Hamarosan elektronikusan továbbíthatjuk bírósági beadványainkat

2012.05.25. Jogi Fórum / dr. Léhner Zsuzsa

Az Országos Bírósági Hivatal május 10. napján szakmai tájékoztatót tartott „Az ügyfélkapcsolatok elektronizálása egyes bírósági eljárásokban” elnevezésű projektről, melynek révén jelentősen kiszélesednek az elektronikus kapcsolattartás lehetőségei az igazságszolgáltatásban résztvevők számára.

Dr. Németh Zoltán, az OBH elnöki kabinet vezetőjének megnyitója után dr. Péntek László, a Projekt Operatív Bizottság elnöke tartott előadást. Elmondta, megérett az idő arra, hogy korszerű technikai megoldásokon keresztül könnyebbé váljon az ügyintézés mind az igazságszolgáltatás, mind az ügyfelek számára. A 400 millió forintos projekt megvalósítása 2010 januárjában kezdődött, és idén szeptember 30-án fejeződik be. Takarékosabb, racionálisabb, környezettudatosabb gazdálkodást tesz lehetővé, hiszen például a következő 2-3 évben 15 millió oldalnyi papírt és évente 15 ezer postai napot lehet majd megtakarítani.

Dr. Balaskó Sándor, a Synergon RI Kft. munkatársa elmondta, hogy a rendszer szolgáltatásai legkorábban 2013. január 1-től lesznek elérhetők. A projekt legfontosabb céljai: elektronikus külső kommunikáció az ügyfelekkel és a hivatalos szervekkel, elektronikus dokumentumkezelés, dokumentumtár, az átfutási idők, a munkateher, a fénymásolási és nyomtatási költségek csökkentése, valamint az anonimizálás megoldása.

Az eljárás során elektronikus formanyomtatványokat kell majd használni. Az eljárás megindításánál használandó nyomtatvány adattartalma: ügyfélkapus viszontazonosításhoz szükséges adatok, alapadatok (címzett bíróság, polgári ügyben: ügykategória, ügytárgy, pertárgyérték, illeték, stb., büntető ügyben: ügykategória, az elkövetés helye, ideje, illeték, stb.), a felek és képviselőik, a jogi képviselők adatai, továbbá az ügyszaktól függő specifikus adatok. Az eljárás folyamatában használandó nyomtatvány adattartalma: ügyfélkapus viszontazonosításhoz szükséges adatok, az ügy azonosításához szükséges adatok (címzett bíróság, ügyszám, I. r. felperes és I. r. alperes neve, I. r. vádlott neve), valamint a formanyomtatvány tárgyától függő további adatok.

Perecz Anita, a Synergon RI Kft. munkatársa az Ügyfélkapcsolati Portálról beszélt. A portál célja: az elektronikus kommunikációs felület kialakítása, elektronikus formanyomtatványok publikálása, tájékoztatók, ügyleírások, anonimizált határozatok elérhetővé tétele. A portál fő funkciói az alábbiak lesznek: tájékoztatók, élethelyzetek szabadszavas keresése, eljárás keresése, aktuális formanyomtatvány keresése és letöltése, archív formanyomtatványok, anonimizált határozatok keresése és letöltése, bíróság keresése, visszajelzés küldése.

Kovács László, az ODES Records Kft. munkatársa a már működő BIR-O rendszer továbbfejlesztését ismertette. A rendszer új funkciói a következők lesznek: elektronikus kezdő- és utóiratok fogadása, a bíróságon keletkező elektronikus dokumentumok kezelése, a dokumentumok elektronikus kiadmányozása, elektronikus dokumentumok visszakeresése a dokumentumtárban, az anonimizálás kezelése.

A nyílt rendezvény a hallgatóság kérdéseinek megválaszolásával zárult, a szakmai nap pedig délután bírósági vezetők és munkatársak részvételével tartott zártkörű szekcióülésekkel folytatódott.

  • kapcsolódó anyagok
BÍRÓSÁG
ELEKTRONIKUS
OBH - ORSZÁGOS BÍRÓSÁGI HIVATAL