Fórum polgári jog régebbi elöl     új hozzászólás


Fogyasztóvédelem - termékcsere vagy pénzvisszafizetés

majd # e-mail 2021.01.11. 14:44

drbjozsef
Szomorú örökös
mindenki, akit érdekel

Mivel nem értem el a kereskedőt telefonon (ki volt kapcsolva) hetekig, és a mailre sem válaszolt, úgy döntöttem, hogy bennem fölmerült a lopás gyanúja. Átvette javításra a készüléket (bizonyítani tudom), és eltűnt szem elől.

Tehát miközben a jogszabályokat olvasgattam, és megfogalmaztam neki a levelemet (mellékletekkel, tértivevénnyel székhelyre és telephelyre), írtam gyorsan egy e-feljelentést (5 perc az egész), és elküldtem a telephelye szerint illetékes kapitányságra.

Másnap (!) hívtak a kapitányságról, udvariasan, kedvesen, és elmesélték, hogy kint jártak, és azt a választ kapták, hogy szervizben van a készülék.

Ma pedig felhívott a kereskedő, hogy adjak egy számlaszámot, amire utalhat (minősíthetetlen üvöltéssel, hogy ráküldtem a rendőrt, alig lehetett érteni, amit mond :)

Mondtam: írja le. Kiabált még egy kicsit, leírta, kapott számot, utalt.

Csak egy tipp esetleg hasonló helyzetre és hitmorzsák a rend őreinek hatékonyságában.

szotyi60 # e-mail 2021.01.10. 14:28

drbjozsef

Köszönöm!

Holnap felhívom a szervízt. Megpróbálok valamit egyezkedni velük, hátha hajlandóak rá...

drbjozsef #   2021.01.10. 12:56

szotyi60,

Ahogy kb. hárommal lejjebb olvashatod is, hibás teljesítés esetén elsősorban kijavítást kérhetsz, és csak utána cserét. A törvényben nincs meghatározva a javítások száma sem, de a bírói gyakorlat az, hogy 3x javítás után már jogosan kérheti a jogosult a cserét, vagy érdekmúlásra hivatkozással elállhat a szerződéstől, és kérheti vissza a vételárat.

Nyilván ez is inkább "ökölszabály", egy csat a papucson cserélhető többször is, ha az a vevőnek nem okoz jelentősebb hátrányt, míg egy ilyen nagy értékű terméknél, aminek a javítása is hosszabb ideig tart, lehet, hogy már a harmadik meghibásodásra meg lehet próbálni a teljes termék cseréjét követelni.

Ha a bolt nem fogadja el, pert indíthatsz ellene.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

szotyi60 # e-mail 2021.01.10. 11:36

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy kérhetek-e termékcserét abban az esetben, ha a vásárolt monitorom egy adott hibával már volt szervítben, ahol komplett kijelzőt cseréltek benne, és most újra ugyanaz a hibajelenség alakul ki. Tehát ismét kijelzőt kellene cserélni a javításhoz. Mivel ez már ismétlődő hiba, van e lehetőség valami más megoldásra? Pénzvisszafizetés/csere... Jelenleg még garis. A szervízzel még nem beszéltem mert most vettem észre hétvégén a hibát.
Egyébként egy közel 300e ft-os monitorról van szó, amitől nem azt várnám, hogy évente kijelzőt kelljen benne cserélni...

A válaszokat előre is köszönöm!

Szomorú örökös #   2021.01.09. 05:29

majd

Régen nálunk itt volt egy olyan műszaki szervíz, ahol bevették a hibás darabot, majd mondták, hogy két hét múlva érdeklődjek. Mikor bementem és érdeklődtem, akkor már le is vették a polcról és általában egy-két hét múlva meg is javították. Ma azért ez már szigorúbban működik, de még mindig privilegizált helyzetben vannak a szolgáltatók sajna. Tudom, garanciás volt, de lehet egy maszek szervízben pénzért már elkészült volna.

Viszont ha nem kapod vissza a készüléket, az mindenképpen szerintem szankcionálható.

drbjozsef #   2021.01.08. 13:58

Igen, jól érted. Értesíteniük kellett volna. Bár szankció erre sincs.

Bocs, azt a részt rosszul fogalmaztam, csak a nincs "konkrét" részre értettem a "fent olvashatót".

A bíróásági gyakorlatra nem így értettem, de gugli keresővel találsz eseteket is akár, ahol benne van ilyesmi.

Ha nincs különösebb, indokolható oka a késedelemnek (mondjuk egy külföldről érkező alkatrész), akkor 30 nap után cseréljék ki a saját kontójukra. Minimum.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

majd # e-mail 2021.01.08. 11:48

Átnéztem a két jogszabályt. Az NGM-rendeletből idézek:
A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a tizenöt napot meghaladja, akkor a vállalkozás a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról.

Tehát nemcsak egy közelebbről nem megahátorozott "ésszerű" határidőről van szó akár javítás, akár csere esetére, hanem konkrétan 15 napról. Nincs ugyan szankcionálva, csak törekednie kell, de mégis.

Jól értem, ugye?

És ha nem tartja az eladó a 15 napot, akkor (mondjuk) írásban értesítenie kell, hogy pontosan mikor is teljesít. (vagy a „várható időtartam” nem ezt jelenti?)

Az persze más kérdés, hogy mit tehetek azzal, hogy igazam van. (Telefonom nem lesz tőle.)

Bocs, hol látom a bírósági gyakorlatra vonatkozó passzust? (Mármint lehiszem neked, de mintha arra utalnál, hogy ezt olvashattam is valahol.)

majd # e-mail 2021.01.06. 16:14

köszi József,

végignézem. (a telefonom helyett, azt úgyse látom többé):

m.

drbjozsef #   2021.01.06. 14:00

majd,

Itt vannak az alapok :

https://www.fogyasztovedelem.hu/…fogalmak.htm

Ptk.157.§ - 178.§

A szavatosság amit az eladónál érvényesíthetsz, a termékszavatosság, amit a gyártónál.

Határidő nincs írva ("törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze"), mármint konkrét, de ahogy a fentiben olvashatod, a bírósági gyakorlat az, hogy háromszori javítás, vagy 30 napnál hosszabb egyszeri esetén a jogosult áttérhet a kicserélési igényre, vagy, érdekmúlás miatt elállhat a szerződéstől.

Ez egyébként : 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 5.§

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

majd # e-mail 2021.01.06. 13:34

Tiszteletem mindenkinek!

olvasom, böngészem egy ideje az itteni üzeneteket, de nem találok a kérdésemre választ benne.
Kérem, aki tudja a választ, írja meg:

Jótállási / szavatossági kérdés (garanciális?).

Mobiltelefont vettem webshopon keresztül. A vásárlás után fél éven belül elromlott (1 év garanciát vállalt a gyártó, amúgy Samsung). Visszaküldtem javításra. Ez már vagy 40 napja volt.

Érdeklődésre csak annyit mondanak, hogy legyek türelemmel, egyszer majd megjavítják, és küldik.

Amit tudni szeretnék: mely jogszabályok (akár törvény, akár kormányrendelet, végrehajtási utasítás, bármilyen jogszabály) vonatkozik a garanciális javításra.
Annak határidejére, a kötelező csere eseteire, és arra, hogy mit tegyek, ha nem kapom vissza a telefont.

Jogszabályi hivatkozásokkal szeretnék ugyanis a céghez fordulni.

Előre köszönöm az esetleges segítséget.

drbjozsef #   2020.12.23. 14:20

ltunde,

Nincs olyan jogi fogalom, hogy "garancia".

Szavatosság van vagy jótállás. Általában az előbbi ami kötelező és új terméknél (fogyasztói szerződés esetén) két év, utóbbit néhány nagyobb értékű termékre ír elő csak a törvény, egyébként a forgalmazó/gyártó önként vállalhatja. Legtöbbször ez utóbbit értik "garancia" alatt.

Ha az előbbi alapján akarsz a hibás teljesítésre hivatkozva fellépni, akkor a Ptk. 6:157.§-6:167.§ a barátod.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

Elsősorban javítást vagy kicserélést kérhetsz, kivéve, ha ez aránytalan többletköltséget jelentene a kötelezettnek. Egy két éve 36ezer, most 68ezer forintba kerülő terméknél ez érthető. Ha ezt nem vállalja az eladó, akkor elállhatsz a szerződéstől, és ez pont az, amit most ők ajánlanak : visszakapod a pénzedet.
Ha egyébként a csere lehető lenne, akkor ez elég határeset. Nem lennék biztos benne, hogy vita esetén kinek lenne igaza, de ez egy csomó körülménytől is függhet, amiket nem ismerek.

Szóval, követelheted a cserét, ha visszautasítják és ez nem teszik, bírósághoz fordulhatsz, ha úgy érzed, jogos az igényed, és megéri neked pereskedni (néhány tízezer forintért általában nemigen).

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

ltunde # e-mail 2020.12.23. 14:03

Érdeklődnék, mit tudok tenni akkor ha garanciális ügyintézésnél (majdnem két éves termék) a pénzvisszafizetést ajánlják (előző napon még volt készleten nekik a termékből mára már nem..) és az akkori vételárát (36 ezer, viszont tegnapi napon még 68 ezerért árulták).

Arra van lehetőségem, hogy a pénz visszafizetésen kívül a hibás terméket is visszakapjam ? (amit megtudtam volna javítani, csak garancia miatt nem akartam bontani..)

bermuda háromszög #   2020.11.25. 10:16

hrolaszlo,

Lehet hogy van ott még más információ is.
El tudom képzelni ezt az esetet:

Vissza nem vesznek, de cserélnek, akkor a cserével ezt ne játszd ki.

Ha másra cserélsz, akkor ott lehet árkülönbözet és ha az eredeti ár max 20%-át adják vissza az elképzelhető és racionális korlátozás a részükről.

drbjozsef #   2020.11.25. 07:04

hrolaszlo,

Attól függ.
A Ptk. szerinti hibás teljesítés (szavatosság/jótállás) esetén természetesen nem kérhet ilyet. Az jogellenes.

Ha ez valami önként vállalt dolog, például hogy a hibátlan terméket becserélheted, az más. Ott bármit kiköthet, hiszen hibátlan terméket eleve nem köteles visszavenni (se három napon belül, se semmikor).

(Egyébként nem is értem : ha cserész valamit, miért fizetne bármit is?)

Másik : 25/2005. (IV. 29.) GKM rendelet

http://www.njt.hu/…/njt_doc.cgi?…

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

hrolaszlo # e-mail 2020.11.24. 20:41

Tisztelt Fórum!

A mai napon jártam egy villamossági üzletben, ahol az a tájékoztatás van kifüggesztve, hogy a vásárlást igazoló blokk vagy számla ellenében cserére visszahozott áru értékének 20%-át áll módjukban visszatéríteni. Ez szabályos?

Másik kérdésem az lenne, hol tudnék utána nézni (törvény vagy rendelet, mi írja elő, hogy a ruházati üzletünkben árusított ruhaneműk csomagolásán, vagy függő címkézésén milyen kötelező adatokat (összetétel, származás, importőr) kell szerepeltetni?

Válaszát előre is köszönöm!

drbjozsef #   2020.11.24. 19:33

Mi a menete?
Én írnék nekik egy emailt, hogy küldjék vissza az előleget. Az nem elég?

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

Ligethynóri # e-mail 2020.11.24. 18:14

Még tavaly decemberben foglaltunk szállást a Hévíz Hotel Carbonába. A befizetett összeg, ami 2*139 000 Ft vagyis 278 000Ft összesen. Időközben megindult az országban is a koronavírus fertőzés, későbbi időpontot javasoltak. Ezúttal a nov. 20-ra áttett időpont is meghiúsult az újabb szigorítások miatt. A kiadott kormányrendelet biztosítja hogy az előzetes foglalást visszakapjuk. Ez ügyben kérek információt, mi ennek a gyakorlati menete?

drbjozsef #   2020.11.24. 12:57

TJános,

Ja, értem. Illetve nem, de mindegy.

A fogyasztóvédelemhez bármikor lehet fordulni.

Ahogy fizetési meghagyást és pert is bármikor lehet indítani.

A törvényben nincs semmilyen konkrét határidő. Többek között azért is mert minden eset más, minden hiba más, minden termék máshogy javítható vagy cserélhető.

A gyakorlat az, hogy 15 napon belül türelemmel kell legyél, két hónap után pedig szinte biztosan elállhatsz, pláne, ha ezalatt igazolhatóan, többször is felszólítottad őket a teljesítésre. A kettő között pedig a termék és a hiba jellegétől függően kell inkább várjál, vagy sem.

Ez konkrétan egy nagy értékű játékkonzol? Amit nem is javítanak, egyből adott a csereigényed?

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

TJános # e-mail 2020.11.24. 11:54

József, ha most itt arra gondol hogy olvastam-e a hozzászólását arról, hogy 15 napon belül törekedniük kell arra hogy a cserét/javítást elvégezzék akkor igen, de a törekedni szó miatt nem igazán kaptam választ a kérdésemre és ezért is tettem fel, hogy mikortól lehet esetleg a fogyasztóvédelemhez fordulni ezzel kapcsolatban vagy mit lehet tenni?
Mégis ha megválaszolásra került egy másik esetben a hozzászólások között ami elkerülte a figyelmemet, akkor elnézését kérem.

drbjozsef #   2020.11.24. 11:11

János, tényleg nem olvasol előbb vissza két hozzászólást sem?

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

TJános # e-mail 2020.11.24. 10:45

Tisztelt Fórum!

Segítséget szeretnék kérni egy üggyel kapcsolatban.
2020.10.30.-án leadtam egy csere garancia lapot a konzolvilágnál és azóta nem történt semmi csak ülnek rajta. Az üzletben ezt nem cseréték ki arra hivatkozva, hogy nem ott vásároltam, hanem budapestről rendeltem és ezért felpostázták oda.
A kérdésem az lenne hogy mennyi idejük van arra, hogy ezt a cserét teljesítsék és hogy mennyi idő után kérhetném vissza a termék árát mert túlépték az időkorlátot ezzel kapcsolatban?

Válaszokat és segítségüket előre is köszönöm!

fusion # e-mail 2020.11.22. 17:54

Köszönöm a gyors választ.
Jelenleg várom vissza a készüléket a harmadik javítás után.Mivel eddig sem volt tartós a javítás,valószínűleg pár hónap után,ismét jelentkezik a gond.Ekkor már ezek alapján fogok eljárni.
Még egyszer köszönöm.

drbjozsef #   2020.11.22. 14:56

fusion,

Az új Ptk. úgy rendelkezik, ha a szolgáltató megfelelő határidőn belül és a fogyasztó érdekeit kímélve nem tudja elvégezni a kijavítást vagy a fogyasztó kijavításhoz fűződő érdeke megszűnt (mert például többszöri javítás után is hibás a készülék), a fogyasztó elállhat a szerződéstől. Ebben az esetben a készülék visszaszolgáltatásával egy időben a szolgáltató köteles visszaadni a termék vételárát.

De a csere igényét önmagában az is megalapozza, hogy a hiba javítással nem orvosolható, ilyenkor a Ptk. alapján cserét is kérhetsz.

Szólítsd fel az ELADÓT akitől vetted a készüléket a cserére, ha erre nem hajlandó, akkor írásban állj el a szerződéstől. Ha a pénzedet nem adják vissza, neked kell pert indítanod. Ha a leírásod stimmel, akkor igen jó esélyed van visszakapni a vételárat.

A nyilvánosságra hozatalhoz pedig semmi közül. Amíg nem valótlan tényeket állítasz, addig azt hozol nyilvánosságra, amit csak akarsz.

Én a helyedben a következő eszmecseréket rögzíteném azért, hátha később még jól jön.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

fusion # e-mail 2020.11.22. 14:44

Tisztelt Fórum!
Tanácsot szeretnék kérni a következő ügyben:
2019.07.18-án vásároltam egy Samsung telefon készüléket,melyet 2020.03.20-án majd 2020.05.26-án és 2020.11.14-én ugyan azon mikrofon problémával szervízbe kellett küldenem.Samsung saját szervízpontja.A készülék 1+1év garanciával rendelkezik,de a gyártó,a sorozatos azonos hiba ellenére elzárkózik a cserétől,mondván joguk van a javítást választani.
Kérdésem hányszor még,és mi van ha lejár a garancia?
Valamint jogi lépésekkel fenyegetnek,amennyiben ezt nyilvánosságra hozom.?????
Várom válaszukat.

drbjozsef #   2020.09.22. 20:37

A szerződésetek szerint.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.