hogyan működik a nemzetközi jog? területi hatály


Véleményem # 2012.07.28. 14:06

Az autó, meg busz meg hajó, meg repülőre én azt mondtam a legelején is meg később mások is hogy olvass utána. Ugyanis rendeletekben le van írva hogy mi hogyan minek minősül, illetve minden fogalom le van írva. Aki ezt elolvassa és utána jár annak nem lehet kérdése...

A zászlós nagy követ autót valóban nem állítják meg. Bár legtöbbször ők rendőri felvezetéssel közlekednek mivel a zászlós autókban mindig egy védett személy tartózkodik.

De most meg idekeverted ezt is, eddig csak sima diplomata autóról volt szó, amiből azért jóval több van.
Káosz van nálad, valamit tudsz meg nem is, azt a keveset is kevered de nagyon...

De bizony, pont hogy lekérik őket, mivel erre a kiskapura páran rájöttek, és volt már példa hamis kék rendszámra. Úgyhogy lekérik rádión a rendszámot, igen, viszont onnantól kezdve, hogy stimmel minden, kizárt, hogy megállítsák.

Eddig azt mondtad, hogy nem állítják meg, mivel nálad ők érinthetetlenek. Most meg elismered hogy lekérik őket az az megállítják, mivel lekérés máshogy nem történik!

Olyan nincs, hogy csak úgy kéregeti a rendőr az autójából a rendszámokat, anélkül hogy megállítsa azt. Ekkora butaságot ne mondj, mert ilyen nincs.

A megkülönböztető jelzéssel régen hogyan éltek vissza azt nem tudom, de tudom hogy volt vissza élés, hogy diplomata élt vele vissza vagy épp egy miniszterünk pontosan nem tudom. Miután megtörtént egy két baleset, halálos kimenetelü stb... utána igen szigorítottak ezen és szabályozva van hogy ki teheti fel, ki használhatja és hogy mire. Ezeknek a köre olyan szintre lecsökkent, hogy szerintem alig van ilyen már.
Nyilván nem állít meg olyan autót a rendőr amelyik láthatóan használja a megkülönböztető jelzést és éppen egy BM-es autó is. De mivel ők sem használgatják ezeket csak úgy így ha használják olyankor azért gondolom én kap tájékoztatást talán a rendőrség.

AlexKirályfi # 2012.07.28. 08:19

"Egy külföldi autó is a másik ország darabját képezi, mégis ellenőrzik.”"

Igen, igen, innen látszik, hogy mennyire nem olvassátok el a témát. Ne haragudj, hogy megmondom az igazat. De azt Nálad is értékelem, hogy válaszoltál a pontokra, még ha legtöbbször nem is értetünk egyet. Nem jogilag értem, hanem logikailag félresiklott a dolog. Sebaj, van ilyen.

Pont innen indult a kérdésem, azaz, hogy egy külföldi busz miért nem minősül annak az országnak a felségterületének.
Erre jött a jogi válasz: ez csak úszó- és légijárművekre vonatkozik.

  • ezzel tehát ezt le is zártuk, továbbiakban csak a hajók voltak a kérdés

(tök mindegy már az egész, de csak egy tegnapi fotó a Duna határszakaszáról, érdekes a helyzet jogilag sztem, ez egy holland hajó amúgy:
http://kepfeltoltes.hu/…ltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/…ltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/…ltes.hu_.jpg )

Más:
Én nem „"közkedvelt DT jelzésű”" autókról beszéltem amúgy a diplomáciai mentesség kapcsán, hanem a valóban, hivatalosan bejegyzett DT-rendszámos autókra értettem csakis!!! Tudom, hogy sok hülye kiteszi a kocsijára a CD matricát, de természetesen ez nem az, sőt sztem ez még jogellenes is.
De ha a DT-s autóval, a japán zászlóval a kocsin megy a nagykövet akárhol is a sofőrjével, hidd el, nincs olyan isten, hogy azokat bármelyik rendőr is megállítsa, nemhogy még szondáztassa ...

"Persze hogy őket nem fogják lekérni a rendszerben mint a civileket...”"

De bizony, pont hogy lekérik őket, mivel erre a kiskapura páran rájöttek, és volt már példa hamis kék rendszámra. Úgyhogy lekérik rádión a rendszámot, igen, viszont onnantól kezdve, hogy stimmel minden, kizárt, hogy megállítsák.

(És akkor locsogok, de erre tök jó példa az életből: pár éve volt az a helyzet, hogy a DT rendszámos autók előszeretettel használtak megkülönböztető jelzést tulképpen még a boltba menéshez is. Én is láttam akkoriban, hogy tényleg kitették mindig csak úgy. Aztán jött a jogszabály-szigorítás, talán 2004-ben, és akkor a Külügy szétküldött egy körlevelet az összes nagykövetségre, amelyben megkérték őket szépen, udvariasan, hogy ha egy mód van rá, akkor ne használjanak kék lámpát indokolatlanul, mert ez Magyarországon le van szabályozva, és szóval nem lehetne ... Ennyi. Erre abba is hagyták, de lényeg, hogy évekig elnézték, hogy azzal közlekedtek bárhova, és szted meg merte kérdezni csak egyetlen rendőr is, hogy miért van kéklámpa a kocsin és miért használja? Hát bizony nem. Ez csak egy példa arra, hogy mennyire nem járhatnak el velük szemben, de igazad van abban, hogy ez is csak egy gyakorlati tapasztalat, és a jogszabályi hátteret nem ismerem. Vagyis jogszabályilag erről annyit tudok, hogy csak akkor használhatják a kéket, ha rendőri felvezetéssel közlekednek. Elvileg.)

Véleményem # 2012.07.24. 20:51

monalisa1 gondolom a közkedvelt DT jelzésű vagy másképp diplomata autóra gondolt. Tehát van ellenőrzés csak más a módja, mértéke. Persze hogy őket nem fogják lekérni a rendszerben mint a civileket...

Próbáltam magyarázni, hogy van egy bizonyos szintű ellenőrzés velük szemben is, de nem alkalmazzák azt amit mondjuk rád AlexKirályfi.

monalisa1 # 2012.07.24. 19:45

Kérheti a jogosítványt, szondáztathat stb., mint bárki más gk. vezetőnél hasonlóan, azonban magát az autót és a benne ülő személyeket nem ellenőrizheti.

AlexKirályfi # 2012.07.24. 19:06

Pár dolog nem így van, de rendben, ülés berekesztve.
DT-s kocsit viszont a rendőr az életben nem fog megállítani, igaz ugyan hogy nem ismerem tételesen a jogszabályt erre vonatkozólag, de ez tuti biztos.

Pazs, a segítségről meg annyi, hogy köszi amit köszi, de sztem te se akarod, hogy beidézzem ide, mit is nevezel jogi tanácsnak ....

Kösz mindenkinek!

Véleményem # 2012.07.24. 14:23

a, na vajon ilyenkor a rendőrnek egyáltalán van-e joga ellenőrizni, bármilyen módon intézkedni a hajóval kapcsolatban? Akár csak ellenőrizni a jogsit?
b, Vagy a hajón tartózkodók nyugodtan lerugdoshatják a magyar rendőrt, ha átteszi a lábát külföldi felségterületre? Mert úszó járműről van szó, ezt már tisztáztuk, és azt is, hogy egy másik országnak egy darabját képezi. Ebben egyetértünk?
c, ha igen, akkor meg ez olyan, mintha a magyar rendőr fogná magát, és kimenne Nigériába a Skodával és elkezdene ott intézkedni. Nem?
Ilyenkor mi a pélya?
d, határszakaszokon külföldi úszó járművel mi a helyzet? az említett holland motorcsónak pl a Duna magyar-szlovák szakaszán ide-oda szlalomozva? Én a tapasztalatomat itt is leírtam már, de a jogi meglátásra vagyok kíváncsi.
e, A diplomáciai dolgokat meg akkor hagyjuk. Sztem az akárhol is van, akkor is annak az országnak egy darabja kvázi, és én állítom, hogy ott rendőr nem intézkedhet, pont erről szólna a diplomáciai védelem és mentesség (sztem), na de ha ti másképpen gondoljátok, akkor rendben. Pedig (szintén "csak" tapasztalatból) tudom, hogy még a CD csomagokba se nézhetnek bele, nemhogy intézkedni ...
Az a baj, hogy nekem nyilván nincs jogszabályi hátterem, viszont van tapasztalatom. E kettőt szerettem volna összehasonlítani, de nem érdekes, ha ekkora nehézségeket okoz.

a, Igen van joga ellenőrizni.
b, Nem, ez nem számít külföldi felség területnek. Egy külföldi autó is a másik ország darabját képezi, mégis ellenőrzik. Egy magántulajdonú hajó ugyan ez. Ha egyszerű külföldi felségjelzés meg akadályozná az ellenőrzést mert szerinted az ilyenek érinthetetlenek akkor tömegesen élnének ezzel vissza az emberek.
c, Jaj. Nem! Teljes káosz van nálad itt már kiderült.
d, Olvass utána, hogyan működik azon a területen a határellenőrzés a vízen.
e, Csomagokat nem is néz át, az igazoltatás sem úgy történik mint egy civillel. A diplomata vagy konzul amelyik épületben él dolgozik, pesten találhatóak ezek, ott az épületen belül van esetleg mentesség, ott már nem intézkedik magyar rendőr. De megint más tészta az amikor egy diplomata autó átmegy egy olyan határszakaszon ahol még van határellenőrzés.

Az látszik, hogy jogszabályi háttered nincs, rossz tapasztalataid viszont nagyon sok van.
Ha ezt ki szeretnéd küszöbölni és nem akarsz zagyvaságokat írni, össze keverni a szezont a fazonnal akkor javaslom hogy olvass a jogszabályokban, abban a téma körben ami nem világos számodra. Sok ilyen van úgy látom, főleg itt az egész nemzetközi jog, határellenőrzés, fogalmak stb.
pazs javasolt könyvet. idő igényes lenne az ezer kérdésedre való jogi hivatkozást és választ megadni, hogy megértsd végre mi hogyan működik.

Brazilia az nem Mo. ott lehet hogy van, de az különben is egy másik földrész másik ország stb. Az ő jogrendszerűket nem ismerem, biztos hogy teljesen más de itt európán belül nem igazán van rá szükség...

Nem az a lényeg hogy miből áll a rendszám, hanem hogy a mai világban képesek mindent hamisítani már.

A követséges képzelgéseid és gyakorlati tapasztalataid nem származhatnak máshonnan mint egy amerikai akciófilmből mert ott én is láttam ilyeneket.

Sherlock # 2012.07.24. 09:42

Sherlock!
Csak részben tudod jól, ugyanis a nagykövetségek kölcsönösségi alapon működnek, és egymás területét természetesen kölcsönösen függetlennek ismerik el az adott államok.
Nem véletlen amúgy, hogy még ma is vannak esetek, amikor X nagykövetségen bujkál valaki, és a hatóságok tehetetlenek, amíg azt el nem hagyja (ez megint csak gyakorlat, bocs).

Valamivel nevesebb tanártól hallgattam nemzetközi jogot, valamivel tovább mint te, lehet hogy mégsem én tudom rosszul. Pazshoz hasonlóan azt tudom tanácsolni hogy csapd fel valamelyik nemzetközi jog könyvet. Én amúgy az Ackenhurts-ből tanultam, az elég olvasmányos. Az "ugyanis" résztől megint borult minden, diplomáciai asylum nem kapcsolódik az államterület kérdéskörhöz.

pazs # 2012.07.24. 09:37

Nem azt mondtam, hogy na erre már jogi válasz kéne (részemről eddig is azt kaptál), hanem hogy ennyire azért már nem vágom a nemzetközi jogot FEJBŐL, utánaolvasni a te kedvedért pedig nem fogok most, ne haragudj. Ha lesz ráérő időm, akkor esetleg meggondoltam volna, de a legutolsó hozzászólásod után úgy döntöttem, hogy még ha meg is teszem, megosztani nem fogom.

De higgyétek el, már nem érdekel, azért elég fárasztó banda vagytok ...
Bagoly mondja verébnek. Persze ha az eddig válaszainkat nem érted és úgy érzed, kötözködünk, akkor tényleg elbeszélünk egymás mellett és nem érdemes tovább rabolni egymás idejét.

AlexKirályfi # 2012.07.24. 09:25

"Hidd el nincs DT sáv! Ők is sorban állnak. Egy másik ellenőrzést kell rájuk alkalmazni.
Épp ezért kell ellenőrizni, mert mi van ha a DT, CD jelzésű autóban nem is az arra jogosultak ülnek?
Mindenki ilyen rendszámot hamisítana az országban meg jelzéseket akkor hogy elkerüljenek minden ellenőrzést.
Tehát még egyszer elmondom, hogy ellenőrzik őket, és nincs külön sávjuk."

Oké, tutira emlékszem, hogy még Brazíliában is külön volt DT-sáv, és arról fotóm is van, ha megtalálom, belinkelem ide.

A rendszámosdi pedig nem így van, bár sokak fejében megfordul ez a gondolat! csakhogy aki kicsit is jártas ebben, az tudja, hogy az első két számjegy az orszgot jelenti pl, és igen, volt már olyan, hogy a rendőr követett egy darabig, mert gondolom lekérdezte, hogy az a rendszám ahhoz a kocsihoz tartozik-e, de aztán ennyi. Amint látta, hogy stimmel, vége, szó se lehetett volna megállításról (sztem).

Úgyhogy hidd el kedves Véleményem, hogy amit írsz, az gyakorlatilag kivitelezhetetlen. Ránézésre is rávágják legtöbbször, hogy az a kocsi melyik követségé. ha meg ne adj isten, eltorlaszolnák az útját egy DT-s autónak, na akkor ugyanaz a botrány-helyzet állna elő, de ilyenről még nem hallottam, és nem is fogok.

Pazs!
Ja, hát most, miután megkérdezted ugye, hogy konkrétan mi a kérdésem, én meg szépen 4 db rövid mondatban megfogalmaztam, most akkor jön az, hogy erre már tényleg jogi válasz kéne, és így nem elég a kötözködés, azaz mégse. Világos.

Sherlock!
Csak részben tudod jól, ugyanis a nagykövetségek kölcsönösségi alapon működnek, és egymás területét természetesen kölcsönösen függetlennek ismerik el az adott államok.
Nem véletlen amúgy, hogy még ma is vannak esetek, amikor X nagykövetségen bujkál valaki, és a hatóságok tehetetlenek, amíg azt el nem hagyja (ez megint csak gyakorlat, bocs).

Na ok, most fogyott el az energy, hihetetlenek vagytok na. Így sokadik fordulóra túl jutottunk azon, hogy lehetséges-e hogy magyar vizekre kerüljön egy külföldi hajó, aztán most meg az a probléma, hogy leszűkült a kör, és jogi válasz kéne a 4 kérdésre.

De higgyétek el, már nem érdekel, azért elég fárasztó banda vagytok ...

Sherlock # 2012.07.24. 09:09

A nagykövet egyszerűen megtagadja az országa felségterületére való belépést bárkinek és itt vége a történetnek

Itt már bukott a gondolatmeneted, mert nem az ő felségterülete, hanem a fogadó országé.

pazs # 2012.07.24. 09:00

Részemről nem tudok ennyire részletesen válaszolni a részletes kérdéseidre így fejből, utánanézni pedig jelenleg nincs időm. Ha tényleg ennyire érdekel, akkor javasoltam könyvet, az segíteni fog.

AlexKirályfi # 2012.07.24. 08:55

Vémeényem!

Pazs éppen azt írta, hogy valóban nem adott választ, mert ő maga értelmetlennek tartotta, mivel szerinte képtelenség, hogy külföldi lajstromú hajó a Balatonra kerüljön.
Így aztán mégse lett válasz.

Legalább ne fordítsd már ki, amit írok és amit más is ír ... légyszi!

AlexKirályfi # 2012.07.24. 08:53

Kedves Pazs!
1,
"egy több országon keresztül átfolyó folyó (horribile dictu: nemzetközi hajózási útvonal) és egy tó, ami csak egy ország területén fekszik és vízen keresztül külföldről meg sem közelíthető?”"

Ha mondjuk ezt írtad volna legelőször is, akkor már nem is kérdeztem volna tovább. Így értem a dolgot, csak így meg újabb kérdések merültek fel (lásd szlovák-magyar közös szakasz), ill. tapasztalati úton nekem mások a meglátásaim. De pont ezért szerettem volna jogszabályi alátámasztást.

2,
"amire azért nem lehet érdemi választ adni, mert fizikailag nem tud külföldi lajstromozású hajó a Balatonra kerülni (vagy csak nekem szegényes a fantáziám).”"

Igen, a zártójelbe tett megállapításod a helytálló, mert erre is most hadd ne kezdjem el sorolni a példákat (pedig már korábban is írtam egyébként), de szóval igen, külföldiek, külföldi lajstromozású hajót is hoznak ide gyakran, akár a Balatonra, akár a Dunára. Tehát továbbra is él a kérdésem. Ahol nemrég voltunk edzőtáborban (Duna mellett), ott pl hollandok hozták magukkal a holland lajstromozású egész nagy motorcsónakjaikat többen is, és csak simán vízre eresztették és annyi. Ez is egy példa. Akkor most vele mi a helyzet? Jogosult egy magyar rendőr ennek a motorcsónaknak a területére lépni, és jogosult-e pl ellenőrizni a motorcsónak-jogsit?
(ne gyertek megint olyanokkal, hogy kiteszem ezt-azt a hajóra, mert a hajó zászlózása nagyon szigorú szabályokhoz kötött! aki benne van (lenne), tudja, hogy egy hajón akár 3 különböző nemzeti zászló is lehet felhúzva, és ennek megvan a maga oka, de kettő mindenképpen, már ha nem magyar ...)

3,
Hát hogy kaptam-e jogi válaszokat, ez meg jó kérdés, ugyanis itt jogászok közt is volt ellentétes vélemény, és vonatkozó jogszabályt meg egyik se idézett. Így azért kétséges, és csoda ha nem értem szted?

4,
Pazs, Te is ne viccelj már ennyire képtelenségekkel. Hogy menne már a magyar rendőrség egy nagykövetségre házkutatni? Szép lenne azt hiszem ... A nagykövet egyszerűen megtagadja az országa felségterületére való belépést bárkinek és itt vége a történetnek. Arról nem beszélve, hogy a nemzetközi jogban azért nem lehet olyanokat megtenni, mint itt a magyarban, hogy kimennek aztán találnak amit akarnak, hanem most gondolj bele, milyen nemzetközi visszhangja lenne annak, ha az USA nagykövet panaszkodna hivatalos fórumokon, hogy a magyar hatóságok zaklatják a nagykövetséget. .... Mondjuk abban igazad van, hogy ezt az országot úgysem lehet már tovább süllyeszteni "a külföld" előtt ... lehet, hogy ebből indulsz ki :D

5,
Igen, igen, konkrét esetből indultam ki, de már ezt is többször szóvá tettem, hogy sokan válaszolnak ugyan, de mintha el se olvasták volna a kérdést :(

Akkor tök egyszerűen felteszem. legalábbis megkísérlem, hátha így megy:

Szted mi van akkor, ha (egy szted lehetetlen módon ide került) külföldi lajstromú hajó a Balatonon van, mondjuk nigériai zászló alatt hajózik, rajta vegyes állampolgárságú emberek vannak. Ez az alaphelyzet.

a, na vajon ilyenkor a rendőrnek egyáltalán van-e joga ellenőrizni, bármilyen módon intézkedni a hajóval kapcsolatban? Akár csak ellenőrizni a jogsit?
b, Vagy a hajón tartózkodók nyugodtan lerugdoshatják a magyar rendőrt, ha átteszi a lábát külföldi felségterületre? Mert úszó járműről van szó, ezt már tisztáztuk, és azt is, hogy egy másik országnak egy darabját képezi. Ebben egyetértünk?
c, ha igen, akkor meg ez olyan, mintha a magyar rendőr fogná magát, és kimenne Nigériába a Skodával és elkezdene ott intézkedni. Nem?
Ilyenkor mi a pélya?
d, határszakaszokon külföldi úszó járművel mi a helyzet? az említett holland motorcsónak pl a Duna magyar-szlovák szakaszán ide-oda szlalomozva? Én a tapasztalatomat itt is leírtam már, de a jogi meglátásra vagyok kíváncsi.
e, A diplomáciai dolgokat meg akkor hagyjuk. Sztem az akárhol is van, akkor is annak az országnak egy darabja kvázi, és én állítom, hogy ott rendőr nem intézkedhet, pont erről szólna a diplomáciai védelem és mentesség (sztem), na de ha ti másképpen gondoljátok, akkor rendben. Pedig (szintén "csak" tapasztalatból) tudom, hogy még a CD csomagokba se nézhetnek bele, nemhogy intézkedni ...

Az a baj, hogy nekem nyilván nincs jogszabályi hátterem, viszont van tapasztalatom. E kettőt szerettem volna összehasonlítani, de nem érdekes, ha ekkora nehézségeket okoz.

Véleményem # 2012.07.24. 08:53

pazs ismét választ adott. Ha tényleg nem érted meg, akkor már értelmetlen, okoskodás, kötekedés a részedről AlexKirályfi.

Ha ezeket nem tudod megérteni, akkor inkább írd meg azt és ne kérdezz meg írj mindig hülyeséget.

Véleményem # 2012.07.24. 08:50

AlexKirályfi

Hidd el nincs DT sáv! Ők is sorban állnak. Egy másik ellenőrzést kell rájuk alkalmazni.
Épp ezért kell ellenőrizni, mert mi van ha a DT, CD jelzésű autóban nem is az arra jogosultak ülnek?
Mindenki ilyen rendszámot hamisítana az országban meg jelzéseket akkor hogy elkerüljenek minden ellenőrzést.
Tehát még egyszer elmondom, hogy ellenőrzik őket, és nincs külön sávjuk.

A házkutatás megint más. Te nem az autójukat kutatod át. Ellenőrzöl csak.
Házkutatást nem végez a magyar rendőrség, csak kivételes esetekben.

Sok mindennel nem vagy tisztában és nehéz lenne neked ezt elmagyarázni, ezért keversz össze mindent. Teljesen más a Balaton meg a Duna ilyen értelemben. A Dunán hajózhat bárki az több országon átfolyik ezáltal teljesen másnak minősül mint egy Balaton ami a teljesen területével az országon belül van és nem közelíthető meg vízi úton csak úgy akármilyen hajóval.

pazs # 2012.07.24. 07:47

Egészen hihetetlen vagy. Két érdemi választ adtam, de te a harmadikon ugrálsz, amire azért nem lehet érdemi választ adni, mert fizikailag nem tud külföldi lajstromozású hajó a Balatonra kerülni (vagy csak nekem szegényes a fantáziám).
Kapsz értelmes jogi válaszokat és belekötsz, hogy de szerinted nem úgy van, de ha jobban tudod, akkor miért kérdezel egyáltalán?
Nem igaz, hogy nem lehet házkutatni a nagykövetségen, de természetesen nem ugyanaz az eljárás, mintha Jóska bácsihoz mennének a Bolgárkerék utcába.
Mi az ellentmondás abba, hogy más megítélésű egy több országon keresztül átfolyó folyó (horribile dictu: nemzetközi hajózási útvonal) és egy tó, ami csak egy ország területén fekszik és vízen keresztül külföldről meg sem közelíthető?

Ha van konkrét problémád, tedd fel, egyebekben részemről bármelyik nemzetközi jog tankönyvet ajánlom olvasásra (a Malcolm N. Shaw-féle a legjobb).

AlexKirályfi # 2012.07.24. 07:09

Véleményem, még mindig nem vagyok tisztában azzal, hogy Te most vajon rendőr vagy-e vagy mi a helyzet, de sztem valótlanságokat írsz.

Először is bizony vannak DT-sávok a határátkelőkön, méghozzá az egész világon. Olyan ugyan nincs, hogy áll a sorban egy DT-s, aztán a határőr (rendőr) ellenőrzi őket meg a kocsit.
Ez teljesen kizárt!
Az az adott kocsi annak az adott országnak a felségterületét képezi, ha azzal szemben magyar hatóság intézkedne, szép cirkusz lenne belőle.
Higgy nekem, mert pár éve mi is mentünk DT-s kocsival, és nem úgy működik, ahogy írod. Ha a rendőr orra előtt megy át a piroson, akkor se állíthatja meg. Ennyi röviden.

Ezek diplomáciai védelmet élveznek, ez kb annyira lenne abszurd, mint kimenni házkutatásra egy nagykövetségre !
Vagy szted ilyen is létezhet? Azt megnézném!

Nem, választ nem olvastam itt. Egyrészt megint elment a téma más irányba, másrészt jött a szokásos „"Hogy kerül az ilyen hajó a Balatonra? azért ez nem egy hajóval külföldi vizekről megközelíthető tó...”" vagy „"csak el kell terelni a Dunát)”" ...
Ezek annyira mégse válaszok sztem.

Harmadrészt meg voltak itt ellentmondások megint, lásd: „"A Balatonon szingaléz zászló is lengedezhet, akkor is intézkedhet magyar hatóság. A Dunán, Tiszán átvonuló hajó szabadon közlekedhet, ha viseli a lajstrom ország zászlaját. Nem köteles kikötni sem útlevél sem vámellenőrzés céljából.”"

Most akkor mi, hogy?? Más megítélésű akkor a Duna és más a Balaton? Vagy ez pl hogy van?

Véleményem:
"3. Francia példád: Ez olyan mintha az utakon a rendőr nem állítana külföldi autókat.”"

  • Nem, nem olyan! Mivel épp itt írták, hogy a jogszabály a légi és vizijárművekre vonatkoztatja ezeket a rendelkezéseket. Atókra nem.
Véleményem # 2012.07.23. 20:02

AlexKirályfi

1.Ha véletlenül autóval Horvátországba mész nyaralni a letenyei határátkelőhelyen akkor keress egy DT sávot és ha megtaláltad akkor írd meg, fényképezd le! Kíváncsi vagyok erre.
Tavaly amikor ott mentem ki, akkor nem volt ott semmilyen DT sáv. Sőt előttem egy DT jelzésű autó állt, amiben öten ültek és az útlevélkezelő ugyan úgy elkérte tőlük az útlevelet.
Csak máshogy vizsgálják és ellenőrzik őket, erre egy külön szabályozás van, hogy náluk mit lehet megnézni...

2. A rendőr tudatlanságából nem kell kiindulni. Lehet hogy egy jogban jártasabb rendőr teljesen máshogy intézkedik. Akkor meg majd abból indulsz ki.

3. Francia példád: Ez olyan mintha az utakon a rendőr nem állítana külföldi autókat.

Ha a dolgokra egyértelmű választ akarsz kapni akkor jó pár egyezményt és jogszabályt át kell olvasnod.
pazs röviden választ adott a kérdéseidre ami szerintem számodra bőven elég lehet.

AlexKirályfi # 2012.07.23. 19:48

Valamiért éreztem, hogy a legelső az lesz, hogy "ugyan hogy kerülne már ide egy külföldi hajó a Balatonra" és stb, valami kötözködés.

A jogi válaszokat viszont köszi, de azért sokkal nem értek egyet.

1, Diplomáciai jelzésű kocsit ugyan nem állíthat meg a rendőr, ne vicceljetek már! És a határon sincs semmiféle ellenőrzés, sőt, külön DT sávok vannak, és csak egyszerűen átsiklanak. Szép is lenne, ha megállítaná őket valaki. És ez nem csak kocsikra, hanem még a CD jelzésű csomagokra is igaz reptéren stb.
Nem tudom, honnan szedtétek ezt, de szóval ez nem igaz. A net is tele van olyan írásokkal és fotókkal, hogy a DT-s kocsi elállja az utat, sokszor zebrán parkol meg buszmegállóban, meg volt egyszer nagy hír, hogy képes volt úgy leállni, hogy azon a vonalon a buszok se fértek el, és hiába telefonáltak be 200-an a rendőrségre, az ügyeletes már hülyét kapott, és csak ismételgette, hogy nem tehetnek semmit, nem vitethetik el, mert DT-s rendszáma van, ennyi.
Nekünk ezt valamikor úgy magyarázták, hogy a DT-s autó, ugyanúgy az adott ország egy darabját képviseli, és abba ugyan nem nyúlkál be rendőr meg nem állíthatja meg ...
Na mindegy, ebben tehát nem értünk egyet.

2, Hogy kerül a Balatonra? Ezer módon! Bocs, de én nem arra gondoltam, hogy valaki baromkodásból felhúz egy szenegáli zászlót és ennyi, hanem ha ténylegesen tudom is én Nigériában van lajstromozva, és ténylegesen nigériai zászló alatt hajózik idegen vizeken, akkor mi a helyzet? Na mert mondom a gyakorlatot, ami miatt kérdeztem: voltunk ilyen hajón, és bizony a rendőr nem is kért semmit. lekérdezte a hajó lajstromszámát, jó nagyot meglepődött, és innentől viszlát, de szóval még csak papírokat se jutott eszébe kérni.

Csak tényleg megint én sajnos a jogra lettem volna kíváncsi, nem arra, hogy ki tud kötözködni, de mindegy. Nyílt vízen ugye a lényeg, hogy 10 km a parttól, és akkor onnantól már nem ellenőrizhetik a hajót (mármint ha egyik ország felségvizéhez se tartozik, és ezt is pontosan tudom, mert mindig erre játszottunk, hogy gyorsan húzás ki 10 km-en túlra, aztán ott már bárki vezethette a hajót, mivel senki nem ellenőrizhette, szóval elég vicces helyzetek ezek).

Igen ám, de ha magyar felségvizeken idegen lajstromú hajó van, akkor szerettem volna tudni a helyzetet pontosan, mert mint említettem, akkor ezek szerint a mezei motorcsónakos rendőr jobban tisztában van a dolgával, mint itt.

Egyébként meg kerül ahogy kerül. Gazdag arabéknál még a szekrénysort is szokás hordani magukkal a szállodába, aztán 20-an pakolják be neki a lakosztályba. Majd pont a hajóját nem hozza ...

3, Abban igazad van, félreérthetően kérdeztem, és talán összekevertem a kérdéseimben a DT-s védelmet és a magyar vagy más ország felségterületét idegen területen. De abban nem tévedtem, hogy akárhol is van, mindig a magyar jog érvényes benne/rajta. Egészen addig, amíg az illető el nem hagyja azt. Amint kilép, onnantól már az adott ország jogszabályai a mérvadóak, de addig nem. Tudomásom szerint a kapitány külön kérésére bemehet külföldi hatóság intézkedni, de ha a kapitány ezt megtagadja, akkor nem.

Ezt rosszul tudom?

És akkor a Duna határszakaszán hajózókkal mi a helyzet? ha már 2 méterrel arrébb megyek, akkor a szlovák jog lesz rám nézve mérvadó? És ha átúszok a szlovák partra, akkor pontosan a felezővonaltól fog intézkedni a szlovák rendőr?
Ha viszont egy harmadik ország zászlaja alatt hajózok, akkor egyik se intézkedhet elvileg? Vagy mindkettő? (pl. francia motorcsónakos rendszeresen jön nyaranta, és bejárja Esztergomig meg szal akármeddig, és még soha nem állította meg egy rendőr se, se magyar se szlovák. Ez akkor hogy is van? Ha én azt a motorcsónakot a francia zászló alatt jogsi nélkül vezetem, akkor egyik hatóságnak sincs joga azt ellenőrizni vagy mindkettőnek van? uhh ezer kérdés.

4, Az valóban egy nagyon speciális eset, ha egy DT-s hajó tartózkodna esetleg a Balatonon, de végül is miért ne lehetne egy nagykövetnek itt hajója? Ebben az esetben viszont sztem ugyanúgy semmi keresnivalója magyar hatóságnak rajta.
Ez se így van? Sztem igen, és szép nagy diplomáciai botrányok lennének, ha DT-s autót, hajót, akármit háborgatnának a magyar hatóságok, de oké, ez most más terület már.

A hajó kérdése izgatott fel nagyon, onnan indult az összes többi gondolat is, de arra meg nálatok se egyértelmű a vélemény.

Dr.Attika # 2012.07.23. 13:47

Keveritek a Btk. területi hatályának kiterjesztését , a nemzetközi viziút szabályait. A Balatonon szingaléz zászló is lengedezhet, akkor is intézkedhet magyar hatóság. A Dunán, Tiszán átvonuló hajó szabadon közlekedhet, ha viseli a lajstrom ország zászlaját. Nem köteles kikötni sem útlevél sem vámellenőrzés céljából.

pazs # 2012.07.23. 13:17
  1. mert nem minősül úgynevezett úszó vagy repülő államterületnek. Ezen nincs mit vitatkozni, az állam területének extraterritoriális jellege csak az adott állam által lajstromozott repülőkön és hajókon érvényesül, más közlekedési eszközön nem. Amúgy az nem igaz, hogy a külföldi rendőr nem intézkedhet, a kapitány kérésére egyenesen köteles intézkedni a fedélzeten.
  2. Hogy kerül az ilyen hajó a Balatonra? azért ez nem egy hajóval külföldi vizekről megközelíthető tó...
  3. Ne keverd ide a diplomáciát, annak ehhez semmi köze, és egyébként az sem korlátlan.
Véleményem # 2012.07.23. 12:56

A shcengeni egyezményt olvasgasd el. Abban talán találsz válaszokat, de még rengeteg ilyen egyezmény és szabályozás van a nemzetközi vizekre és légterekre vonatkozóan illetve hogy tesz különbséget a fogalmak között. Ha a fogalmakkal tisztában van az ember akkor megérti hogy repülőn, hajón és buszon miért van más jogalkalmazás és szabályozás. Mi a különbség a szárazföldi területekkel, a légterekkel, és a folyó illetve álló vizekkel.

A diplomáciai megjelölés megint teljesen más. Az más tészta.
Rosszul tudod mert megállíthatja, csak más az ellenőrzés.
Ez megint egy másik kérdéskör hogy a rendőr hogyan intézkedik a diplomatával szemben.
Szárazföldi határátlépésnél (ahol van még határellenőrzés)egy diplomata rendszámú autót és utasait ugyan úgy meg kell nézni.
Mivel nincs határőrség hanem egységesen rendőrség van így a rendőr megállítja a diplomatát.

Balatonon a magyar jogszabályokat kell alkalmazni mivel nem hiszem hogy bármelyik ország képviselete hajóval rendelkezne a Balatonon diplomáciai célokkal.

Ha egy magán ember a hajóját itt a Balatonon vízre teszi és külföldi állampolgár meg tele rakja zászlókkal és elkövet rajta egy bcs-t, akkor nem a külföldi hatóság fog idefutni és eljárni, hanem a magyar hatóság.

AlexKirályfi # 2012.07.18. 19:14

Anno még nekünk is oktattak csak röviden olyasmit, hogy pl a magyar repülőgép hiába van Törökországban, akkor is magyar felségterületnek számít, és ha azon követnek el bcs-t, akkor a kapitány a főnök, és a magyar jog érvényes, na meg a külföldi hatóság nem intézkedhet.

Hajónál detto, de ott azt hiszem attól is függ ez, hogy már nemzetközi vizek vagy sem (de ez most kérdés számomra).

Konkrét kérdésem:

1, Egy magyar rendszámú busz miért nem minősül magyar felségterületnek külföldön? Ha azon követnek el bcs-t, miért nem a magyar jog érvényesül? Joga van azon külföldi hatóságnak intézkedni?

2, Aztán egy másik konkrét eset: Balatonon egy külföldi zászló alatt hajózó (és valóban külföldi) hajó vajon annak az országnak a területét képviseli vagy intézkedhet rajta magyar rendőr pl? Ezt nagyon nem értem. Tengeren tök egyértelműnek veszi mindenki, de Balatonon hogy van ez?

3, Vagy mindez csakis akkor érvényes, ha diplomáciai megjelölésű az az adott jármű? Mert azt tudom, hogy itt is DT-s autót nem állíthat meg a rendőr (vagyis sehol), de nem értem, a fenti két esetben pl miért nem hasonlóképpen működik, ha egyszer a repülőn egyértelműen a magyar jogszabályok érvényesek?

Valakinek ötlete?

(Nekünk itt most a balatoni külföldi hajó esete lenne a legfontosabb, mert gyakorlati szempontból a többi nem problémás annyira).