Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


drbjozsef # 2020.07.10. 09:22

Kennedy,

Azért azt hozzátenném - bár nem kérdezted -, hogy a szavatosság akkor jár, ha a kötelezett hibásan teljesített. Hibás teljesítés az, hogy a vásárláskor is már hibás volt az ajtónak ezen alkatrésze (legalábbis anyaghibás, ami miatt most tört el).

Viszont ezt neked kell bizonyítanod, ha a vállalkozás elutasítja az igényedet. (A vásárlás utáni első 6 hónapban vélelmezni kell a hibát, és az eladó vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy hibátlan terméket adott el, de esetedben ez már rég eltelt)

Vita esetén azért ez idő és pénzigényes lesz. És persze bizonytalan kimenetelű.

Kennedy # 2020.07.10. 15:24

drbjozsefnek: akkor ez remenytelen. Eszembe sem jutott megnezni a zarat, amikor vasaroltuk. A helyzet az, hogy nekunk az elozo is tobbzaras ajto volt, kb. 15 evig hasznaltuk, sosem volt a zarral baj. Mindegy, azert koszonom.

Vicente22 # 2020.09.08. 11:00

Tisztelt jogi szakértők! !

Érdeklődnék, hogy tudnak-e tanácsot adni az alábbi ügyben:

Sajnàlattal èrtesültem, hogy a Bónusz Brigádot üzemeltető cég csôdeljàràs alatt àll, így a partnercègek nem fogadjàk el a màr megvàsàrolt kuponokat. Idén februàrban vàsàroltam egy kB 45 ezer Ft értékű tandemugrás kupont a férjemnek születésnapja alkalmából. A karantèn miatt júniusig egyébként sem tudtuk volna felhasználni, júliusban viszont a szolgàltató közölte velem, hogy az említett ok miatt nem fogadja màr el a kupont. Időközben született egy kisbabám, így meglehetősen lassan tudtam csak elkezdeni az intézkedést. Megkerestem a BB üzemeltető céget júliusban, ám a mai napig nem érkezett onnan válasz. A fogyasztóvédelemnél is jelentettem az esetet, ők elutasítoták a kérelmemet augusztus közepén.

Van esetleg valamilyen javaslatuk, hogyan tudnànk visszaigènyelni a pènzt? Önök szerint érdemes jogi útra lépni vagy más módon is kompenzálhatnak?

Köszönettel,

RegFwd # 2020.10.13. 20:21

Vettem egy rashguardot (no gi földharc, birkózáshoz való ruha). Ritkán használtam, mert más jellegű edzésekre jártam a vásárlás után, így mindössze háromszor vettem fel. A harmadik alkalom a 6 hónapos jótállási időszak után, de a 2 éves szavatossági időn belül volt. Ekkor a ruha mellkasán lévő díszítés nagyrészt levált.

Én úgy gondolom, hogy ez arra vezethető vissza, hogy a gyártó rossz technikát választott a minta elhelyezésére (valami matrica rávasalás szerű, ahelyett, hogy maga az anyag lenne festve), ami nem megfelelő a ruhadarab vagy inkább sporteszköz használatát figyelembe véve (súrlódás az ellenfél testén, nyúlás a fogások miatt).

A bkik békéltető testülete nem tudott segíteni, a bolt a megbeszélésre el sem jött. Engem eléggé bosszant, hogy ennyi pénzért mindössze háromszor tudtam felvenni (szakadt ruhában meg nem égetem magam). Milyen esélyeim vannak, ha szakértőhöz és bírósához fordulok ezzel kapcsolatban?

Kovács_Béla_Sándor # 2020.10.14. 04:46

Az ilyesmi általában szakkérdés.

GÁgi01 # 2020.10.16. 17:35

Kedves Fórumozók!
Segítséget szeretnék kérni.

Használtautó adás-vétel történt több mint 1 hónapja; magánszemély - magánszemély között; szüleim az eladók;
Eladás oka egyszerű, nem használták betegség miatt és sokat állt a garázsban, erről a vevőt tájékoztatták.

Ma visszajött a vevő, hogy pályán 130nál zörög az autó. +
Elvitték egy szervizbe, ahol felsorolták az összes hibáját ( befecskendezés, szabályozás különbség, adagoló javítás, hátsó főtengely szimering, féktárcsák, váltó hiba) és már letámadták, perrel fenyegették őket...

Az autó gyártási éve 1999, érvényes friss műszaki volt az autón. Eladás előtt valóban nem vitték el átnézetni. Amíg az övek volt, ha elromlott valami rajta akkor mindig megcsináltatták. Papír nincs a szervízekről. A vételár sem volt irreális. Rosszhiszeműség kizárt!

Nem tudom, hogy egy 21 éves autótól mit várt a vevő. Ráadásul ő kereste meg a szüleimet, nem hirdették az autót.

Ilyen esetben kérdés nélkül el kell fogadnunk a vevő álláspontját? Vegyék vissza az autót? Adják vissza a pénzt?

drbjozsef # 2020.10.16. 17:57

GÁgi01,

Nem. Ha jóhiszeműek voltak, és korrekt áron adták el, akkor nem nagyon van mitől tartaniuk.

Magánszemélyek közötti adásvételnél a vevőnek kell bizonyítania, hogy az eladó hibásan teljesített - vagyis, hogy a vásárlás pillanatában is fennáltak a hibák. Ugyanakkor a bírósági gyakorlat az, hogy ez alól vannak kivételek, többek között az is, hogy az autó életkora, futásteljesítménye, általános állapotából következő hibák nem számítanak a szavatosság körébe.

Egy átlagos 21 éves autó esetében szinte kizárt, hogy sikerrel lehet érvényesíteni szavatosságot. (nem oldtimer, nem állítottatok róla valótlant, etc)

Mondjátok meg neki, hogy az autó megfelelt az eladáskor a szabályoknak, ha igénye van, nyújtsa be írásban. Aztán még megnézhetitek mit akar, de én elhajtanám azzal, hogy az igénye nem megalapozott, azt elutasítom, menjen indítson pert bíróságon, ha akar.

Nem kell SEMMIT elfogadnotok, pláne nem az álláspontját.

(Megjegyzem, a szerződéseben kizárhatták volna a szavatossági jogot, úgy, ahogy van.)

nkristof # 2020.10.17. 09:37

Tisztelt Fórumozók!

Egy olyan segítség kéréssel fordulnék Önökhöz, hogy nagyjából 1.5 hónapja vásároltam egy komplett fürdőszoba bútort, mosdószekrény, stb. (kb. 150e Ft-ért). Miután kiszállították egy részén karcolások voltak, illetve pár nap után jelentkezett felázás is rajta, mely a nem megfelelő kivitelezésnek volt köszönhető. Pár napon belül jeleztem a gyártó felé, akik azt az egy lehetőséget ajánlották fel, hogy térítésmentesen kijavítják a hibákat és 2 héten belül visszaküldik javítva terméket. A visszaszállítás óta eltelt 30 nap és azóta se tudnak érdemi információval szolgálni, hogy mikorra várható a termék visszaszállítása.

Van arra lehetőség, hogy elálljak a terméktől és visszakapjam a vételárat? Kellően bosszantó, hogy több mint egy hónapig nem lehet kezet mosni se a fürdőben és infóval se tudnak szolgálni mikorra tudják a javítást elvégezni.

Előre is köszönöm válaszukat!

Kovács_Béla_Sándor # 2020.10.17. 10:42

Szólítsd fel őket mégegyszer, határidővel.

Dani89 # 2020.10.18. 09:26

Kedves forumozok. Olyan kerdessel fordulik hozzatok hogy 2 eve vettem egy Ps4-et ea vasaroltam hozza plusz 4 ev garanciat. Elvittem a megadott szervizbe mar 3 hete es jelenleg semmi infom nincs rola. 1 hete hivtam fel oket hogy hol tartanak. Azt mondtak hogy a markaszerviztol varjak a valaszt mit kell tenni. A kerdesem az lenne hogy hivatalosan mennyi ido alatt kellene ennek az ugynek lezajlania?
Valaszikat elore is koszonom!

drbjozsef # 2020.10.18. 11:44

Dani89,

Konkrét törvényi rendelkezés időhatárra nincs. Ez van :

A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

Legfeljebb bírósági gyakorlat van erre.

3 hét? Határeset. Írj nekik egy tértis levelet, hogy ha 8 munkanapon belül nem tudják megjavítani, akkor vagy cseréljék ki az egészet, vagy érdekmúlásra hivatkozva elállsz a szerződéstől, és kéred vissza a vételárat (már ha utóbbi megfelel neked).

ragus # 2020.10.29. 13:33

Tisztelt Fórumozók!
4 éve vásároltam egy Bosch condens 3000 ZWB gázkazánt.
Most a fűtési szezon kezdetén,átvizsgáltattam a kazánt,mert "sipoló" hangot adott ki.A szakértő gázszerelő (Bosch szakértő,hivatalos cég"és kiderült,hogy egy kb.100000 ezer forintos un. turbó ventilátor,ami látszólag jó,mert a készülék műkődik megfelelően,csak nagyon zavaró sipoló hangot ad,amikor fűt.
Több szintes a ház,és még az emeleten is hallani amikor fűt.
Szeretném, megkérdezni,hogy élhetek-e, a szavatossági igényemmmel,hogy kicseréljék?
A berendezést szakcég üzemelte be,komplett rendszerrel 2016-ban.Hivatalosan.
Előre is köszönöm a tanácsukat!

drbjozsef # 2020.10.29. 13:54

ragus,

A fogyasztói szerződéssel vásárolt új termékek esetében a törvény szerinti szavatossági idő 2 év. A termék gyártója adhat ennél többet (termékszavatosság).

A jótállás a tartós fogyasztási cikkekre 1 év. Ez a fenti 2 éven belül van, de többletjogosítványokat biztosít a fogyasztónak. A termék gyártója, vagy az értékesítő a fogyasztó javára (vagyis hosszabb időre) eltérhet az 1 évtől.

Esetedben mindkettő törvény szerinti idő lejárt. A jótállási jegyet kell megnézd, ha azon több van, mondjuk öt év jótállás, akkor élhetsz vele.

Ha jól látom a bosch oldalán a jótállási feltételeket, nem kínálnak hosszabb időt.

https://www.bosch-thermotechnology.com/…tetelek.html

szigig # 2020.11.03. 17:38

Tisztelt Fórumozók!

Segítséget szeretnék kérni. Az Aranyablaktól rendeltem 2db karcvédett beltéri ajtót egyedi méretben. Pár hét és meg érkeztek amiket a szombathelyi telephelyükön átvettem haza szállítottam. Otthon került kibontásra és tele voltak hibákkal a tokok és az ajtólapok is. Karcok, ütődések, kopások, hiányok. Sehogy se lehetett volna beépíteni mert a hibák mindenhogy látszódnának. Lefotóztam és elküldtem emailen a reklamációmat a központba és ahonnan átvettem. Telefonon szóltak, hogy vigyem vissza és átnézik. Becsomagoltam és visszavittem a helyi telephelyre. Egy hétre rá visszaküldték és kicsomagolva újra csak a hibákat látom meg amik azóta rákerültek. Most gondolom újra lefotózom a hibákat plusz az újakat és mehet vissza az egész. De gyanítom, hogy megint nem fognak semmit se csinálni, de a szállítás miatt biztos csak rosszabb lesz az állapota.
Elállásra nics mód az idő és az egyedi rendelés miatt.
Mit lehet tenni, hogy azt kapjam amiért fizettem ?

Válaszokat előre is köszönöm.

1furos # 2020.11.03. 19:29

Tisztelt Fórumozó,
2020.06.30-án vettem egy Liebherr fagyasztót, 5 garanciával. 2020.11.01-én jelzett a piros lámpa, hogy nincsen megfelelő hőmérséklet a fagyasztóban. Hétvégén nem volt szerviz szolgáltatás. 2020.11.02 reggel jeleztem a Garancia felé a készülék meghibásodását. A fagyasztóláda olyan fél és 3/4 között volt megpakolva élelemmel. A szervizes jelezte nem tud jönni megnézni a fagyasztót és az élelem elhelyezéséről ami benne volt nekem kell gondoskodni. Eddig nem is jött. Az élelem károsodásának elkerülése véget vettem egy másik fagyasztót 118000 ft-ért. Érdeklődnék, hogy ilyen készülék meghibásodása estén mikor kell kijönni a garanciális szerviznek? Esetleg nekem van valami lehetőségem az anyagi kiadásaim megtérítésére ? Mennyi ideig húzhatják a javítást ?
Előre is köszönök minden segítséget !

Szomorú örökös # 2020.11.04. 04:16

1furos

Mennyi ideig húzhatják a javítást ?

Gyanús nekem, hogy nem november 1-től fogják számolni, mivel te csakis november 2-án jelezted nekik a hibát, így simán 72 órán belül vannak még. De hogy pontosan mennyi időn belül kell kimenniük, az általában le van írva vagy a garancialevélben vagy a gyártó oldalán a garanciális feltételekben. Ahhoz pedig, hogy te miként oldod meg a fagyasztó tartalmának elhelyezését máshol, kétlem, hogy nekük bármilyen közük van jogi szempontból.

1furos # 2020.11.04. 16:25

Tisztelt Szomorú örökös és Fórumozók!!

Vegyen lottót. Mindenben igaza lett!
Ma jelentkezett a tisztelt Szerviz és beírtak 2020.11.09-re. 12:00 és 16:00 közötti időre. Amikor rákérdeztem, hogy nem lehetne előbb esetleg a válasz annyi volt itt van időpont és 72 óra csak annyi, hogy addig kell jelentkezniük.
Esteleg valaki tud valami okosat, hogy hol és milyen címszó alatt lehetne reklamálni vagy csak annyi jogunk van, hogy el döntjük vásárolunk vagy sem?
Köszönök minden segítséget !

Szomorú örökös # 2020.11.04. 17:04

1furos

Ha elromlik a TV-d, akkor is a szervízt fogod hibáztatni, amiért nem látod a kedvenc sorozatodat akár több napig? Szerintem nem! Ők betartják a vállalt kötelezettségüket, ez ellen jogilag nem tehetsz semmit. Hogy mi volt a fagyasztóban és annak az áthelyezését valahová máshová hogy oldod meg, az már legyen a te gondod. Lehet egy egyszerű és olcsó fagyasztót érdemes pont ezért talonban tartani a fészerben kikapcsolva, nem biztos, hogy a legújabb, legdrágább fagyasztót kell megvenni csak ezért. Egyébként sem tudhatod, hogy mikor veheted nagy hasznát (pl. most is).

dudu1990 # 2020.11.04. 19:25

Kedves Fórumozók!

Szolgáltatás megrendelésével, illetve annak teljesítésével kapcsolatosan szeretnék tanácsot kérni. Július közepén egy vállakozótól megrendeltünk egy bejárati ajtót. Személyesen tartózkodtunk többedmagunkkal a boltban, amikor a megállapodás keretébe a vállalkozó megígérte, hogy október közepére el fogja készíteni az ajtót, és értesíteni fog minket. A szerződésben szerepel teljesítési határidőként ugyanez a dátum.
A szerződés megkötésekor 50 %-nyi előleget helyben ki is fizettünk.

Hazaérve és átolvasva a szerződést kiderült, hogy az, az alábbi kitételeket tartalmazza (nagyon apró betűvel, fiatal számára is majdnem olvashatatlan módon feltüntetve). A határidő minden kérdés nélkül 30 munkanappal kitolható, egyedi gyártású termékek esetében pedig ennél is tovább, az viszont nincsen meghatározva, hogy mennyivel.

Az idő megállíthatatlanul eltelt, így érdeklődtem telefonon a vállalkozónál, hogy mi a helyzet az ajtóval, amire elegánsan elmondta, hogy még 3 hónap alatt neki sem kezdtek legyártani. Arra a kérdésre, hogy nem-e adná vissza az előleget azzal válaszolt, hogy mivel a szerződést megkötöttük, így az alapján ő nem köteles ezt megtenni, és nem is akarja. Hozzáfűzte továbbá, hogy a szerződéses kereteknek megfelel, hogy a szóban megígért és még a szerződésben is feltüntetett dátum nem tekinthető a teljesítés határidejeként.

A kérdésem ehhez kapcsolódóan az, hogy jogi értelemben megfelelőnek tekinthető-e egy olyan szerződés, amely tartalmazza a vevő kötelezettségeit (előleg kifizetése, végső ár kifizetése), viszont egyáltalán nem kötelező jellegű a vállalkozó számára, hogy teljesítse a tárgyban foglalt termék szállítását.

Megjegyzem, hogy a vállalkozó stílusa eléggé provokatív, nem tudatosul benne, hogy ő a vevőjével beszél, és semmiféle kötelezettséget sem érez az iránt, hogy a megrendelést teljesítse. Flegma, beszólogatós stílus jellemzi.

A válaszokat, segítségeket előre is köszönöm!

thomaser # 2020.11.18. 10:28

Sziasztok,

Tanácsra, véleményre lenne szükségem.

A nívó ajtóval lett egyedileg gyártatva egy bejárati ajtó 10 év teljeskörű garanciával.

Beépítés utan jeleztem, hogy a kilincs szerkezet lötyög az ajtóban.
Elöször leráztak azzal, hogy ez ilyen.
Amikor mondtam, hogy a bemutató teremben akkor miert nem
Volt ilyen egyik ajtó sem? Ha nem tudják javítani vagy cserélni akkor árleszállítást kérek.

Jójó küldenek megint egy szerelőt.

2 hónap alatt a szerelő nem ért ide, elmondtam hogy délután 14:00 tól vagyok otthon.
Már háromszor hívott hogy másnap reggel 8 ra ott van.
Mondtam neki, hogy én meg nem tudok ott lenni.
Ő meg delutan nem tud jönni, csak napközben munkaidőben.
Mondtam neki hogy delutan szerelték be az ajtót 15:00-kor az nem munkaidő volt?
Hát hogy majd ha legkozelebb erre lesz dolguk akkor jonnek megint szintén reggel, lehet hogy 2 hónap múlva.
Erre mondtam hogy az otthonom és a telephelyuk 1 óra autóval kb 60-70 ez olyan nagy táv hogy nem tudnak eljonni?
Szerinte látatlanban sincs semmi baja és ha csak feleslegesen jönne el akkor kiszámláz 35 ezer kiszállási díjat.

Úgy gondolom, hogy garanciális a termék, csak a helyszínen tekinthető meg, miert kellene nekem ezért bármit is fizetnem?

Jogszerü ez?
Vagy hogy hónapokat várjak hátha egyszer majd erre járnak?

drbjozsef # 2020.11.18. 11:57

thomaser,

Hívd fel a figyelmüket a Ptk. hibás teljesítés fejezetére, illetve a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló törvény és a /2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló rendelet passzusaira.

Nem kell fizetned, ez egy ilyen termék, ki kell jönniük, és megjavítaniuk.

Sajnos konkrét határidő nincs : „5. § A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.

Bár jócskán eltelt már ez, de neked is érdeked, hogy tudjatok időpontot egyeztetni.

Tehetsz bejelentést a fogyasztóvédelmi hatóságnál, vagy indíthatsz pert, illetve, kilátásba helyezheted nekik ezeket.

Én azt mondanám, jöjjön ki, számlázza ki, legfeljebb nem fizeted ki a számlát, pereljen be érte ő.

thomaser # 2020.11.18. 12:08

Rendben, köszönöm a hasznos információt

FDToth # 2020.11.20. 11:30

Tisztelt Fórumozók,

nagymamámtól örököltünk egy mosógépet, ami kb. új, még mindig kapható sok helyen. Mivel nincs nyoma, hogy hol és mikor lett vásárolva, így a jótállás és szavatosság miatt a gyártóhoz fordultam, hogy a termékszám alapján kövessék vissza nekem, főleg arra vagyok kíváncsi, hogy melyik kiskernek adták el, utána én már tőlük tudok tájékozódni.
Ha kérem a termék nyomonkövetését, akkor ezt megtagadhatja a gyártó? Válaszokat előre is köszönöm!

Üdv.

drbjozsef # 2020.11.20. 13:08

Minekutána nem tartom valószínűnek, hogy van olyan törvény, ami egy gyártót arra kötelez, hogy egy már eladott termék esetén a kiskereskedőtől vásárolt vevőnek adatokat keresgéljen elő, ezért mérget mernék venni rá, hogy persze, naná, hogy megtagadhatja.

FDToth # 2020.11.20. 13:22

Igen, megtagadja, vagyis keruli a kerdesre iranyulo valaszt. Holott lehet a gep 2018 vagy 2019, azaz szavatossag, vagy jotallas van ra.
De gondolom biztos tudjak, mert ha vmi szeriahiba van, akkor vhogy vissza kell keresni,, jo hat nem segitokeszek, az fix... Whirpool egybkent, de ugy hallottam, elegge gyatrak itthon a panaszkezelsben (is).
Rakerdezek par kiskerre (pl Mediamakrt) hatha ok segitokeszebbek.
Koszi!