hirdetményekben szereplő (ügyleti kamat, kamatláb , stb) hívjuk egyszerűen csak kamatnak, milyen összetevőkből állt össze 2008-ban és jelenleg?

Ilyenre gondolok, hogy:

CHF ref kamat : 20%
Elvárt nyereség: 30%
Igazgatóság nyaraltatási felár: 10%
Személyi és tárgyi ráfordítás: 30%
Nem fizetők miatt felár: 10%

Előre is köszi.

Ycal # 2012.08.02. 20:22

guba:

Tényleg van egy kis bibi a bemásolt Hpt 210 3. és 4. pontjával az én lakáscélú kölcsönömmel kapcsolatban:

Annak megítélésénél tehát, hogy egy fogyasztóval kötött - nem lakáscélú - kölcsönszerződés esetén milyen feltételek mellett kerülhet sor az ügyfél számára kedvezőtlenül a kamat, a díj és a költség egyoldalú módosítására a pénzügyi intézmény részéről, a fent kifejtettekből következőn nem a Ptk., hanem a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni.

kfgabri # 2012.08.02. 21:05

Figyelj, egy ideig még elprovokálgatsz minket, akaratunkon kívül kapargatunk neked egy kis gesztenyét, a vége pedig mindig az lesz, hogy nincs igazunk.
Nekem van elég dolgom-bajom a melóban hozzád hasonlókkal, amiért fizetnek, rád már nincs erőm, se energiám, se türelmem, bocs.
Nem kötelességem kamatszámítási módszertani továbbképzést tartani online egy laikusnak a szabadidőmben.
Ez egy szabad fórum, szabad akaratomból adom a tudásom és szabad akaratomból dünnyögök-dühöngök, illetve szabad akaratomból ki-és beszállok.
Ha érdekel, iratkozz be a bankárképzőbe, bár lehet, hogy ők sem tudnak kamatot számolni, se könyvelni, se szerződést írni.
Még egyszer sok sikert és kevesebb hályogkovács magabiztosságot (Mikszáth)

kfgabri # 2012.08.02. 21:08

Egyébként pedig néha nem hiszem el, hogy van valós problémád, csak provokálod a népet, önigazolva, hogy maga a bankos se tudja, bezzeg én, hehehe.
Ha lenne, már be lenne adva a kereseted, napi vendég lennél a PSZÁF-nál és PBT-nél.
Ha pedig tényleg van problémád, akkor egy dolog, hogy tanulni sosem késő, de érdekesen próbálod megvalósítani, ld. ez a fórum.
Egészség és térerő!

kfgabri # 2012.08.02. 21:16

Végiggörgetve az előzményeket, nagyon értékes és jóindulatú tanácsokat, leírásokat, véleményeket kaptál Kacsától, pazstól és tőlem, próbáld meg értékelni.
Ami pedig rám "a mundér becsületét" érinti: kb. ezt nevezik lojalitásnak és korrektségnek, megfelelően értelmezve a jogszabályokat, megfelelően kezelve azt, ami történik, felesleges önmozgatás nélkül.
Ez nem jelent vakhitet a rendszerben, de megfelelő helyen kezelem magam, a döntéseim, a körülményeket, a szabályokat.
Te peches voltál egy standard lakossági hitelben, ami forgatókönyvszerűen zajlott a 21napjával, amit próbálsz áltudományosan kiforgatni.
A pech nem jogellenes. Sajnos.

Ycal # 2012.08.03. 00:32

kfgabri:

Egyébként pedig néha nem hiszem el, hogy van valós problémád, csak provokálod a népet, önigazolva, hogy maga a bankos se tudja, bezzeg én, hehehe.
Ha lenne, már be lenne adva a kereseted, napi vendég lennél a PSZÁF-nál és PBT-nél.
Ha pedig tényleg van problémád, akkor egy dolog, hogy tanulni sosem késő, de érdekesen próbálod megvalósítani, ld. ez a fórum.
Egészség és térerő!

Igen, az vagyok , holnap adok be egy új kérelmet a tisztességtelen feltételek miatt:

PL: feltétel:
A hirdetmény változása(kamatváltoztatás) külön joghatás nélkül válik a szerződős részévé.....az Üzletszabályzat, pedig a hatálybalépésekor,melyről 15 nappal előtte tájékoztat hirdetmény útján tájékoztat.Ha nem reagálsz , akkor elfogadottnak tekinti.
(Ezt ugye nem kell magyaráznom...)

Itt a száma: H-PBT-H-1128/2012

https://www.pszaf.hu/…_6598474.pdf

Érdekes olvasmány, hogy mit sikerült összehozni a PBT-nek...
Ebben a kamatemeléssel kapcsolatban a tisztességtelen , megtévesztésre alkalmas kereskedelmi gyakorlatra hivatkoztam :-)

A PBT azt is megmagyarázta a bank helyett, hogy van olyan költség is ami nem is költség , pedig 2005-ben még mást állított a PSZAF :-)

Ez az írás, pedig pont a döntést kommentálja (nem én írtam...az EU normákhoz szokott ügyvédek, meg nem értenek a magyar dolgokhoz...)

pitee.wordpress.com/2012/07/12/a-pbt-is-a-bankokat-vedi/

Sajnos a 210-re hivatkozást ki kellet vennem a beadványból,csak a tisztességtelen feltételek maradtak, mert a PBT szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra való hivatkozás megegyezik a szerződés létre nem jöttével......

Nem provokálgatok senkit, azt hiszem kulturáltak a megnyilvánulásaim.

Azt , hogy az árazási elv nem publikus, mindketten tudtuk előre , te jobban is , mint én, de könnyebb volt bepróbálkozni az "árazási elv = kódex oklista " maszlaggal a hülyének jó ez is címszóval....

Ycal # 2012.08.03. 00:35

Természetesen a H-PBT-H-1128/2012 az előző eljárás volt...

kfgabri # 2012.08.03. 05:31

továbbra is kiszállva: olvasgasd Sherlockot is, tegnap méltatlanul kifelejtettem, utóbbi posztjaidat pedig nagyon frappánsan megválaszolta.

guba" # 2012.08.03. 06:16

Tényleg van egy kis bibi a bemásolt Hpt 210 3. és 4. pontjával az én lakáscélú kölcsönömmel kapcsolatban:

Mi lenne az?

Ycal # 2012.08.03. 07:18

guba:

„Tényleg van egy kis bibi a bemásolt Hpt 210 3. és 4. pontjával az én lakáscélú kölcsönömmel kapcsolatban:”

Mi lenne az?

Ez:

Annak megítélésénél tehát, hogy egy fogyasztóval kötött - nem lakáscélú - kölcsönszerződés esetén milyen feltételek mellett kerülhet sor az ügyfél számára kedvezőtlenül a kamat, a díj és a költség egyoldalú módosítására a pénzügyi intézmény részéről, a fent kifejtettekből következőn nem a Ptk., hanem a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni.

Ha nem lakáscélú kölcsön esetén a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni, akkor lakáscélú kölcsönszerződés esetén miből kell kiindulni?

pazs # 2012.08.03. 07:26

A bemásolt szöveged szerint a Ptk-ból, szerény szövegértelmezésem szerint.

guba" # 2012.08.03. 07:59

Ha nem lakáscélú kölcsön esetén a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni, akkor lakáscélú kölcsönszerződés esetén miből kell kiindulni?

A törvény kölcsön és lízingszerződésekről szól és nem tesz különbséget lakás és nem lakás céljára fordítandó kölcsönök között.

Ycal # 2012.08.03. 08:02

guba:

„Ha nem lakáscélú kölcsön esetén a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni, akkor lakáscélú kölcsönszerződés esetén miből kell kiindulni?”

A törvény kölcsön és lízingszerződésekről szól és nem tesz különbséget lakás és nem lakás céljára fordítandó kölcsönök között.

Magyarországon nem......

De akkor mégis hogyan értelmezendő ez a "nem lakáscélú" kifejezés a szövegben?

guba" # 2012.08.03. 08:14

Ne haragudjál, de én ezt a topikot nem olvastam végig, mert nagyrészt érdektelen és szakmaiatlan. Ezért nem tudom hogy milyen szövegre hivatkozol.

Ycal # 2012.08.03. 08:21

guba:

Erre:

Annak megítélésénél tehát, hogy egy fogyasztóval kötött - nem lakáscélú - kölcsönszerződés esetén milyen feltételek mellett kerülhet sor az ügyfél számára kedvezőtlenül a kamat, a díj és a költség egyoldalú módosítására a pénzügyi intézmény részéről, a fent kifejtettekből következőn nem a Ptk., hanem a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni.

Ycal # 2012.08.03. 09:12

Most nem akarok megint okoskodónak tünni, mert megint "hülye leszek"

Ezt a "nem lakáscélú" kijelentés magyarjogban nem értelmezhető csak, akkor lehet értelmezni, ha visszamegyünk ahhoz, hogy a Hpt 210. miért lett megalkotva.

Ott viszont el kellene kezdeni azt fejtegetni, hogy az irányelvre, mint "szülőre" vonatkozó kizárás kell-e , hogy vonatkozzon az irányelvnek való megfelelésre létrehozott nemzeti szabályozásra, de én ezt nem tudom....

guba" # 2012.08.03. 09:37

Akkor világosabban kérdezek: az idézet egy unios irányelvből származik, vagy miért idézgeted?

Ycal # 2012.08.03. 09:56

Az idézet egy LB döntésből származik (Partiscum 2011)

Azon agyalok, hogy az LB miért tette ezt a kitételt....

guba" # 2012.08.03. 10:21

Határozatot kellene elolvasni. Ezzel együtt a jogszabályt kell elsődlegesen értelmezni, az pedig világos. Az egyedi döntés nem jogforrás, azzal nem lehet törvénnyel szembemenni, vagy annak törvényellenes értelmezésére jutni.

Ycal # 2012.08.03. 10:42

Guba:

Nemsokára bemásolom.

Amiért az EU-s dolgot felhoztam:

Én csak úgy tudom értelmezni a "nem lakáscélú" kitételt, hogy a kályhától indulok el:

1996. évi CXII. törvény

210. § (1) A pénzügyi intézmény pénzügyi és kiegészítő
pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződést csak írásban köthet, és a szerződés egy — eredeti — példányát köteles az ügyfélnek átadni.
(2) A pénzügyi és kiegészítő pénzügyi szolgáltatásra
irányuló szerződésben egyértelműen meg kell határozni a kamatot, díjat és minden egyéb költséget vagy feltételt, ideértve a késedelmes teljesítés jogkövetkezményeit is.
(3) A kamatot, díjat vagy egyéb szerződési feltételt csak akkor lehet egyoldalúan, az ügyfél számára kedvezőtlenül módosítani, ha szerződés ezt — külön pontban — a pénzügyi intézmény számára meghatározott feltételek, illetve körülmények esetére egyértelműen lehetővé teszi.

6. számú melléklet
az 1996. évi CXII. törvényhez
Az Európai Uniónak a hitelintézetekről
és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvénytervezetben
figyelembe vett irányelvei:

12. A Tanács 1986. december 22-én kelt 87/102/EGK
irányelve a Tagállamok fogyasztói kölcsönt érintő jogszabályainak,szabályozásainak és közigazgatási rendelkezéseinek
közelítéséről.

87/102/EGK

mivel a hitelszerződések nem térhetnek el ebben az irányelvben foglaltak végrehajtására elfogadott előírásoktól a fogyasztó hátrányára;
mivel ezeket az előírásokat nem lehet megkerülni a szerződések alakításával;

mivel tekintve, hogy ez az irányelv bizonyos mértékben közelíti a tagállamok fogyasztói hitelre vonatkozó törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezéseit, valamint előír egy bizonyos szintű
fogyasztóvédelmet, a tagállamokat semmi sem akadályozza, hogy a Szerződés szerinti kötelezettségeik megfelelő figyelembe vétele
mellett a fogyasztók védelme érdekében szigorúbb intézkedéseket tartsanak fenn vagy fogadjanak el;

(1) Ez az irányelv nem vonatkozik:

  1. az olyan hitelszerződésekre vagy hitelnyújtásra vonatkozó ígéretekre,amelyek
  • elsődleges célja tulajdonjogok megszerzése vagy megtartása földre vagy egy meglévő vagy tervezett épületre vonatkozóan,
  • célja egy épület felújítása vagy javítása;
  1. azokra a hitelszerződésekre, melyek összege 200 ECU-nél kisebb vagy 20 000 ECU-nél nagyobb;

4. cikk

(1) A hitelszerződést írásba kell foglalni. A fogyasztó az írásba foglalt szerződésből egy példányt kap.

(2) Az írásba foglalt megállapodás tartalmazza:

  1. az éves hiteldíj mértékének meghatározását;
  2. azokat a feltételeket, amelyek mellett az éves hiteldíj módosítható.Azokban az esetekben, amikor nem lehet megadni a teljes hiteldíj éves mértékét, a fogyasztó részére megfelelő tájékoztatást

kell nyújtani az írásba foglalt szerződésben. Ennek a tájékoztatásnak legalább a 6. cikk (1) bekezdésének második francia bekezdésében foglalt információkat kell tartalmaznia.

Gondolom nem mondok hülyeséget azzal, ha azt állítom, hogy Hpt.210 megalkotása a 87/102/EGK irányelvnek való megfelelést szolgálta.

Az LB döntésben lévő "nem lakáscélú" kifejezés, csak akkor értelmezhető, ha az irányelv átültetése után az így létrejött törvények jogiértelmezésekor is kizárja a lakáscélú kölcsönt az irányelvnek megfelelően.

Ezért kérdeztem, hogy:

Az irányelvben , mint szülő jogi előírásban alkalmazott kitétel (lakáscél kizárva) alkalmazandó-e a megfelelésre létrejött törvényre is?

Mert , legjobb tudomásom szerint, a bíróság feladata az EU irányelveknek megfeleően értelmezni a nemzeti törvényeket.

Ycal # 2012.08.03. 11:18

A határozatból:

Az LB kimondta, hogy a pénzintézet , emelhet kamatot egyoldalúan, ha megfelel a megfogalmazott kitételeknek. (ezt senki sem vitatja)

De miért tette oda a "nem lakáscélú" jelzőt?

Bár a Legfelsőbb Bíróság megítélése szerint a perbeli jogvita elbírálása során nem irányadóak a Ptk. 241. §-ában foglaltak, a másodfokú bíróság ítéletében kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az alábbiakra mutat rá:

A Ptk. 241. §-a szerint akkor módosíthatja a bíróság a szerződést, ha a felek tartós jogviszonyában a szerződéskötést követően beállott körülmény folytán a szerződés valamelyik fél lényeges jogos érdekét sérti. A kialakult bírói gyakorlat szerint nem kérheti a szerződésmódosítást az a személy, aki a szerződéskötéskor számolhatott a körülmények későbbi változásával - tehát kellő gondosság esetén felmérhette a kockázatot. A felülvizsgálati kérelemben hivatkozott 32/1991.(VI.6.) AB határozat szerint a már fennálló szerződések tartalmának az állam részéről, jogszabállyal történő módosítására akkor van kivételesen lehetőség a Ptk. 226. § /2/ bekezdése alapján, ha a szerződéskötést követően beállott körülmény folytán a szerződés valamely fél lényeges jogos érdekét sérti, a körülményváltozás nem volt ésszerűen előrelátható, ugyanakkor túlmegy a normális változás kockázatán és a beavatkozás társadalmi méretű igényt elégít ki. Ugyanezt az álláspontot foglalta el a 66/1995.(XI.24.) AB határozat is.

A Ptk. 241. §-ában foglalt jogintézménytől lényegesen eltér a Hpt. 210. §-ának /3/ bekezdése. A Hpt. szabályozása szerint a hitel/kölcsönszerződés aláírásakor az adós tudomásul veszi, hogy az ÁSZF-ben, illetve a kölcsönszerződésben meghatározott okok megváltozása esetén a szerződést a pénzügyi intézmény egyoldalúan módosíthatja az adós hátrányára. Megjegyzendő, hogy a kölcsönszerződésben megjelölt okok megváltozása indokolt esetben egyben - a Hpt. 210. § /4/ bekezdés b) pontjában írtak szerint - az ügyfél javára történő szerződésmódosítási kötelezettséget jelenti. Ezek a jellemzők pedig alapvetően eltérnek a Ptk. 241. §-ában írtaktól. Épp a fogyasztói érdekek érvényesülése, a perbeli jogviszonyok sajátos jellege miatt szabályozza a Hpt. azt, hogy mikor kerülhet sor egyoldalú szerződésmódosításra. Ebből következőn nem a Ptk. szabályai az elsődlegesek a hitel/kölcsön és pénzügyi lízingszerződés érvényességének megítélése tekintetében, hanem a Ptk-val azonos szintű jogforrásnak, a Hpt-nek mint lex speciálisnak a rendelkezései. A Ptk. rendelkezései mögöttes jogszabályi rendelkezéseknek minősülnek e körben és csak a Hpt. speciális rendelkezései hiányában irányadók.

Annak megítélésénél tehát, hogy egy fogyasztóval kötött - nem lakáscélú - kölcsönszerződés esetén milyen feltételek mellett kerülhet sor az ügyfél számára kedvezőtlenül a kamat, a díj és a költség egyoldalú módosítására a pénzügyi intézmény részéről, a fent kifejtettekből következőn nem a Ptk., hanem a Hpt. 210. § /3/ és /4/ bekezdésének rendelkezéseiből kell kiindulni.

E rendelkezések szerint az egyoldalú szerződésmódosítás jogát a hitelező akkor jogosult gyakorolni, ha a módosításra okot adó objektív körülmények tételes meghatározását a szerződés tartalmazza, valamint a hitelező árazási elveit írásban rögzítette.

A jogszabályhely az árazási elvek tartalmáról is rendelkezik. Kimondja, hogy a módosítás csak a kamat, díj vagy költség mértékére ténylegesen hatást gyakorló ok alapján történhet {(4) bekezdés a) pont}, hogy a kamat-, díj- vagy költségelem csökkentését is érvényesíteni kell, ha valamely feltétel változása ezt indokolttá teszi {(4) bekezdés b) pont}, hogy tényleges hatásuk arányában, együttesen kell figyelembe venni a kamat, díj vagy költségelemre kihatással bíró ok-okozati feltételeket {(4) bekezdés c) pont}, továbbá hogy a díjat vagy költséget évente legfeljebb a KSH által közzétett előző évi éves fogyasztói árindex mértékében lehet emelni {(4) bekezdés d) pont}.

A Hpt. 2010. január 1-től hatályos rendelkezései szerint tehát - a hitelező az egyoldalú szerződésmódosítás jogával nem korlátlanul és nem bármely indokra hivatkozással élhet, hanem csak olyan objektív körülmények bekövetkezte esetén, mely körülmények tételes felsorolását már a szerződés meghatározta, tehát mely feltételek bekövetkezte esetére az ügyfél már a szerződéskötéskor hozzájárult a hitelező egyoldalú szerződésmódosításához. Az is feltétel, hogy a pénzügyi intézmény rendelkezzen már a szerződéskötéskor az árazási elveit írásban rögzítő dokumentummal. Kiemelendő, hogy a Hpt. 210. § /6/, /7/ és /9/ bekezdéseiből kitűnően a módosításról az ügyfelet a módosítás hatályba lépése előtt legalább 60 nappal hirdetményben és egyéb módon is értesíteni kell, az ügyfél pedig - főszabályként - a módosítás hatályba lépése előtt díjmentesen felmondhatja a szerződést. E törvényi rendelkezések megfelelnek a 93/13.EGK tanácsi irányelvben írtaknak.

guba" # 2012.08.03. 11:27

Ha érdekel a törvény 6. számú melléklete rögzíti, hogy mely unios irányelveket implementál, de szerintem feleslegesen jogászkodsz. Bár, károdra nem válik.