Ha leesik a KRESZ - tábla...


tothvili # 2013.04.03. 16:42

OFF:

Angliában a körforgalomba történő behajtáskor a jobbkéz szabályt kell alkalmazni. Úgy tudom ez így van a franciáknál és talán az olaszoknál is.
A jobbkéz szabályt, gondolom nagyobb méretű körforgalom esetében nem kell alkalmazni. Az angliai "kresz"ben nem találtam nyomát a méret meghatározásának, ezért azt gondolom, hogy önmagától kialakult a körforgalomba történő behajtás szabályrendszere.
Milyen jó az, amikor a társadalom tagjai felnőtt módjára kialakítják a szabályokat saját maguk számára.
Ez olyan modern polgári attitüd?

ON:

gerilege # 2013.04.03. 13:02

Legyen A főútvonal, ami C irányba halad tovább egy körforgalom után, B legyen a jobbról jövő út, ami D irányba halad tovább a körforgalom után. Akkor a táblakihelyezés így fog kinézni (föntről lefelé):

  1. A-ból és C-ből érkezve főútvonal vége, macisajt és körforgalom.
  2. B-ből és D-ből érkezve macisajt és körforgalom.

A és C felé haladva a körforgalom után főútvonal kezdete.

Most nincs időm képet linkelni, de ebben a fórumban
http://www.delmagyar.hu/…onk/26/3520/?…
találsz képeket, az 1-es 6286-es számú, a 2-es a 6287 számú hozzászólásban.

wers # 2013.04.03. 12:44

Ha pedig két főútvonal körforgalommal keresztezi egymást
És ha csak az egyik főútvonal?

wers # 2013.04.03. 12:40

hm, nekem sem lehet mindig igazam :) pedig nemrég töltettek ki KRESZ tesztlapot, ez volt a belépő a tesztvezetésre.

gerilege # 2013.04.03. 12:27

Ha pedig két főútvonal körforgalommal keresztezi egymást, akkor ugyancsak mind a négy irányból ki lesz téve a főútvonal vége a macisajttal együtt, majd mind a 4 irányba a körforgalom után újra ki lesz téve a főútvonal, amennyiben azok maradnak.

gerilege # 2013.04.03. 12:24

Jó, hogy parttalan, csak nagyon le lett húzva Vili és egyáltalán nem volt igaza most wers-nek (pedig ez nem jellemző amit eddig láttam), mint ahogy ezekben sem:

"amikor két főút keresztezi egymást, nincs főútvonal vége tábla"
De van, az egyik főúton lesz főútvonal vége, és alá lesz rendelve a másiknak, majd a kereszteződés után újra ki lesz téve a főútvonal.

"kiteszik aZ egyenrangú útkereszteződesre figyelmeztető táblát."
Ilyen meg nincs, ismét, két keresztező megjelölt főútvonal sosem lesz egyenrangú, egyiknek ki lesz téve a főútvonal vége és a STOP/maci tábla, majd a kereszteződés után újra ki lesz téve a főútvonal.

Ha van főútvonal tábla, akkor mindig van vége is, ha nincs, akkor nem lesz vége sem, csak elsőbbség.

wers # 2013.04.03. 12:16

ja, parttalan
szerintem olyan esetet hozott fel Vili, aminek kicsi a valószínűsége

viszont amikor két főút keresztezi egymást, nincs főútvonal vége tábla (MIÉRT IS LENNE, HISZ NINCS VÉGE), hanem az útkereszteződés előtt akár többször is figyelmeztető tábla, macisaj, alatta 1000 m - majd 500 m, és kiteszik aZ egyenrangú útkereszteződesre figyelmeztető táblát.
De már egyre kevesebb erre a példa lakottetrületeken kívül, mert ezek helyére kőrforgókat építettek többnyire (sokszor teljesen indokolatlanul)

Sherlock # 2013.04.03. 12:02

Nekem az a meglátásom, hogy veszélyes üzemek találkozásánál szubjektív felelősség van, hogy ebbe mi fér bele azt a bíróság dönti el. De parttalan a vita, a "megoldásával" sem lesztek előrébb - pont a fentebb említett dolog miatt.

gerilege # 2013.04.03. 11:58

Az a meglátásom, hogy nem teszel különbséget az elsőbbséggel rendelkező út és a főútvonal között.

Viszont enélkül a különbségtétel nélkül az autópályán is kellene jobbkezes kereszteződésre számítani. Ott is van ugyanis autópálya és autópálya vége tábla, és SOSEM lesz STOP tábla vagy macisajt vagy jobbkéz azelőtt, hogy autópálya vége lenne. Teljesen ugyanez a helyzet főútvonalon (ami nem igaz bármely elsőbbséggel rendelkező útra). Amennyiben két MEGJELÖLT főútvonal találkozik, akkor az egyiknek a STOP tábla vagy a macisajt vagy jobbkéz (bár ez utolsó nagyon ritka) mellett MINDIG ott lesz a főútvonal vége tábla is.
Egy szimpla elsőbbséggel rendelkező út esetében ez nem feltétlenül igaz. Három eset van.

  1. Amennyiben egy útra úgy hajtottál fel, hogy annak az útnak elsőbsséget kell adnod, akkor a bizalmi elv alapján elvben mindaddig feltételezheted, hogy elsőbbséged van, amíg a közúti jelzésből más nem következik (STOP, maci, egyenrangú útkereszteződés). Ugyanis a védett út azután is védett lesz, hogy te ráhajtasz. A vezetők 95+%-a így is tesz, még ha nem is tudatosul benne, és hacsak nem állsz meg minden sarkon, akkor te is így teszel. Ha nem így van kialakítva a szakasz, akkor szólni kell a közútkezelőnek, de én nem nagyon tudok Budapesten olyat, ahol ez nem így lenne. Azonban ha itt elvisznek egy alárendelt útról egy STOP táblát, akkor egyetértek Gerberával, hogy előfodulhat, hogy azt hozzák ki, hogy nem az elvárható módon közlekedtél.
  2. Viszont amennyiben ezen túl a védett útra való felhajtás után meglátod a "főútvonal" táblát, akkor az mindaddig főútvonal, amíg nincs egy főútvonal vége tábla (meg egy maci/STOP, esetleg egy autópálya kezdete, mert olyan is van, hogy főútvonal vége és autópálya kezdete van egyszerre kirakva, tehát még itt is megvan a főútvonal vége tábla). Tehát ahhoz, hogy egy főútvonalon valaki teljesen hibás legyen, az kellene, hogy mind a hátrább lévő főútvonal tábla (amit minden kereszteződés után megismételnek), mint az alárendelt úton lévő elsőbbségadás tábla egyszerre essen le.
  3. Fontos hangsúlyozni, hogy a fenti két eset a védett útra való ráhajtásra vonatkozik, azon áthajtásra nem. Azaz ha egy védett úton érkezel, és keresztezel egy másik védett utat, aminek elsőbbséget kell adnod, akkor a kereszteződés után már kell számolnod az elsőbbségi viszonyok lehetséges változására, azaz jobbkézbe vagy jobbkézről váltásra. De amennyiben az első kereszteződésnél táblával vagy védve, akkor utána az 1-es pont lép életbe.

Ha mindez nem így lenne, megállna Magyarország közlekedése.

wers # 2013.04.03. 11:06

semmi, csak fohászkodom a jóistemhez, hogy ne arra vezessen az utad, amerre nekem, és ne haladjunk mindketten főúton, amik kersztezik egymást.

gerilege # 2013.04.03. 10:58

Van. Mi a konkrét kérdés?

wers # 2013.04.03. 09:50

gerilege, van jogosítványod?

gerilege # 2013.04.03. 09:01

Szerintem nem annyira egyértelmű a Vili által felhozott eset.
Ha kint van a sárga főútvonal tábla, akkor az azon haladó "Főútvonalként megjelölt úton" közlekedik, és kijelölt gyalogátkelőn és megkülönböztető jelzésen kívül nem kell elsőbbségadási kötelezettségre számítania mindaddig, amíg nem találkozik szembe egy főútvonal vége táblával. Természetesen ha a keresztező mellékútól elveszik a táblát, akkor az elsőbbséget emiatt meg nem adónál sem egyértelmű a helyzet, de mivel a táblák ilyenkor a KRESZ alapján feloldhatatlan helyzetet teremtenek, én semmiképpen nem látom a főútvonalon haladót jobban hibásnak. Sőt, a gyakorlati helyzetek többségében az alárendelt útnak lehet nagyobb esélye felismerni a helyzetet.

wers # 2013.04.03. 05:19

ekkora marhaságot!

Attól, hogy főúton haladsz, még előfordulhat, hogy elsőbbséget kell adnod. Olyant nem láttál még, hogy két főút keresztezi egymást? Az ilyen eszement "ha főúton haladok nem nézek sem jobbra sem balra" vezetők miatt zsúfolták tele az utakat kőrforgókkal.

Borsod fiú # 2013.04.02. 20:13

heló
aki tudja irja meg
m3-as kivezető 32km enyhe kanyar kölsősáv szélén 100km-es
tábla kamionoktól takarva a belső sávnál semmitábla.
máshol mindenhol 2 tábla van a egy belül egy kivül.
Jogos-e igy a bünti???
köszike

tothvili # 2013.04.02. 19:26

Értem gerbera, hál'istennek, mindössze elméleti kérdés volt.
Az viszont nem vezet sosem jóra, ha a gyakorlat elválik az elmélettől.

gerbera317 # 2013.04.02. 18:58

Vili, ez már csak fingturmix. Az elmélet az, amit én képviselek. A gyakorlat pedig az, amit te képviselsz. Talán észrevetted, hogy többször is elismételtem: "De miért kell rögtön összetörni a másikat, csak azért, mert leesett egy tábla?". Ebből magad is rájöhetsz, hogy tulajdonképpen én is a gyakorlat-párti vagyok, de mivel a te eredeti kérdésed elméleti kérdés (görgess vissza, ha nem hiszed!), ezért illő, hogy arra elméleti válasz érkezzen.

tothvili # 2013.04.02. 18:29

Máshogyan is leírom, mert szerintem nem értitek:
Ha közeledek egy kereszteződéshez és nem látok semmilyen táblát, joggal feltételezem, hogy a jobbkéz szabály a mérvadó.
Ha a másik gépjármű tuván tudja, hogy főútvonalon halad, mert látott táblát, akkor neki nem kell alkalmazni a jobbkéz szabályt.
És ilyen esetben, bizony előfordulhat egy ütközés...

Amit ti mondtok, az azt jelentené, hogy a 7-es busznak minden kereszteződés előtt lassítani kellene, hiszen nem tudhatja a buszvezető, hogy helyén van-e a kersztutcában a macisajt tábla. Ez nonszensz...
A buszok, taxik és az úrvezetők sem lassítanak akkor, amikor a főútvonalat alárendelt út keresztezi.

gerbera317 # 2013.04.02. 18:19

attól én még a főútvonalon közlekedek

Az a gond, hogy a jobbról érkező ezt nem tudhatja. Ha ütköztök, akkor az arra jogosult hatóság azt fogja megállapítani, hogy ő (a jobbról érkező) a tőle elvárható módon közlekedett, amikor úgy gondolta, hogy elsőbbsége van. Rólad pedig azt állapítják meg, hogy - bár valóban láthattál korábban egy főútvonal-táblát, de - nem a tőled elvárható módon közlekedtél, mert észlelned kellett volna, hogy 1) a jobbról érkezőnek nincs mackósajtja -> főszabály!, 2) a jobbról érkezőnek esze ágában sincs megállni, és nem tettél semmit az ütközés elkerülése érdekében -> ez pedig a legfőbb szabály.

De miért kell rögtön összetörni a másikat, csak azért, mert leesett egy tábla?

tothvili # 2013.04.02. 17:42

Gyerekek, ne hülyítsetek már meg!
Ha nekem van egy élére állított sárga táblám (főútvonal), akkor én a főúton közlekedem.
Ehhez a főúthoz képest a keresztező utcák alárendelt utcák.
Ha nem látszik a jobbról érkezőnek a macisajt, attól én még a főútvonalon közlekedek, a másik pedig az alárendelten úton, vagy tévedek?

gerbera317 # 2013.04.02. 11:28

nem az egyenrangú utak szabályát idézted be?

Vili, a jobbkéz-szabály a főszabály, amit mindaddig alkalmazni kell, amíg eltérő rendelkezésből (pl. mackósajtból) más nem következik.

Atis77 # 2013.04.02. 09:42

Ha nincs tábla rendős lámpa stb akkor mindíg az alapszabály lép életbe. Én így tanultam. Tök mindegy hogy az leesett vagy ellopták. Pl. ha kereszteződésnél eltűnik a macisajt akkor onnantól kezdve jobb kéz. Nem tudom mit kell ezen ragozni.

wers # 2013.04.02. 06:32

ez ugye csak egy áprilisi tréfa

tothvili # 2013.04.01. 20:14

Gerbera, nem az egyenrangú utak szabályát idézted be?

Amikor főútvonalon közlekedünk, nem kell benézni jobbra, de még lassítani sem kell az alárendelt útkereszteződésnél. Én legalábbis így tudom.

gerbera317 # 2013.04.01. 19:05

A mellékútvonalon közlekedőnek miért kellene tudnia, hogy TE főútvonalon közlekedsz?

KRESZ 28. § (1) Az útkereszteződésben – ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik – a járművel elsőbbséget kell adni a) a jobbról érkező minden jármű és

  1. a balról érkező villamos részére.

A (2) bekezdést nem idézem be, de utána lehet járni: az nem azt mondja, hogy "kivéve, ha jármű főútvonalon közlekedik".

De miért kell rögtön összetörni a másikat, csak azért, mert leesett egy tábla?