P rendszám jogtalan használata bűncselekmény?


kcs1 # 2016.10.17. 05:17

Pár évet dolgoztam autókereskedésben. P-s rendszámot váltott ki a tulajdonos, korlátlanul használtuk az új kocsikra. Műszaki állomás, tankolás, stb. Sosem szólt a rendőr érte, pedig igazoltattak. Szerintem nem változott azóta.

gferi # 2016.10.16. 23:50

Tisztelt Véleményem!

Érdeklődnék hogy ha van egy adott P rendszám amelyre megfelelően fizetve van a biztosítás és egy autó kereskedelemmel foglalkozó cég váltotta ki, akkor ez a cég engem megbízhat e ( megbízási szerződéssel) arra hogy forgalomból kivont autót hozzak be a saját lábán külföldről? és ha igen akkor hányszor egy évben? Előre is köszönöm a választ!

vittimr # 2016.10.16. 20:13

Üdv.

P rendszámot most lehet használni szabályosan Ausztria - Németország területén?

wers # 2016.05.05. 05:00

nincs ilyen korlátozás

Lipi77 # 2016.05.04. 12:15

Tisztelt Cím!
Szeretném megtudni, hogy van-e valamilyen szabályozás arra vonatkozóan, hogy egy adott gépjárművet mennyiszer indíthatok a p rendszámmal!?
Halottam egy 30-as számot, de sehol nem találok erre vonatkozó leírást, föleg a naplóban!

Köszönöm a válaszukat!

Dr.Attika # 2016.03.26. 10:10

Megvan a megoldás.
326/2011. (XII.28.) korm. r.
71. §138 Az E és az M betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművel csak Magyarország területén lehet közlekedni. A P és az SP betűjelű ideiglenes rendszámtábla viszonosság vagy kétoldalú megállapodás esetében, illetve akkor jogosít más EGT-államban történő közlekedésre, ha azt az adott ország jogszabályai is lehetővé teszik.

tehát vagy viszonosság vagy kétoldalú megállapodás szükséges ahhoz, hogy a próbarendszámokat elismerjék a megállapodást kötő felek.

wers # 2016.03.26. 09:36

És még egy nagy különbség, a P rendszámot az igényló cég az adott időszakon belül akár 100 autóra is használhatja, a Z-t viszont konkrét autóra adják ki.

wers # 2016.03.26. 09:30

A magyar hatóság külföldi cégnek, személynek Z rendszámot ad ki, hogy az kivigye az országból, és máshol honosítsa.

wers # 2016.03.26. 09:26

nem, a magyar hatóság csak Magyarországon bejegyzett cégnek ad ki P rendszámot. Inkább arról van szó, hogy a magyar kereskedő, ha Ausztriában vesz gépjárművet eladási szándékkal, azt azzal Magyarországra hozhassa.

Dr.Attika # 2016.03.26. 09:21

Arról lehet szó, hogy osztrák cégek is igényelhetnek magyar P-rendszámot és magyar cégek is osztrák próbarendszámot.

wers # 2016.03.26. 08:34

A P rendszámokat az egész EGK területére érvényesen adja ki a magyar hatóság közösségi megállapodás alapján, így tényleg nagyon örvendetes, hogy ezt már Ausztria is hajlandó elismerni.
Hajlamosak minket még mindig gyarmatuknak tekinteni, és sajátosan értelmezni a nemzetközi egyezményeket.

Dr.Attika # 2016.03.26. 05:25

A miniszterelnök 36/2016. (III. 25.) ME határozata
a Magyarország Kormánya és az Osztrák Köztársaság Kormánya között a próbarendszámok kölcsönös
elismeréséről szóló megállapodás létrehozására adott felhatalmazásról
A nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvény 5. § (1) bekezdése szerinti hatáskörömben eljárva,
a nemzeti fejlesztési miniszter, valamint a külgazdasági és külügyminiszter előterjesztése alapján

1. egyetértek a  Magyarország Kormánya és az  Osztrák Köztársaság Kormánya között a  próbarendszámok kölcsönös
elismeréséről szóló megállapodás (a továbbiakban: egyezmény) létrehozásával;
2. felhatalmazom a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy – az érintett miniszterekkel egyetértésben – a tárgyalásokon
részt vevő személyeket kijelölje;
3. felhatalmazom a nemzeti fejlesztési minisztert vagy az általa kijelölt személyt, hogy a tárgyalások eredményeként
előálló szövegtervezetet kézjegyével lássa el;
4. felhívom a  külgazdasági és külügyminisztert, hogy az  egyezmény létrehozásához szükséges meghatalmazási
okiratot adja ki;
5. felhívom a  nemzeti fejlesztési minisztert, a  külgazdasági és külügyminisztert, valamint az  igazságügyi
minisztert, hogy az  egyezmény létrehozását követően az  egyezmény végleges szövegének megállapítására való
felhatalmazásról szóló határozat tervezetét haladéktalanul terjesszék a Kormány elé.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 14:44

Egyetértek.
A záróvonal meg nem kerítés. :)

wers # 2016.03.18. 14:11

A bűnelkövető többnyire nem bűnöző”.

Tényleg. :)) Én sem lettem tegnap bűnöző, amikor valahogy belekeveredtem a forgalomba, és záróvonalon át haladtam. Bár az nem is bcs, csak szab.sértés.
De azért őket is megilleti nem?

De vissza a témához, és komolyra fordítva, azért akik P rendszámot igényelnek saját tulajdonú gépjárműre, és napi rendszerességgel nem úgy használják, hanem x Ft/nap "bérbe adják", ott már igen csak felmerül a kérdés, hogy hogyan is nevezzük.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 13:52

OFF
a bűnözőket is megilleti a védelem.
A bűnelkövető többnyire nem bűnöző.
ON

pohicop # 2016.03.18. 13:13

"jogilag nem releváns, hogy a vezetőnek van-e érvényes munkaszerződése a P-rendszámot kiváltó céggel"

Már, hogy ne lenne releváns.....hiszen ha nincs munkaszerződésben és semmi köze a céghez, valamint nem is ül mellette ilyen személy, akkor nem vezetheti az autót és a rendszámot sem használhatja legálisan.... szabályosan.
E mellett elkövetett egyéb bűncselekményekről nem is beszélve.

wers # 2016.03.18. 12:39

A hatóságnak viszont nem elméleti kérdés, főként az igazoltató rendőrnek sem.

Kedves Dr.Attika, ha bebizonyosodik, hogy bűncselekmény történt, az igazoltató rendőrt meg lehet vádolni bűnrészességgel, ha nem ellenőrizte? Vagy amennyiben a rendszámot kiadó hatóság elvét egy tollvonást, vagy három napot csúszik mondjuk egy visszavonással, akkor őt is?
Én nem kívánok sok sikert, bár az is igaz, a bűnözőket is megilleti a védelem.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 11:59

hogy meggyőzzem a nyomozó hatóságot arról, hogy jogilag nem releváns, hogy a vezetőnek van-e érvényes munkaszerződése a P-rendszámot kiváltó céggel.
Sok sikert hozzá! Mindig nagyobb a sportéke annak, ha egy helytelen álláspontot tudsz elfogadtatni a hatósággal.

Dr.Attika # 2016.03.18. 11:30

A kettő nem ugyanaz. Neked ez elméleti kérdés, de nekem ez gyakorlati feladat, hogy meggyőzzem a nyomozó hatóságot arról, hogy jogilag nem releváns, hogy a vezetőnek van-e érvényes munkaszerződése a P-rendszámot kiváltó céggel. A lényeg, hogy beazonosítható, hogy adott időpontban ki vezette a járművet az indítási napló alapján.

Kovács_Béla_Sándor # 2016.03.18. 10:54

Arra miért is nem? Vagy szerinted a közlekedési rendőrnek, ha vagyon elleni bűncselekményt lát, nem kell vele foglalkoznia?

Dr.Attika # 2016.03.18. 09:53

Ha már ilyen magasságokba emelkedtünk. A törvény szelleme, ahogy szokták hivatkozni.
A gépjármű rendszámnak az a lényege, hogy mind a tulajdonos, mind az üzemben tartó azonosítható legyen. A P-rendszám esetében- mivel az jogi személyhez kötött- az indítási naplóból lehet megállapítani, hogy adott időpontban ki vezette. Az ellenőrző rendőrnek erre kellene fókuszálni, nem pedig arra, hogy a P-rendszám használata jogos vagy sem.

wers # 2016.03.18. 08:54

Szerintem ez a szabályozás is az a kategória, amikor rácsodálkozunk "mire is gondolhatott a szerző?", és esetleg a rejtvényfejtés is bele játszhat.

A nagyobb gond az, hogy ez alapján sokaknak dolgozniuk kell, aki kiadja, vagy visszavonja, az rendőrnek, aki ellenőriz, és aki használja stb. És csak utólag fog kiderülni, ki, mikor, miben, és milyen mértékben vétett.

Valahol mindannyitoknak igaza van, és akár az ellenkezőjére is van sok példa, hogyan ítéltetik meg a cselekmény.

Így teljesen felesleges tovább rágódni, mert a "nagyjaink" sincsenek e tekintetben közös nevezőn.

Ha engem kérdeztek, szigorítanék kőkeményen, és a használók egy része a "remélem megúszom" kategóriába tartoznak, vagy a rosszabb "fel sem fogtam mit teszek"

folyami géb # 2016.03.18. 06:36

Úgy látom, nem értjük egymást:

"100%-ra mondom, hogy van olyan hely ahol ez a vitatott kérdés csak szabálysértés lesz és pont."

Pont nélkül sem vitattam, hogy ez lehet így.

Amit viszont nem fogadok el: azt mondod, "ez LEHET bűncselekmény is", meg hogy "attól függ, mint mond az illető", de "ha akar, a hatóság csinálhat belőle bűncselekményt".

Nagyon nem szeretném, ha ugyanazon magatartás jogi megítélése az eljáró személyétől, vagy főképp az akaratától függene. Tudom, hogy van ilyen, ha nem is olyan mértékben, ahogy Te sejtteted. Az igazságszolgáltatásban részt vevő valamennyi hatóságnak vannak eszközei a jogegységesítésre. Úgy látszik, erre a kérdésre is jobban oda kell figyelni majd.

Véleményem # 2016.03.17. 15:28

folyami géb

( sok bíró, ügyész, ügyvéd van akik egy bizonyos megyében vannak "betokosodva" ez megint olyan, hogy ellent lehet neki mondani, de akkor is létező dolog )

Persze, hogy nem igaz mindenkire amit írtam, De ettől még eltérő lehet a felfogás,városra megyére lebontva.
100%-ra mondom, hogy van olyan hely ahol ez a vitatott kérdés csak szabálysértés lesz és pont. Megértek mindenkit aki a bcs-t feszegeti mert az is lehet. Ezért írom amiket írok, nem vagyok egyik oldalon sem, mert felőlem az lesz belőle amit csak akarnak, de a másik szemléletet is elétek tártam.
Nem mondtam meg, hogy mi a jó meg mi nem, de az országos eltérések ettől még léteznek, ha tetszik ha nem.

Gyakorlatban látni kell még azt, hogy P rendszám kapcsán járműkereskedő cégek, személyek egymás között megbízást, meghatalmazást egyebeket írnak, hogy a hatóság előtt minden rendben tűnjön. Akkor éppen amikor ellenőrzés van, hirtelen mindenki a cégben van ilyen olyan megbízás meg jogcím alatt. Most ha a kérdező és akitől elvették úgy nyilatkoznak a későbbiekben simán meg marad szabálysértés szintjén. De ha a hatóság bcs-t akar ebből csinálni, akkor tud azt is, kérdés hogyan akarnak eljárni...

pohicop

Aki elvette a C-t az vegye el továbbra is, legalább ennyi legyen belőle. Ha egyszer elvette akkor csak tudta minősíteni meg ütköztetni valamibe. Attól később még születhetett más döntés, de addig sem volt rendszámmal vissza élés, hanem keringett a hatóságok között ( míg vissza nem kapta legrosszabb esetben a jogosult ). Van aki ezért jut ilyenhez mert a P-nek nem tud megfelelni.
Ha a német ideiglenes rendszámmal kapcsolatban sikerült közös állásfoglalást létrehozni, akkor ezzel kapcsolatban is jó lenne. A biztosítás érvényessége meg, hogy mire, hogyan merre meddig lehet ezekkel a rendszámokkal menni, úgy mint a német sárga-pirossal vagy esetleg az osztrákkal. Elgondolkodtató lenne az illetékeseknek.

folyami géb # 2016.03.16. 20:03

"a még forgalomba nem helyezett"
"a forgalomból kérelemre ideiglenesen kivont"
Ezen két dolog fontos."

Pontosan, valamint még az, hogy az adott cégé legyen a P rendszám.

Ha a P rendszám a jogosult cég fenti feltételeknek megfelelő autóján van, de nem a cég alkalmazottja vezeti, nem jó az indítási napló stb., az szabálysértés.

Jelen esetben a kérdező azt mondta, hogy kölcsönadta a rendszámot. Gondolom, hogy nem a hozzávaló autó vagy autók valamelyikével együtt, mert akkor azt is írta volna.

Ha viszont X jogosult P rendszáma van Y bármilyen kocsiján, az bűncselekmény, ebben biztos vagyok.