EU - s ország webshopja köteles kiszolgálni?


Legislator # 2010.01.12. 14:15

Kedves K_Dani 2010!

Szóltam a kollegának, remélem, válaszol.


Sunshine after the rain.

Legislator # 2010.01.10. 10:35

Jó, kedden megkérdezek egy kollegát, már ha a BKV sztrájk miatt bejutunk a munkahelyünkre:-D. Az egyébként biztos, hogy az állampolgároknak jobban élni kell azzal a lehetőséggel, hogy az EU (a közösségi jog körén belül legalábbis) jogközösség, és az egyébként ezen kívül eső területekre (pl. tagállami közigazgatási jog) is hat, néha nem is kissé. Örülök, hogy ilyen világra nyitottan is gondolkodnak emberek, mint Te.


Sunshine after the rain.

K_Dani2010 # 2010.01.09. 10:49

Legislator: nem vagyok joghallgató, csak 1 év jogot tanultam, de sok szerződést fogalmazok munkámból kifolyólag. Köszönöm, ha utána jársz.

K_Dani2010 # 2010.01.09. 10:47

Még annyit szeretnék hozzátenni, hogy Magyarországon szerintem túlzottan megszoktuk, hogy a RENDSZER tőlünk teljesen függetlenül mindenféle szabállyal terhel bennünket (adó, illeték, korlátozások, adminisztráció stb), ami között ügyesen navigálnunk kell.

A válaszadók egy része is ilyen történetet írt le, hogy milyen kerülő utakon sikerült valamit elintéznie.

Én is ismerem ezeket a kerülő utakat, de az EU-ban ennek nem így kéne müködnie. Van egy csomó szerv, parlament, bizottság, versenyhivatal, EU bíróság, erős fogyasztóvédelem stb, sok sok ezer bürokrata, hogy ha valami nem jól van, akkor lehessen tenni ellene.

Olyan ez, mint az állatkínzásra vonatkozó törvény.
Elvileg Magyarországon nem lehet gerinces állatot kínozni, ugyanakkor ha lemész a vásárcsarnokba, ott döglődnek az élő halak a pulton, kapkodnak levegő után, víz nélkül. Ilyenkor választhatsz, hogy lenyomod az ellenszendvedet és nem csinálsz semmit, vagy utánajársz, hogy ezt lehet-e csinálni a törvények szerint.

Ezért próbálok utánajárni ennek a viszonylag banális ügynek: mivel úgy érzem, engem diszkrimináltak, mint EU állampolgárt. Nem ma léptem le a falvédőről, számtalan esetben előfordul, nem szokatlan, de a kérdés: legális vagy sem?

Legislator # 2010.01.09. 10:47

Szerintem megkérdezek valakit, aki ilyen kérdésekkel foglalkozik. Egyébként szimpatikusak az érveid. Jogvégzett/joghallgató vagy?


Sunshine after the rain.

K_Dani2010 # 2010.01.09. 10:34

Az elképzelésem az volt, hogy léteznie kellene valamilyen diszkrimináció tilalomnak, ha már KÖZÖS PIACRÓL van szó. Az angol eladónak pontosan ugyanannyi fáradtság légipostával postázni egy csomagot Ausztiába, mint Magyarországra. A csomag elvesztésének kockázata a vevőt terheli, hiszen a pénzt előre kifizetném (Paypal) és nem biztosított küldeményről van szó.

Rémlik, hogy az EU szokott hozni mindenféle piackorlátozó intékzedéssel szemben határozatot, pl ha egy autógyár kizárólagos jogot adott egy kereskedőnek Magyarországra, attól még behozhattam az autót egy olcsóbb EU tagállamból, és a garanciát is érvényesíteni lehet, ezt valaki kiharcolta. Persze a példa nem tökéletes, de abban biztos vagyok, hogy az EU valamilyen szerve küzd a belső piac korlátaival szemben, és így a tagországok megkülönböztetésével szemben is.

_Wasp_ # 2010.01.05. 16:20

én csak okosan bólogatni tudok... (ha valahol ketten egyetértenek, ott az egyik felesleges. Na megyek is)


_Wasp_

póker és jogi problémák ingyenes
és felesleges megoldása

Legislator # 2010.01.05. 16:13

Na, na, csak most látom, Mallinalli és KBS véleményét még el sem olvastam...


Sunshine after the rain.

Legislator # 2010.01.05. 08:17

A helyzet az, hogy a kereskedő oda szállít, ahová akar/tud. Ha egy országba nem akar, annak is meglehet az oka. (Nincs igény a termékekre, nincs fizetőképes kereslet, vagy egyszerűen nem akar kereskedni az adott országgal, mert rossz a posta, és ilyen vagy olyan okból nem éri meg a vesződséget.) Pl. épp tegnap akartam egy amerikai virágmagküldő szolgálathoz beregisztrálni. Minden mezőt kitöltöttem, és akkor is azt írta, hogy egyes mezők nem, vagy nem helyesen vannak kitöltve. (Helyesen voltak kitöltve.) Gondolom, így kívánták finoman jelezni, hogy hiába van feltüntetve mind a 193 szuverén állam, plusz pár egyéb szigetecske, én nem vagyok számukra kívánatos vevő. Igy most nem lesz abból a ritka paeoniafajtából, amely a kereső szerint itt kapható egyedül. Másik eset (ez sem EU-s), egy adott könyvtár könyvtárközi kölcsönzés lebonyolítását vállalta. Kiderült, hogy a könyvből csak Japánban van példány, onnan X nemzet könyvtára nem szállít. (Vlagyivosztokból igen, Tokyoból már nem). Erre meguntam a kéthónapos hercehurcát, és megrendeltem a könyvet Japánból az USA-n keresztül, adásvételileg. Könyvvásárlásaim azt mutatják, hogy Franciaorsazágból és Németországból a könyvek gyorsan, az Egyesült Királyságból relatíve gyorsan ideérnek, az USA sem rossz. Viszont Oroszországból és Lengyelországból szakértői segítséggel is néha 8-12 hónap, míg megjön egy könyv, de van, amelyik soha... Szóval vannak ilyen bosszantó esetek.


Sunshine after the rain.

Mallinalli # 2010.01.05. 08:13

A megkülönböztetés egyébként sok esetben (bár nem mindig) valós indokok alapján történik. Nem egy webshop nem szállít már Magyarországra a Magyar Posta miatt, ahol tökéletesen lekövethetetlen a csomag és rengeteg tűnik el.
Nekem tűnt már el csomagom, amit külföldi webshoptól küldtek. Egész addig lehetett követni a csomagot, míg a repülőgép le nem szállt vele Ferihegyen.
De magyar webshopot is ismerek, aki azért állt át a futáros kézbesítésre, mert a MP havi többszázezres értékben "vesztette el" a csomagjait - örökre.

Kovács_Béla_Sándor # 2010.01.05. 07:59

Az áruk szabad áramlásának elve nem azt jelenti, hogy az eladó köteles bármely közösségi államba eladni, szállítani. Diszkriminációról sincs szó, a vállalkozás egyszerűen földrajzilag lehatárolja a piacát. Ez ugyanúgy nem tilos, mint ahogyan a forgalmazott termékek körét is szükségszerűen lehatárolja.
Egyébként is lila tévedés, hogy mindenféle megkülönböztetés tilos lenne.

Feri29 # 2010.01.05. 00:43

Nem vagyok az EU jogban jártas szakember, de azért leírom a véleményem.

Szerintem senki sem kötelezhető arra, hogy olyan országba szállítson ahová nem szeretne. Egy webshopos rendeléssel gyarkorlatilag egy szerződés jön létre, ehhez viszont mindkét fél szabad akarata szükséges.

Ha esetleg mégis megvalósul valamiféle tiltott diszkrimináció, azt ne gondold, hogy Te bármit tudsz tenni ellene érdemben.

K_Dani2010 # 2010.01.04. 21:56

Kedves Mona,
köszönöm, kerülő utakat én is ismerek. A kérésem az, hogy EU jogban jártas ember válaszoljon.

monalisa1 # 2010.01.03. 16:38

Ismert a kereskedelempolitika kifejezés, vagyis bizonyos termékeket nem minden országba szállítanak - és mások sem.

monalisa1 # 2010.01.03. 16:04

Ez egy külön forgalmazási lánc és csak meghatározott országokba szállítanak.

Próbálj egy osztrák és/vagy német ismerősön keresztül rendelni - hasonló esetben mások is így járnak el.

"Mona"
laikus hozzászóló

K_Dani2010 # 2010.01.03. 13:28

Egy angol webshopból szeretnék rendelni egy terméket, ami a postaköltség ellenére itthon kétszer annyiba kerül. A webshop azonban csak "kiválasztott" EU tagországokba szállít, ami gyakorlatban a régi 15 EU tagállamot jelenti. Szerintem ez ellentétes az áruk szabad mozgására vonatkozó elv szellemével.

Kérdésem: jogellenes, hogy nem szolgál ki a kereskedő vagy sem? Ha jogellenes, kihez fordulhatok, ahol választ is remélhetek?

A válaszokat előre is köszönöm.