Egyik irányból nem működő jelzőlámpa


gerilege # 2014.09.04. 14:06

Nem megtörtént baleset, viszont konkrét példát láttam a héten, hogy ez megtörténhet, és érdekelne a véleményetek.

A védett főútvonal közlekedési lámpáján egyik irányból a piros szín meghibásodik, a többi szín továbbra is világít. Azaz az a lámpa semmi-sárga-zöld-sárga-semmi ciklusban működik, viszonylag hosszú piros (jelen esetben semmi) ciklussal. A kereszteződés többi lámpája rendben működik.
Az adott lámpához a védett úton érkezik a jármű, és a semmi jelzés alatt behajt a kereszteződésbe, ahol ütközik a másik irányból zöldet mutató lámpa felől érkező járművel. Ilyenkor

  • Mindkét autós viseli a maga kárát?
  • A közút kezelője viseli mindkét autós kárát, mert annak ellenére, hogy elvárható, nem gondoskodott arról, hogy a lámpa meghibásodása esetén minden irányból eldönthető legyen, hogy a lámpa működik-e, vagy sem, illetve ne adjon egyértelmű zöld jelzést semelyik irányba sem akkor, ha a többi irány mindegyikén nincs piros jelzés?
  • Egyéb?
Véleményem # 2014.09.04. 22:44

Az ügyben tanúkutatást kell végezni, illetve szakértőket kirendelni, hogy válaszolni lehessen vagyis igazat adni egyik félnek másik félnek a felelősség kérdésében.

Ez egy olyan példa volt, ami nagyon ritka és a bizonyítása szerintem elég nehéz.

Ha egy kereszteződésben nem működik a lámpa akkor a kihelyezett táblák szerint kell közlekedni vagy ha tábla sincs akkor kreszben tanultak szerint kell körültekintően megközelíteni és biztonságosan elsőbbséget biztosítva tovább haladni át haladni a kereszteződésen.

gerbera317 # 2014.09.05. 06:23

Ha egy kereszteződésben nem működik a lámpa akkor a kihelyezett táblák szerint kell közlekedni.

Ennél a példánál az a gond, hogy a forgalonak csak az egyik résztvevője nem tudja, hogy valójában működnek a lámpák. Ha ő a táblák szerint közlekedik, és történetesen ő halad táblával védett útvonalon, akkor már csak az vizsgálható, hogy jóhiszeműen állítja-e, hogy nem tudott a lámpák működéséről (ez mindenképpen helyszíni bizonyítást igényel), illetve megfelelően körültekintő volt-e (de ez a kisebbik).

gerilege # 2014.09.05. 07:49

Őszintén szólva én sem gondoltam volna, hogy ez úgy megy, mint egy villanykörténél, de úgy tűnik, hogy egyes lámpákban az egyes színek ugyanúgy külön el tudnak romlani, azaz csak egy szín nem világít. Arra gondoltam volna, hogy van valami visszajelző az áramkörben, és ilyenkor a teljes kereszteződés sárga villogóra vált, vagy pedig minden lámpa kikapcsol.
A legkisebb gond, ha a zöld romlik el, mert ekkor ha a védett úton romlik el, rá lehet jönni, és amúgy is zöldben megy át, ha nem mutat semmit. Ha meg az alárendelt úton romlik el, akkor elsőbbséget kell adni, ha nem mutat semmit, tehát csak lassabb az átkelés, de nem veszélyesebb.
A másik eset, ha a sárga romlik el. Ilyet is láttam már, és ez is tud galibát okozni, mert ha a védett úton romlik el, akkor a zöld után semmi jön, amikor szintén be lehet hajtani, utána meg piros, de a sárga ideje sokkal rövidebb, mint a pirosé, tehát itt jobban érzékelhető a probléma. Alárendelt út elromló sárgája is kisebb gond hasonló okok miatt, plusz itt még van az alárendelés.
Elromló piros esetén (amire a mostani konkrét példa van) a védett útról érkezve nagy a gond, különösen ha nem 50 van megengedve. Ha bebizonyosodik, hogy jóhiszeműen hajt be valaki (nincs másik sáv, nincs gyalogos lámpa, nem látja előtte a zöldet és a sárgát, a többi jármű mozgásából nem lehet gyanút fogni), akkor fogalmam sincs, hogy mi történne felelősség szempontjából.