Kedves Fórumozók!
Szolgáltatás megrendelésével, illetve annak teljesítésével kapcsolatosan szeretnék tanácsot kérni. Július közepén egy vállakozótól megrendeltünk egy bejárati ajtót. Személyesen tartózkodtunk többedmagunkkal a boltban, amikor a megállapodás keretébe a vállalkozó megígérte, hogy október közepére el fogja készíteni az ajtót, és értesíteni fog minket. A szerződésben szerepel teljesítési határidőként ugyanez a dátum.
A szerződés megkötésekor 50 %-nyi előleget helyben ki is fizettünk.
Hazaérve és átolvasva a szerződést kiderült, hogy az, az alábbi kitételeket tartalmazza (nagyon apró betűvel, fiatal számára is majdnem olvashatatlan módon feltüntetve). A határidő minden kérdés nélkül 30 munkanappal kitolható, egyedi gyártású termékek esetében pedig ennél is tovább, az viszont nincsen meghatározva, hogy mennyivel.
Az idő megállíthatatlanul eltelt, így érdeklődtem telefonon a vállalkozónál, hogy mi a helyzet az ajtóval, amire elegánsan elmondta, hogy még 3 hónap alatt neki sem kezdtek legyártani. Arra a kérdésre, hogy nem-e adná vissza az előleget azzal válaszolt, hogy mivel a szerződést megkötöttük, így az alapján ő nem köteles ezt megtenni, és nem is akarja. Hozzáfűzte továbbá, hogy a szerződéses kereteknek megfelel, hogy a szóban megígért és még a szerződésben is feltüntetett dátum nem tekinthető a teljesítés határidejeként.
A kérdésem ehhez kapcsolódóan az, hogy jogi értelemben megfelelőnek tekinthető-e egy olyan szerződés, amely tartalmazza a vevő kötelezettségeit (előleg kifizetése, végső ár kifizetése), viszont egyáltalán nem kötelező jellegű a vállalkozó számára, hogy teljesítse a tárgyban foglalt termék szállítását.
Megjegyzem, hogy a vállalkozó stílusa eléggé provokatív, nem tudatosul benne, hogy ő a vevőjével beszél, és semmiféle kötelezettséget sem érez az iránt, hogy a megrendelést teljesítse. Flegma, beszólogatós stílus jellemzi.
A válaszokat, segítségeket előre is köszönöm!