megjelent a : XVIII. ÉVFOLYAM 04. SZÁM – 2006. JÚNIUS Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetségének lapja
A LOSZ kormányzati lakáspolitikai programjának
ágazati érdekképviseleti ajánlásairól
Kérelem:
„Lakásszövetkezetünk a »Panel-Program
« keretében a pincefödém hőszigetelésére
és a homlokzati nyílászárok (erkélyajtók,
ablakok) cseréjére készül.
A Bank – a Vezetőség tájékoztatása szerint
- a hitelek, támogatások folyósítását
valamennyi homlokzati nyílászáró szövetkezeti
tulajdonba vételéhez kötötte. Vezetőségünk
ezt alapszabály-módosításként a
közgyűléssel kívánja megszavaztatni.
Fentieket – bár a beruházással alapvetően
egyetértünk – számosan nem tudjuk elfogadni.
Szövetkezetünkben a lakások a tagok/
nem tagok tulajdonában vannak. A lakáshoz
tartozó homlokzati ablakok, erkélyajtók a lakás
szerves részei, melyeket a lakással megvettünk,
a lakástulajdon bejegyzése ilyen
értelemben történt. Tulajdonjogunkat nem
kívánjuk korlátozni.
Meggyőződésünk, hogy közgyűlés mások
tulajdonának szövetkezeti tulajdonba vételéről
nem szavazhat. Ez egyértelmű lenne mások
tulajdonának kisajátításával.
Kérem, hogy a kérdésben állást foglalni
szíveskedjenek, álláspontjuk ismerete
ugyanis megkönnyítené a probléma megoldását,
a közelgő közgyűlés döntését.”
Válasz:
„Hivatalunkhoz megküldött, a lakásszövetkezetekről
szóló 2004. évi CXV. törvény
( a továbbiakban: Lsz. ) rendelkezéseit érintő
levelében foglaltakkal kapcsolatban az alábbiakról
tájékoztatom:
A regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért
felelős tárca nélküli miniszter (a továbbiakban:
miniszter) által - a Magyar Köztársaság
2006. évi költségvetésről szóló 2005. évi
CLIII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési
törvény) biztosított forrásokból a lakáscélú
állami támogatásokról szóló 12/2001. (I.
31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 35. §
(2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján
- meghirdetett Panel Program pályázaton
települési, fővárosi önkormányzatok, fővárosi
kerületek önkormányzatai, illetve társasházak
és lakásszövetkezetek vehetnek részt. Pályázatot
az önkormányzatokkal együttesen, vagy
önállóan is benyújtathatják, a társasházak illetve
a lakásszövetkezetek. A pályázati kiírás
pontosan meghatározza, milyen célokra lehet
a támogatást benyújtani; ezek:
- Utólagos hőszigetelési feladatok
- Épületgépészeti rendszerek korszerűsítése,
(energia megtakarítást eredményező)
felújítása,
3. Lakóépületek közvetlen környezetében
lévő utak, parkolók, játszóterek,
parkok korszerűsítése, felújítása abban
az esetben, ha az épület hőszigetelése
az érvényben lévő hőtechnikai előírásoknak
megfelel.
Kétlépcsős pályázat esetén az igényelt
állami támogatás mértéke a támogatás
szempontjából elismerhető bekerülési költség
maximum 1/3-a, de lakásonként legfeljebb
400. 000 forint lehet.
Önálló pályázat benyújtásakor a társasházak
és lakásszövetkezetek saját erő forrásaként
a támogatás szempontjából elismerhető
bekerülési költség 2/3-a szükséges. Az
igényelhető állami támogatás mértéke a támogatás
szempontjából elismerhető bekerülési
költség maximum 1/3-a, de lakásonként
legfeljebb 50.000 Ft lehet.
A lakástulajdonosok saját forrásaként figyelembe
vehető a készpénz, az épület felújítási
alapja, a tulajdonosok egyszeri hozzájárulása,
valamint bankhitel. A pályázó közösségnek
közgyűlési határozatot kell hoznia arról, hogy
nyertes pályázat esetén a készpénzben vállalt
saját erőt és a pályázat szerinti munkálatok
elvégzéséhez a munkaterületet biztosítja.
A Panel Plusz Hitelprogram szolgálja azt a
célt, hogy a Panel Program keretében kiírt pályázathoz
kapcsolódó, továbbá az ilyen jellegű
korszerűsítést, felújítást eredményező tevékenységek
pályázaton kívüli megvalósításához
kedvezményes forráslehetőséget biztosítson.
A hitelkérelmeket a programban részt
vevő hitelintézetekhez kell benyújtani, a
finanszírozásban részt vevő hitelintézetek
központi szerve a Magyar Fejlesztési Bank.
Áttanulmányozva a pályázat, és a hitelprogram
tartalmát;
1. A Panel Program által meghatározott
feltételek között nem szerepel, továbbá
2. A Panel Plusz Hitelprogram által meghatározott
feltételek között szintén
nem szerepel,
hogy lakásszövetkezet által benyújtott pályázat
esetében a homlokzati nyílászáróknak
szövetkezeti ( társasházi ) tulajdonban kell lennie.
Valószínű, hogy a hitelintézet az Lszt. 11.§
alapján dolgozta ki a hitel felvételéhez szükséges,
kapcsolódó feltételeket, mely alapján a
lakásszövetkezetek esetében a lakások a tagok
tulajdonában állnak, az épülethez tartozó földrészlet,
az épületszerkezetek, az épület közös
használatra szolgáló területei és helyiségei, a
központi berendezések, a házfelügyelői (gondnoki)
lakás, továbbá a lakásszövetkezet célját
szolgáló más létesítmények (iroda, műhely,
raktár stb.) és vagyontárgyak a lakásszövetkezet
tulajdonában állnak. Az országos településrendezési
és építési követelményekről szóló
253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet alapján
a nyílások, nyílászárók, üvegfalak, vészkijáratok
az épületszerkezethez tartozó elemek.
Érdemes pontosan áttekinteni a lakásszövetkezet
alapszabályát és az ingatlan-nyilvántartási
iratokat a célból, hogy, a megalkotott
alapszabály a törvény rendelkezésének megfelelően
kerüljön módosításra. Egyebekben az
Lszt. a meglévő alapszabályok módosítására
a 2006. január 1. időpontot határozta meg.
A pályázati kiírás nem tartalmazza, hogy
mely pénzintézettel köteles az adott pályázónak
szerződést kötnie - természetesen ezek
azon pénzintézetek, amelyek a Magyar Fejlesztési
Bankon keresztül részt vesznek a
programban –, így szabad mozgásteret nyújt
a hitelek kiválasztásában. Valószínűnek tartom,
hogy a bank kötötte ki a homlokzati
nyílászárók szövetkezeti tulajdonba vételét a
hitel folyósításának feltételeként.
A Panel Plusz Hitelprogram kiírásában az
adott hitel elnevezése „lakóközösségi pályázati
hitel” néven szerepel. Szakmai véleményünk
szerint a lakóközösség fogalmába a lakásszövetkezetek
esetében mind a tagi ( illetve nem
tag tulajdonosi ) és a lakásszövetkezeti tulajdon,
társasházak esetében a saját és a közös
tulajdon is beletartozik. Javasolom, vegyék fel
a kapcsolatot a Magyar Fejlesztési Bankkal a
hitelezési szabályok tisztázása céljából.
Felhívom figyelmét, hogy az Alkotmánybíróság
60/1992. (XI. 17.) határozata szerint:
minisztériumi és egyéb központi állami szervektől
származó, jogi iránymutatást tartalmazó
leiratok, körlevelek, útmutatók, iránymutatások,
állásfoglalások és egyéb informális
jogértelmezések kiadása és az ezekkel való
irányítás gyakorlata alkotmányellenes.
A fentiek értelmében az e levélben foglaltak
szakmai véleménynek tekintendők, amelyet bíróság
vagy hatóság előtt felhasználni nem lehet.
Budapest, 2006. május 3.
Üdvözlettel:
Csider László