summa cum laude


K.V.B. # 2004.07.15. 07:17

Nagyon sok igazság van abban, amit írtál. Úgy érzem, kezdünk közös nevezőre jutni. Való igaz, hogy feleslegesnek tűnik a jogszabályok felsorolásainak megtanulása, és én magam is úgy tanulok, hogy nem a vizsga előtt, nem a vizsga után, hanem a vizsgára tudjam. Már nem tudnám felsorolni azokat a dolgokat, amiket két héttel ezelőtt megtanultam, és nem is kell, hiszen akár jövő héten változhat is. Másrészt akkora anyagot, mint a jogi tananyag, lehetetlen szó szerint fejben tartani hosszú ideig. De a lényeget és az összefüggéseket tudom, ha kell, 10 év múlva is!
Én elsősorban azokról beszéltem, akiknek lenne lehetőségük tanulni, és mégis úgy jönnek el vizsgázni, hogy majdcsak sikerül. Mert nem hajlandók éjszaka fennmaradni, utána meg a vizsgán kioktatják a tanárt, hogy bizony ők tudják, mert micsoda logikájuk van, összevissza kombinálnak mindenféle hülyeségeket, felhúzzák a tanárt, a többi mögöttük lévő meg szív... És általában ezeknek az emberkéknek szokott nagy szájuk lenni, hogy ők a talpraesettek, ők jobban megélnek az életben, meg kijőve a vizsgáról elmondják a tanárt mindenféle bunkónak, szemétnek stb.
Ha egyszer valamit becsülettel megtanulsz, az sokkal jobban megmarad benned hosszú távon, mintha egyszer sem tanulod meg, max. nagy vonalakban (függetlenül attól, hogy időhiány vagy lustaság miatt nem tanul valaki). Ehhez azt hiszem, nem kell nagy logika, hogy valaki belássa. Egyébként összefüggések nélkül nem is lehet jogot tanulni, ott minden szónak jelentősége van (de ezt nem Neked akarom mondani, aki már rég végeztél) Ötöst-négyest pedig úgy kaphatsz, ha becsülettel megtanulod, plusz a tanár kérdéseire is tudsz válaszolni, ami leginkább az összefüggések megértésére vonatkozik. Persze úgy is kaphatsz, ahogyan leírtad, én is láttam olyan évfolyamtársat, aki úgy jött ki diplomakonzultációról a tanszékvezetőtől, hogy húzkodta lefelé a miniszoknyáját (ez nem a jogon volt). Õ is jeles diplomával végzett, csak egy a különbség: ő az életben nem tudna otthon egyetemi matekot tanítani, én pedig tudok, éspedig azért, mert igen nagyon jól megtanultam, ahogyan az összes többit is.
Száz szónak is egy a vége: azt hiszem, az első megnyilatkozásom alkalmával beleestem abba a hibába, hogy általánosítottam, de Te is beleestél, derill! Vannak rite-ok, akik lusták és nagyszájúak, és vannak, akik szorgalmasak és kitartóak, csak a körülmények miatt nem tudnak jobbat produkálni. Attól még kitűnő ügyvéd lesz belőlük, mert tényleg a józan ész, és a szavak jelentőségének a felismerése az, ami egy jogászt jó szakemberré tesz! És hiába tanulja meg valaki a jogot ötösre becsülettel: ha jogi probléma adódik, úgyis fellapozza a törvényt, onnantól kezdve pedig már csak a logika az úr! De kérlek Te is fogadd el, amit írtam, mivel magamból indultam ki és az általam ismert rite-várományosokból és rite-okból! Természetesen vannak jelesre vizsgázók, és vannak jeles tanulók! A különbség: az előbbi kibulizza magának valahogyan a jelest, általában nagyképű is (hiszen jelesre vizsgázott!), de kettőt ne kérdezz tőle, mert tisztára sík; és vannak olyanok, akik tényleg megtanulják a tananyagot úgy, hogy a tudás az övék maradjon. Én minden nap tapasztalom, milyen előnyöm van az életben abból, hogy valamit igazán jól megtanultam (nemcsak a matematikában, hanem számos egyéb területen is), bár úgy érzem, a közgazdasági témában ez fokozottabban érvényben, mint a jogban, ami sokkal változékonyabb.

derill # 2004.07.16. 07:02

Egyetértek veled. Ha jól vettem ki, akkor Te jogász-közgazdász végzettségü vagy:) Az a nagy álmom, hogy még közgáz tudásom is legyen (pénzügyi ismereteim a béka feneke alatt. De majd... most más van. Nem régen végeztem, 3 éve. Előtte pedig az állig. főiskolát, tehát 7 évig egyfolytában tanultam. Most jogi szakvizsga jön, és uniós szakjogászképzés. Aztán meglátom. Minnél többet tanulok, annál többet szeretnék tanulni.

Azért mesélek még valamit, és segithetnél nekem, és talán sok olvasónak is.

Én általános iskolában nem voltam jó tanuló. Sőt... Nem tudtam, hogyan kell tanulni, senki nem tanitott. Emlitettem, hogy nálunk a tanulás nem volt divat. És tanulni is tudni kell. Aztán bekerültem egy iskolába egyedül a sok ismeretlen közé, illetve egyetlen ismerős volt, akivel régen egy osztályba jártam. Õ viszont jeles tanuló volt. Mi ismertük csak egymást, igy egymás mellé ültünk. De ő nem volt hajlandó órán beszélgetni velem. Fél évig próbálkoztam, aztán feladtam, és elkezdtem tanulni - unalomból. Ennek köszönhetően félévkor nem buktam meg, a 6 egyes mellé az utolsó jegyem jeles volt. Akkor izleltem meg a tanulás, illetve inkább a tudás örömét. Utána végig jól tanultam, gimiben - azt is levelezőn végeztem munka mellett - szinte alig volt négyesem. És azóta tanulmányozom a tanulási technikákat is - a jelesekét természetesen.

Tehát elmesélhetnéd, hogy Te hogyan tanulsz.

Az én módszerem az, hogy előszőr elolvasom az anyagot, és a lényegeseket aláhuzom ceruzával. Másodszorra már sárga sorkiemelővel - ezek már csak a fogalmak. Ha van még időm ujraolvasni, akkor még a cimszavakat zölddel, ez arra szolgál, hogy ha vissza kell keresnem valamit, akkor megkönnyiti. Háromnál többször csak a jogszociológiát olvastam el (14-szer, de máig fogalmam nincs mit olvastam, pedig csak 140 oldal volt A/5-ös méretben).

Mit csinálsz az olyan anyaggal, ami ennyire nem érdekel?

És mi a helyzet a nyelvtanulással? Azzal nagyon szenvedek, pedig kellene. Nagyon kellene.


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

K.V.B. # 2004.07.16. 08:19

Minden elismerésem, hogy elvégezted a jogot, amikor a gimit is levelezőn végezted. Ez nem piskóta, és tapasztalatból tudom ezt: a férjem a jogi egyetemi tanulmányaim első három éve alatt csinálta meg a gimit munka mellett, és szenvedtünk elég rendesen, mivel elég szemét módon betartottak neki a munkahelyen.
Én a középiskolai tanáraimnak köszönhetem, hogy tudok tanulni: közgáz szakközépbe jártam, és ott mindent szó szerint kellett tudni az órai jegyzetből. Bár igaz, először apám volt, aki elővett a tanulással kapcsolatban: általános iskola 6.osztályban az első biológia tananyagot a kezébe vette, és közölte: most fel kell mondanom a tananyagot. Én mondtam, hogy csak kérdezzen, de ő hallgatni akarta csak, nem kérdezett. Mondtam, hogy az iskolában nem így kérik, és nem tudom összefüggően felmondani. Erre egy hatalmas pofon kíséretében visszadobta a tankönyvet azzal, hogy fél óra múlva ad még egy esélyt.
Innentől kezdte kezdtem el hangosan tanulni, és ez az egyetlen, ami engem segít. Nem hülyeség, hogy látja-hallja-mondja az ember egyszerre. Igaz, a jog tananyagtól sokszor nem volt hangom, annyit kellett beszélni...
Úgy tanulok, hogy egyszer elovasok és egyúttal szövegkiemelővel aláhúzok kb. 8-10 oldalt (nagyjából egy fejezet ennyi szokott lenni), aztán felmondom hangosan. Utána a vizsga napján reggel korán kelek (értsd: 3 óra körül), és még egyszer elmondom. Én szoktam utolsónak bemenni vizsgázni, mivel az utolsó pillanatig tanulok. És mindig nagyon jól szokott sikerülni. Ez az egyetlen titok, hogy a vizsgára szó szerint tudd az összes felsorolást: amit tegnap mondtál fel, aznap már nem tudod szó szerint! Ebből is látszik, hogy a vizsgáRA szoktam tanulni, vizsga után 3 héttel senki sem tudja felmondani szó szerint a dolgokat, és sok ember a vizsgán sem. Nálam ez az "egyszer elolvasom és felmondom" nagyon működik.
Az 5 nap tanulás a matek szigorlatomra volt, az külön kategória. Jogra általában 2, max 4 nap (szigorlatra), de azt hajnaltól éjfélig (megtehetem, mivel nincs gyerekem) Mostanában segít, hogy előveszegetem a könyvet a buszon, és míg utazok, napi 20 oldalt el tudok olvasni. Ha már úgy állok neki a tanulásnak vizsgaidőszakban, hogy alá van húzva a könyvemben a lényeg, mínusz 1 nap, ez biztos!
Olyan tananyag, ami nem érdekel? Hát olyannal még nem találkoztam. Talán ez a másik ok, ami miatt könnyebben megtanulom az anyagot: mindenhez tudok kedvet csinálni magamnak. Mindennek megvan a maga szépsége, így állok neki.
Nyelvtanulás: Villám tananyagot hallgass, nagyon-nagyon jól meg lehet tanulni. Én voltam egy két hetes "intezív"-nek mondott nyelvtanfolyamon, ahol olyanokkal jártam egy csoportba, akik már végigültek egy 120 órás tanfolyamot. Én hat (!!!) Villám tananyag után beültem közéjük (ha nekiülsz, kb. 3 nap), és sokkal jobban, helyesebben és főleg összefüggőbben beszéltem, mint ők. Nagyon tudom ajánlani.

Kovács Jozsi # 2004.07.16. 19:32

Úgy látom eléggé ráértek...


bausan

derill # 2004.07.16. 19:36

Szupi:) Ezt kipróbálom! Van villámom angolból és németből. 6? ugy érted a 6 kazetta, vagy egy 6 kazettás kurzus egynek számit? Egymás után végighallgatom és közben olvasom, vagy csak hallgatom? Az angoloknál a leirt szó köszönőviszonyban sincs a kimondottal:( Meg van ELO-m is németből, angolból és olaszból.
Azzal is lehet? És utána? Ettől még nem fogom beszélni és nagyon szeretném. Legszivesebben minden nyelven megtanulnék, de boldog lennék akkor is, ha csak németül tudnék.


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

derill # 2004.07.16. 19:37

Ennyire látszik?
Ha hiszed ha nem, alig van pár szabad percem. Mindig csinálok valamit. Most épp fő a tészta:)) Remélem nem szét.


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

K.V.B. # 2004.07.19. 06:14

Hat kazetta = hat lecke a Villám tananyagban. Igazából úgy kell tanulni, hogy az első leckét csak végighallgatod az első nap, nem nézel sem könyvet, sem mást. Második nap végighallgatod a második leckét könyv nélkül, aztán az első leckét úgy, hogy megpróbálod utána mondani a könyvből. Harmadik nap végighallgatod a harmadik leckét könyv nélkül, a másodikat a kazetta után mondod könyvből, az elsőt pedig leírod. És így tovább. Ha sürgős az ügy, vagy ha rá tudsz szánni három napot, bőven végig érsz hat kazettával, még egy-két órás pihenőket is beiktathatsz.
Az eredmény: fél év alatt heti kétszeri gyakorlással 0-ról középfokú. Működik!!!
A Villám tananyag boltban (Szerb utca, az ELTE-től nincs messze Bp-n) részletes leírást kapsz. Plusz ha már nagyon elrongyolódtak a kazettáid, díjmentesen kicserélik.
Én kapásból csak az ismétlő kazettákat hallgatom, és mellé mondom a tananyagot, nem hallgatom végig az első hat lassú tempós kazettát. A könyv nélküli ismétlés pedig prímán megy mosogatás közben este...
Kovács Jozsi-nak: igen, nagyon ráérek - reggeli- és ebédidőben. A joghurtom és kiflim mellé jól jön egy kis internetes csevej...

szajbertattila # 2004.07.19. 09:00

hello:-)

miért baj az, ha ráér valaki? nem rossz dolog ez a dolog, szeressük is!!!:-))

Legislator # 2004.07.19. 13:45

Úgyis lehet ráérni, hogy közben azért dolgozunk, és úgy is lehet valaki "elfoglalt", hogy semmit sem csinál. Minden hozzáállás és értelmezés kérdése.


Sunshine after the rain.

K.V.B. # 2004.07.20. 05:56

Az előbbiek azok, akik jól be tudják osztani az idejüket, az utóbbiak pedig azok, akik kétoldali munkaundortól hajtva reggel telepakolják mindenfélével az íróasztalukat, hogy legalább a látszat meglegyen...
Egyébként tényleg, miért lenne baj vagy szégyellni való, ha ráér valaki? Főleg nyáron, amikor itt a szabadságolás ideje!

derill # 2004.07.20. 12:43

Igy igaz. Legszivesebben most az Adriában ülnék (usznék). Igy viszont saját levemben (megsülök! ill. megfőlök) uszhatok:((((

Legislator:))) légyszi megosztanád velünk Te is a nyelvtanulási módszeredet? Beszélsz egy pár nyelvet ahogy elnéztem:)) Hogy csináltad? Mármint hogy tanultad meg?


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

Legislator # 2004.07.21. 20:35

Még sokat kell fejlődnöm. Én inkább könnyebben olvasok (-fordítok) idegen nyelven, mint beszélek. A gimnáziumban jó nyelvtanáraim voltak, később aztán próbáltam (próbálok) nyelvtanfolyamokra járni. Ha az ember nem gyakorol 8beszél, fordít) folyamatosan, könnyen kiesik a gyakorlatból, és a nyelvtudás hanyatlik. Köszönöm a dicséretet:))).


Sunshine after the rain.

praetor01 # 2005.04.14. 22:10

Nem tudom megállni, hogy ne szóljak hozzá a témához, bár látom, hogy rég írtatok ide. A véleményem a következő:

  1. Magyarországon a vizsgáztatás rendszere abszolut szubjektív, a kapott érdemjegy minimum 70%-ban a körülményektől függ: hogy aludt az oktató, kihez kerültél, milyen a magánélete, az egészsége, szimpatikus vagy-e stb. Azt hiszem BB beszélt a munkáltató számára objektívnek látszó számról. Mivel több diplomám van, meg kellett állapítanom, hogy a szubjektivitás nem csak a jogra jellemző, ezért kifejezetten csak olyan munkaadó esetében tudom elképzelni azt, hogy a minősítést objeltív mérőszámnak nézi, aki nem járt egyetemre.
  2. A jogon az 5 év szinte kizárólag a magolásról szól, úgyhogy a végzés után mindenki a nulláról indul, hisz a saját bőrén kell megtanulnia mindazt, amire nem tanította meg az egyetem. A magolás bizony vajmi keveset ér a gyakorlatban, arról nem is beszélve, hogy állandó ismétlés nélkül mindenki elfelejti fejből idézni az a-tól q pontig tartó felsorolásokat. Amikor egy ügyön dolgozik az ember, úgyis elmélyed a vonatkozó jogi szabályozásban, az állandóan fejben tartandó ismeretek pedig a hosszú évek alatt leülepedő eszenciára korlátozódnak.
  3. Fentiek ellenére elismerésem mindenkinek, aki summa cum laude minősítést kapott, mert biztosan nagy munka van benne. Én csupán azt mondom, hogy a valóságban nem (feltétlen) ez dönti el azt, hogy ki milyen jogász lesz, vagy ahol igen, ott nagy baj van.
  4. Objektív mérőszám persze jó lenne, elsősorban a munkaerő piaci keresletnek, meg az évfolyamelsőknek, de ehhez alapvető változásoknak kellene bekövetkezni, aminek még a nyomát sem látni: magolás helyett gyakorlatra alapuló oktatás, és egységes vizsgarendszer bevezetése lenne szükséges.
Legislator # 2005.04.15. 08:03

Szerintem abszolút jók a meglátásaid.


Sunshine after the rain.

chabba # 2005.04.26. 10:38

Nem teljesen summa kérdés:

az egyetem alatt sokmindent nem tanul meg az ember, de az azért túlzás, hogy a nulláról indul. Konkrétan az eljárásjogokat én csak a törvényből és a tankönyvekből ismertem, és a gyakorlatban maximálisan hasznosíthatóak voltak a "magolással" szerzett ismereteim.

Persze ez nem valami nagy tudás, de azért nem nulla

renocy # 2005.08.30. 09:39

sziasztok,lenne egy igen egyszerű kérdésem:ki kap cum laude ill.summa cum laude minősitést?Ill. aki csúszik egy évet az még kaphat? előre is köszönöm

Rexor # 2005.08.30. 10:22

Cum laude 3,51 átlag és 4,5 között, summa cum laude 4,51 és fölött.

renocy # 2005.08.30. 10:53

köszi,de ez az átlag pontosan hogyan jön ki?mármint mit átlagolnak és mit számitanak bele?elnézést az együgyű kérdésért,de fontos lenne..köszönöm

Rexor # 2005.08.30. 11:13

Szigorlatok plusz záróvizsgák eredményének súlyozott átlaga.

andzsinszan # 2005.08.30. 17:36

Magyarul: összeadod a szigorlati jegyeidet és csinálsz belőle egy átlagot. Aztán összeadod az államvizsgák+ szakdoli jegyedet és csinálsz még egy átlagot. És a két átlagot átlagolod.

sarollta # 2005.09.09. 11:58

Na és a praeclare?? van olyan ember a világon aki megcsinálja??

lovasi # 2005.09.09. 13:13

mi az a praeclare?

Csaba-X # 2005.09.09. 14:13

Kitüntetéses oklevelet jelent!
Kitüntetéses (praeclare) oklevelet az kap, aki a záróvizsgán minden tantárgyból jeles eredményt ért el, szakdolgozatának és valamennyi alapvizsgájának osztályzata jeles.

Szerintem ez csak elméletben képzelhető el,nem fejtem most ki,hogy miért.

Röviden,annyit azért mégis írok,hogy ez még protrkcióval sem sikerülhet.Lehet,hogy van egy-két zseni tízévente,de a másik oldalon is vannak szemét okatatók és így ez nem igen jön össze.Azt mindeki tudja,hogy nem csak a tudás számít..................
Szóval ritka at ilyesmi nagyon!

Csaba-X # 2005.09.09. 14:16

Mégvalami:

Az összes joghallagtónak azt tudom javasolni,hogy azon nem kell idegösszeomlást kapni,hogy ha valaki eg adott szigorlaton "csak négyest kap".

A diploma minősítése nem igazán számít,ha anyanyelvi szinten beszélsz egy nyelvet.(Jobb,ha kettőt).
Szóval,jobb ha nyelvtanulásra fordítjátok a nagyobb energiát.........

HE0222 # 2005.09.09. 16:41

Feltéve, hogy idegen nyelven akartok jogászkodni és nem magyarul.