Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


vlflp # 2019.01.29. 20:42

Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni a témában. Híres neves almás szaküzletben vettünk egy szilikon telefontokot több mint 10000 Ft-ért, amire egy év garanciát ígértek, amennyiben bármi történik a tokkal, amennyiben az rendeltetésszerűen van használva.

A tokot(és nyilván benne a telefont) külön zsebben hordtuk vigyázva arra, ennek ellenére körübelül fél év után nem csak teljesen kifényesedett, de a sarkai elkezdetek szétjönni illetve az egész tok elkezdett szétesni.(A családban egy másik telefon egy 1500Ft-os szilikon tokban több éve boldogan elvan, és a toknak semmi baja, a tanúságot levontuk...) Mikor visszavittük az üzletbe először azzal próbáltak kibújni a csere alól, hogy "nem hoztuk vissza a teljes terméket", mivel hiányzik egy a tokból kiesett darabkra. Szerencsére ezt félreraktuk és bemutattok. Ezt a kis körübelül 1 cm-es darabkát a hölgy odaillesztette a hiányzó területre, majd megállapította, hogy körbelül fél miliméternyi anyag még midnig hiányzik, így hiányos a tok. (...szétproladt a szilikon, lehetetlen lett volna megőrízni ennél többet belőle) Nagy szerencsénkre, a hölgy leejtette az általunk megőrzött kis 1 cm-es darabkát (már ez is olyan apró volt, hogy csoda hogy megőriztük) és hosszas keresés után sem találta meg. Közben a szervízes kollégával beszélt, akitől átvettem a telefont. A szervíes kolléga szerint nem is fontos, hogy megvan-e a teljes termék vagy sem, ha anyagfáradásról van szó azt majd úgyis felismeri az almás cég és kapunk helyette egy cseretokot. Így aztán nagy nehezen sikerült elküldenünk a szervízbe (vagy nem tudom pontosan hova, ahol elbírálják, hogy garanciális probléma-e vagy sem) a tokot, illetve egy papírt is kiállítottak nekünk, amelyben sikerült rávennem őket, hogy írjanak le több hibát is a tokkal kapcsolatban. Körübelül egy héttel rá azonban kaptunk egy levelet, hogy a cserekérelmünket elutasították. Mit lehet csinálni ilyen esetben? Felháborítónak tartom, hogy egy több mint tíz ezer forintis vacak szilikon tokot megvettünk, amiről meggyőztek minket, hogy megéri hiszen minőségi almás tok, és 1 év garancia is van rá, és amikor fél év után szétesik a tok, akkor nem hajlandóak kicserélni nekünk a terméket. (hát még a kicsinyes fél mm-es hiányzó darabkára vonatkozó kifogásuk...) Még a szétesett tok sincs nálunk, megtartották maguknak..
Ha visszamegyek mit tudok mondani, milyen jogaim vannak és hogyan tudom őket érvényesíteni?

Nagyon szépen köszönöm a segítséget!

Rék # 2019.01.25. 10:59

Sziasztok!
Jogi segítségre lenne szükségem.
A történet röviden:
A laptopom 3év garanciája 2018 nov 20-án lejárt. A garancia lejárta előtt 9nappal alaplapot cserélt benne a hivatalos hp onsite szerviz egy meghibásodás miatt.
A gép alaplapja újra tönkrement. (4 alkalommal cserélték ugyanazért az alaplapot 2,5év alatt) Viszont már hivatalos garanciám nincs.
Kérvényeztem a panaszkezelési osztálynál, hogy cseréljék ki az egész gépet mert a szervizes azt mondta nekem az utolsó alaplapcsere idején, hogy főalkatrész cserére jár valamennyi garancia. (nem mondott pontosat)
A kérvényemet elutasította a HP azzal a dumával, hogy lejárt a garanciám ezért nem tudják cserélni.
Véletlen nem tudjátok, hogy milyen jogszabályokkal tudnék érvelni, hogy mégse járjak pórul?
Köszönöm a segítséget!

adidasboy86 # 2019.01.21. 17:24

Értem! köszönöm, kicsit el vagyok veszve a jogi dolgokban (szerencsére sosem kellett belaásnom magam eddig). Az eladó sem tudott a hibáról, előtte, vagyis a hirdetésben voltak képek is,amin működik..én is lefényképeztem, hogy működik, és sajnos hiába mondom a vevőnek, nem enged, de már nagyjából átlátom a dolgokat. Valahol megértem mind a 2 felet egyrészről egy eladó,aki utolsó értesülései szerint működő dolgot adott el,és egy vevő,akinek pár használat után bedöglött a vásárolt termék... megy az adok kapok,hogy ki hibázott, csak sajnos bele lettem vonva én is a dologba. Én mondjuk személy szerint járulékos veszteségként könyvelném, én is vettem használt cikket, számítástechnikai alkatrészt, sőt laptopot is használtan, volt ami nem működött, szerencsére többségében hiba nélkül mennek a mai napig is, szerintem ez a használtcikk adás-vételben benne van :O

rigoz # 2019.01.21. 17:16

Ez a hozzáállás eladói oldalról lehet büdös, de ismételni tudom magam, Ön legfeljebb tanúként kerülhet bele az ügybe, ha egyáltalán a nyomozást elrendelik és előtte a feljelentést hajlandók jegyzőkönyvbe venni.

De ez a leírtak alapján nettó polgári jogi jogvita, ami bíróság elé utalt polgári peres ügy.

Ön a vevőt képviselte, nem tudhatott arról, hogy milyen hibája van annak, amit átvesz, így semmilyen felelősség nem terheli a közreműködésért, akkor is csak polgári jogi terhelné úgy, hogy a hibákról nem tudott és nem is tudhatott, ha az eladó képviseletében járt volna el.

A szabálysértési értékhatár egyébként 50.000Ft fixen a minősített eseteknél meg értéktől függetlenül bűncselekmény, de akár szabálysértési, akár büntetőeljárásra tartozna a feljelentés, kapásból az elutasítására lehet számolni, hiszen a leírtak alapján sem szabálysértés, sem bűncselekmény nem valósult meg, hanem polgári jogi jogvitáról, termékszavatossági igényérvényesítésről van szó.

Az is lehet, hogy a hibáról még az eladó sem tudott, no és akkor ki lenne a bűnbak? (a kérdés költői, de nyugodtan felteheti a kedves ismerősének, aki ennyit nem bír önként józanul végig gondolni magától, már bocsánat, nem akarok sértegetni senkit, pedig mint írtam, pl. az anyám sem viseli a kellemetlenségeket túl jól, néha szeret Ő is feljelentéssel fenyegetőzni...)

adidasboy86 # 2019.01.21. 17:02

Oh...értem...ez 55.000Ft. volt, az nem gond akkor? :O
Felajánlottam ismerősnek, hogy ha nagyon úgy van, akkor max én bevállalom a "béka" felét, nekem sem olyan nagy összeg, meg akkor ő is kap vissza valamit a dologból, de hallani sem akar róla, csak a feljelentés :(
Közben az eladó is jelentkezett...az előbb, de hallani sem akar a dologról, ő egy jó, működő gépet adott át, mi is megnéztük, írtuk, hogy okés, azt mondta innentől nem szeretne foglalkozni a dologgal, mert ha ő most mégis vissza venné, akkor ő adjon pénztegy nem működő dologért! Persze..megértem én, hogy senkinek sem jó, csak mindenhonnan én szorulok, meg ugye maga az adás-vétel rajtam keresztül zajlott :(

rigoz # 2019.01.21. 16:54

a minősített esetek kivételével, de ez nem az a kategória amúgy sem...

rigoz # 2019.01.21. 16:54

50.000Ft értéket meg nem haladó kár esetén amúgyis csak szabálysértés lehet, de csak a tényleges károkozó magatartást megvalósító terhére...

adidasboy86 # 2019.01.21. 16:42

Köszönöm a gyors segítségbet és bízom benne, hogy békésen megoldódik a dolog, meg remélem, hogy akkor tényleg nem leszek érintett a dologban! Nem nagy összeg, nem arról van szó, de már rém kellemetlen sajnos nekem is :/

További szép napot!
Üdv!

rigoz # 2019.01.21. 16:07

@adidasboy86: Ha elutasítják a feljelentését, akkor nem lesz semmi.

Addig amúgy nem kell mennie sehova, amíg nem idézik, de az esély erre nagyon minimális.

Akkor is először várhatóan tanúként fogják, arra meg a minimálisnál is csekélyebb az esély, hogy meggyanúsítanák.

Amúgy nem kell vinni semmit, ha indulna eljárás, akkor Önre kellene az ügyészségnek, illetve a nyomozati szakaszban a rendőrségnek rábizonyítani a bűnösségét,, büntetőeljárásban a vádemelési javaslattétel előtt a bizonyítékokat a rendőrség szerzi be, vádemelés után indítványra a bíróság azzal, hogy arra rendszerint ügyészi indítványra csak kivételesen kerülhet sor...

Jó eséllyel még jegyzőkönyvbe se veszik, hanem anélkül tanácsolják el...

De nem zárható ki - anyám is szokott ilyen hepciás lenni sajnos -, hogy csak a szája jár.

Fogadni mernék rá, hogyha tesz feljelentést és azt hajlandó felvenni - bár abba is kételkedem -, akkor el fogják utasítani, aztán örülhet, ha pótmagánvádlóként felléphet a végén, de ahhoz olyan ügyvédet is kell találnia, aki ezt bevállalja, amit végképp kötve hiszek.

Arra lehet jó ez a nagy hepaj, hogy hülyét vagy hamis vád miatt felelősségre vontat csináljon magából, ha sokat hepciáskodik, még talán egy gondnokság alá helyezési pert is nyerhet magának a gyámhatóságtól vagy az ügyészségtől...

De a gondolatmenet már végképp messze visz.

adidasboy86 # 2019.01.21. 15:56

Még annyi, hogy nem tudom, hogy kell a mennem rendőrségre, vagy más illetékes szervhez, ott mikre lehet szükség? Csak mert papír nem készült sajna semmiről...sem részemről, sem az "ismerős" részéről, hogy mi volt, vagy mi mennyi, nem tudom, hogy mivel tudnám esetleg igazolni a magam igazát? :O

adidasboy86 # 2019.01.21. 15:49

@rigoz: Köszönöm a gyors választ! Én is hasonlóképp gondoltam, és mondtam is az "ismerősnek", de ő nem tágít :(
Holnap reggel feljelent a rendőrségen! Akkor azért annyira nem aggódom, de így akarjon jót az ember :( Cserébe még én futkoshatok bíróságra, rendőrségre...vagy ez addig nem jut el? :O Minden esetre az eladónál még folyamatosan próbálkozom, mert nekem is kellemetlen a dolog, és nem is volt szándékomban megkárosítani senkit...főleg nem szándékosan...csak ez kellemetlen! Esetleg készülnöm kellene valamilyen iratot bemutatni? Talán a netes beszélgetés még megvan, de a csomaglevél már nem hiszem..persze erre is megkaptam, hogy biztos azért, mert át akartam verni az "ismerőst" azért dobtam el...:/

rigoz # 2019.01.21. 15:42

@adidasboy86: A leírtak alapján semmiképpen sincs.

Nyerhet magának esetleg egy Be. 381. § (1) a) pont (cselekmény nem bűncselekmény) szerinti elutasítást és a hamis vádért való felelés sem kizárt.

De inkább amúgy amondó vagyok, próbálja meg lehűteni az érintettet, az volna minden tekintetben a legjobb és próbálják meg együtt az eladót utolérni (ha magánszemély volt, akkor ne fűzzenek hozzá sok reményt)...

adidasboy86 # 2019.01.21. 15:34

Sziasztok!

Olyan problémával fordulnék hozzátok, és várnám az ötleteket, hogy:
December elején vásároltam egy használt laptopot, egy internetes portálról, magánszemélytől, egy ismerősöm kért meg rá, mert ő nem értett a témához. Meg is lett a kiszemelt, le is beszéltünk mindent. Utánvéttel jött, ismerősöm oda is adta rá a pénzt. Miután megjött a használt termék, nem volt gond vele, kipróbáltam, átvittem ismerősnek, ő is kipróbálta, működött. A gondok ott kezdődtek, hogy a termék pár nap/hét (nem tudom már pontosan), egyszer csak nem működött tovább, nagyobb baja lehet...azóta megpróbáltam elérni az internetes portálon az eladót, sajnos sikertelenül, a laptop azóta hol működik, hol nem, de inkább az utóbbi, és sajnos abba a helyzetbe kerültem, hogy az "ismerős" már engem akar feljelenteni csalásért, hogy megkárosítottam :( Kérdésem az lenne, hogy van e jogalapja ennek az egésznek, vagy mint köztes fél, jól megszívtam a dolgot? Esetleg mit tehetek? Válaszokat előre is köszönöm!
További szép napot! Üdv!

wers # 2019.01.18. 10:53

:) én akkor még csak Rita10 bejegyzését láttam, de blod001-nak is hasonlót válaszolnék.

OFF
nálatok is van, hogy egy-egy bejegyzés sokkal később jelenik meg?
ON

rigoz # 2019.01.18. 10:47

Tisztelt blod001!

Wers-hez hasonlóan az Én álláspontom is az, hogy ez az időtartam aránytalan.

Javaslom magam is, hogy éljen panasszal a vállalkozás felé, illetve jelezze a fogyasztóvédelmi hatósági jogkörében eljáró, lakhelye szerint területileg illetékes járási (fővárosi kerületi) kormányhivatalnak azt, hogy a javítás elhúzásával visszaél erőfölényével a vállalkozás, az ugyanis objektív fogyasztóvédelmi jogsértést is megalapozhat.

Emellett fordulhat a saját lakhelye szerinti járásbírósághoz keresettel a teljesítésre kötelezés érdekében, illetve ideiglenes intézkedés megtételét is kérheti az ügy végleges lezárásáig.

wers # 2019.01.18. 10:28

Én megreklamálnám, legfeljebb elutasítják. Rosszabb helyzet nem lesz.

Szerintem a rozsdamentesnek sem szabadna, de annak is vannak változatai.

blod001 # 2019.01.18. 10:25

Sziasztok!

Garanciális javításban szeretném kérni a segítségeteket. Vettem az eMag-tól egy TV-t, ami meghibásodott. Mivel érvényes a garancia elindítottam a garanciális javítást, jött is érte a DPD, hogy felvegye és elvigye a román szervizközpontjukban, ahol javítják a TV-t. Eddig nem volt semmi probléma, azonban mióta elvitte a futár a TV-t, semmit se hallottam felőle (2018.12.27-én vitte el). E-mailben értesíteniük kéne a főbb lépésékről mint például hogy megérkezett a szervizbe, azonosították a hibát, javítás alatt van stb. Az írásos üzeneteimre nem válaszolnak, szerencsére a telefonos ügyfélszolgálatot sikerült elérnem, ahol végül azt mondták hogy megérkezett a szervizközpontba, de egy kicsit gyanús, hogy akkor miért nem értesítettek erről előzetesen email-ben.

A kérdésem arra irányulna, hogy mennyi ideig húzhatják még ezt az egészet és milyen lépéseket tehetek? Tudom, hogy ez egy hosszabb folyamat, de elég aggasztó, hogy eltelt 3 hét úgy hogy azt se tudom biztosan hogy egyáltalán dolgoznak-e az ügyön és az ügyfélszolgálatos csak annyit mond, hogy várjak türelemmel.

Rita10 # 2019.01.18. 09:07

Kedves Drbjozsef!

Nem rozsdamentes, hanem gránitból kéne lennie... Annak vettem.

drbjozsef # 2019.01.17. 13:05

Nem hinném.

A rozsdamentes mosogatótálca nem sütőlap, nem kedveli a meleget, nem tartom valószínűnek, hogy rendeltetésszerű használatba beletartozik az izzítása.

Az acél elszíneződik hőhatásra, de ha nem lyukadt ki, nem fogja befolyásolni a használatot. Ahhoz picit nagyobb hő kellene.

Rita10 # 2019.01.17. 10:18

Tisztelt Tagok!

Tavaly vettem egy mosogatót. (tálca) Valamelyik nap észrevettem, hogy egy folt van rajta (elszíneződés, fakulás). Valószínűsítem, hogy nem vegyszertől, hanem hogy egyszer rátettem melegen a serpenyőt.
Áll ilyen esetre garancia, minőségi hiba, vagy más alapján?

Köszönöm!

Laci1982 # 2019.01.08. 10:15

Köszönöm szépen a segítséget Ityam!
Meg vannak a papírok, amikre egyértelműen rá van írva a hiba oka.

Szomorú örökös # 2019.01.08. 09:40

Laci1982

Akkor pedig új blokkot kellettek volna adni, nem?

Miért is kellett volna? Ismét vettél tőlük egyet és ki is fizetted? Ha igen, akkor jogos az új blokk. Így viszont szimplán garanciális csere darabnak minősül.

ityam # 2019.01.08. 09:26

közben az új PTKban is rákerestem:
6:168. § [Termékszavatossági igény]
(4) Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli(PTK alapján a forgalmazó is gyártónak minősül ebben a pontban).

Tehát a kijavított részekkel érintett részben újraindul a szavatosság. Ha ugyanaz a hiba most is mint korábban akkor feltehetőleg ugyanaz hibásodott meg most is.

Amennyire tudom a szavatossági feltételek a garanciánál is figyelembe kell venni, de erre sem vennék mérget.

ityam # 2019.01.08. 09:17

Régebben én úgy tudom hogy úgy volt hogy cserénél újraindul a gari és javításnál a kijavított hiba tekintetében indul újra a gari. Szóval ugyanarra a hibára él még most is a garancia. Viszont kell valamivel tudnod igazolni hogy mit javítottak hogy érvényesíteni tudjad hogy ugyanaz most is a baja.
Ha nincs semmi papírod az akkori javításról az problem lehet.
Ha a cserét javításnak hazudják az más probléma. Ha tudnád bizonyítani valamivel hogy cserélve lett akkor minden hiba tekintetében újraindulhatna a garancia. Viszont a bizonyítás nem azt jelenti hogy azt mondod hogy szerinted cserélve lett.

Azt még fenntartom hogy az emlékeim elég régiek garanciális ügyekben. még bőven régi PTK korszakából valók úgyhogy lehet azóta változott a jogi oldalon a fenti információ.

Laci1982 # 2019.01.08. 06:07

Tisztelt Szomorú örökös!

Nincs garancia levél, a blokkal együtt érvényes a garancia. Egyébként a készüléket, amikor visszavittemszerintem kicserélték igazából, csak azt mondták, hogy javították. Miért kellett volna újra párosítani a telefonnal, ha már ismerte? Akkor pedig új blokkot kellettek volna adni, nem?
Már tavaly májusban nem is láttam ilyen készüléket (Jabra Halo Smart) a polcaikon.
Értem, hogy már nem érvényes a garancia, de azért rohadt bosszantó.