Rossz használt autó eladás, kellékszavatosság


Stage # 2014.05.06. 14:59

Nem is vártam, viszont lehetne értelmes vitát folytatni. Jogszabályal alátámasztva, anyám is tud jókat mondani mégsem ért a joghoz, nem írkálnék fórumba ha nem szakértők véleményére lennék kiváncsi.

zeszter1 # 2015.01.08. 14:42

Tisztelt Fórumozók! Véleményeteket szeretném kikérni egy használt autó vásárlással kapcsolatban.
Hétfőn elhoztam egy szolnoki kereskedőtől egy használt Mazda 5-öst,, ami kedden délutánra már motorhibát írt ki.
Megnéztem az olajat, alig volt benne pár csepp, pedig vételtől számítva 140 km-t mentem vele. Töltöttem rá, és másnap el akartam vinni a szerelőmhöz. Nem jött össze, mert félúton letiltott a motordiagnosztika. Elkerült hozzá végül a kocsi, megállapította, hogy égeti és szó szerint zabálja az olajat (ennek előtte nyoma sem látszott, nem füstölt az autó a próbaúton). Mindegy, ez csak a jéghegy csúcsa. Kiderült, hogy vmi akasztja a gázpedált, ezt megbuherálták már, tehát tudtak róla, csak nem jelezték a bajt. Gyakorlatilag beszorult a pedál és emiatt tiltott le az egész. Amellett rohad az alváz, persze csak ott, ahol nem lehetett észrevenni emelővel. Az eladó viccesen áll hozzá, 72 órán belül vagyunk, de nem akarja visszavenni. A jó csak az, hogy hétfőn volt friss vizsgán, kérdés, hogy így hogy engedhették át? Mit tehetek a kedves kereskedővel kapcsolatban, mivel menet közben ha beakadt volna, gyakorlatilag életveszélyes állapotot is előidézhetett volna. El tudok-e állni a vételtől ezek ismeretében, ha Ő a szerződésben külön leírja, hogy nem tartozik felelősséggel a rejtett hibákért. Ilyenkor felülírja a PTK? Mit javasoltok? Előre is köszönöm, üdv: Zeszter1

kopasz7580 # 2018.08.18. 15:16

Tisztelt Fórumozók!
2018. 07 . 22-én vásároltam egy audi a4 multitronic váltós autót. Másnap 07. 23.-án a vásárlás utáni szokásos szervizre vittem ahogy megállapitották hogy az autómataváltó hibakódokat tartalmaz .
Erröl én az eladót azonnal tájékoztattam .
válasza : Miért vasárnap jöttél ,miért nem hétfőn mert akkor be vihetted volna a vw walterhez ahol kiolvassák belőle a hibákat és akkor nem veszed meg .ennyivel lerázott.
Most ott tartok hogy az autót nem tudom használni mert a váltó teljesen beadta a kulcsot. Váltóvezérlő elektronikát kell benne cserélni melynek összege 600000-800000ft.
Mit tudok ilyenkor csinálni ?

drbjozsef # 2018.08.18. 18:49

Az eladó magánszemély, vagy kereskedés?

Joci82 # 2019.04.04. 09:56

Üdv!

A tegnapi nap folyamán eladtam egy 1999 es opel vectrát.A hirdetésben benne volt hogy hidrotöke hangja van a motornak.A vevőnek jeleztem hogy az autó nem volt szerelőnél ,csak egy érdeklődő mondta hogy ez a baja.Az autót megvették de ma már más problémája is van .Felajánlottam a vevőnek hogy visszaadom az autó árát (60000 ft)ha visszahozza ,de ö erősködik hogy fizessek még +20-30000ftot. Tudtok adni valami segítséget?
Köszönettel Bedők József Sopron

wers # 2019.04.04. 10:32

Örüljön, hogy visszaveszed és a teljes vételárat visszaadod

wers # 2019.04.04. 10:33

pereljen be, fogadjon ügyvédet stb.

oligaliga # 2019.04.04. 10:39

Joci82

Most ez az új trend a használtautó csalásoknál:

https://totalcar.hu/…m_vertek_at/

És még hasonló esetek. Ha tényleg komoly baja lenne, nem kérne még tőled pénzt.

drbjozsef # 2019.04.04. 10:45

Joci82,

Hatvanezer forint volt a vételár? Egy autó?

Nemigen hinném, hogy annak olyan rejtett hibája lehet, ami nem következhetne az autó életkorából/futásteljesítményéből/általános állapotából. Márpedig az felment a szavatossági kötelezettség alól. (persze, látatlanban nem állítom, hogy nálad ez van, de nehezen tudom elképzelni, hogy nem).

Hajtsd el a vérbe. Ha olyan nagyon igaza van azt hiszi, pereljen be.

Sima lehúzós próbálkozás.

márti2019 # 2019.06.29. 10:29

Tiszteletem!

2019. 05. 24. én vásároltunk egy Ford személygépjárművet. Az eladó jogi személy (cég), én magánszemély. Az autó 4,5 éves, 5 éves koráig rendelkezik gyári garanciával. 2000 kilométert sikerült bele hajtanunk, amikor kiderült, hogy hengerfejes az autó. Szakszerviz állapította meg, amelyről kezemben a szerviz által leírt hiba. Mivel bele nem látnak a motorba így két lehetséges javítási mód van. Vagy a hengerfejet cserélik, vagy a komplett motort. Ezt majd szétszerelés után tudják megállapítani.
Köteles vagyok-e a javítást választani, vagy vissza állíttathatom-e az eredeti állapotot, vagyis kérem vissza a pénzem, vigyék el az autót. Semmi szükségem egy olyan autóra, amivel nem tudok közlekedni, és javítási időnek minimum egy hónapot ígérnek.
Előre is köszönöm a segítséget.
Tisztelettel
Márta

asdfa1234 # 2019.07.22. 14:13

Tisztelt fórumozók!
El szeretnék adni egy balesetes autót alkatrész áron.
Szeretnék hozzá segítséget kérni, hogy hogyan lehet szabályos adásvételi szerződést írni, amely a vételár alacsonyságáért cserébe kizár minden szavatossági felelősséget, nem szeretnék egy törött autóért garanciát vállalni.

Köszönöm!

Octavia2009 # 2020.01.14. 12:11

Tisztelt Ügyvéd Úr!

2019.11.20.-án vásároltunk egy Bt.-től, egy 2010-es évjáratú, Skoda Octavia 1.8 TSI motorral, ami 123.505 km-t futott.Az eladó szerint az autó korának megfelelő állapotban volt, nem találni benne hibát, friss szervízen is átesett, olajat is cseréltek benne. 400 km megtétele után, azonban kivillant az olajszint jelző lámpa, ezt jeleztük az eladónak haladéktalanul. Ő azt mondta, hogy töltsünk rá az olajra és figyeljük. Mi a saját autószerelőnkkel is megnézettük, aki azt mondta, hogy szerinte itt nagyobb gond van, mint, hogy egy ilyen típúsú motor eszi az olajat, mint ahogy ezzel az eladó érvelt nekünk.ismételten lecserélte az olajat, és olajszűrőket, amit az eladó kifizetett nekünk. 1000 km megtétele után, kb 1 hónappal az eset megtörténte után, hazafelé tartottunk az autópályán, mikor a kocsi rángatni kezdett, és furcsa hangokat hallottunk a motortér felől, a szervízig eljutottunk, ahol megállapítást nyert, hogy a 3. henger leállt, mivel oda "köpi" be az olaja, motorgyűrűzésre mindenképp szükség van, és további problémák is előfordulhatnak majd a motor megbontása után tud részletesen tájékoztatni minket.( fúratás...stb) Az eladó/kereskedő az első hiba után aláíratott velem egy papírt, mely szerint nem fogok további problémával hozzá fordulni. A kérdésem az lenne, hogy kérhetem e ilyen esetben is a gépjármű javítattásának megtérítésének költségeit tőle? Ha perre kerül a dolog milyen esélyekkel indulok ellene?
Köszönöm válaszát


Tisztelt Fórumtagok!
Jogi segítséget kérnék. 2019.11.20.- án vásároltunk egy autókereskedelemmel foglalkozó Bt. - t?l, egy Skoda Octavia 1.8 TSI mot

drbjozsef # 2020.01.14. 12:55

Octavia2009,

Ha kereskedőtől vetted az autót, akkor a Ptk. szerint annak szabályaitól a hátrányodra nem lehet eltérni, a szavatossági jogokról lemondás semmis.

A kellékszavatosság szabályai szerint kérheted a hibás teljesítésből eredő károd megtérítését, vagy a javítást.

A leírásod alapján határeset. Talán van esélyed. De a legjobb lenne valamilyen megegyezés.

Bogar456 # 2020.01.14. 13:39

Tisztelteletem!

Egy előzetes becslés alapján megállapitották a régi autóm ertékét amelyet akkor fognak átutalni amikor 3 hónap múlva megérkezik az új autóm amely után a fennmaradó vételárat be kell fizetnem. Az előleget most kell befizetnem. A szerződésben amelyet kézhez kaptam ez látható:
"Használtautó beszámitás: MHT-... rendszám, előzetes becslés alapján az autó ára 2.400.000 Ft (a használtautó beszamitás nem befolyásolja az új autó arát)" Pontosan mit takar ez az utolsó mondat? Esetleg nem vagy nem annyiért szamitják be a végén a régi autóm?

Koszonettel:
Péter

Lackó66 # 2020.01.18. 18:13

Szép napot!

Segítséget kérek!!
Tavaly augusztus végén a fiam vásárolt egy autót, kereskedésben. Ő, laikusként ment autót venni az édesanyjával. Ki is választottak egy Opel Merivát.
Kívülről sem bíztató látvány, de hát használt autó.
Viszont alulról egy rozsdahalom.
Persze a kereskedésben erről nem szóltak.
Aztán fékjavítást kellett eszközölni, többek közt.
Ekkor készített a szerelő néhány fotót a kocsi aljáról, melyeken tisztán látszik az erős rozsdásodás, mely hosszú évek alatt keletkezhetett. Azóta eltelt 5 hónap.
Vissza vihetem még a kocsit a kereskedésbe és kérhetem az árát? Pláne, hogy több mint 1millió forintot húztak le róluk. Ha esetleg igen, tehát visszavihetem, viszont nem együttműködőek mi a teendő? Kivel vegyük fel a kapcsolatot? Esetleg javasolna valakit, hogy segítsen:

Köszönettel: Dorogi László

drbjozsef # 2020.01.19. 11:12

Lackó66,

Ez elég határeset. Inkább azt mondanám, hogy bukjátok.

Ha kereskedőtől vettétek, akkor meghibásodás esetén az első hat hónapban vélelmezni kell, hogy a hiba a vásárláskor is fennállt, ennek ellenkezőjét az eladónak kell bizonyítani. De ez alól vannak kivételek. Ezek egyike az, hogy nem számít a szavatosság körébe az a hiba, amit a vevőnek kellő gondosság mellett fel kellett ismernie.

Az, hogy a fiad és az édesanyja laikus, nem mérvadó. Senkinek sem tilos úgy autót vennie, hogy szakértőt visz magával.

Ha a rozsdásodás nem volt elrejtve pl. festéssel, látható volt az autó alján, akkor ez szerintem eléggé a kellő gondosság hiánya. Egy autó alá benézni elég evidens használt autó vásárlásakor. Ebben az esetben így jártatok, és tanulópénz lesz a dolog.

Lackó66 # 2020.01.19. 12:38

Szép napot!

Könnyezek és besírok!

Köszönöm a felvilágosítást drbjozsef!

További szép napot!

Tisztelettel: Dorogi László

Octavia2009 # 2020.01.23. 08:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!

A múlt héten elküldtem az eladónak tértivevényesen levelemet, amiben leírtam a hibát, és 8 napot jelöltem meg, hogy lépéseket tegyen az autó kijavíttatására. Amennyiben nem kapok választ levelemre, a következő lépés az,hogy ügyvédhez fordulok, és ő ír neki hivatalosan?

Előre is köszönöm válaszát


Tisztelt Fórumtagok!
Jogi segítséget kérnék. 2019.11.20.- án vásároltunk egy autókereskedelemmel foglalkozó Bt. - t?l, egy Skoda Octavia 1.8 TSI mot

drbjozsef # 2020.01.24. 05:24

Octavia2009,

Teheted, ha akarod, de ez nem egy kötelező lépés. Megjavíttathatod, és utána egy új levélben követelheted a költségeid megtérítését, vagy küldhetsz neki fizetési meghagyást. Ha azt vitatja, úgyis per lesz belőle.

Ha pedig nem akarod megjavíttatni, ami jó döntés lehet akkor, ha biztosan pereskedni akarsz a szavatossági jogaid érvényesítéséért, mert csak ez esetben van esélyed bizonyítani a hibás teljesítést, akkor keress fel ügyvédet, ne levél küldözgetésre, hanem elindítani a pert.

roka19 # 2020.01.24. 08:03

Tisztelt Szakértők, Fórumozók!

Segítséget szeretnék kérni egy jogeset kapcsán. Visszaolvastam az előző jogeseteket, majdnem 99%-ig biztos vagyok benne, hogy mit kéne tennem, de ha megoldható, kérném az Önök javaslatát is.

2019. szeptember végén vásárolt tőlem, magánszemélytől egy szintén magánszemély hölgy egy Skoda Fabia 1.2 (3 hengeres, benzin üzemű), 2002-es évjáratú, 2003-ban forgalomba helyezett gépjárművet, 199.000 km-rel, 460.000 Ft-ért. A vásárlás során egyedül jött, a próbaútra a férjemet kérte fel vezetésre, az anyósülésen ült a próbaút alatt. A jogügylet folytán én, és a férjem is (aki autószerelőként dolgozik) jelent volt. 2 héttel később a FÉRJEMET kereste fel TELEFONHÍVÁS keretében, hogy furcsa hangja van az autónak, ekkor elment a munkahelyére, ahol 2 liter motorolajat töltöttek az autóba. Erről nincs sem számla, sem munkalap nem készült. A következő hívás december elején, tehát az adásvétel után 2 hónappal történt, ekkor már engem hívott fel a hölgy TELEFONON, közölte, hogy elvitte egy szervizbe a kocsit, ahol motorhibát, esetleges motorcserét állapítottak meg, kéri vissza a vételárat. Erről a vizsgálatról sincs sem számlája, sem munkalapja, nincs rögzített km óra. Elutasítottam a szavatossági jogérvényesítését, arra hivatkozva, hogy nálunk semmilyen hibát nem produkált az autó. Elmondása szerint nagy mértékű olajfolyást tapasztal. Ezután 2 hónapig nem keresett. 2020. januárban, tehát az adásvételt követően 4 hónappal kaptam az ügyvédi megkeresést, amelyhez csatolva lett egy decemberben történt, márkaszerviz által kiadott szakvélemény, amelyben a szakszerviz BONTÁS NÉLKÜL, csak diagnosztikára hivatkozva leírja, hogy a kompressziómérés alapján súlyos, a motor szétszerelését és felújítását igénylőmeghibásodást tárt fel, a középső henger kompressziója 5,1 bar, a motorolajat és a hűtővizet az autó erőteljesen fogyasztja (olajfogyatás 1,5 l/1000 km), és hogy ez arra enged következtetni, hogy a motor dugattyújának és olajlehúzó gyűrűjének rendelennes kopása áll fenn. Ez alapján a márkaszerviz a motor cseréjét javasolja. Az állásfoglalásban leírták, hogy csak a motor megbontása után áll módjukban képviselni a szakvéleményüket. Az autó azóta is közlekedik a forgalomban, tehát motorhibásan használja a hölgy. Én az első LEVÉLBEN történő megkeresést januárban kaptam, az ügyvéd leírása szerint már októberben tapasztalta a hölgy a hibákat, de tovább használta így, belerakott az adásvétel óta 1500 km-t (ez a decemberi márkaszervizes km állás, azóta nyilván több, mert láttuk közlekedni az autót januárban is). Perrel fenyegetnek az alábbiakra hivatkozva:

  • a gépjármű alkotórészét érintő súlyos rejtett hiba állt fent már az adásvétel dátumánál
  • az adásvételkor a hölgy nem szerezhetett tudomást a hibáról
  • férjem autószerelőként foglalkozásánál fogva aránytalanul nagyobb szakértelemmel rendelkezik (NEM a férjem volt a tulajdonos, hanem ÉN, bár az adásvételnél jelen volt), és köteles lett volna részletes tájékoztatást adni (bár olyan hibáról, ami nem volt meg a mi használatunknál, nem tudom hogy kellett volna tájékoztatnunk)
  • rendeltetésszerű használatra a gépjármű alkalmatlan
  • gyártói előírástól való javítás kizárt, és aránytalan költségű (a gépjármű árát meghaladó)
  • eladáskor is fennálló rejtett hiba
  • az adásvétel óta megtett futásteljesítmény (1500 km) aránytalanul csekély a benne lévő km-hez képest
  • a hölgyet nem terheli megvizsgálási kötelezettség az adásvétel folyamán

Az adásvétel óta karbantartásról számlát, igazolást nem mutatott be felénk az ügyvéd, olajcsere, vezérléscsere nem történt az autón, miután megvette.

Az én észrevételeim, kifogásaim:

  • ha már az adásvétel után 2 héttel észlelte a hibát, akkor azóta motorhibásan közlekedik
  • az adásvételt követően 3 hónappal van róla az első hivatalos bevizsgálási papír, 1500 km megtétele után
  • ilyen mértékű olajfogyasztás kékes füsttel jár már, így kellő körültekintés mellett észrevehető
  • a hengerezésnek szintén jellegzetes hangja van, amire egy jogsival rendelkező ember felfigyel
  • nem keresett meg hivatalos úton, csak TELEFONHÍVÁSSAL, aminek kétséges és vitatható a tartalma
  • egy 18 éves, 199.000 km-t futott autónál már várható hiba az esetleges gyűrűzés, motorfelújítás
  • bár erre nem tudom, hogy lehet-e hivatkozni, de egy 1.2-es Fabiánál "szériahiba" az olajfogyasztás
  • a márkaszerviz által küldött diagnosztikai lapon bemérésre került a 4. henger is 8,4-es értékkel (??? az autó 3 hengeres)

A kérdésem az lenne, hogy jól gondolom-e, hogy több helyen kifogásolható a szavatossági igényük, és nem sok eséllyel indulnak egy bírósági peres eljárásban?

Az ilyesfajta hiba (hengerezés, olajfogyasztás) keletkezhetett-e KÉTSÉGET KIZÁRÓAN nálunk, vagy ez akár adódhat abból is, hogy a vásárlást követően nem ellenőrizte rendszeresen az olajszintet, és olaj nélkül használta a motort?

Szíves válaszukat előre is köszönöm!

wers # 2020.01.24. 08:31

a márkaszerviz által küldött diagnosztikai lapon bemérésre került a 4. henger is 8,4-es értékkel (??? az autó 3 hengeres)

:)))))

Itt neki kell bizonyítania, nem csak azt, hogy a hiba eladáskor is fennállt, hanem (szerintem) azt is, hogy a jármű állapota az életkorából és futásteljesítményéből következtetve rosszabb, mint az elvárható.

Ilyen hiba nem egy-két nap alatt keletkezik, hanem az évek során folyamatosan.

Négy hónap után nem tudom, mennyire tudnak értékelhető szakvéleményt adni a korábbi állapotról.

Ismétlem, neki kell bizonyítania.

Hanako # 2020.03.14. 16:45

Kedves Fórumozók!

Tegnap előtt vettünk egy 2005-ös évjáratú autót kereskedésben.
Az autót megvizsgáltuk, próbakört is mentünk vele, semmilyen hibát nem lehetett hallani, felfedezni. Friss műszakival, állapotfelméréssel.
250 km-t mentünk az autóval, mikor észleltük, hogy a frissen rátöltött olaj szabályosan csöpög a jobb első kerékre.
A szerelő felvázolta, hogy milyen hibái lehetnek, a legkisebb tömítéstől a legnagyobb hibáig, 30-250 ezer Ft közé tette a kárt, de megjegyezte, hogy motorbontás nélkül nyilván nem tudja megállapítani pontosan, hogy csak egy tömítés, vagy komplett hengerfej csere kell, vagy még több.
Készített képeket, szakvéleményt, amivel én a kereskedőhöz fordultam.
5 perc múlva hívott telefonon, hogy a saját szerelője ránézett a képre, és vigyem vissza az autót kijavítja, vagy ad 30 ezer Ft-ot.

A kérdésem a következő lenne, ha felajánlja a javítást köteles vagyok elfogadni?
Munkaeszköz lenne az autó, a kereskedés 170 km-re van, nekem az oda-vissza út is költség, plusz a saját szerelőm 2-3 hét maximális időt ígért a lehető legnagyobb baj esetén, nem szeretném ha a kereskedő hónapokig ülne az autón, számomra ez a legkényelmetlenebb megoldás.
Tisztában vagyok vele, hogy idős az autó, azzal is tisztában voltam, hogy felmerülhetnek hibák, ezért elvázoltam neki, hogy nekem a saját javítás lenne a legjobb, és nem is várom el, hogy az egészet kifizesse, nekem az is elég lenne, ha 50-50%-ban állapodnánk meg.
Ezt elutasította, azt mondta vagy felviszem, vagy 30 ezernél többet nem hajlandó adni. Kikötötte, hogy határozott kérésem ellenére a továbbiakban csak telefonon hajlandó kommunikálni.

Mit célszerű lépnem erre? Milyen lehetőségeim vannak?

drbjozsef # 2020.03.14. 17:41

Hanako,

A kérdésem a következő lenne, ha felajánlja a javítást köteles vagyok elfogadni?

Igen. Hibás teljesítés esetén első körben a jogosult javítást vagy cserét kérhet, használt autó esetén értelemszerűen az előbbit.

Mit célszerű lépnem erre?

Leginkább rögzítsd a telefonbeszélgetéseteket. Sajnos határidő nincs meghatározva, a kereskedőnek "törekednie kell" rá, hogy minél gyorsabban, érdekeidet kímélve hárítsa el a hibát. A gyakorlat szerint ez 15 nap körül szokott lenni normálisan, de ez persze függhet a hiba jellegétől, alkatrész meglététől. Ha sokkal tovább húzná, kérhetsz kártérítést esetleg, de vita esetén azt is csak perben.

Kimim # 2020.06.30. 11:53

Üdvözlöm!
Vettem egy autót 12 éves dízel, magánszemélytől.
165000km.
1 hónap után a turbót cserélni kell.150000 alsó hangon.
Kérdezném, hogy élhetek -e a kellékszavatossag jógával? Talán nem szándékos elhallgatás miatt, de szerintem ez rejtett hiba.
Köszónettel, Ildikó

wers # 2020.07.01. 03:55

szerintem ez rejtett hiba

Elképzelhető. Az is, hogy nem, fél év alatt bármi történhetett. Neked kell bizonyítanod ha igen. Szakértői kérdés.