Rossz használt autó eladás, kellékszavatosság


drbjozsef # 2020.12.12. 20:01

Ez mennyiben bizonyítható, hogy a hiba hozzám is visszanyúlik (eddig 2600km ment az autó a megvásárlás után, ami 5 hónapja volt)?

Szerintem igencsak csekély eséllyel.

Vagy arra van esély, hogy valamilyen jegyzőkönyvet készítettek szétszerelés közben? És ez hiteles lehet?

Készíthettek, akár egy videó is jó lehet, a "hiteles" meg nem különösebben számít : a bíróság szabadon fogadhat el bármilyen bizonyítékot. Ha a felek között vita van egy "szakértő" mivoltával kapcsolatban, jöhet az igazságügyi szakértő. Megvizsgálhatja a szétszerelt alkatrészeket is, az is valami, de a hibajelenséget már nem tudja.

Én csak azt tudom mit tennék a helyedben : egy tértivevényes levélben megköszönném a videót, és kifejteném, hogy megnézettem a saját szakértőmmel és jogi tanácsadómmal, akikkel arra jutottunk, hogy az összes körülményt figyelem bevéve - legfőképpen ideértve az eladáskor hiba nélküli működést, az autó életkorát, futásteljesítményét, és az eltelt 5 hónap alatti több mint 2600 km használatot - a jelölt hibák nem tartoznak a szavatosság körébe, ezért az igényét sajnálattal ugyan de el kell utasítanom.

Jobbat nem tehetsz. Ha nagyon pereskedni akar, úgyis beperel.

penny77 # 2020.12.12. 20:17

drbjozsef

Nagyon köszönöm a hozzászólást! Egyre jobban hajlunk mi is arra, hogy ez a dolog túl ingatag alapokon áll, hogy mi bemondásra fizessünk neki.
Még egyre szeretnék kiemelten rákérdezni, utána lesz, ami lesz.
Az, hogy most ők szétszedték az autót minden hivatalos szakértői ellenőrzés nélkül, az nem borítja fel az egész bizonyítási szándékukat? Ki tudja hányszor nyúltak azóta bele az autóba. Még ha videóra is vették a szétszerelést, mi bizonyítja, hogy előtte nem tették meg? Ezt nem egy szakértőre kellett volna bízniuk?
Lényeg, hogy hivatalos személy a hiba bejelentése óta nem látta az autót tudomásunk szerint, az autó pedig már szétszedett állapotban van. Ez nem borít mindent?
Előre is köszönöm a választ!
További szép estét!

drbjozsef # 2020.12.13. 11:58

penny77,

Nem feltétlenül. Mint írtam : a magyar (független) bíróságon szabad bizonyítás van. Azt fogad el a bíró, amit akar. Ha vitatjátok a szerelő és a jogosult álláspontját, jöhet igazságügyi szakértő.

Való igaz, hogy szavatossági igény esetén első körben a kötelezettet (téged) kellett volna felszólítania a hiba kijavítására, és csak elutasításod esetén javíttathatja meg, és követelheti a javítás árát. Ha ez nem történt meg, akkor joggal hivatkozhatsz arra, hogy te a saját szerelőddel megvizsgáltad volna, megjavítottad volna, de így, hogy hozzányúlkáltak és szétszerelgették, már nem vállalod a felelősséget, nem hiszed el, hogy az volt a hiba, hiszen nálad, eladáskor, tökéletesen működött.

Aztán a bíró azt fogad el, amit jónak lát. Videófelvétel, két tanús jgyzőkönyv, ezek mind jók, el is fogadhatja, de az mindenképpen ellenük szól, hogy nem értesítettek a hibáról, és nem szólítottak fel a javításra.

Egyszóval : megnehezítették a saját dolgukat, de nem biztos, hogy lehetetlenné is tették. Ez túl sok körülménytől függ. Látatlanban nem tudhatjuk.

Argumentum # 2020.12.17. 18:49

Tisztelt Fórumozók!
Segítséget szeretnék kérni, nem tudom mi a teendő a következő esetben:
Eladtam az autómat magánszemélyként egy auto kereskedő kft-nek.
Interneten hirdettem az ezzel foglalkozó weboldalon.
Kijöttek a helyszínre, átvizsgálták az autót, elvittük próbaútra, ismertettem az autó általam ismert hibáit, ezek működést nem befyasolo hibák voltak, leginkabb az auto extrai nem mind működtek, nem keveset alkudtak az árából, de mivel második autóként használtuk es úgy alakult, hogy mar nem volt ra szükség, hát vigyék.
5 óra múlva visszahívtak, hogy az autó megállt, automata valto hibas, nem tudnak vele közlekedni, hozzak vissza és adjam vissza a pénzt.
En ezt elutasítottam es arra hivatkoztam h egy valtohiba nem 5 óra alatt alakul ki, annak kellene valami előjelének lennie.Es a kiprobalas során semmi jele nem mutatkozott ennek es előtte sem volt semmi gond vele.
Ilyenkor mit lehet csinálni? Mi lehet a megoldás?
Előre is köszönöm a válaszokat/segítséget!

drbjozsef # 2020.12.18. 08:03

Argumentum,

Nincs egyéb teendőd. Ha nem ismered el a szavatossági igényüket, akkor el kell utasítani.

Szerintem jól tetted.

Ha vita van, nekik kell pert indítaniuk, és bizonyítaniuk, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt. Ezen kívül is az adott hiba lehet kivétel a szavatosság alól, a hiba jellegétől függően, vagy az autó életkora és futásteljesítményének függvényében.

Ha a vásárláskor jól működött az autó, akkor elég csekély az esélye, hogy bizonyítani tudnák, hogy a hiba már akkor is megvolt. Nem lehetetlen, vannak ilyen hibák, de nem túl esélyes.

(Már sokszor leírtam : mint magánszemély eladó, konkrétan ki is zárhattad volna a szavatosságot a szerződésben, és akkor kérdés sem lenne.)

Vársz. Vagy elfelejtenek, vagy pert indítanak. Esetleg előtte ijesztgetésből ügyvédi levéllel zaklatnak. Esetleg fizetési meghagyást küldethetnek a javítási költségre, erre figyelj, 15 napon belül ellent kell mondani neki a kibocsátó közjegyzőnél.

Nekem ez látatlanban is lehúzási próbálkozásnak tűnik, ha igaz, hogy az autó jól működött nálad.

Argumentum # 2020.12.18. 10:10

Köszönöm a gyors választ!
Ma már számomra is világos, hogy ez egy sima lehúzás akart lenni.
Ma már délelőtt azzal hívott, hogy 150 ezer forintot adjak vissza a szervizköltségre és akkor elfelejtjük egymást....

drbjozsef # 2020.12.18. 10:42

Naja, elsőre beparáztatnak egy visszük vissza és kérjük vissza a pénzt dumával, aztán következőre már megfelel egy "kisebb" összeg is a javításra. Puhítani akarnak...

Nem fognak ezek perelni.

drbjozsef # 2020.12.18. 11:24

Két nap múlva még azzal fel fognak hívni, hogy na jó, akkor benyelik a javítás felét, de legalább 75ezret perkálj ki, mert az úgy fair... :)

wers # 2020.12.18. 11:25

:)

Mihály97 # 2020.12.21. 09:24

Sziasztok. Tanácsot szeretnék kérni. Idén októberben vásároltam magánszemélytől egy 3,5T alatti kisteherautót. Az autó kívül belül nagyon szép állapotban van, az alváz (18 éves) frissen volt kasznizva. Motorjában állítólag már minden cserélve volt (420.000 van benne) a futása alatt. 13 éve egy tulajos. Valamennyire értek az autókhoz, legalábbis azt tudtam mit kell ilyenkor megtekinteni. Hibát nem találtam, kívül belül korához képest elfogadható volt az autó, hidegen melegen szépen járt nem füstölt. Egyetlen egy dolgot nem néztem amit ha ütnek sem néztem volna, hogy melegen keményednek a vízcsövek. Elhoztuk haza az autót, másnap nézem, nincs víz a kiegyenlítő tartályban. Feltöltöttem, másnap ugyan az. Elvittem a szerelőmhöz (vidéki maszek, ő még nem a diagnosztika híve), megfogta a csövet, utána levette a tartály fedelét beleszagolt. Aztán megkaptam, hogy hengerfejes. Mivel nem épp egy sztár szerelő, csak itt vidéki viszonylatban nincs nagy választék, így nem akartam hinni első körben a fülemnek. Gondoltam beszélek a tulajjal. Persze ő állította,ahogy az autó nem produkált semmit, miért is mondott volna mást. Egyébként tényleg lelkiismeretes eladó volt, igazából nem is eladásra szánta az autót, de a fia rábeszélte egy ujabbra. Korábban ezt magának csináltatta meg nem nyerészkedni akart rajta. Én hittem neki. A szerelője akivl felvette velem a kapcsolatot azt tanácsolta, hogy ne a vizet nézegessem (elvileg mivel nem gyári a tágulási tartálya, így a tágulás alatt eltűnik belőle a víz, majd másnap hidegen visszajön) azt mondta ne nézzem, csak hajtsam bele a kilométereket és ha probléma van szóljak. Gondoltam síkon eddig is mentem már, ha már ezt felajánlotta mindjárt meg is celzom vele a tokaji hegyet. Az utolsó pár méteren már maxon volt a hőfok jelző még épp felgurultam de már nagy gőzfelhő kíséretében. Felhívtam hát ismét őket, jöjjenek és vigyék az autót a francba. A szerelő állította, hogy nem forgattam eléggé a motort és kevés hűtést kapott ezért fort fel a víz ( visco kuplungos a hűtése, tehát alacsony fordulaton alig forog a ventilátor), és hogy ez egy nagyon szerencsétlen véletlen, hogy pont ide tévedtem és így jártam. Adott tanácsot mit és hogyan csináljak, hogy lejussak. visszahűlés után feltöltve vízzel ismét hazavitte az autó 80-90km-ert, a hőfok jelző normális állapotban volt. 2 nap múlva eljött hozzám a szerelője (50 km-re lakik) és átnézte az autót (10 évig ő csinálta). Mondta, hogy hengerfej 4 éve lett bele vásárolva újonnan, mert felfort a viz benne, és ott ahol épp járt a tulaj erre fogták ra. Megcsinálták de továbbra is melegedett, végül kiderült, hogy a vízpumpa a ludas. Tehát a hengerfej nem lehet probléma, ezután 1 évvel kapott egy teljes motorgenerált, tehát a hengerfej tömítés akkor is cserélve volt. Elhozta a régi hengerfejet, hogy még az is jó ha netán mégis később ilyen probléma lenne. Javasolta, hogy a hűtővízet nézzem meg nem e valamelyik csőnél ereszti e el. 2 csőnél csepegett, meghúztam, de a nyomás miatt továbbra is fogyott a víz. Eltelt 2 hónap, azóta 3000 kilométert mentem az autóval. Különösebb változás nincs. Vizet töltök rá néha, csövek kemények. Igazából így nem merem használni az autót, bár más jelensége nincs. Olajban nincs víz, vízben nincs olaj, nem füstöl. Olvastam a "vízütés" nevezetű jelenségről, és nyilván nem várnám meg míg elérne mégis a baj, ezért úgy döntöttem nekiestek és megcsináltatni az autót, hogy nyugodt legyek. A kérdésem a következő. Élhettem volna bármilyen jogi lehetőséggel, vagy még nem késtem el vele? Vásárlás követő 3 nap múltán az első telefonhívást is rögzítettem. A szerelővel folytatott beszélgetés is megvan. Van még egy két hiba amit akkor nem közölt az eladó, de később készségesen segített mit hol hogyan tudok orvosolni mivel tudott róla, csupán elfelejtett szólni. (Pl alvázvédőzés közben a váltóról letépett érzékelő ami végett nincs tolatólámpa, vagy a jobb első kerékdob mögött található ablakmosó szivattyú, amiről egy korábban javított kábel ismét elszakadt ezért nem ment a motorja.) Egyébként ezeken kívül az autó rendben van. A hengerfej probléma ami miatt félek, azért maradt eddig az autó, mert nagyon tetszik, és a szerelők között is megoszlanak így látatlanban S vélemények. Van aki azt mondja hengerfejes, van aki azt mondja nem, mivel a víz veszteségen kívül más jele nincs. Azt is többnyire utat találva elnyomja. Nem engedtem eddig senkit hozzányúlni, mivel féltem, hogy utána az lesz a baj, hogy belenyúltak, de attól is féltem, hogy egy félmilliós autóra ugyan ennyi javítási költséget mondanak.
Azért ilyen hosszú és részletes az írásom, mert ugyan ezt a szöveget szándékozom kitenni valamilyen autószerelős topikba is, hátha ott tudnak valami segítséget mielőtt rögtön szétszednék a fél autót.
Hyundai H1 2002 2.5TD
Köszönöm szépen előre is a segítséget ????

wers # 2020.12.21. 10:31

Mi is a kérdés?

Ha jól értem eltelt három hónap és 3000 Km-t futottál a kocsival.

Szerintem korábban sem lett volna sok esélyed, de most már azt teszel a kocsiddal, amit jónak vélsz. A te gondod.

(Hyundai H1 2002 2.5TD :) hálás jószág. )

Mihály97 # 2020.12.21. 10:59

Igazából azt szerettem volna megtudni, hogy mik lettek volna a lehetőségeim? Mert ugyebár az eladó egész készséges volt, a szerelőjét is elküldte 60km-ről hogy nézze meg az autót. De ugyebár az ő véleménye egy a sok közül. Tehát itt együttműködő volt a tulaj, de mégis mi lett volna az ő részéről a korrekt. Mert úgye olvasgatom a topikot és többnyire mindenki az eladót hibáztatja, pedig lehet olyan rejtett hiba amiről igazán nem tudhat. De mégis mi a lehetősége azon felül hogy visszaveszi az autót? Árleszállitás?

wers # 2020.12.21. 11:12

Ha akarsz indíthatsz pert, nem sok esélyt látok arra, hogy meg is nyerd.

18 éves autó 420 eKm, elhoztad, akkor jól működött.

Neked kellene bizonyítanod, hogy a hiba már akkor is fennállt. Ez szakértői kérdés, a szakértő elég vastagon fogó tollal írja a véleményét főként a számlát. Megérné?

Mint írtam, vásárláskor is kevés esélyed lett volna, ha magánszemélytől vásároltál.

Így meg még kevesebb.

Kppetra34 # 2021.06.20. 15:16

Sziasztok, tanácsot szeretnék kérni. Édesapám vásárolt 1millió forintért egy 10 éves Citroen C3-t magánszemélytől, kb. 2 hónappal ezelőtt. A vásárlás alkalmával az eladó állította, hogy minden működik a gépjárműben(kihangsúlyozva, hogy a klíma is!). Mivel akkor csak rövidebb távon próbálták ki az autót, valamint még jóval hűvösebb volt az idő, úgy tűnt, hogy rendben is van. Most, a meleg idő beköszöntével derült ki, hogy mégsem működik, elvitte szerelőhöz, ahol kiderült, hogy a klímahűtőt, csövet is cserélni kell, így a javítás kb 100ezer forint. A szerelő szerint ez nem az elmúlt 2 hónapban romlott el, főleg hogy használva sem volt(a vásárláskor valószínűleg csak a kintről jövő hideg levegőt keringette benn, amikor úgy tűnt, hogy működik).
Ma beszéltek az eladóval, aki nem hajlandó ez ügyben közös nevezőre térni(költségek megosztása).
Kérdésem az lenne, hogy ebben az esetben van bármi esély arra, hogy az eladótól kártérítést kérjenek, bármilyen formában?
Köszönöm előre is
Petra

drbjozsef # 2021.06.20. 17:29

Kppetra34,

Erősen határeset.

Édesapád pert indíthat, ahol neki kell bizonyítania. Ha tányleg műszakilag igazolható, hogy nem nála romlott el a klíma, akkor az eladó hibásan teljesített, a javítási költséget fizetnie kellene.

Csakhogy a helyében én pedig arra hivatkoznék, hogy nem tartozik a szavatosság körébe az a hiba, amelyet a vevőnek a Ptk. szerinti kellő gondossággal eljárás esetén fel kell vagy fel kellett volna ismernie. Márpedig ha nem indította be a klímát, csak azért mert hideg volt, és nem próbálta ki, hogy működik-e, az eléggé a saját hibájának tűnik.

Én se fizetnék az eladó helyében. Pereskedjen a vevő, és magyarázza meg, miért nem próbálta ki a klímát.

De az igazságügyi szakértővel a perköltség a javítási többszöröse lesz, ezt kockáztatja édesapád, de akár meg is nyerheti talán. Ezért határeset.

Kppetra34 # 2021.06.20. 18:44

Köszönöm a gyors választ. :)

petis7891 # 2021.07.19. 10:55

Üdvözlet! Tanácsot szeretnék kérni az alábbi használtautó vásárlásommal kapcsolatban. Május közepén vásároltam egy 3 éves 3000 km-t futott (bizonyítottan valós) autót. Maximálisan próbáltam körültekintő lenni a vásárlásnál. Az ügyfélkapu rendszerében lekértem az autó adatait még vásárlás előtt és ott egy kisebb sérülés látszódott hátsó lökhárító újrafényezés történt. Ennyit tudtam a vásárláskor az eladó nem is mondott többet. Az autót megvettem és másfél hónapra rá összetalálkoztam (ugyanabban a városban lakunk, és felismerte az autót) az előttem lévő tuljdonossal akinél egy hetet volt ugyanez az autó majd visszacsinálta a vásárlást. Ő mesélt az autó előéletéről amit képekben is mutatott, amely szerint az autó bal eleje és a bal ajtaja egy előzésből való visszatérés során jelentősen sérült. Ezt a sérülést a baleset elszenvedőjétől tudta meg aki annak adta el az autót akitől én is és az előző szintén átvert tulajdonosa vásárolta meg. Kérdés miután az eladó erről a jelentős hibáról nem tájékoztatott és eltelt két hónap van-e esélyem a megegyezésre úgy hogy az autó vételárából bizonyos összeget visszaköveteljek. Vagy milyen egyéb lehetőségeim vannak.
Válaszukat előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Péter

nepszter95 # 2021.07.19. 12:18

Üdv!
Adott egy autókereskedés, ami olcsóbb (200.000 Ft tól az 1M Ft- os autókig árul személygépjárműveket)
Ilyen árkategóriában nem lehet új autót venni, mégis az az elvárás!
Ha eladok egy 200E ftos autót és a vevő sport autóként használja úgy közlekedik vele, majd egy hónap múlva kifekszik a motor benne tegyük fel hengerfejes lesz... Nekem kell bizonyítani igazam, hogy a hiba nem állt fent vásárláskor? Mi ennek a menete mit lehet tenni ennek kiszűrésére? Kezd divat lenni az az elmélet hogy megveszek egy autót kereskedésből 300 ezerért használom két hónapig lelakom és vissza viszem mondván szar ez szar az..

drbjozsef # 2021.07.19. 15:20

nepszter95,

Ha magánszemélynek adsz el autót mint cég, vagyis fogyasztói szerződést kötsz, akkor igen, az első hat hónapban törvényi vélelem áll amellett, hogy a hiba már vásárláskor is fennállt, és ennek ellenkezőjét neked kell bizonyítani.

Nme tudsz ez ellen tenni, ez a törvény. Ha értesz hozzá, megvizsgálod, ha szerinted igazad van, és a vevő "sport autóként használja úgy közlekedik vele, majd egy hónap múlva kifekszik a motor benne", akkor elutasítod az igényét, pereljen be ha akar, és ott majd bizonyíthatod az igazadat, ha tudod.
Ez az üzleti kockázat. Ha normálisan csinálod, bele kell férjen néha. Ha meg minden rom szart rásózól bárkire, akkor meg így jársz.

Sok minden nem tartozik a szavatosság körébe. Például, amit beleírtok az adásvételibe. Igaz, ha mindent beleírsz, valszeg a kutya sem fogja megvenni az autót... ez egy ilyen dolog. Az autónepperkedés nem könnyű élet, bárki is hazudta azt.

drbjozsef # 2021.07.19. 15:23

petis7891,

Élhetsz a szavatossági jogoddal, ha az eladó hibásan teljesített, márpedig ha a termék nem felel meg jogszabálynak vagy a szerződésnek, akkor hibásan teljesít. Estedben utóbbi, ha jelentős sérüléseket és javítást nem közölt veled.

Közös megegyezéssel bármit lehet. Kérhetsz árleszállítást, vagy elállhatsz a szerződéstől (csere a dolog természetéből adódóan nem jöhet szóba), és kérheted vissza a vételárat.

Ha elutasít, akkor neked kell pert indítanod.

petis7891 # 2021.07.21. 10:16

Tisztelt drfjózsef!

Köszönöm a válaszát, én az árleszállítás lehetőségével élnék, hogy kezdjem, hogyan vegyem fel a kapcsolatot vele, hogy ne legyek lepattintva. Nekem egy olyan elképzelésem lenne, hogy megajánlanék neki egy peren kívüli megegyezést ami részemre visszafizetendő összegről, amit mint egy adásvételit több pédányban lepapíroznánk tanukkal, hogy ez a részemre megfizetésre került és sem ő, sem én nem tartunk egyéb jogot ennek rendezésére a továbbiakban.
Köszönöm válaszát!

drbjozsef # 2021.07.21. 10:38

petis7891,

Ez teljesen megfelel, én tértis ajánlott levélben küldeném az ajánlatot, ennyi. Ha megegyezés van, azt is érdemes írásba foglalni, két tanúval pont megfelelő lesz.

petis7891 # 2021.07.22. 08:00

Kedves Drbjózsef,

Amennyiben jól értem önt, a tértivevényes levél a legjobb még egy telefonhívásnál is jobb? Persze erre is lehet az a reakció, hogy átveszi, elolvassa a levelet de nem válaszol rá, ilyenkor mi a teendő? Nyilván nem akarok az eredeti árhoz képest elrugaszkodott árleszállítást kb 8-10%.

Köszönöm válaszát

drbjozsef # 2021.07.22. 10:37

petis7891,

Aminek írásos nyoma van, az igazolható. Egy telefonbeszélgetés nem az (jogszerűen nem is rögzítheted, csak ha enegedélyt ad rá a hívott fél).

Természetesen határidővel kérd az árleszállítást. Kézhezvételtől számított 8 vagy mondjuk 15 napon belül fizesse meg, vagy tegyen ellenajánlatot írásban, ellenkező esetben bírósághoz fordulsz, hogy érvényesítsd a szavatossági jogaidat - aminek minden költsége szintén őt fogja terhelni.

Ha esetleg tényleg perre kerülne a sor, fontos, hogy tudd igazolni, hogy te valóban követeltél, határidővel. Az sem számít, ha nem veszi át. Szabályszerűen, jó címre küldd, a többi legyen az ő baja.

petis7891 # 2021.07.22. 14:56

Kedves Drbjózsef,

Köszönöm a válaszait, megfogalmazzuk a levet és az ajánlatot és küldjük tértivel. Amint vannak fejlemények, (reméljük pozitívak) visszajelzek.
Köszönöm előre is,
Üdvözlettel,