Azt hiszem ez a hír mindent megvilágít:
Motoros rollert használhatok közúton?
Azokkal SEM... sajnos.
újoncc
És ugyanezen ok alapján nagyon sok robbanómotoros kerékpárként használt járgány sem közlekedhetne közúton, csak azokkal nem foglalkoznak.
Nos, akkor immár lehet is némely széles orcának a jó nonolet-től elnézést kérni...
Mert mégiscsak igaza volt nonolet-nek!
Tisztelt rolleresek! Megérkezett a legfrissebb válasz a kérdésre.
Innovációs És Technológiai Minisztérium
Jármű Módszertani Hatósági Főosztály
A levélben leírt jármű akkor vehet részt a közúti forgalomban, ha rendelkezik típusjóváhagyással.
A típusjóváhagyást a jármű gyártójának kell megkérni a sorozatgyártás megkezdése előtt, a jóváhagyási számot fel kell tüntetni minden jármű adattábláján, ha közúti járműként jóváhagyták.
Tájékoztatom, hogy a járda és a kerékpárút is a közút része, ott a közúti közlekedés szabályainak megfelelően szabad közlekedni. Amennyiben a járműve nem rendelkezik közúti járműre vonatkozó jóváhagyással, 168/2013/EU rendelete vagy 2002/24/EK irányelv szerint, akkor a közúton (úttesten, kerékpárúton, járdán) nem közlekedhet.
A közúti közlekedésre jóváhagyott jármű a jármű kategóriájának megfelelő szabályok alapján vehet részt a közúti közlekedésben, ha például L1ejárműkategóriában hagyták jóvá, akkor a segédmotoros kerékpár közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadóak.
válás
„Építhetek mondjuk egy 80cm széles 1m átmérőjű abroncsokra épülő 3m hosszú és 2m magas járművet is. A lényeg, h. emberi erővel lehessen hajtani, akár lökdösve, (egy lábbal, vagy ülve ollózva) az akkor is egy nyomsávban haladó, egy pár kerékkel rendelkező kerékpár lesz.”
Azért vizuálisan elképzeltelek, ahogy egy 2 méter magas és 3 m hosszú, 80 centi széles kerekű járművet lökdösöl lábbal meghajtva az úton. Szerintem a következő sarkon már kényszerzubbonnyal várnának és nagyon gyorsan a helyi sajtó vezércikkének témája lennél, mint a hóbortos feltaláló. :-D
válás
"Igen."
NEM
"mert jármű"
NEM jármű.
"mert bicikli."
Pláne nem bicikli...
- -
A roller az a jelen szabályok szerint egy JÁTÉKSZER!!!
NEM VALÓ KÖZÚTRA.
A járdán játszhatsz vele, bár nem ildomos...
drbjozsef
Közúton közlekedő kerékpár...izé roller volt szerintem a téma...
Te fogalmi dugóba keveredtél. Egy bicikliről hiányzik az első prizma. Te azt minek nevezed?
Attól még kerékpár, a kerékpár, hogy hiányzik róla egy KRESZ szerint kötelező felszerelés. Legfeljebb olyan kerékpár, amelyik nem közlekedhet a közúton.
válás
Mindez, amit leírtál, akár igaz is lehetne. Viszont ha kerékpár, akkor el kell látni minimum két fékkel, amiből az egyik az első, a másik pedig a hátsó kerékre hat, illetve lenni kell rajta (vagy a hajtó személyen) világításnak, a kerekeken legalább egy sárga prizmának, elöl fehér, hátul piros prizmának és egy csengőnek. Ahogy ezek teljesülnek, máris hívhatjuk kerékpárnak! ;-)
Lemaradt de gondolom érthető, h. ha van rajta motor (ami a szabályozásnak megfelelő) akkor is lehet vele közlekedni. És még valami, sehol nincs leírva az sem, h. ilyen vagy olyan típusvizsgával vagy más engedéllyel kell rendelkezni. A tolókocsi is jármű, de senki nem szabályozta a paramétereit, a tengely vagy az oldalfal (ha van egyáltalán) Rockwell-keménységi fokát. Ha nincs probléma ne kreáljatok. Örüljetek a szabadságnak, ne kívánjátok a korlátokat!
Igen.
- mert jármű,
- mert bicikli.
Annyira szeretitek túlbonyolítani a dolgokat, h. az már félelmetes. Kettő vagy több kerekű, emberi erővel is lehet hajtani, ill. ha a motorja nem haladja meg a 300W-ot. Ez bicikli kategória! A hagyományos rollerre nem lehet ráülni. És? De ha rá is lehet ülni akkor is mi van? A jogszabály hivatkozik arra, h. rá lehessen ülni? Csak a személyre akit szállít, a vezetőre nem! Hivatkozik arra, h. milyen hajtáslánccal hajtsuk? Csak lábbal, csak kézzel, mindkettővel, pedelec rendszerű, lábbal lökhető, vagy állt. ahogy szokás, csak a motort használjuk? Rendelkezik arról, h. milyen széles lehet a gumi, milyen átmérőjű lehet, mekkora lehet a légnyomása stb.? NEM! Az egy elektromos motorral szerelt kerékpár, amit a köznyelv rollernek nevez!
Van egy nagyon fontos szabály. Ami nincs szabályozva, azt szabad. Építhetek mondjuk egy 80cm széles 1m átmérőjű abroncsokra épülő 3m hosszú és 2m magas járművet is. A lényeg, h. emberi erővel lehessen hajtani, akár lökdösve, (egy lábbal, vagy ülve ollózva) az akkor is egy nyomsávban haladó, egy pár kerékkel rendelkező kerékpár lesz.
Tegnap a bringaúton jött szembe egy fickó, bmx-es bukó volt rajta, és tolta az elektromos rolleren ezerrel. Volt vagy 20cm széles gumija.
Amúgy nem zavart senkit, haladt a forgalommal, vagy jobban. Mondjuk jó kérdés, hogy hol megy, ahol nincs bringaút. Járda is, közút is necces vele. Szerintem inkább a járdán mehetett.
Lásd: kettővel korábban... ugyanezt.
-
A motoros roller már érdekesebb kérdés.
Az lehetne segédmotor L1e ...
Akkor, ha
közútra tervezték+gyártották volna
és meglenne a típus engedélye
De egyik feltétel sem igaz rá.
Ezért marad játék, elektromos játék.
-
üdv. ezt kaptam az orfk közl.bizt főosztályától válaszul: Tisztelt Komlósi Úr!
Az elektromos rollerral való közlekedés tárgyában írott beadványában foglaltakra az alábbiak
szerint tájékoztatom.
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a
továbbiakban: KRESZ) 5. §-a rendelkezik arról, hogy mely feltételeknek megfelelő járművel
lehet részt venni a közúti közlekedésben, illetve a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a
közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm.
rendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) rendelkezik a jármű vezetéséhez szükséges
engedélyekről.
A jármű fogalmát a KRESZ 1. számú függelékének II. fejezete tartalmazza.
Az Ön által közölt jellemzők alapján nem zárható ki, hogy eszköz segédmotoros kerékpár, vagy
a lassú jármű kategóriába tartozik.
Annak eldöntésére, hogy az adott eszköz járműnek, illetve azon belül minek minősül a
közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről
szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 4. §-ában kijelölt hatóság jogosult az ún. típusvizsgálat
körében.
Amennyiben a fenti vizsgálat során az eszköz járműnek minősül, akkor a KRESZ rendelkezései
az irányadóak az azzal történő közlekedés során, illetve a járművezetőnek rendelkeznie kell az
adott járműkategória vezetésére jogosító engedéllyel.
Abban az esetben, ha az eszköz nem minősül járműnek, akkor azzal a közúti közlekedésben nem
lehet részt venni.
A 2002/24/EK irányelv alapján ...
HA gyalogos általi használatra szánt az eszköz, akkor a KRESZ szerint nem jármű.
drbjozsef
A hajtóműve hajtja!
pedál+lánckerék+lánc+lánckerék+kerék
A hajtómű erőforrása pedig az emberi erő.
A rollernek NINCS hajtóműve
Ennyi.
-
A motoros roller már érdekesebb kérdés.
Az lehetne segédmotor L1e ...
Akkor, ha
- közútra tervezték+gyártották volna
- és meglenne a típus engedélye
De egyik feltétel sem igaz rá.
Ezért marad játék, elektromos játék.
komlosi01
Sehol nem lehet hisz nem jármű, hanem játék.
Ilyen egyszerű!
Nyilván nem rágnánk itt a gittet, ha lenne.
Van egy csomó jogszabály, a topik elején megtalálhatsz egy csomót idézve is. A rugózás azon megy, hogy jármű-e a roller. Ha igen - mert a méretei, tulajdonságai, felszerltsége alapján lehetne -, akkor egyértelműen segédmotoros kerékpár, és az erre a kategóriára vonatkozó szabályok szerint lehet vele a közúton közlekedni. Ha nem - ahogy a görkorcsolya meg a gördeszka sem az -, akkor sporteszköz/játékszer/egyébaminekakarod, tehát nem közlekedhetsz vele közúton. Az általános szabályok szerint használhatod a járdán, a lakó-pihenő övezetben, meg magánterületen.
A jármű leírása explicite sehol nem tilt semmit. Van aki szerint ezért - ha megfelel a törvényben előírt felszereltségnek is - jármű. Van aki szerint meg nem.
Jóemberek! ha nincsen joghézag, kérlek Benneteket linkeljétek a 300W-nál nagyobb teljesítményű elektromos rollerekre vonatkozó jogszabályokat, hogy hol lehet vele közlekedni, milyen feltételekkel,stb... köszönöm (gyanítom, egy KONKRÉT jogszabályt sem fogok kapni sajnos)
Ahogy a kerékpárt se hajtja semmi, hacsak nem taposod-lököd-húzkodod a pedált.
Alapban semmi nem hajtja!
Mert nem halad csak akkor, ha gyalogolsz-lököd-tolod féllábbal...
A motorosban pedig a motor hajtja.
„NEM emberi hajtja [a rollert]! Nincs erre alkalmas pedálja/karja/izéje”
Hanem mi hajtja? V.ö.: "Ércsem én azt, hogy gőzgép; Na de mi hajcsa?"
Nincs joghézag!
Az a roller ugyanis nem jármű.
...és máris minden a helyére kerül :-)
Azonban, ha levizsgáztatod smkp-nak!
(ha le tudod, mert egyébként alkalmas rá)
Akkor jármű lesz! és megoldódik a gondod.
komlosi01
- Segédmotoros kerékpár:
a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű,
Az a roller NINCS besorolva az L1e kategóriába.
Tehát nem smkp ...