Rossz használt autó eladás, kellékszavatosság


drbjozsef # 2020.10.02. 15:30

Kirka,

Ha hibásan teljesített az eladó, akkor élhetsz a szavatossági jogoddal. A "kis idő" itt nem számít, pláne, ha kereskedő az eladó. Ez neked jó, mert az első 6 hónapban megfordul a bizonyítsái teher, és neki kell igazolnia, hogy nem teljesített hibásan.

Hogy az autó életkora, futásteljesítménye, mennyire felel meg az általános állapotának, azt te tudod, meg a szerelő. Meg a szerződéseteket is te ismered - az ott szereplő hibák nyilván nem tartoznak a szavatosság körébe. Ha úgy van, ahogy írtad, akkor jó esélyed van.

Írj neki egy tértis levelet, legyenek benne a hibák felsorolva, szerinted ez hibás teljesítés, kérd a hibák kijavítását határidővel.

Aztán meglátod mit válaszol.

Kirka # 2020.10.04. 11:33

drbjozsef,
Köszönöm, intézzük, nem hagyjuk annyiban :)

Nikoletta9902 # 2020.10.27. 11:41

Üdvözlettem.

Történetem:
2020.09.28-án vettem át egy Ford Focus 2011-es modellt.
Előtte elvittem bevizsgálgatni ahol megállapították hogy a jármű bal eleje sérült volt, megkérdeztem hogy érintett e létfontosságú alkatrészeket az ütközés során, azt mondták nem. Ennek tudatában vettem meg az autót.

2020.10.14.-én a jármű meghibásodást követően mozgásképtelenné vált.
Ezt követően autómentésre volt szükség, az autót a szerelőhöz szállítottuk. (Saját szerelőhöz) NEM a kereskedésbe szállítottuk vissza..

A szerelő ezt követően az alábbiakat állapította meg:

A szerelő szakvéleménye szerint a jármű bal eleje sérült (ezt tudtuk)
Ezt követően a helyreállítás során nem a megfelelő típusú és minőségű alkatrészek beszerelésére került sor. (a 2011-es 5 seb.váltós autóba egy 2015-s 6 seb.váltós komplett féltengely lett beszerelve.) Na ezt nem tudtuk, és bevizsgálás során sem derült ki.
Az autó meghibásodását egyértelműen a bal oldali féltengely kiesése okozta.

Sajnos mi egyből a saját szerelőnkhüz vittük a gépjárművet. Nem bíztunk abban hogy majd amit a kereskedő egyszer rosszul szervizeltetett meg másodjára rendesen eltudja végezni. Az autó megbontásra került. Ez után kerestük fel a kereskedőt aki állítása szerint szakszerűen szervizelte az autót és nem jól jártunk el hiszen egyből hozzá kellett volna vigyük az autót és ő amennyiben megállapítja hogy jogos megszervizelteti az autót. (ebben nem bíztunk hogy ez a szervizelés szakszerű) Továbbá mondta hogy azzal hogy mi a "tudta" nélkül elvittük más szerelőhöz azzal lemondtunk a szavatossági jogunkról.

Egyébként már aznap felhívtam a kereskedést amikor a baj megtörtént és csupán csak a garanciáról beszéltünk (garanciális az autó) nem mondta azt hogy rendben akkor szállíttasd ide és én megcsinálom hanem a garancia érvényesítéséhez adott inkább információkat..

Lehet valóban nem jártunk el helyesen.

A fentiekre reagálva jogos e az hogy mi ezzel úgymond érvénytelenítettük a szavatossági jogunkat?

Niki

drbjozsef # 2020.10.28. 10:05

Nikoletta9902,

Nem érvénytelenítettétek a szavatossági jogaitokat. Ez ömnagában hülyeség.

Viszont sajnos igaza van a kereskedésnek : hibás teljesítés esetén tőle kellett volna kérned a javítást vagy cserét.

Más szervízzel csak meglehetősen megnehezítettétek a saját dolgotokat a jogvita esetén szükséges bizonyítással.

Fogyasztói szerződés esetén az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy nem teljesített hibásan. Ezért nem volt célszerű, hogy máshol megbontották az autót.

Ettől még kérheted a kijavítást, ha elutasítják, perelhetsz, perben szabad bizonyítás van. Ha ez nem egy zugszervíz, igazolják, hogy hibás alkatrész volt beszerelve, akár meg is nyerheted. Ha megvannak az alkatrészek, vannak tanúk, bármi bizonyítás, az jó lehet.

Én a helyedben küldenék tértis levelet a kereskedőnek. Ha jól értelek, megjavíttattad az autót, ez esetben számla alapján kérném a javítás megtérítését. Aztán megegyzhettek, vagy ha nem tetszik a dolog, pert indíthatsz.

Nem mondom, hogy nincs esélyed, de eléggé lecsökkentetted azzal, hogy nem a kötelezettel vetted fel a kapcsolatot szavatosségi körbe tartozó hiba esetén.

VaBence # 2020.11.07. 10:49

Üdvözletem,

A történetem a következő lenne:
Sajnos minden előítéletemet félretéve egy kétes jellemű embertől (mint kiderült az adásvételin, szerencsére cégtől vettem) vásároltam egy 1994-es Suzuki Swift autót 10.29.-én.
Kuplunghibásan vettem meg, ezért az adásvételi megjegyzésébe ezt írta az eladó:
"Az auto menetképtelen állapotban került eladásra kuplung hibás így garancia reklamáció nincs"

A tervem az autóval az lett volna, hogy ezen hét péntektől (tegnap) napi szinten tudjam használni, mert elengedhetetlen bizonyos okokból.
Az autót a megvétel után azonnal a szerelőhöz húztuk, az új kuplungszett szerdán érkezett meg, ezt aznap este elvittem a szerelőhöz, aki csütörtökön szerelte be.
A problémáim itt kezdődnek:

  • az új kuplungszettel is továbbra is mozgásképtelen az autó
  • a szerelő tájékoztatott arról is, hogy az autó futóműve, alváz konkrétan teljesen el van rohadva, életveszélyes
  • a motorjából elfolyik az olaj, az autót az utolsó lehelletéig hajtották.

Ekkor kerestem meg újra az eladót, aki semmilyen szavatosságot, jótállást nem vállal az autóért, lévén, hogy ez egy 26 éves autó.
A törzskönyvet sem kaptam meg tőle, erre ígéretett tett az eladás napján, hogy a követekező munkanapon postázza, azóta is könyörgöm neki, de az üzenetekre nem válaszol.

További érdekesség, hogy az adásvételin 135000 Ft szerepel, miközben én ezt 70000 Forintért vettem, ez írásos (facebook) üzenetben megmaradt.
A mai napon a biztosítóm emailt küldött, idézem:

"Sajnálattal közöljük, hogy a 2020.11.02 napján tett, AHB90630 számú kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlatán szereplő jármű adatok alapján a járművet nem tudtuk beazonosítani.

Sikertelen beazonosítás lehetséges okai:

  • forgalomba helyezés hiánya"

Jelenleg az autót a nevemre sem tudom venni, továbbá a javítás költsége az autó vételárának a többszöröse, minimum 150ezer forint

Ebben szeretnék segítséget kérni, hogy hol, kinél induljak el kihez forduljak? NAV(ügyeskedés a vételárral az adásvételin), Békéltető Testület, NKH?

Milyen lehetséges kimenetelei lehetnek ennek az ügynek?
Kötelező vagyok így is átírni a gépjárművet (úgy, hogy képtelen vagyok), vagy vissza lehet csinálni anélkül?
Ha nem, egy cseremotor 55ezer forint, 4 küszöbnyúlvány 65 ezer forint, mind munkadíj nélkül, és nem csak ezek hibásak. Ha köteles vagyok átírni, akkor viszont a javítás költségeinek egy részét szeretném ha fizetné az eladó, mert az átírás maga 60ezer forint, ha visszaveszi 70ezerért, bukom az átírást és még 30ezret (kuplungszett és munkadíj)

Sajnálom, ha össze-visszára és hosszúra sikeredett

Köszönettel,
Bence

VaBence # 2020.11.07. 10:55

Annyi kiegészítést tennék, hogy valószínűleg én írtam el biztosításkötéskor a törzskönyv számát (adásvételin szerepel, de teovábbra sincs nálam), így a biztosítós rész tárgytalan.

Köszönettel,
Bence

drbjozsef # 2020.11.07. 20:46

VaBence,

Az eladó, az a cég, az egy üzletszerűen autókereskedéssel foglalkozó cég?

Normális cég, vagy elképzelhető, hogy egy neppereknél szokásos eldobható cég, ami lehet már felszámolás alatt is akár?

VaBence # 2020.11.07. 21:14

drbjozsef,

valószínűleg nem eladobható, autókereskedéssel foglalkozik, ez az egyetlen bejegyzett tevékenység, ami még kiderült, hogy 2020-as, tehát friss alapítású
A kft nevében szerepel egy mozaikszó, ez a 2 betű a az eladó és párja keresztneveinek a kezdőbetűje
A lakhelyük a cég telephelye/székhelye(?).

illetve kiegészíteném még a következő információkkal, amik előzőleg kimaradtak:

A hirdetési felület a Facebook Marketplace, illetve különböző adás-vételi csoportok, mindegyik hirdetésben korát meghazudtoló állapotot, tökéletes futóművet és rozsdamentes nyúlványokat állított. Ezeket a facebook beszélgetéssel együtt elmentettem.

Egy másik fórumban olvastam egy olyan esetet, ahol 15 napon belül áthúzták és érvénytelenítették az adásvételit, ráírva, hogy meghiúsult.
Ez lehetséges lenne az én esetemben? Tekintve az eladó elutasító magatartását, én ki fogok csúszni a 15 napból, továbbá írta, hogy már lejelentette az illetékes okmányirodában (ez sem biztos, mint a beígért törzskönyv).

Köszönettel,
Bence

tosy # 2020.11.08. 18:15

Üdvözletem!

Először is bocsánat, ha korábban volt már hasonló bejegyzés.

Csütörtökön este feladtam egy hirdetést a Használtautó.hu oldalon. Ott az autó leírásában lényeges információkat osztottam meg, többek között azt is, hogy az autóra költeni kell. Alig nyomtam enter-t és már csörgött is a telefon. Az autó iránt érdeklődtek. Szóban tájékoztattam, hogy az autó 18 éves és korának megfelelő állapotában van. Ezen kívűl az autó előéletéről s mindent elmondtam, jeleztem továbbá, hogy időnként hibajelzés ék vannak indítást követően, de ismételt indítás után már nincs hibajelzés és az autó megy. Az utóbbi 4 hónapban a jármű nem volt használva, ezt is elmondtam. Megegyeztünk hogy pénteken eljönnek megnézik. Így is volt. Pénteken délelőtt eljöttek, felhajtott motorháztetővel hideg motorral vártam őket, csak az aksi töltő volt még rajta. Az autó első indításra indult, hiba mentesen, semmi hibajelző nem világított. Ettől függetlenül ismételten elmondtam, hogy milyen hiba jelenségek lehetnek. Körbenézték, elmentünk próbaútra, ott is beszéltünk az autóról, hallgatták a futást, illetve, ismételten mondtam, hogy milyen hibajelenségek voltak, lehetnek. Visszaérkezés után megegyeztünk egy nagyon alacsony árban, mert egy dolgot elfelejtettem, a szélvédő hónapokkal ezelőtt kapott egy durva kavicsot.

Rendben elhajtottak, majd szombat délután hívtak, hogy az autó nem megy. A korábban jelzett hiba jelentkezett, világított az epc, az ABS, és a fék lámpa. Természetesen mindezt indítás után. Jeleztem nekik, hogy az autót állítsák le, majd hogyan indítsák újra. Este megint beszéltünk, hogy mi van az autóval, jelezték haza szállították. Abban maradtunk ma beszélünk. Hívtak, és nem nagyon sikerült előbbre jutni, mivel úgy érzem a vevők abszolút nem értenek az autóhoz félő hogy olyan kárt tesznek benne, ami visszafordíthatatlan károsodást okozna a járműben. (Mivel a fenti hibakódok miatt az autó vezérlése leszabályoz az autó nem használható, a vevők, meg kínozták, kitaposták a lelkét is neki, mint a beszélgetésből kiderült)

Felajánlottam, hogy guruljanak el az első autószerelőhöz, vagy hívjanak valakit, aki kiüti a kódokat. Aztán hozzák vissza a kocsit, visszaadom az árát, és némi fájdalomdíjat, és széttépjük az adásvételit.

Nagy sokára a kérdésem. Terhel-e engem bármiféle jótálási, szavatossági kötelezettség, ha vélelmezhető, hogy a vevő már továbbértékesítette a járművet?

(Miért gondolom, hogy továbbértékesítette? Mert jogi személy vásárolta meg a járművet, továbbá teljes mértékben elzárkóztak a jármű visszaadásától.)

Megtisztelő válaszát megköszönöm!

Adam121 # 2020.11.14. 10:55

Üdv.
Pár napja (11.10.-én) vettem egy autót A4 B8, és már a hazafele úton észrevettem, hogy a vízhőfok csak 75°ig megy fel 90°helyett. Fórumokon olvastam h valószínűleg termosztát csere, de szerelőhöz még csak most fogom vinni, hogy milyen hibákat talál még, kérdéses.

Kérdésem az lenne, hogy ha csak átnézetem az autót szerelővel, és nem csináltatom meg, csak szólok a kereskedőnek, hogy átnézettem a kocsit és ezeket a hibákat találta pl. a termosztát csere, akkor mit célszerű tennem? Vigyem vissza a kereskedőhöz és javítassa ő a hibákat amiket kérek (230km-re van tőlem) vagy ha a szerelőm kijavítja és számlát ad mindenről, akkor visszakérhetem az árát? Gondolom mindenképp email-ben vagy levélben érdemes konzultálni a kereskedővel, hogy írásos nyoma maradjon, ne hogy úgy járjak, hogy telefonon azt mondja javítassam meg és majd kifizeti, utána meg azt mondja majd hogy hát neki kellett volna visszavinni és így már b@szhatom... illetve ha nem vevő az ilyen dolgokra akkor fenyegessem a fogyasztóvédelemmel ill. perrel? Melyik lenne a legjobb megoldás?

Illetve az adásvételiben az egyik pontban ezt írta: "Az eladó kijelenti továbbiakban, hogy a gk jövőbeli előforduló hibáiért, ideértve a rejtett hibáit is, szavatosságot nem vállal. Kijelentik, hogy a vételárat e kikötésre tekintettel határozták meg, a vevő az aláírásával ezt elfogadja"
Az autót kereskedőtől vettem nem magánszemélytől, az adásvételin is ez van.
Ahogy olvasgattam, elvileg ezzel sem bújhatnak ki a szavatosság alól, ez csak riogatás lenne?

Előre is köszönöm a segítséget!

drbjozsef # 2020.11.14. 19:35

Adam121,

A szerződésedben a szavatosságról lemondó passzus semmis. A Ptk. szabályaitól eltérni fogyasztói szerződés esetén kizárólag a fogyasztó javára lehet.

Ha hiba lép fel, és úgy gondolod, hogy az a szavatossági körbe tartozik (van pár kivétel), akkor első körben mindig az eladót kell megkeresni, hogy javítsa ki a hibát. (Autó esetén a termék kicserélése nemigen jön szóba). Ha ezt elutasítja, akkor megcsináltathatod, és követelheted a javítási költségeket, először fizetési felszólítással, majd fizetési meghagyással. Ha annak ellentmond, perré alakul. Ha kereskedő az eladó, akkor az eladás utáni első 6 hónapban megfordul a bizonyítási tehet, és neki kell bizonyítania, hogy NEM teljesített hibásan.

Mindenképpen tértivevényes levélben érdemes kommunikálni a későbbi igazolhatóság kedvéért.

Adam121 # 2020.11.17. 14:48

Üdv ismét!
Beszéltem a kereskedővel, azt mondta telefonon, hogy a szavatosság csak és kizárólag a blokkra terjed ki, semmi turbóra, semmi termosztátra, csak a blokkra. Az lenne a kérdésem, hogy ez tényleg így van? Nem nagy tétel egy termosztát, de még csak most lesz átnézve az autó, és jó lenne tudni, hogy tényleg csak a blokkal fordulhatok-e a kereskedőhöz... (annyit tudok, hogy forgó, kopó alkatrészekre nem érvényes, pl vezérlés csere, féktárcsa, fékek, csapágyak,stb) de akkor még is mire?
Köszönöm a segítséget!

Szomorú örökös # 2020.11.17. 15:43

Adam121

Beszéltem a kereskedővel, azt mondta telefonon, hogy a szavatosság csak és kizárólag a blokkra terjed ki, semmi turbóra, semmi termosztátra, csak a blokkra.

Én úgy gondolom, hogy téged nagyon meg akarnak vezetni. A termosztát egyértelműen a blokk része, mivel a motor hűtőrendszerében található, annak hűtését szabályozza, nem egy külön egység valahol a motortérben.

drbjozsef # 2020.11.19. 10:58

Adam121,

Igen, a kopó alkatrészekre nem jár szavatosság. Ilyen a fékbetét-féktárcsa például. De nem jár szavatosság azokra a hibákra sem, amelyekre az autó általános állapotából, futásteljesítményéből, életkorából már lehet számítani. Inkább ide tartozik például a vezérlés, vagy a turbó. Előbbit illik is cserélni (mármint vezérszíj-feszítő részt), utóbbi pedig a nagy fordulat miatt "kopik", meghibásodhat.

Ha ez vita tárgya, akkor az szakkérdés.

Szerintem a termosztát nem tartozik egyikhez sem. Ha a vásárláskor hibás volt, akkor azt javítani vagy cserélni kell a kereskedőnek. Hogy NEM volt hibás, az első 6 hónapban ő bizonyítja.

Az hogy a szavatosság "csak a blokkra" terjed ki (jelentsen nála konkrétan bármit az, hogy mi a "blokk", ebből a szempontból tökmindegy), egészen biztosan hülyeség.

Nem vagyok biztos benne, de szerintem a termosztát nem használódik el feltétlenül 10+ év, vagy 200+ ezer km alatt sem.

Szomorú örökös # 2020.11.19. 18:22

drbjozsef

Nem vagyok biztos benne, de szerintem a termosztát nem használódik el feltétlenül 10+ év, vagy 200+ ezer km alatt sem.

Hát pedig de! Azonban ez már szakmai és nem jogi kérdés.
Nekem az Opel Astra termosztátja egyszer úgy ment tönkre, hogy nem nyitott ki - és nem volt benne annyi kilométer illetve életkor, mint amit írtál. Akkor amíg meg nem csinálta a szerelő, az volt a legjobb tanácsa, hogy csakis városon belül közlekedjek vele kisebb szakaszokon, messzire ne menjek vele, mert gyakorlatilag forralta a hűtőfolyadékot.

Szomorú örökös # 2020.11.20. 08:27

drbjozsef

Te pedig az utolsó „nem vagyok biztos benne” kezdetű mondatot hagyhattad volna el, mert a kérdés kompetens mivolta sem rád, sem a troll haverodra nem igazán érvényes. Maradj a jog mellett, ahhoz biztosan több szaktudás van benned. ;-)

drbjozsef # 2020.11.20. 10:52

Nem érted a szavak jelentését. Rendben. Nem érted a szavatossági jogot. Rendben. Van ez így.

Én kérek elnézést, hogy azt terjesztettem, hogy a termosztát nem romolhat el. Ja, nem.

penny77 # 2020.12.03. 16:44

Tisztelt Fórumozók!
Szintén lenne egy témába vágó ügyem, csak én a dolog másik oldalán, eladóként szerepelek a történetben.
Idén június közepén eladásra kínáltam 11 éves Kia Ceed autónkat. A hirdetésben szerepeltek a gépjármű ismert hibái. Az autót egy hölgy vásárolta meg, aki egy autószerelő kíséretében vette át. Adásvétel megkötése előtt az autót alaposan átvizsgálták, az ismert hibák tudatában vásárolták meg, de ezek rögzítésre nem kerültek a szerződésbe.
A héten jelentkezett a hölgy, 4.5 hónappal az eladás után, hogy az autó egy komolyabb motorhibával került használhatatlan állapotba, ez a hiba feltételezhetően független az adásvételkor ismert hibáktól, illetve jelei nem voltak, amíg az autó a tulajdonomban volt. Kellékszavatossági jogszabályra hivatkozva kéri anyagi segítségemet az autó megjavíttatásához mely feltételezhetően 3-400ezer Ft-os költséggel járna.
Az említett jogszabálynak utánajárva azt a bizonytalan információt kaptuk, hogy a hölgy csak abban az esetben hivatkozhat a jogszabályra, amennyiben bizonyítani tudja, hogy az hiba okai már az adásvétel pillanatában is jelen voltak az autóban. Kérdésem, hogy ez a bizonyítás hogyan zajlik? Az említett hiba az ő leírása szerint:

"a dugattyúk vannak szétkopva és a dugattyúknál lévő gyűrűk le vannak tapadva ezért a szokásosnál jóval gyorsabb fogy a motorból az olaj."
Illetve ezt megelőzte egy telefonbeszélgetés, ahol említésre került hajtókar probléma, illetve, hogy nyomás éri a motor oldalát, de itt nem teljesen lehetett követni miről beszél.

Természetesen egyszerű bemondásra nem szívesen adnánk ki százezreket a kezünkből. Abban az esetben, ha ez az ügy perre kerül, milyen további költségekre lehet számítani?

Extra: Az említett autót az eladás előtt 8 hónappal vásároltam használtan egy kereskedésben. Ha a hölgynek sikerül bizonyítania, hogy az okok visszanyúlnak arra az időszakra, amikor az autó még az én tulajdonomban volt, esetleg még korábbra is, tolható-e a felelősség a kereskedőre, ahol ugye 2 év a kellékszavatosság időtartama? A hibáról nekünk fogalmunk sem volt, az autó nálunk rendben működött.

Megértem a vevő álláspontját, de ilyen szempontból mi sem vagyunk jobb helyzetben, hogy az eladás után 5 hónappal 100-ezreket követelnek rajtunk, holott ki tudja azóta mi történt azzal az autóval.

drbjozsef # 2020.12.03. 17:48

És mennyi most, vagyis mennyit használták? Az sok mindent eldönt...

Szomorú örökös # 2020.12.04. 03:54

penny77

A héten jelentkezett a hölgy, 4.5 hónappal az eladás után, hogy az autó egy komolyabb motorhibával került használhatatlan állapotba

Azt hiszem, hogy az a 4,5 hónap bőven elég idő egy nem megfelelő odafigyeléssel gondossággal történő autóhasználatból bekövetkezett motorhibához. De mivel ezt írtad „az eladás után 5 hónappal 100-ezreket követelnek rajtunk, holott ki tudja azóta mi történt azzal az autóval”, szerintem te is teljesen jól látod ezt a kérdést. Én úgy gondolom, hogy udvariasan el kéne hajtani a vevőt, oldja meg egyedül a problémáját.

penny77 # 2020.12.04. 18:12

Sziasztok! Köszönöm szépen a hozzászólásokat. A hölgy a vásárlástól számított idő óta 2600km-t tett meg az autóval.

drbjozsef # 2020.12.05. 15:36

penny77,

Kérdésem, hogy ez a bizonyítás hogyan zajlik?
Szétszereli, vagy ha meg van bontva, megvizsgálja egy igazságügyi szakértő, és eldönti, hogy a hiba fennállhatott-e a vásárláskor.

Ha 2600 km-t tudott menni az egyébként 11 éves autóval, akkor hajtókar probléma kizárt hogy volt, a dugattyúk és a gyűrűk pedig lehettek kopottak, de ez egy 11 éves autónál várható, de ha tudott vele közlekedni, akkor nem hiba. Sehogy nem fogja ezt bizonyítani. Hajtsd el finoman, vagy kevésbé finoman, ahogy tetszik. Erre nem terjed ki a szavatosság.

Abban az esetben, ha ez az ügy perre kerül, milyen további költségekre lehet számítani?
Ügyvédi költség, szakértői díj. Százezres nagyságrend, ugyanakkor a vesztes fél fizeti a nyertesét is. Esetedben, nem mondom azt, hogy tuti nyerni fogsz, de véleményem szerint bőven megéri a kockázat, szinte kizártnak tartom, hogy a leírásod alapján nyerjen. Ha tudott menni 2600 km-t, akkor nincs szakértő, aki bizonyítani tudja, hogy már vásárláskor is hibás volt.

, tolható-e a felelősség a kereskedőre, ahol ugye 2 év a kellékszavatosság időtartama?
Ha a vásárláskor nem állapodtatok meg másban (megnézted? minimum 1 évre le lehet vinni, ha én adnék el kereskedőként, biztos hogy beleírnám), akkor igen, 2 év a szavatosság. De bizonyítani már neked kellene, ami 13 hónap után, úgy, hogy szerelgetik az autót, lényegében lehetetlen. De nem is számít ez nálad.

Ne értsd meg a vevő álláspontját. Használt autót venni kockázat. Ezzel jár, így járt.
(egyébként magánszemélyként teljesen ki is zárhattad volna a szavatosságot eladáskor. Én ezt tettem volna, persze most már mindegy)

Gezus89 # 2020.12.05. 16:54

Üdvözlök mindenkit!

Egy héttel ezelőtt eladtam a 2004-es évjáratú személyautómat. Korródálás az autón látszódott, megmutattam a vevőnek a kasznin (ajtók, kerékívek)alá is néztek, világítottak amennyire lehet. Szóval A gépjárművet öt srác tüzetesen átnézte,kipróbálta. Mindenkinek nagyon tetszett, meg is vették 450 ezer Ft ért. Hozzáteszem ez az autó a piacon most ezekkel a paraméterekkel 580-850 ezer Ft között mozog. Járvány miatt a munkámat elvesztettem, ezért váltam meg ilyen olcsón az autómtól. Ma felhívott a vevő, hogy az eredetvizsgán nem ment át az autó annyira rohad az alja, lyukas,sőt elmondása szerint életveszélyes. Nekem erről semmilyen tudomásom nem volt, említettem az eladónak, hogy a két éves kislányomat nyilván nem ültették volna ilyen aut9ba ,ha ezt tudom. Most a javítás 70százalékát követeli tőlem, vagy perre viszi az ügyet.
Én nekem semmilyen tudomásom nem volt az autó alvázának az állapotáról, sőt egy éve alváz védelmet csináltam az autón, a szakember sem tájékoztatott engem erről a hibáról!
Mit tudok tenni ez esetben?
Köszönöm előre is a válaszokat!

drbjozsef # 2020.12.05. 17:20

Gezus89,

Mit tudok tenni ez esetben?

Nehéz kérdés. Ha a hiba valós, akkor szavatossággal tartozol érte főszabály szerint. De egy 16 éves autónál ez már határeset, az már olyan idős, aminél szinte mindenre lehet számítani. Ha tényleg annyira rossz, hogy közlekedni is veszélyes vele, az azért baj.

Megmondom, én mit tennék : elmennék a vevőhöz, elkérném a vizsgáztatási papírokat (van rá esély, hogy kamuznak), és jó alaposan megvizsgálnám az autót. Ha tényleg rozsdatemető, nincs mit tenni, valószínűleg fizetni kell, megpróbálnék vele egyezkedni. Esetleg nem mennék egyedül, vinnék valakit, aki ért a karosszériához valamennyire.

Azért nem biztos, hogy nem akarnak lehúzni, szóval jól megnézném.

penny77 # 2020.12.12. 18:43

drbjozsef

Köszönöm szépen az eddigi segítséget. Most a hölgyre vártam, hogy valami használható infót tudjak ide leírni. Annyit haladt az ügy, hogy a hölgy küldött két videót, ahol a motor már szétszedett állapotban van és sorban mutogatják kommentelve a hibás részeket.
Pár idézet a videóból:
...a feszítő teljesen kint van...

...a lánc laza...

de a lényeges rész:

...ki van szedve a négy dugattyú...a hármas henger csapágyas lett...meg a főtengely hátsó csapja...azért, mert le vannak ragadva az olajlehúzó gyűrűk...ez mint kiderült, típusbetegsége az autónak

...csapágydarabok találhatóak a motorban...

...a hármas henger csapágya ki van verődve és meg is fordult a hajtókarban...

Szóval nagy vonalakban ez a konkrét probléma. Ez mennyiben bizonyítható, hogy a hiba hozzám is visszanyúlik (eddig 2600km ment az autó a megvásárlás után, ami 5 hónapja volt)? Pláne, így, hogy szétszedték a motort. A videóban az a szerelő úr beszél és feltehetőleg ő is szerelte szét, akivel anno átvették az autót átvizsgálás után, szóval biztosan nem szakszervizben került szétszerelésre. Vagy arra van esély, hogy valamilyen jegyzőkönyvet készítettek szétszerelés közben? És ez hiteles lehet?