Tb fizetés letelepedett jogviszonnyal


tb_kerdes # 2023.06.24. 18:54

Üdvözletem a Tisztelt Fórumozóknak,

Harmadik országbeli állampolgársággal rendelkező feleségem (akkor még csak barátnőm) a 2010-es években kapott egy ideiglenes TAJ-kártyát budapesti tanulmányai alatt - már rég lejárt, leánykori neve van rajta, nem releváns. A COVID-probléma alatt nem volt Magyarországon, 2020-ban tértünk vissza az országba, egy másik jogcímű tartózkodási engedéllyel. SEMMILYEN társadalombiztosítási kapcsolata nem volt egyetemi évei óta.

Tartózkodási engedélyét letelepedési engedélyre konvertálta az előző év (2022) utolsó hónapjaiban. Egyéni vállalkozói karrier elindításán gondolkozik, aminek nyilván lennének tb-implikációi, de ez még odébb van, és addig sem ártana, ha igénybe vehetne bizonyos egészségügyi szolgáltatásokat.

Az én interpretációm szerint - és ez többnyire a NEAK oldalán található információkon alapul - az eü szolgáltatásokra való jogosultságnak négy szcenáriója van, és itt az egyszerűség kedvéért pongyolán fogalmazok: 1) biztosított - csinál valamit (foglalkoztatott, egyházi személy, kisadózó stb.), 2) jogosult szociális alapon (mert tanul, nyugdíjas stb.), 3) belföldinek minősül és így eü járulék szolgáltatására kötelezték és ezt fizeti (a mindenki által ismert 9600 Ft per hó járulék), 4) egyéni megállapodást kötött, mert az előző három eset egyikébe sem esik bele (ez a 116 eFt havi járulék).

Tb. szempontból a feleségem belföldi személynek minősül (letelepedett jogállású), és a NEAK oldala alapján kellett volna kapnia értesítőt erről a kötelezettségéről a jogosultság (feltételezem a letelepedési engedélyről szóló döntés) kiállítása után. Ez nem történt meg.

A kérdés: Szeretném megérteni, hogy a fentebbi értelmezés helyesnek minősül-e, és hogy a lentebbi cselekvéssorozat szintúgy helyénvaló-e vagy sem:

  1. Kormányablak: teljesen új TAJ kártya igénylése (magyar személyi + lakcímkártya, kitöltött igénylőlap). A régi TAJ kártya cseréjével szerintem csak problémák lennének IT szempontból.

2a) NAV: A kártya átvétele után (mivel szükséges dokumentum az ügyintézéshez) 23T1011U nyomtatvány kitöltése és előterjesztése a NAV-nak, mivel ők nem küldtek a kötelezettségről tájékoztatót (ahogy már írtam).

2b) NAV: Mivel én fogom fizetni (mint házastárs), ugyanitt nyilatkozok, hogy átvállalom a kötelezettség fizetését.

  1. Otthon: Ex post (mivel már régóta a birtokunkban van a letelepedési engedély) átutalom az elmúlt ~8 hónapnyi összeget (kb 76.800 forint) a releváns adatokkal a meghatározott számlára, és a jövőben minden hónapban utalom a 9.600 forintot, mindaddig, amíg el nem kezdi a vállalkozását és másik kategóriába (a fentebb hivatkozott 1)-es kategóriába) nem esik.

Előre is köszönöm a válaszokat. Ha jól értem (elég nagy ha), akkor igazából ez ugyanaz a helyzet, mint amiben azok a magyar állampolgárok találják magukat, akik nem jogosultak és nem is biztosítottak - ugyanezt az összeget kell fizetniük.