Összetörték a kocsim, mit tegyek?


camelot # 2008.07.08. 20:26

Mai napon hajtottam egy főúton, majd jobbról egy stop táblás útról belém jöttek, ugyanis "nem vett észre" a vezető. Elismerte a hibáját, kék-sárga papíron rögzítve lett minden és ezen is elismerte a hibáját. A belém jött gépjármű bérelt volt, tehát nem a vezető tulajdonát képezte. A biztosítója a generali.
A kocsi annyira még megy, hogy hazajöttem vele.

Egy 2000-res évjáratú opel astra f karavánról van szó, 1 éve lett vásárolva 3éves hitelre. Akkori piaci értéke 1.1millió volt, jelenleg gondolom 800e körül van. Vásárláskor 900e-ret "fizettem érte".

A kocsin a következő eddig ismert károk lettek: Jobb oldali első/hátsó ajtó konyec, cserélni kell teljesen. Jobb első sárvédő szintén. Jobb első index szintén. A motorháztető bár törve volt eddig, most már felnyitni se lehet. A váltó is sérült 1-2-hátra nem kapcsolható. Mivel hazavittem a kuplung is károsult, mivel 3-asban nem szeret hegyre indulni.. A futóműnek is lett valószínűleg baja, ugyanis az tehetett kárt a váltóban, mivel a váltómű bal oldalt van, ahol ütés nem érhette (és az ütés nagy részét a kerék fogta fel, de ki nem tört) Belső résznél a "pultal" vagy mivel is lehet valami bibi, ugyanis a kesztyűtartó nem csukódik.
Tehát van kár bőven, ha a futómű is meghibásodott akkor közeli a kár értéke a gazdasági totál kárhoz szerintem.

A kérdésem a következők lennének.
Mire számíthatok? Ugyanis apám mondott valami olyat, hogy ha új alkatrészeket tesznek be, és ettől nő az autó értéke akkor nekem különbözetet kell fizetnem. Illetve hasonlók.

Mivel a kocsim a munkaeszközöm (viszont bizonyítani ezt nem tudom, mert nincs bejelentve a munkám) ezért a szerviz időszak nekem pénzkiesés. Van lehetőség bérkocsi fizettetésre? Ha igen valahogy lehet előleget kérni erre? Ugyanis nincs fedezetem a letéthez..
Illetve a kocsival a szüleim nyaralni mentek volna, lehet kártérítést benyújtani, ha ezáltal nem tudnak menni?

A holnapi napon leviszem az opel maxabo szervizbe, és beadom javíttatásra. Kb. mennyi időre számítsak, amíg minden kész lesz? (amíg kijönnek kár felmérni stb stb..)

Ha gazdasági totál kárt jelentenek, akkor mi van?

Nagyon köszönöm előre is a segítő válaszokat!

monalisa1 # 2008.07.09. 08:15

Együttérzésem...

Édesapád jól mondta: a beépitésre kerülő karosszéria elemek stb., stb. új - használt különbözetét meg kell fizetned, lévén ennyivel értékesebb lesz az autó. (Azt hogy most ezen "értéktöbbletet" miként is lehet érvényesítetni, nem tudom megmondani., kérdezd a szervízt, nekik bizonyára van ismeretők a témában.)

Rokonom is a maxabo-hoz jár, évek óta már, meg van velük elégedre.

Esetleges bérautót csakis saját költségedre, és ezen kiadást utólag sem számoltathatod el - már a feketemunkád okán sem...

Ha szüleid bizonyítani tudják, hogy a nyaralásuk csak és kizárólag ezen autóval történt volna, az elmaradt nyaralás miatt a biztosítóval szemben mint II.r. felperes perbe léphetnek majd, és követelhetik a kárukat, sőt némi eszmei - nem vagyoni kárt is.

Azt hogy a kocsi meddig lesz javításon, és az várhatóan mennyibe is fog kerülni, a szervízben megmondják.

Ha nincs pénz a számla kifizetésére, próbálj rokontól/ismerőstől kölcsönkérni és/vagy bankban ill. takarékpénztárban személyi kölcsönt felvenni., utóbb a biztosítóval ezen károdat: banki költségek és a hitelkamat stb. elkárolható

monalisa1 # 2008.07.09. 08:28

Jut eszembe, az, hogy a kék-sárga papírt aláírta, az még nem elég a te üdvösséghez, hanem a saját biztosítójánál is ismerje: ő volt a baleset okozója!

A helyszínen még megszeppenős..., míg később valaki tán "kiokosítja" és egyből a bonyodalom.

Szóval szorgalmazd, hogy mielőbb menjen be ill. együtt menjetek be a biztosítóhoz.

camelot # 2008.07.09. 12:18

Köszönöm a választ.

A mai napon bevittem a maxabóhoz, mondták hogy gazdasági totál kár lesz.
Hogyan kell ügyesen megoldanom azt, hogy ne áron alul számolják ki az értékét?
Illetve hitelre lett véve, kb 15hónapja fizetem és össz 32hónapra lett felvéve a hitel a kocsira. A kamatokat is kifizeti a biztosító, ugye? Elvégre miért fizessek 2évnyi plusz kamatot ha nem jogos..

Mivel a kocsi nem az én nevemen van a kocsibérléshez kitaláltam azt, hogy mivel fathernak van egy cége, és oda árukat kell ki be szállítani ezért úgy jelentem be, hogy eddig ilyen célt szolgálat és most munka kiesés van e miatt. Ez elegendő ahhoz, hogy kifizessék a bérlésemet?

camelot # 2008.07.09. 12:50

Közben beszéltem generali helyi illetékessel is, azt mondta hogy ha ugyan olyan kategóriában bérlek akkor a bérlés 80%-át kifizetik. Mivel egy hónapra a 20% amit nekem kéne fizetni az 50e ft, ami elég sok, ezért ezt is be akarom hajtani valakin. Hogy tudom ezt megoldani?
Jogilag ugye én sértett vagyok, nem nekem kell megfizetni a kárból eredendő további anyagi káraimat. nem?

Milyen egyéb károkat tudok még a biztosító terhére rakni? Pl. ha felírom a telefonszámlámat ami ebből ered vagy uti költségeimet, vagy pl. azt, hogy ha visszaviszem majd a kocsit és kifizetem a 250e-ret azt hitelből tudom megtenni csak, akkor a kamatot amíg kifizetik nekem is, azt is jóváírják?

monalisa1 # 2008.07.09. 14:29

Javaslom fordulj ügyvédhez, ő majd segít - a biztosítóval szemben is hatékonyabban fel tud lépni. És ha kell a perben is képvisel majd., az ügyvédi költség is elkárolható. Telefondíj stb. úgyszintén.

Azt hogy "a" roncsot mennyire is tartják, illetve a baleset előtt hozzávetőleg mennyit is ért az autó, valószínűleg igazszágügyi közlekedési mérnökszakértő tud majd választ adni. (Sajna ez sincs ingyen.)

A bankhitelt fizesd..., ez van, mert ha a bank megneszeli, hogy "oda" a hitelre vásárolt autó, egyből egyösszegben követelni fogják a még visszalévő tartozást - ellenkező esetben egy másik per zúdul a nyakadba.

Azt én nem tudom megmondani, hogy hogyan lehet elhitetni az áruszállítást a biztosítóssal...

Kérdezd a szervíz megfelelő ügyintézőjét: hasonló karambolos esetben mi és hogyan a módi, de elsősorban is az ügyvédtől kérj tanácsot, javaslatot a hogyan továbbra.

camelot # 2008.07.09. 17:05

Köszönöm a tanácsokat, holnap felkeresek egy ügyvédet és egyeztetek vele.
Ha bemegyek ilyenkor egy ügyvédhez akkor kell fizetni neki valami előleget vagy bármit, olyan ügynél mit ez? Mármint hogy elég egyértelmű mi lesz a végkimenetele ügy.

Royal # 2008.07.09. 17:43

Hogyan kell ügyesen megoldanom azt, hogy ne áron alul számolják ki az értékét?

Gazdasági totálkár esetén a katalógusértékből levonják a roncsértéket, a különbözetet fizetik. A katalógusérték jellemzően alacsonyabb a piaci értéknél, a roncsértéknek pedig természetesen magasabbat igyekszenek hozni a valós értéknél, úgyhogy egy használtautós törés -mégha nem önhibás- ráfizetés mindenképp. Egyébként márkaszervíz helyett célszerű eltolni egy jó lakatos szakihoz, ugyanis a márkaszervíz rendkívül magas rezsióradíjjal, drága gyári alkatrészekkel dolgozik, egy közepes horpadás is lehet százezres tétel, ami egy kissebb értékű autónál lehet akár TK is. Elképzelhető hogy 2/3-ad vagy feleáron is megjavítható az autó, egy mezei szakinál, bár félő, hogy olyan törésnél, ahol motorikus károk is keletkeztek, szerkezeti károsodás is felléphetett. Ergo a kasznit sosem lehet megjavítani tökéletesen, igy azzal mindig bajok lesznek, (futómű pontatlanság, változó hézagok, romló menettulajdonságok) valamint jelentősen csökken a gk. piaci értéke is.

Szerintem elsőkörben járd végig a lehetőségeket, méresd fel a teljes kárt, kérj rá ajánlatot márkaszervíztől, és magánszakitól. Aztán vesd össze, a biztosító által ajánlott összeggel. Kikerekedik belőle, hogy érdemes-e egyáltalán megcsináltatással foglalkozni, vagy egyszerűbb kivonatni az autót, és bontásra ítélni a vasat... Nemcsak pénzkérdésről van szó, hanem az is fontos szempont, milyen autód lesz javitás után.

camelot # 2008.07.09. 18:09

Az a probléma igazából, hogy rendesen helyrehozni nehéz lenne ha már a futómű is kapott és rongálódott. Ilyen esetben inkább fizessenek érte valamennyit, és veszek új kocsit, mert a későbbi években csak többet veszítenék rajta mint egy ilyen döntéssel. Tehát egy kis szakinál történő javíttatást el is vetém, mert az ráadásul nem is dolgozik olyan jól/gyorsan (átlagot összevetve!) mint a maxabo. Ill. egy futómű csere nála is totálkár lenne.

A jelenlegi piaci ár az amiért a piacon árulják. Nekem ne nézzék ki sehonnan, már el is kezdtem összegyűjteni a hasonló kocsik árait, és azt fogom érvényesíteni. Ha pedig tudnak az Ő általuk javasolt áron egy ugyan ilyen kocsit akkor nincs probléma, adják oda és pont kártalanítva vagyok.. Szerintem ez annyira egyértelmű tény, hogy ezt még egy bíró is nekem ítélné.

Természetesen addig nem csinálok semmit, amíg a kárfelmérők meg nem nézték, és nem mondtak rá pontosan mi is van. A héten megnézi a maxabó, mondd rá egy árat, aztán mivel ez totálkár ár lesz, ezért jön a biztosító és ő is felméri mi a helyzet.
Csak van egy hét csúszás, ugyanis aki belém jött, azt bérautóval tette, és a biztosításuk még nincs benne a központi rendszerbe, és amíg bekerül az megint csak idő:(

Én addig biztos nem nyugszom, amíg mint sértett nem kár térítenek megfelelően.. A telefonszámláról is külön kivonatot kérek, és minden ezzel kapcsolatos hívást be fogok vasalni rajtuk.
Mert marhára nem fair dolog az, hogy aki belém jött az égvilágos semmi baja nem lesz, hiszen bérkocsi, még csak a biztosítása se romlik. Vállat vonhat aztán megy tovább.

monalisa1 # 2008.07.09. 18:45

Van olyan ügyvéd akinél az első beszélgetés ingyenes - meg kell őt találni... Általában pertárgy-érték 5-10 % amibe egy ügy jogi képviseletért elkérnek. (Figyelni kell arra, hogy a megbízás a keresetlevél megírásáig-, az első itéletig- jobb esetben a jogerős itéletig tart-e majd.) A fizetés általában szakaszosan történik.

Az hogy te "megmondod" mennyi is egy hasonló tipusú/évjáratú/futásteljesítményű stb. autó piaci ára és ezzel szemben mennyi is az általánosan alapul vett katalógus ár, nos ezt majd próbáld a bírósággal elfogadtatni...

Ha valakinek karambolos lett a kocsija - bármely okból is -, az "jól" sehogy nem jön ki a dologból, sajnálatosan.

Ismerősön autójába is belementek, úgyszintén gazdasági totálkárt állapítottak meg - az is hitelezett autó volt. Annyira rendbehozatta amennyire futotta a nem túl sok pénzéből, aztán az egyik újautó kereskedésben beszámították neki - a "roncs" értékesítése már legyen az ő gondjuk -, ezt követően kiválasztott egy "0" km-es autót, a bíztósítómeg átírta a kölcsönszerződést. A karambol stb. miatt az egész ügyleten mindenösszes bukott vagy 1 M Ft-ot...

A biztosítóval szembeni per igazából még el sem kezdődött, és a végfejlet messze van még...

monalisa1 # 2008.07.09. 18:48

Javítva: a bank írta át a hitelszerződést.

camelot # 2008.07.09. 19:25

Hát nem tudom, más fórumon olvastam kitartó emberről, aki még az új kocsi átíratási díjait is ki tudta fizettetni a biztosítóval.
Nem vagyok egy olyan ember aki hagyja veszni a dolgokat, sok mindent megnyertem már (ahogy 4hónapja szintén volt baleset megint csak más hibájából. elhajtott, rendszámát felírtam, megkerestem ki az, és felajánlottam, hogy nem perlem szarrá és nem csukatom le, ha fizet. és fizetet..:) )
Szóval szerintem csak pontosan tudni kell mi a jogom, és ezt követelni. Mivel én szenvedő alany vagyok így jogom van 0ft-ból kijönni, sőt még nekem kéne kártérítés a sok utánajárásért..

monalisa1 # 2008.07.09. 20:00

Ha kitartó vagy és kellően elszánt, bizonyára sok mindent el lehet érni a biztosítóval szemben.

nandy # 2008.07.09. 21:18

Szóval szerintem csak pontosan tudni kell mi a jogom, és ezt követelni.

Ebben igazad van, a biztosítók szeretik hülyének nézni az embert.

Ha a biztosítóval nem sikerül megegyezned, érdemes kártésítési pert indítani a károkozóval szemben.

camelot # 2008.07.10. 16:59

Na, a mai napon beszéltem egy bíróval, sőt, azzal a bíróval aki az adott kerületben intézi az ilyen ügyeket, úgyhogy valószínűleg hozzá fog kerülni a per, ha indítok a biztosítóval szemben. (ott dolgozik mutherom, így sikerült vele beszélnem)
Mondta, hogy amit jogosan be tudok hajtani azt be is fogom tudni. Ahogy pl. a hitel átállítási díjat stb stb. Sőt, akár még a következő kocsi vásárlásakor átírási díjat is. Szóval csak egy jó ügyvéd fog kelleni, de csak akkor, ha már adott árajánlatot a biztosító a kocsira.

Aztán felmerült ma még kölcsönzési probléma is, mivel a maxabó ha totalkár van akkor nem ad letét nélkül kocsit, szóval erre hitelt kell hogy felvegyek. Na, ennek a költségeit is be kell majd hajtanom a biztosítón, mert megint csak nem tehetek róla, hogy a kölcsönhöz 300e-ret le kell tegyek, ezt pedig csak így tudom megoldani..

monalisa1 # 2008.07.10. 18:25

Az első bekezdésedben leírtakhoz annyi a megjegyzésem, hogy nem kell hagyni magad a biztosítóval szemben, bár egy jogvita akár 1-2 évig is eltarthat.

A bérautóval egy kicsit várj., várd meg mi lesz a jelen tiéddel és belátható időn belül mikor tudsz másikat/újat venni, mert az autóbérlés nem olcsó mulatság, bár van akár havi bérlet is ami kedvezményesnek mondható. Szóval hogy mennyi időre a saját kocsi kiesése, mennyi a bérlet díja, valamint a bérlés okát/szükségességét nagyon meg kell tudni indokolni majd, hogy elfogadja a bíróság. (Ha lehet bérelj egy kisebb kocsit, lám te a dolog költségvonzatára is figyelemmel vagy - mondhatod majd.)

camelot # 2008.07.10. 18:43

Mihamarabb kéne bérelnem, mert így is már csúszásban vagyok munkával. Ha pedig kiesésem van keresnek más kertészt és akkor sokat bukok rajta..

Igyekszem a legolcsóbb kocsit kibérelni ( ez nekem is jobb, mert a 20%-ot úgyis én fizetem..) Egy swift 1hónapra 150e körül van, egy astra caravan (ami kéne mondjuk, nem hiába volt kombim eddig is..) 250e ft.
Az indok továbbra is az áruszállítás, ma fénymásoltam cégpapírokat stb stb ami mind azt bizonyítja, hogy van egy boltunk és oda árut is kell vinni..

monalisa1 # 2008.07.10. 19:34

Ha a Suzuki hátsó üléseit lehajtod, az már majdnem egy kombi...

Az árúszállítást próbáld majd úgy előadni, hogy napi rendszerességű.

Minden jót, legfőbb a mielőbbi másik/új saját autó dolgában.

Megjegyzés: ha új autót tudsz majd venni, a cascot bizonyára kötelezőre előírják, nos lehet némi többletért olyan variáns is, hogy "új érték biztosítás", vagyis mondjuk 2-3 évig ha esetlegesen összetörik ismét - függetlenül az ok/okozó dolgától -, a biztosító mindenképp egy új autó árát tériti. Kérdezd a kereskedésben azt az ügyintézőt aki külön a biztosításokkal foglalkozik.

camelot # 2008.07.10. 19:56

Igen, mondjuk sok mindent nem szállítok, csak fűnyírót, az pedig befér azért.

Mindenképp úgy adom elő, hogy naponta szállítok a boltba és a boltból tovább a vevőknek.

Új autó ként nem úgy értettem, hogy 0km-est veszek, eddig ugye egy f astrám volt, most egy g-set veszek, mert az kb 200e-rel drágább és bár ugyan akkor gyárották de jobb sokkal. A casco még kérdéses lesz viszont az biztos.

monalisa1 # 2008.07.10. 20:30

Azért ha a biztosítós netán rákérdez a "mit és milyen gyakorisággal" szállítás dolgára, sőt netán tanukkal is kéreti ezt alátámasztani - gázos helyzetbe kerülhetsz.

Jobb ha az ügyvéd írja a keresetlevelet és leginkább csak ő beszél a tárgyalásokon majd.

camelot # 2008.07.10. 21:03

Az ügyvéd fog természetesen.
Tegnap amikor beszéltem a generali illetékesével azt mondta, hogy a bérautót szinte mindig elbírálják és nem kötnek bele. De holnap személyen is beszélni fogok velük.

De bizonyíték az van ha kell, szóval rosszul nem jöhetek ki.

TomSecret! # 2008.07.12. 17:54

Láttunk már karón varjút, a biztosító nem teljesen hülye, ha rajtakap biztosítási csaláson fel is jelenthet érte (többről is tudok). Az áruszállításhoz meg nem ártana néhány okmány megléte (vezetett útnyilvántartás etc.). Ha megítélik, a 80%-os térítést vitatnám, mert itt szerintem nem indokolt guruló költséget levonni.


jogvédö

Hankacs # 2008.07.23. 21:17

Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy számomra bonyolult ügyben Egy hete pirosnál várakoztam(élettársam autójával), mikor hátulról egy hatalmas amerikai terepjáró belémjőtt.
Az elő vonóhorga benyonta az autó hátulját.Kiszáltam mire a sofőr melletti srác is kiszállt és közölte velem,hogy rendőr nélkül próbáljuk elintézni a történteket.Mivel személyi sérülés nem történt elég lett volna kiállítani egy baleseti bejelentőt de az egyikünknél sem volt. A párom a lányom miatt nem tudott a helyszínre jönni de azt mondta menjünk a házunk elé, ő ad egy bejelentőt és majd kitöltjük.Így is történt, de amikor elkezdtük kitölteni kiderült, hogy az autónak nincsenek papírjai, nincs bizosítása és időközben az első rendszám ami a szélvédő mögött volt el is tünt.Kb 2 órán keresztül egyezkedtünk, hogy a kárunk meg legyen térítve de nem sikerült dűlőre jutni. Ekkor már kihívtam a rendőrőket akik nem tudtak, helyszinelni mert már a XVII kerületben voltun az eset pedig a XV-ben történt.A rendőrök azt mondták, hogy polgári peres úton kell behajtani a kárt.Persze a hamishátsó rendszám és a papírok hiánya miatt eljárás indult, sőt kiderült, hogy a vezető ittas volt és a jogsiját már 2 hónapja elvették ittas vezetés miatt. A baleseti bejelentőt kitöltöttük de a srácnak csak a neve és címe kerültrá a papírra. Ilyenkor mit tegyünk?A mabisz segít?Olvastam hogy még engem büntetnek meg mert elhagytam a helyszínt és ha leüli a büntetését még a pénzünkhöz sem jutunk.Előre is köszönöm a segítséget. Nagyon várom a válasz!!!

Hankacs # 2008.07.23. 21:21

Még hozzátenném, hogy a két srácot akik az autóban ültek a baleseti bejelentőre ,mint tanukat felírtuk, címmel telefonszámmal, ha ez segítségünkre lehet.
Ez a történet tényleg olyan mintha egy vicc lenne de sajnos nem az!!!

monalisa1 # 2008.07.23. 22:00

Amennyiben a károkozónak nem volt kötelező felelősségbiztosítása, akkor a kárt bármelyik autóbiztosítónál bejelenthető, mert ezt a kárt a MABISZ Kártalanítási Számlája fogja neked rendezni.

http://www.gfb2005.mabisz.hu/gfb2005.php

A Mabisz a javításért kifizetendő számlát, az eljárás egyéb költségeit és a kamatokat is az elkövetőn be fogja hajtani, de ez legyen a srác gondja.

Javaslat: ezentúl a kesztyűtartóban mindig legyen néhány példány kék-sárga űrlap, és nem árt ha van egy "ócska" fényképezőgép is: a balesetről jobbról-balról stb. gyorsan lehet néhány felvételt készíteni - utóbb hasznos lehet.